Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 1 - 6 van 6 resultaten
- Paspoort
Het paspoort is een officieel en wereldwijd erkend document waarmee u zich kunt identificeren en waarmee u naar het buitenland kunt reizen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een eigen identiteitskaart of paspoort te hebben. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Kinderen (van 0 tot 18 jaar) hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina. Aanvragen en meenemen Een paspoort aanvragen en ophalen doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen). Voor het aanvragen of ophalen van een nieuw paspoort maakt u een afspraak. Voor iedere persoon moet een aparte afspraak gemaakt worden. U betaalt de kosten bij het aanvragen. Het paspoort ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Wat neemt u mee Neem het volgende mee als u uw paspoort komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. voor kinderen jonger dan 18 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten kinderen tot 18 jaar € 63,42 vanaf 18 jaar € 83,87 extra kosten bij een spoedaanvraag € 57,09 U kunt alleen met pin betalen. Maak een afspraak Spoedaanvraag Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 57,09 extra. Vanaf 25 september tot en met 29 september 2024 is spoedaanvraag niet mogelijk Vanaf woensdag 25 september tot en met zondag 29 september 2024 is het niet mogelijk om een spoedaanvraag van een paspoort of identeitskaart in te dienen. In deze periode introduceert de Rijksdienst voor Identiteitsgegeens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. De reguliere aanvragen kunnen wel gewoon doorgaan. Overige informatie Rijksoverheid.nl - zakenpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingen - of vreemdelingenpaspoort Rijksoverheid.nl - stappen tegen identiteitsfraude Rijksoverheid.nl - toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-12-04
- Kind erkennen voor de geboorte
Erkenning betekent dat u verplicht bent uw kind te onderhouden. U hebt ook recht op omgang met uw kind na een scheiding. En uw kind heeft na uw overlijden recht op een wettelijk erfdeel. Zodra het kind is geboren, wordt de erkenning rechtsgeldig. Let op: u kunt ook een kind erkennen bij of na de geboorteaangifte. Voorwaarden de man of duomoeder is 16 jaar of ouder er zijn niet al 2 ouders de man of duomoeder is geen familie van de biologische moeder staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Bijzonderheden U hoeft uw kind niet te erkennen als u automatisch juridisch ouder wordt. Dit is zo als u de biologische moeder bent. Een man of duomoeder wordt automatisch juridisch ouder in 2 situaties: huwelijk met de moeder geregistreerd partnerschap met de moeder. Let op: als duomoeder moet u dan wel de verklaring ‘donor onbekend’ meenemen bij de geboorteaangifte. Doet u dit niet? Dan kunt u juridisch ouder worden door uw kind te erkennen. Ouderlijk gezag apart aanvragen Door erkenning bent u nog geen wettelijke vertegenwoordiger van uw kind. Daar heeft u nog ouderlijk gezag voor nodig. Pas met ouderlijk gezag mag u beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van uw kind. U mag vanaf dan ook het vermogen van uw kind beheren. Vraag ouderlijk gezag aan nadat u het kind erkend heeft. Ouderlijk gezag vraagt u aan via de website van de Rechtspraak. Let op: ouderlijk gezag hoeft u niet aan te vragen als uw kind geboren is tijdens uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Achternaam vastleggen tijdens de erkenning Uw kind krijgt automatisch de volgende achternaam: van de vader of duomoeder als u getrouwd of geregistreerd partners bent van de moeder als u een andere relatie heeft. Wilt u dat uw kind niet automatisch die achternaam krijgt? Doe dan meteen ook de naamskeuze en leg vast welke achternaam uw kind moet krijgen. Als ouders kiezen voor de achternaam van de man of de duomoeder dan moet de moeder mee komen naar het gemeentehuis. Dit kan alleen bij uw eerste kind, voor uw eventueel volgende kinderen ligt het dan meteen vast. Aanvraag Maak online een afspraak Meenemen Gaat de biologische moeder mee naar de gemeente? Neem dan mee: uw geldige identiteitsbewijs geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder. Gaat de biologische moeder niet mee naar de gemeente? Neem dan onderstaande mee. Dit kan alleen als het een tweede of volgend kind is van dezelfde ouders. uw geldige identiteitsbewijs schriftelijke toestemming van de biologische moeder handtekening van de moeder op de schriftelijke toestemming geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder. let op: als ouders kiezen voor de achternaam van de man of de duomoeder dan moet de moeder mee komen naar het gemeentehuis. Woont u of de biologische moeder in het buitenland? Neem dan ook een buitenlands bewijs dat u niet getrouwd bent mee.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-12-06
