Zoekresultaat 1 - 10 van 14 resultaten

  • Uittreksel persoonsgegevens BRP

    Een uittreksel basisregistratie personen (BRP) vraagt u aan bij de gemeente waar u woont. Hierop staan uw naam, adres, geboortedatum en geboorteplaats. U kunt het uittreksel online aanvragen.

  • Bewijs van in leven zijn

    Soms hebt u een bewijs nodig waaruit blijkt dat u in leven bent. Bijvoorbeeld als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. U kunt het bewijs van in leven zijn online aanvragen met uw DigiD. Heeft u een bewijs van in leven zijn nodig voor in het buitenland? Vraag dan een Attestatie de vita aan. Bewijs van in leven zijn aanvragen Op het gemeentehuis regelen U kunt uw bewijs van in leven zijn ook aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken

  • Gebruik achternaam veranderen

    Als u getrouwd bent, geregistreerd partner bent geworden of weduwe of weduwnaar of u bent gescheiden, kunt u het gebruik van uw achternaam laten veranderen door de gemeente. U kunt dan kiezen voor: alleen uw eigen achternaam alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam uw eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner Let op! Dit is niet hetzelfde als uw eigen achternaam veranderen, omdat u de achternaam van een andere ouder wilt of omdat uw achternaam een gekke betekenis heeft. U kunt online een aanvraag doen om uw achternaam te veranderen: Gebruik achternaam veranderen

  • Attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn)

    Een attestatie de vita is een internationaal bewijs dat u in leven bent. U vraagt de attestatie de vita persoonlijk aan bij de gemeente. Hiervoor maakt u eerst een afspraak. U krijgt het document meteen mee. Afspraak maken

  • Geboorteaangifte

    Binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind doet u hiervan persoonlijk aangifte. De geboorteaangifte doet u in de gemeente waar het kind geboren is. U kunt aangifte van de geboorte doen door onderstaande formulier in te vullen. Geboorte aangeven Op het gemeentehuis regelen Komt u liever langs om de aangifte aan de balie te doen? Maak dan eerst een afspraak. Zonder afspraak kunnen wij u niet helpen. Afspraak maken

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u: naar het buitenland verhuist; gaat trouwen; solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur. Afspraak maken Let op: zonder afspraak kunnen wij u niet helpen.

  • Verhuizing doorgeven

    Bent u verhuisd binnen of naar de gemeente Krimpenerwaard? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente. Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door, uiterlijk vijf dagen nadat u verhuisd bent. U kunt uw verhuizing ook al eerder doorgeven. Dit kan vanaf vier weken voor uw verhuisdatum. Zorg dat u de juiste bijlagen bij de hand heeft. Verhuizing doorgeven   Op het gemeentehuis regelen U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak. Zonder afspraak kunnen wij u niet helpen. Afspraak verhuizing naar de gemeente Krimpenerwaard Afspraak verhuizing binnen de gemeente Krimpenerwaard

  • Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand

    De gemeente legt belangrijke levensgebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, overlijden, huwelijk of echtscheiding. We maken hier een akte van als de gebeurtenis heeft plaatsgevonden in de gemeente Krimpenerwaard. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte). Afschrift burgerlijke stand aanvragen Op het gemeentehuis regelen U kunt het afschrift ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Zonder afspraak kunnen wij u niet helpen. Afspraak maken voor afschrift Afspraak maken voor internationaal afschrift

  • Geheimhouden persoonsgegevens

    De gemeente houdt uw persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Verschillende organisaties kunnen uw persoonsgegevens uit de BRP ontvangen. Welke organisaties dit zijn, hangt voor een deel af van uw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld of u kinderen heeft of een rijbewijs. Welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen, ziet u op de website van de Rijksoverheid. Aanvragen of intrekken Als u niet wilt dat bepaalde organisaties uw persoonsgegevens krijgen, kunt u de gemeente om geheimhouding vragen. U kunt dit ook aanvragen voor uw kinderen tot 16 jaar. Geheimhouding aanvragen of intrekken

  • In gebreke stellen gemeente bij te laat beslissen

    Vaak moet u bij de gemeente een aanvraag indienen voor een vergunning, subsidie of uitkering. Bijvoorbeeld voor een omgevingsvergunning, drank- en horecavergunning, bijstandsuitkering, een Wmo-voorziening of subsidie voor sport, integratie, cultuur of jongeren. Beslist de gemeente niet op tijd op uw aanvraag of bezwaar? Dan kunt u de gemeente in gebreke stellen. Dit betekent dat u de gemeente vraagt binnen 2 weken toch nog te beslissen. Doet de gemeente dit niet? Dan moet de gemeente u een bedrag betalen (een dwangsom). Ook kunt u beroep indienen bij de rechter. Aanvragen dwangsom bij niet tijdig beslissen