Zoekresultaat 1 - 10 van 20 resultaten

  • Inkoop en aanbesteding

    Ieder jaar stelt de gemeente een Inkoopjaarplan vast. Hierin staan alle inkopen en aanbestedingen die in voorbereiding zijn bij de gemeente.

  • Briefadres aanvragen

    Als u tijdelijk geen woonadres heeft, maar u bent wel in Nederland, dan is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. U kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als:  U in een zorginstelling verblijft. U in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont. Een briefadres is het woonadres van een familielid of een bekende. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. De gemeente is aansprakelijk als u kunt bewijzen dat de gemeente niet of niet juist heeft gehandeld. De opgelopen schade moet hier ook een direct gevolg van zijn. Nu gemeente aansprakelijk stellen

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen.

  • Gebouw of grond met voorkeursrecht verkopen

    Soms heeft de gemeente voorkeursrecht op een huis of een stuk grond. U moet uw huis of grond dan aan de gemeente aanbieden. Dit betekent dat de gemeente voorrang heeft om dit te kopen. De gemeente krijgt voorkeursrecht op gebouwen en grond waarvoor een nieuwe bestemming is vastgelegd. U kunt de gemeente vragen om uw eigendom toch niet te kopen. Bijvoorbeeld als de rechtsvorm van uw bedrijf verandert van VOF naar BV. Of als u al eerder heeft afgesproken het te ruilen of te schenken. Is uw bedrijf of onderneming onderdeel van uw grond of gebouw? Dan mag u eisen dat de gemeente hiermee rekening houdt bij de verkoop.

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen 3 dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen. Wilt u de geboorteaangifte online doen? Lees dan eerst meer informatie onder 'Aanpak'. Geboorte online aangeven met uw DigiD Is online doorgeven voor u lastig, dan kunt u ook telefonisch een afspraak via 0297 – 291631.

  • Openbaar groen kopen of huren

    Als er naast uw woning of tuin een groenstrook ligt, dan is het in soms mogelijk om deze strook onder voorwaarden van de gemeente te kopen of te huren. Dien hiervoor een aanvraag in bij de gemeente. Om een aanvraag in te dienen heeft u een situatieschets nodig waarop is aangegeven welk perceel u van de gemeente wilt kopen/huren. Nu een verzoek voor koop of huur openbaar groen indienen

  • Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Gaat u trouwen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan in een ander land dan Nederland? Controleer van welk land de wetten gelden. Dit kan belangrijk zijn voor uw rechten en plichten als partners. Bijvoorbeeld bij erfenissen, belasting betalen of als u kinderen krijgt. Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in een ander land, moet u dit laten registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

  • Bezwaar indienen

    De gemeente kan een beslissing nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning afwijst. U kunt dan bezwaar maken. Na bekendmaking van het besluit heeft u 6 weken om uw bezwaarschrift in te dienen. Dit doet u bij degene die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging. Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk ongeldig is (wordt opgeschort)? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.