Zoekresultaat 1 - 1 van 1 resultaten

  • Huwelijk of geregistreerd partnerschap

    U wilt gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De eerste stap op weg naar zo’n verbintenis is: de melding (vroeger: in ondertrouw gaan) De melding wordt gedaan in de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren. U moet beiden het meldingsformulier volledig invullen, en alle bijbehorende documenten (zie hieronder) moeten worden meegenomen. Als dit allemaal in orde is, maakt u een afspraak met team Burgerzaken. U kunt ook een afspraak maken als u meer informatie wilt over wat u moet regelen. Tijdens de afspraak voor de melding (maar later mag ook) kunt u een datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap inplannen bij de gemeente. U kunt samen naar deze afspraak komen, of één van beiden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal een jaar voor de datum van het huwelijk/geregistreerd partnerschap worden gedaan. Na een jaar vervalt de melding. De kosten voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten worden betaald bij de afspraak voor de melding.   De melding Bij de afspraak voor de melding moet u de volgende documenten meenemen: Kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort/identiteitskaart/rijbewijs) van u en uw partner Kopie van een geldig legitimatiebewijs van alle getuigen (er moeten minimaal 2, en maximaal 4 meerderjarige getuigen aanwezig zijn bij het huwelijk/geregistreerd partnerschap) U kunt een aantal keuzes aangeven bij de melding: U kunt kiezen en uw voorkeur opgeven voor een Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand die in onze gemeente huwelijken en geregistreerd partnerschappen sluit of een verzoek doen voor een eigen trouwambtenaar.  U kunt een trouwlocatie kiezen. U kunt een vaste trouwlocatie kiezen of een verzoek doen voor een eigen trouwlocatie. U kunt een “trouwboekje” kiezen. Een trouwboekje is niet verplicht bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Als u moet bewijzen dat u gehuwd/geregistreerd partner bent heeft u een kopie van de akte nodig.   Let op: de aanvraag van een “eigen trouwambtenaar” of “eigen trouwlocatie” moet minimaal 3 maanden voor de datum van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap bij ons binnen zijn.    Tijdstippen huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie (een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar) is mogelijk op maandag t/m zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur. Op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur is het mogelijk om uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kosteloos te laten sluiten in het gemeentehuis.Voorwaarden hiervoor zijn: Tenminste één van de partners moet in onze gemeente staan ingeschreven. Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar/partners en de getuigen. Het is een korte ceremonie (ongeveer 10 minuten) en er wordt geen toespraak gehouden. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen. De trouwambtenaar neemt vooraf geen contact met u op. Er wordt geen muziek afgespeeld.   Naamgebruik Als u getrouwd bent/geregistreerd partner bent, kunt u ervoor kiezen (ook) met de achternaam van uw partner aangeschreven te worden door overheidsorganisaties. Dit heet naamgebruik en dit kunt u aanvragen in uw woongemeente. Uw achternaam verandert hierdoor niet. Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. U kunt dit met een (huwelijks) ceremonie  doen, of u kunt uw geregistreerd partnerschap aan de balie administratief laten omzetten. U heeft bij de omzetting geen getuigen nodig. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken, tel. 14 0252. Trouwen in het buitenland Als u in het buitenland wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt sluiten moet u nagaan of dit mag volgens de rechten van dat land. U kunt dat navragen bij de buitenlandse instantie waar u wilt trouwen. Zij weten ook welke documenten u nodig heeft.