Zoekresultaat 1 - 10 van 32 resultaten

  • Uittreksel of afschrift burgerlijke stand voor ondernemers

    Als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder kunt u online een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen. Zoals een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) voor ondernemers

    Als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder kunt u online een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) of een nabestaandenonderzoek aanvragen.

  • Woonwagenstandplaatsen, toewijzing

    Bent u op zoek naar een woonwagenstandplaats op één van de woonwagenlocaties in Amstelveen? Dan dient u zich in te schrijven in het register voor standplaatszoekenden.

    Er zijn in Amstelveen vier woonwagenlocaties met in totaal 54 woonwagenstandplaatsen:

    • Woonwagenlocatie Binderij heeft 13 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Doorweg heeft 16 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Galjoen heeft 15 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Voerman heeft 10 standplaatsen.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Een bedrijf of organisatie kan hierom vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. U staat dan ingeschreven op dit adres als briefadres en niet als woonadres, omdat u niet op het adres verblijft. Afnemers sturen uw post naar dit adres en de briefadresgever moet ervoor zorgen dat u op de hoogte wordt gehouden als er post voor u binnenkomt. Het blijft uw verantwoordelijkheid om de post op te halen. Het is niet mogelijk om een briefadres en een woonadres bij de gemeente te registreren.

  • Loterijvergunning

    Wilt u een loterij organiseren waarbij het prijzengeld hoger is dan € 1.550,-? Dan heeft u een vergunning nodig. U vraagt een loterijvergunning aan bij de gemeente of de Kansspelautoriteit.

    Bij een loterij (‘kansspel’) kunnen deelnemers prijzen of premies winnen. Deelnemers kunnen geen invloed op de uitslag uitoefenen.

  • Paspoort of identiteitskaart voor kinderen

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor een kind doet u via de gemeente. Uw kind komt zelf naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. Minderjarigen hebben tot 12 jaar toestemming van de ouders (of gezaghouders) nodig voor de aanvraag van een identiteitskaart. Bij een paspoort is dat 18 jaar.

    Een paspoort of identiteitskaart is een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar heeft een paspoort of identiteitskaart nodig om zich in Nederland te identificeren. Het is ook een reisdocument. Een paspoort of identiteitskaart is nodig om naar het buitenland te reizen.