- Persoonsgegevens wijzigen
Merkt u dat uw gegevens fout in de Basisregistratie Personen (BRP) staan? Geef dit dan door aan de gemeente. Voorwaarden de gemeente plaatst bij de betreffende gegevens een melding dat een onderzoek is gestart. Bij de melding wordt ook de datum van het begin van het onderzoek opgenomen. Zolang het onderzoek loopt, blijven de melding en datum opgenomen tijdens de periode van onderzoek probeert de gemeente duidelijkheid te krijgen over de gegevens. Dat kan variëren van het opvragen van stukken voor het verzamelen van bewijsmateriaal tot het verplicht laten verschijnen van personen die informatie kunnen verschaffen over de gegevens. Gaat het om adresonderzoeken, dan wordt onder meer aan instanties gevraagd informatie te verstrekken. Bij nationaliteitsonderzoeken kan informatie worden gevraagd aan buitenlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten) als duidelijkheid is verkregen, wordt het onderzoek afgesloten. Indien noodzakelijk worden de gegevens vervolgens gewijzigd. Uiteraard met inachtneming van de wettelijke bepalingen u wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Melding doen Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen? Maak dan online een afspraak. Meenemen Om wijzigingen door te geven aan de gemeente moet u de juiste gegevens en de onjuiste gegevens kunnen bewijzen. U neemt het volgende mee: een geldig legitimatiebewijs het document met foutieve gegevens het bewijs van de juiste gegevens. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-12-02
- Identiteitskaart
De identiteitskaart is een identiteitsbewijs. In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren met een paspoort of een identiteitskaart. Wie naar het buitenland gaat, moet over een geldig reisdocument beschikken. Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen van de wereld. De identiteitskaart is geldig voor een beperkt aantal landen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina. Aanvragen en meenemen Afspraak maken Wilt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen of ophalen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen én bij het ophalen). U betaalt de kosten bij het aanvragen. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw identiteitskaart komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. voor kinderen jonger dan 12 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten Voor iedereen die 18 jaar of ouder is, kost de ID-kaart € 75,80. Deze is 10 jaar geldig Voor jongeren tot 18 jaar is de geldigheidsduur van de ID-kaart 5 jaar. De kosten bedragen € 40,92 Bij een spoedaanvraag worden extra kosten in rekening gebracht van € 57,09. U kunt alleen met pin betalen. Spoedaanvraag Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 57,09 extra. Vanaf 25 september tot en met 29 september 2024 is spoedaanvraag niet mogelijk Vanaf woensdag 25 september tot en met zondag 29 september 2024 is het niet mogelijk om een spoedaanvraag van een paspoort of identeitskaart in te dienen. In deze periode introduceert de Rijksdienst voor Identiteitsgegeens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. De reguliere aanvragen kunnen wel gewoon doorgaan. Overige informatie Rijksoverheid.nl - Toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen. DigiD.nl - Inlogfunctie identiteitskaart
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-11-18
- Kind erkennen
Erkenning betekent dat u verplicht bent uw kind te onderhouden. U heeft ook recht op omgang met uw kind na een scheiding. En uw kind heeft na uw overlijden recht op een wettelijk erfdeel. Erkennen kan bij of na de geboorteaangifte. U kunt een kind ook erkennen voor de geboorte. Voorwaarden De man of duomoeder is 16 jaar. U heeft toestemming van de biologische moeder om het kind te erkennen. Bij de erkenning van een 1e kind is de moeder ook zelf aanwezig. Het kind is nog niet door iemand anders erkend. De moeder was op het moment van de geboorte niet met iemand anders getrouwd. Zij had op dat moment ook niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap. U kunt een kind niet erkennen als u niet met de moeder mag trouwen. Bijvoorbeeld omdat u een bloedverwant van de moeder bent. Staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de kantonrechter. Het kind is in leven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar moeten moeder en kind toestemming geven. Dat kan aan de balie of schriftelijk. Is het kind dat u wilt erkennen ouder dan 16? Dan geeft het kind zelf toestemming voor de erkenning. Dit kan alleen aan de balie. Aanvraag U kunt de erkenning regelen in elke gemeente in Nederland. Wilt u de