Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Vluchtelingenpaspoort

    Als u een vluchtelingenstatus hebt, vraagt u een vluchtelingenpaspoort aan bij de gemeente. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst. Als u géén vluchtelingenstatus hebt, vraagt u geen vluchtelingen- maar een vreemdelingenpaspoort aan bij de gemeente.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Als u een geldige verblijfsvergunning hebt, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij de gemeente. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst.

  • Bedrijfspand/bedrijventerrein huren of kopen

    De gemeente is eigenaar van bedrijfspanden en bedrijventerreinen in de gemeente. Soms kunt u een bedrijfspand of bedrijventerrein huren of kopen van de gemeente.

  • Bewijs van in leven zijn

    Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.

  • Opvragen persoonsgegevens

    De gemeente houdt de persoonsgegevens van haar inwoners bij in de Basisregistratie persoonsgegevens. Afnemers (Belastingdienst, RDW, Sociale verzekeringsbank) kunnen deze gegevens raadplegen. U kunt ervoor kiezen om een geheimhoudingsindicatie aan te vragen. Dit betekent dat alleen wettelijke afnemers over uw gegevens kunnen beschikken en in bepaalde gevallen, na een afweging, instanties die op wettelijke grondslag over uw persoonsgegevens moeten beschikken. (Bijvoorbeeld advocaten)

  • Briefadres

    Als u geen vast woonadres hebt, kunt u vaak geen post ontvangen. U kunt dan een briefadres aanvragen bij de gemeente. Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. U vraagt een briefadres aan als u geen (vast) woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Maar u kunt het ook aanvragen als u in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. U moet voor het aanvragen van een briefadres persoonlijk verschijnen samen met de persoon bij wie u briefadres aanvraagt.

  • Identiteitskaart

    Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U kunt geen visum laten toevoegen aan een identiteitskaart. Dit kan alleen bij een paspoort. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen die 18 jaar of ouder zijn. Een identiteitskaart is 5 jaar geldig voor personen jonger dan 18. Een Nederlandse identiteitskaart vraagt en haalt u in persoon af bij de gemeente.

  • Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand

    De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten: geboorteakte huwelijksakte echtscheidingsakte overlijdensakte U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Afschrift of uittreksel Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.

  • Naamswijziging achternaam

    Als u uw achternaam of die van uw kind wilt veranderen, checkt u eerst in de brochure Naamswijziging van Justis of dit kan. Justis is onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Staat uw situatie in deze brochure, dan kunt u een aanvraag voor naamswijziging doen bij Justis.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u: naar het buitenland verhuist; gaat trouwen; solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.