Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten
- Aangifte doen van overlijden
Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt. Sinds kort is het voor nabestaanden ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als zij hulp nodig hebben. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.Bent u uitvaartondernemer? Doe dan met uw eHerkenning online aangifte van overlijden Bent u inwoner? Maak een afspraak bij de gemeente
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Paspoort aanvragen of verlengen
Vraag een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak hiervoor eerst een afspraak bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Na 6 werkdagen kunt u het reisdocument ophalen. U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig om naar het buitenland te reizen. Paspoortpiek Verloopt uw paspoort of identiteitskaart in 2025? Vanaf 2025 verwachten we een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. In 2014 is de geldigheidsduur van deze documenten aangepast van 5 naar 10 jaar (voor mensen van 18 jaar en ouder). Dat zorgde ervoor dat tussen 2019 en 2025 minder nieuwe documenten aangevraagd zijn. Door de stijging in het aantal aanvragen is het belangrijk om op tijd een afspraak te maken. Wilt u een afspraak maken? Klik dan hier. Lees hier de meest gestelde vragen over de paspoortpiek. Geldigheid Geldigheid paspoort Leeftijd Aantal jaar geldig Vanaf 18 jaar 10 jaar Tot 18 jaar 5 jaar Reist u alleen met uw kind naar het buitenland? Bijvoorbeeld omdat u alleen het ouderlijk gezag heeft, of omdat de andere ouder niet meereist? Dan heeft u daarvoor een extra document nodig. Inloggen Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen of verlengen
U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-16
- Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen
Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als: u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken Nu een afspraak maken bij de gemeente
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-16
- Een kind erkennen
Bent u niet getrouwd, en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan is de geboortemoeder automatisch de enige wettelijke ouder van een kind uit deze relatie. Wil de vader of duomoeder ook de wettelijke ouder worden? Dan moet hij of zij het kind erkennen. De wettelijke ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind. Lees meer over de gevolgen van het erkennen. U kunt een kind al erkennen voordat het geboren is. Achternaam van het kind Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de achternaam van de geboortemoeder. Erkent u als vader of duomoeder het kind? Dan kunnen u en de geboortemoeder samen kiezen welke achternaam het kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de geboortemoeder, van de partner, of een combinatie van beide. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Vertrekken uit Nederland (emigreren)
Als u naar een ander land verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar een ander land gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente. Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet. De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen. Lees meer informatie voor Nederlanders in het buitenland op Nederlandwereldwijd.nl. Emigratie online doorgeven met DigiD Is online doorgeven voor u lastig, dan kunt u ook een afspraak maken voor uw aangifte op het gemeentehuis. Nu een afspraak maken bij de gemeente
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-15
- Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Het verschil tussen beide documenten is: Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document. Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.Nu online uw bewijs van in leven zijn aanvragen
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen
Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in hun burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Hiervoor moet u naar de gemeente waar die gebeurtenis plaatsvond. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn, omdat u wilt (her)trouwen. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat. Op een uittreksel staat een gedeelte van de informatie. Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen: Overlijdensakte Geboorteakte Huwelijksakte Echtscheidingsakte Akte van partnerschapsregistratie Akte van beëindiging partnerschap Nu online een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen Ben u advocaat of notaris? Nu online een uittreksel of afschrift burgerlijke stand aanvragen als bedrijf
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Achternaam voor uw kind kiezen
U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder of de vader krijgt. U kunt uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder 1 naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind. U bent getrouwd of heeft een geregistreerd partnerschap Uw kind krijgt automatisch de achternaam van vader. Als u dat wilt, hoeft u niets door te geven. Wilt u uw kind de achternaam van de moeder geven, of een combinatie van de achternamen van de moeder en de vader? Dan moet u dat doorgeven. U bent niet getrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap Uw kind krijgt automatisch de achternaam van de moeder. Wilt u het kind de naam van de vader geven? Of een combinatie van de achternamen van de moeder en van de vader? Dan moet de vader het kind hebben erkend. Een kind erkennen en een achternaam kiezen kan tegelijkertijd. Heeft het kind twee moeders of twee vaders? Of adopteert u een kind? Kijk dan op Rijksoverheid.nl voor de regels.
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- Geboorteaangifte doen
U doet de geboorteaangifte binnen 3 dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen. Wilt u de geboorteaangifte online doen? Lees dan eerst meer informatie onder 'Aanpak'. Geboorte online aangeven met uw DigiD Is online doorgeven voor u lastig, dan kunt u ook telefonisch een afspraak via 0297 – 291631.
- Bron: De Ronde Venen (Gemeente)
- 2025-01-14
- 1