erkenning regelen in de gemeente Kaag en Braassem? Maak dan online een afspraak. Meenemen Gaat de biologische moeder mee naar de gemeente? Neem dan mee: uw geldige identiteitsbewijs geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder gaat de duomoeder het kind erkennen en is de donor anoniem? Neem dan ook verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Gaat de biologische moeder niet mee naar de gemeente? Neem dan onderstaande mee. Dit kan alleen als het een tweede of volgend kind is van dezelfde ouders. uw geldige identiteitsbewijs schriftelijke toestemming van de moeder, met handtekening van de moeder kopie geldig identiteitsbewijs moeder gaat de duomoeder het kind erkennen en is de donor anoniem? Neem dan ook verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is het kind 12 tot 16 jaar? Neem dan ook nog mee: schriftelijke toestemming van het kind kopie geldig identiteitsbewijs van het kind. Is het kind 16 jaar of ouder? kom samen met het kind naar de gemeente de biologische moeder hoeft er niet bij te zijn. Ouderlijk gezag bij erkenning voor 1 januari 2023 Bent u niet getrouwd? Of hebt u geen geregistreerd partnerschap met de moeder van het kind? Maar hebt u het kind voor 1 januari 2023 wel erkend? Dan krijgt u niet automatisch het ouderlijk gezag. Zonder ouderlijk gezag kunt u volgens de wet niet meebeslissen over de opvoeding van uw kind. Ook kunt u dan niet optreden als zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger. Die neemt beslissingen voor bijvoorbeeld een minderjarige die dat volgens de wet nog niet zelf kan. U krijgt een aantal rechten en plichten bij ouderlijk gezag. Wilt u ouderlijk gezag aanvragen? Hebt u het kind erkend voor 1 januari 2023? Dan vraagt u samen het gezag aan bij de rechter. Dit kan digitaal of schriftelijk via het formulier gezamenlijk gezag aanvragen. U hebt hiervoor geen advocaat nodig. Meer informatie Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over het erkennen van een kind en het aanvragen van ouderlijk gezag. Bijzonderheden Een getrouwde man mag het kind van een andere vrouw dan zijn echtgenote erkennen, zonder tussenkomst van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Buitenlandse nationaliteit Heeft u een andere nationaliteit dan de Nederlandse? Dan onderzoekt de gemeente Kaag en Braassem eerst de regels en wetten in het land van uw nationaliteit. Na dit onderzoek hoort u of u het kind in Nederland kunt laten erkennen en welke documenten u daarvoor nodig heeft. Wetten en regels Wet basisregistratie personen Burgerlijk Wetboek Boek 1
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-12-06
- Verhuizen naar Nederland vanuit het buitenland
Komt u in Nederland wonen en heeft u een adres gevonden in de gemeente Kaag en Braassem? Maak dan alvast een afspraak om u in te schrijven. Doe dit zo spoedig mogelijk na uw aankomstdatum. Voorwaarden U woont het komend half jaar minimaal 4 maanden in Nederland. U komt persoonlijk aan de balie, ook als u al eerder in Nederland ingeschreven bent geweest. Komen er gezinsleden mee dan moeten ook zij persoonlijk aan de balie verschijnen, ook minderjarigen. U verhuist vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten Verhuist u naar Nederland vanuit de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten, of de bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan heeft u een bewijs van uitschrijving uit dit land of deze bijzondere gemeente nodig. Hierin staat dat u naar Nederland verhuist en naar welke gemeente. Heeft u bij de uitschrijving een andere gemeente opgegeven dan duurt het langer voordat uw inschrijving in Nederland afgehandeld is. U neemt mee: Een geldig paspoort of identiteisbwijs. Een geldige verblijfsvergunning (IND) of heeft de nationaliteit van een land uit de EU/EER of Zwitserland. Verhuist u naar een huur- of een koopwoning dan neemt u een kopie van uw volledige huur- of koopovereenkomst mee. Gaat u bij iemand inwonen dan kan de hoofdbewoner met DigiD op onze website de “Toestemming inwoning” invullen. Lukt dit niet dan kan deze persoon meekomen naar de afspraak of een mail sturen naar info@kaagenbraassem.nl voor een schriftelijk formulier. Bij een schriftelijk formulier hoort een kopie legitimatiebewijs. Een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden. U moet deze akten misschien laten legaliseren. Bekijk wat voor uw akten van toepassing is op de website van Nederland Wereldwijd. Zijn deze akten al ingeschreven bij een eerdere inschrijving in Nederland dan zijn ze niet meer nodig. Aanvragen Maak een afspraak met de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Naar aanleiding van uw aangifte kan er mogelijk een adresonderzoek plaatsvinden. Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-11-20
- 1