Zoekresultaat 1 - 10 van 113 resultaten

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Er zijn verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Een gehandicaptenparkeerkaart vraagt u aan bij de gemeente. Een medische keuring is onderdeel van de aanvraag.

  • Buitenlandse echtscheiding

    Bent u in het buitenland gescheiden? Dan moet u ervoor zorgen dat uw echtscheiding bij de gemeente wordt geregistreerd.

  • Bezwaar tegen gemeentelijke belastingen

    Bent u het niet eens met een belastingaanslag? Dan raden wij u aan telefonisch contact met ons op te nemen via telefoonnummer 14 0521. We nemen dan samen met u het aanslagbiljet door. Blijft u van mening dat de aanslag niet klopt, dan kunt u bezwaar maken.

  • Afwijking van regels bestemmingsplan

    Is uw bouwplan in strijd met wat er in het bestemmingsplan staat? Maar gaat uw plan over een ondergeschikt deel van een gebouw, zoals een schoorsteen, balkon, aanbouw of bijgebouw? Dan kunt u in bepaalde gevallen in aanmerking komen voor een afwijking van de regels van het bestemmingsplan.

  • Betaling gemeentelijke belastingen

    Automatische incasso Als u de gemeente een machtiging tot automatische incasso heeft verstrekt, hoeft u niets te doen. U betaalt de gecombineerde aanslag automatisch in 10 termijnen, gespreid over het jaar. De eerste afschrijving gebeurt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende afschrijvingen telkens een maand later. Als u het verschuldigde termijnbedrag 2 keer laat storneren, of als het bedrag niet van uw rekening kan worden afgeschreven, dan vervalt de mogelijkheid tot automatische incasso. Naast de gecombineerde aanslag kennen we aanslagen die in minder termijnen geïncasseerd worden. U kunt dit nakijken op uw aanslag. Let op Vanaf oktober 2023 werken wij met nieuwe software voor de belastingadministratie. Het kan zijn dat de incasso er daarom iets anders uitziet dan voorheen, of dat u een melding krijgt in uw bankomgeving dat u een ‘nieuwe’ incasso heeft deze maand. Krijgt u deze melding? U hoeft hier niets aan te doen. Het gaat namelijk om de doorlopende maandelijkse incasso en niet om een nieuwe incasso. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0521 of door een mail te sturen naar invordering@steenwijkerland.nl.

  • Verloren voorwerpen

    Heeft u iets verloren in de gemeente Steenwijkerland? Bijvoorbeeld een fiets, tas of portemonnee? Dan kunt u dit melden via de website Verloren of gevonden. U kunt via deze website ook zien of uw voorwerp is gevonden.

  • Verhuizen naar Nederland

    Komt u naar Nederland om te werken of te studeren, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP).

  • Watertoeristenbelasting

    Watertoeristenbelasting is een heffing voor toeristen die op een vaartuig verblijven. Zij gebruiken namelijk voorzieningen op en rond het water van de gemeente Steenwijkerland. Als u vaartuigen of ligplaatsen aan toeristen verhuurt, betaalt u watertoeristenbelasting. Dit bedrag mag u doorberekenen aan bezoekers die de vaartuigen of ligplaatsen huren.

  • Verhuizen

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Doe dit binnen 5 dagen na of maximaal 30 dagen voor de verhuisdatum. Ook als u binnen de gemeente van adres verandert.

  • Bestemmingsplan wijzigen

    Wilt u een verzoek indienen tot het wijzigen van een bestemmingsplan? In sommige gevallen kan de gemeente de bepalingen in het bestemmingsplan wijzigen. Dit kan van belang zijn als u een aanvraag voor een omgevingsvergunning heeft ingediend die in strijd is met de bepalingen in het bestemmingsplan.   De gemeente kan alleen medewerking verlenen aan uw wijzigingsverzoek als de mogelijkheid tot wijziging van het bestemmingsplan ook al in dit plan is opgenomen. Een wijzigingsbevoegdheid maakt deel uit van het plan en kan, zolang de bestemming nog niet is verwezenlijkt, worden uitgevoerd.