Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten
- Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen
Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.
Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.
Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als:
- u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
- uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2023-11-07
- Geslacht op geboorteakte wijzigen
Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Als transgender kunt u dit laten wijzigen. Een deskundigen verklaring van het genderteam is voldoende.
Bij het doorgeven van de geslachtswijziging geeft u meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken.
Na de wijziging van uw geboorteakte:
- kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen
- staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid
- krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2023-11-07
- Paspoort of identiteitskaart aanvragen
U kunt een paspoort of identiteitskaart aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Bij de aanvraag moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen. Na 5 dagen kunt u het reisdocument persoonlijk afhalen.
U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.
Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.
Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.
Voor minderjarigen die reizen zonder ouders of met 1 ouder adviseren wij om een toestemmingsformulier van de niet mee-reizende ouder(s) mee te nemen. Bij dit formulier hoort ook een uittreksel waaruit blijkt wie de ouders zijn. Dit kan een geboorteakte zijn, maar ook een uittreksel met vermelding van de namen van de ouders.
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2023-11-07
- Beroepschrift indienen
De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel.
Wilt u iemand namens u in beroep laten gaan? Dat kan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Stuur wel uw schriftelijke machtiging mee met het beroepschrift.
Meestal krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw beroepschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen.
Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.
Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling.
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2023-12-05
- Informatie in de basisregistratie personen (BRP)
In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Deze gegevens worden gebruikt door bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen.
U kunt, onder bepaalde voorwaarden, ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.
Wilt u weten wie uw gegevens kan inzien? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag dan geheimhouding aan.
U kunt ook uw eigen gegevens inzien. U kunt dit online doen via MijnOverheid.nl of bij de gemeente waar u woont.
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2023-11-07
- 1