Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator.

    De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. 

  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen

    U kunt als Nederlander in het buitenland trouwen. Het land waar u wilt trouwen, kan om toestemming van uw gemeente vragen. De gemeente kan dan een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring voor u maken.

    Bij de verklaring van huwelijksbevoegdheid kunt u ook een meertalig modelformulier aanvragen.

    Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is 6 maanden geldig. Hoelang een ongehuwdverklaring geldig is, verschilt per land.

  • Bouwgrond kopen

    Wanneer u grond wilt kopen voor het bouwen van een woning kunt u op de website van de gemeente zien welke bouwkavels de gemeente te koop heeft. U vindt daar ook de belangrijkste gegevens over de beschikbare kavels. Als u meer wilt weten of als u wilt weten hoe u een kavel kunt kopen, kunt u contact opnemen met ons verkoopteam.

    Voor de nieuwbouw van een bedrijfspand kunt u terecht op bedrijventerrein Bloeme-weide in Haarle. 

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam als het eerste kind.

    Geeft u uw keuze niet door? Dan krijgt uw kind automatisch een achternaam. Het hangt van uw gezinssituatie af welke achternaam uw kind automatisch krijgt. Kijk voor meer informatie over achternamen op Rijksoverheid.nl.

  • Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Gaat u trouwen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan in een ander land dan Nederland? Controleer van welk land de wetten gelden. Dit kan belangrijk zijn voor uw rechten en plichten als partners. Bijvoorbeeld bij erfenissen, belasting betalen of als u kinderen krijgt.

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in een ander land, moet u dit laten registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

     

  • Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een: 

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

  • Opnieuw inschrijven in Nederland

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente.

    Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig.

    U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).