Zoekresultaten 1 - 10 van 11 resultaten

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een eerste inschrijving. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Maak uw afspraak

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een administratief onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Ook instanties kunnen om een adresonderzoek vragen, als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel. Uw advocaat stuurt de beslissing van de rechtbank naar de gemeente. U kunt ook zelf de melding doen bij de gemeente. Ook uw voormalige partner mag dit doen. Is de beslissing van de rechter definitief onherroepelijk? Dan moet u de melding binnen 6 maanden doen.

  • Automatische incasso voor gemeentebelastingen

    De gemeentelijke belastingen kunt u automatisch betalen. U geeft de gemeente toestemming om het bedrag in 8 termijnen van uw rekening af te schrijven. Wilt u iets aanpassen of het automatisch betalen stoppen? Vul dan het formulier in. U kunt inloggen met DigiD en voor bedrijven met E-herkenning. Automatische incasso

  • Gebruik gemeentegrond

    Het kan zijn dat u in het verleden een strook gemeentegrond  grenzend aan uw tuin in gebruik heeft  gekregen. En daarvoor toen een ingebruikgevingsverklaring heeft ondertekend.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen woonadres heeft kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. Verklaring toestemming briefadres (pdf, 254kb)

  • Bouwkavels

    Er zijn diverse woningbouwlocaties en bedrijventerreinen binnen de gemeente Elburg. Voor informatie over beschikbare bouwkavels voor woningen kunt u kijken op de pagina Projecten in de gemeente Elburg.  Voor beschikbare kavels voor bedrijven kunt u kijken op de pagina Bedrijventerreinen.

  • Reststroken grond aankopen

    In bepaalde gevallen is het mogelijk om een reststrook gemeentegrond grenzend aan uw woonperceel te kopen. Aanvraag aankoop reststrook grond Bij het aankoop verzoek dient u een duidelijke tekening toe te voegen waarop de strook grond staat aangegeven en een foto van de huidige situatie. Zorg dat u deze bijlages digitaal hebt opgeslagen. 

  • Bezwaar belastingen of WOZ-waarde

    Elk jaar ontvangt u van de gemeente een aanslag gemeentelijke belastingen. Met deze aanslag maakt de gemeente de vastgestelde WOZ-waarde aan u bekend. Heeft u vragen over de vastgestelde WOZ-waarde of een aanslagregel, neem dan contact op met een belastingmedewerker. Bent u het na deze uitleg nog niet eens met de WOZ-waarde of een ander onderdeel van uw aanslag? Dan kunt u bezwaar maken. U dient het bezwaarschrift binnen 6 weken in bij de heffingsambtenaar die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van het bezwaarschrift. Is er nog niet op het bezwaar beslist dan is de aanslag rechtsgeldig. Dit betekent dat u de aanslag moet betalen. Bezwaarschrift indienen

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Uw achternaam is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt wel bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dit doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort, rijbewijs of trouwboekje). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen U kunt het verzoek ook doorgeven op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.