Zoekresultaat 1 - 10 van 21 resultaten

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Afspraak maken Om uw geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk maakt u een afspraak via tel. 0525 63 82 00. 

  • Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente. U geeft minimaal 2 weken van tevoren de tijd en de datum door. Klein kansspel melden U kunt ook schriftelijk een klein kansspel melden (pdf, 336kb)

  • Paspoort

    Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een paspoort voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Maak uw afspraak

  • Briefadres

    Als u geen woonadres heeft in Nederland, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u in een verpleeghuis of in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont, kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door. Maak uw afspraak  U kunt ook schriftelijk een briefadres (pdf, 723kb) aanvragen.

  • Trouwen in het buitenland

    Als u in het buitenland gaat trouwen, heeft u soms een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een Ongehuwdverklaring nodig. Dat hangt af van het land waar u trouwt. Vraag aan de Nederlandse ambassade of de overheid in het buitenland welke documenten u precies nodig heeft. Bent u in het buitenland getrouwd? Registreer dan uw huwelijk bij uw eigen gemeente. Maak uw afspraak

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart is een reisdocument (beperkt aantal landen) en identificatiemiddel. U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Maak uw afspraak

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.  Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. U krijgt de legalisatie direct mee. Maak uw afspraak

  • Verhuizing doorgeven

    Als u verhuist, geeft u dat door aan de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen moet u dit doorgeven. Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven met DigiD U kunt ook schriftelijk uw verhuizing doorgeven (pdf, 384kb) of u geeft de verhuizing persoonlijk door op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.