Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Zienswijze indienen

    U kunt uw mening geven over ontwerpbesluiten en -plannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Deze mening heet een zienswijze.  Wij laten op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huisblad De Schaapskooi weten dat er nieuwe ontwerpbesluiten of -plannen zijn. U kunt dan ook lezen wanneer en hoe u een zienswijze kunt indienen.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.  Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd. Wat zijn de voorwaarden? U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte. Op de website van Justis leest u de voorwaarden die gelden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen. Wat zijn de kosten? Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank. De kosten voor het wijzigen van de achternaam kunt u vinden op de website van Justis. Hoe doet u een aanvraag? Voornaam wijzigen U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft. Achternaam wijzigen U vult het aanvraagformulier achternaam wijzigen in op de website van Justis. Voeg de gevraagde stukken bij. U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht. Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.

  • Klacht indienen

    Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Het college kan u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U kunt online een klacht indienen.  Klacht indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wat doen wij met uw klacht? Na het versturen van de klacht krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat of wij de klacht wel of niet in behandeling nemen. Nemen wij uw klacht in behandeling? Dan krijgen u én de betrokken ambtenaar, over wie uw klacht gaat, 3 weken de tijd om op elkaars standpunt te reageren. U krijgt daarna de gelegenheid uw klacht in te trekken. Als u vasthoudt aan uw klacht, leggen wij uw klacht voor aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze functionaris beoordeelt de klacht en brengt advies uit aan het college. Uiterlijk 10 weken na ontvangst van uw klacht, neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit. U krijgt de beslissing per post. Bent u het niet eens met het besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman gaan. Meer informatie Nationale ombudsman Klachtenverordening

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Wij moeten binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. Wij moeten in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken. Er is een ook wettelijke termijn waarin wij op uw bezwaar moeten reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken. Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen. Ingebrekestelling sturen Als u binnen de beslistermijn geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft ontvangen, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Dat kan online met het formulier hieronder. Leg uit dat u een aanvraag of bezwaar heeft ingediend en dat de beslistermijn is verstreken. Ingebrekestelling sturen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook het pdf-formulier van www.rijksoverheid.nl downloaden, uitprinten, invullen, inscannen en naar ons toesturen. Wat is de hoogte van de dwangsom? De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de dwangsom gaat lopen gelden de volgende bedragen: € 23,00 per dag voor de eerste 2 weken; € 35,00 per dag voor de volgende 2 weken; € 45,00 per dag voor de overige dagen. De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1.442,00. In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom Als wij door u veel te laat op de hoogte zijn gesteld. Als de aanvrager geen betrokkene is. Als de aanvraag niet volledig is. Meer informatie www.rijksoverheid.nl

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een eerste inschrijving. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Wat zijn de voorwaarden? Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. U moet over de juiste documenten beschikken om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw partner en uw kinderen zich persoonlijk inschrijven. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Dat laat de echtheid van een document zien. Wilt u zich inschrijven? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt. Een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Een akte van geboorte als u geboren bent in het buitenland. Bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. Als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht. Eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte; een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden); geboorteakten van de kinderen. Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Beroepschrift indienen

    Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is.  Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.