Zoekresultaat 1 - 3 van 3 resultaten

  • Zienswijze op afstoten cultuurgoed of verzameling

    Soms wil de provincie cultuurgoed afstoten. Bijvoorbeeld door het te verkopen. Denk aan een schilderij uit de 17e eeuw, een archeologische vondst of een verzameling antieke munten. Bent u het hier niet mee eens? Dien dan uw zienswijze in bij de provincie.

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de provincie de achtergrond van uw bedrijf. De provincie onderzoekt dan de integriteit van uw bedrijf, dus of uw bedrijf eerlijk en betrouwbaar is. Bijvoorbeeld of uw bedrijf betrokken is geweest bij fraude. De provincie controleert ook de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn.

    De provincie kan een onderzoek doen als u:

    • een vergunning of subsidie aanvraagt
    • zich inschrijft voor een opdracht van de overheid (een aanbesteding)
    • vastgoed koopt van of verkoopt aan de provincie

    Met dit onderzoek wil de provincie voorkomen dat iemand bijvoorbeeld een vergunning misbruikt voor criminele activiteiten. Bijvoorbeeld voor het witwassen van geld.

    De provincie kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u een opdracht van de overheid gekregen heeft.

    Heeft de provincie na het eigen onderzoek nog twijfels? Dan vraagt de provincie het Landelijk Bureau Bibob om hulp. Zij doen een eigen onderzoek naar uw bedrijf en de betrokken personen.

    Blijkt uit het onderzoek dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw onderneming omgaat? Dan kan de provincie uw vergunning, subsidie, opdracht of transactie weigeren of intrekken. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig.

  • Nationale ombudsman

    Als u een klacht heeft, neemt u eerst contact op met de provincie. Vervolgens behandelt de provincie uw klacht. Bent u niet tevreden met het resultaat? Dan kunt u de Nationale ombudsman om hulp vragen. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en geeft advies aan de overheid. Dus ook aan de provincie. De provincie hoeft dit advies niet over te nemen.

    De Nationale ombudsman luistert naar u en onderzoekt uw klacht. Dit zijn voorbeelden waarbij de Nationale ombudsman kan helpen:

    • Het duurt te lang voordat de provincie uw aanvraag of bezwaarschrift behandelt.
    • Het duurt te lang voordat de provincie uw klacht afhandelt.
    • U krijgt geen reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U bent niet tevreden met de reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U kunt de provincie niet goed (telefonisch) bereiken.

    Lees meer over wat de Nationale ombudsman voor u kan doen op nationaleombudsman.nl.