Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Geregistreerd partnerschap beëindigen

    Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Het geregistreerd partnerschap is pas beëindigd nadat het is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

    Een geregistreerd partnerschap eindigt ook als:

    • u het geregistreerd partnerschap laat omzetten in een huwelijk
    • 1 van beiden komt te overlijden of langdurig wordt vermist

  • Eigen bijdrage rechtsbijstand en griffierechten

    Bij een rechtszaak horen (vaak hoge) kosten. Voor een aantal kosten is het mogelijk om een vergoeding te krijgen via de gemeente of via het Juridisch Loket. Het gaat dan om de kosten voor de eigen bijdrage van rechtsbijstand en het griffierecht.

  • Vaststelling van het ouderschap

    Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor.

    Is het niet duidelijk wie de biologische ouder van een kind is? Dan kan de rechtbank dit vaststellen.

  • Een pand van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het pand.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Het kan gebeuren dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen wordt of dat u het kwijtraakt. Vanaf 1 maart 2013 doet u geen aangifte van vermissing/diefstal van uw reisdocument meer bij de politie maar direct bij de gemeente. Dit kan ook digitaal. Er wordt dan een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U dient hiervoor zelf contact op te nemen met de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven van vertrek.

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Bij terugkomst in Nederland wordt er bij de aanvraag van een nieuw reisdocument bij de gemeente een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Let op:
    Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

  • Voornaam wijzigen

    Wilt u uw voornaam wijzigen? Dan moet u een aanvraag indienen bij de rechtbank. Hiervoor kunt u dus niet terecht bij de gemeente. U moet voor het wijzigen van uw voornaam een belangrijke reden hebben. Ook mag de nieuwe naam niet onbehoorlijk zijn.

    Als de rechtbank de wijziging van uw naam goedkeurt, verwerkt de gemeente deze beslissing in de registers van de burgerlijke stand. Zowel de registers van de gemeente waar u bent geboren als van de gemeente waar u woont, worden gewijzigd.

    Wijst de rechtbank uw verzoek af? In dat geval kunt u in beroep gaan bij het gerechtshof. Als ook dit beroep wordt afgewezen, kunt u nog in cassatie bij de Hoge Raad. Zowel voor het aanvragen van een voornaamwijziging als voor het in beroep gaan, hebt u een advocaat nodig.

    Voor meer informatie over het wijzigen van uw voornaam kijkt u hier. Wilt u informatie over het wijzigen van uw achternaam? Kijk dan bij het product achternaam wijzigen .

  • Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Van een officiële gebeurtenis in het buitenland moet u de officiële documenten aanleveren bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u in het buitenland getrouwd bent of daar een kind heeft gekregen.

    Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierna zal de gemeente de gegevens alsnog opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is.

    Het is strafbaar om onder ede of belofte onjuiste informatie door te geven.

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt als burger een verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner.
    Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties. De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee men voortaan wil worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

    Het verzoek tot wijzigen van de aanduiding van het naamsgebruik kan op meerdere manieren gedaan worden.

    U kunt een afspraak maken om een verzoek wijziging naamgebruik te komen doen. Het kan ook digitaal via de oranje button :Wijziging naamgebruik doorgeven

    Of u dient een schriftelijk verzoek in voorzien van een handtekening en een geldig legitimatiebewijs.

     

    Uw keuze in hoe u wordt aangeschreven:

    -eigen naam

    -naam echtgenoot/echtgenote/partner

    -eigen naam, gevolgd door naam echtgenoot/echtgenote/partner

    -naam echtgenoot/echtgenote/partner, gevolgd door eigen naam

  • Leefgeld voor vluchtelingen uit Oekraïne

    Waarvoor krijgt u leefgeld?

    De vergoeding in leefgeld is, afhankelijk van uw verblijfslocatie en situatie, bedoeld voor:

    • maaltijden;
    • kleding;
    • andere persoonlijke uitgaven;
    • verblijft u bij een particulier opvangadres, bijvoorbeeld een gastgezin? Dan krijgt u ook een woontoeslag. Daarmee kunt u bijdragen aan de kosten van het huishouden.

    Hoogte bedrag

    Hieronder ziet u de bedragen waar u recht op heeft. De genoemde bedragen zijn per persoon per maand.

    Als u in een gemeentelijke opvang verblijft

    • eten en drinken: € 205
    • persoonlijke uitgaven: € 55,-

    Als u in een particuliere opvang verblijft (zoals een gastgezin)

    • eten en drinken: € 205,-
    • persoonlijke uitgaven: € 55,-
    • woontoeslag voor een volwassene: € 215,-
    • woontoeslag voor een kind jonger dan 18 jaar: € 55,-

     

  • Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.

    Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen.

    Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen.

    In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven. Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Dit gebeurt als overheidsinstellingen uw gegevens willen hebben. Bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

    Er zijn een aantal instanties die voor specifieke doeleinden uw gegevens wel mogen opvragen. Geheimhouding van uw gegevens is onder bepaalde omstandigheden dan ook niet mogelijk. Wanneer de gemeente een verzoek tot informatie ontvangt, wordt er eerst zorgvuldig beoordeeld of het doel van de aanvraag rechtmatig is, en of de aanvrager bevoegd is om de gevraagde informatie te ontvangen.

    U kunt het gemeentebestuur schriftelijk verzoeken om geen gegevens te verstrekken aan:

    - derden die gegevens opvragen ter uitvoering van een algemeen bindend voorschrift (bijv. advocaten en pensioenfondsen)

    - kerken

    - vrije derden (bijv. commerciële en niet commerciële bedrijven)

    Een verzoek tot geheimhouding kan worden ingediend door 
    - personen vanaf 16 jaar, voor zover niet onder curatele gesteld
    - ouders, voogden en verzorgers voor minderjarigen tot 16 jaar
    - curatoren voor onder curatele gestelden

    Een aantal producten kunt u op verschillende manieren bij de gemeente Oosterhout aanvragen. Persoonlijk aan de balie met een geldig legitimatiebewijs, een schriftelijk verzoek of email voorzien van een handtekening en een  geldig legitimatiebewijs of via het digitale loket. (DigiD)
    Als u ervoor kiest om via DigiD een product aan te vragen, kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode.
    U gaat hierbij een transactie met de overheid aan. Na het invullen van het electronisch  formulier (uw naam/adres/woonplaats/BSN zijn al ingevuld) ontvangt u altijd  een bevestiging van uw aanvraag/bestelling van een product via email. Een product dat via DigiD is aangevraagd wordt binnen 3 werkdagen aan u toe gezonden. De (eventuele) betaling verloopt tijdens uw aanvraag via DigiD door middel van creditcard of iDEAL. Klik hier voor meer informatie over DigiD,  het digitaal aanvragen en betalen via DigiD.