Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Achternaam kind kiezen

    U kunt zelf bepalen of uw (eerste) kind de achternaam van de vader, de moeder, of van beide ouders krijgt. Maak hiervoor een afspraak.

  • Discriminatie melden

    Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen, zoals: afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.

  • Overlijden aangeven door nabestaande

    De uitvaartondernemer doet meestal aangifte van overlijden bij de gemeente. Maar als nabestaande (familie of bekende) kunt u dit ook doen.

  • Ombudscommissie Midden-Groningen

    In contacten tussen de gemeente en inwoners gaat er wel eens iets mis. U vindt bijvoorbeeld dat de behandeling door een medewerker van de gemeente niet terecht is. Eerst dient u dan een klacht in bij de gemeente. Op basis van de wetgeving krijgt de gemeente eerst de kans de klacht zelf op te lossen. Dit gebeurt via een interne klachtenprocedure. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente op deze klachtprocedure? Leg dan de klacht(behandeling) voor aan Ombudscommissie Midden-Groningen. Dit onderzoek is kosteloos.

  • Nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is een regeling voor schadevergoeding voor rechtmatig overheidsoptreden, bijvoorbeeld door werkzaamheden of besluiten van de gemeente. Het gaat om schade die uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico en een burger of bedrijf onevenredig zwaar treft in vergelijking tot andere burgers of bedrijven. Dit soort schade hoeft u als burger of bedrijf niet of niet geheel te dragen, maar moet de overheid geheel of gedeeltelijk vergoeden. Deze vergoeding heet nadeelcompensatie.

  • Vestiging of hervestiging in Nederland vanuit het buitenland

    Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan schrijft u zich in bij de gemeente. Ook als u eerder in Nederland hebt gewoond (hervestiging) maakt u een afspraak bij de gemeente.

  • Klacht indienen

    Vindt u dat de gemeente u niet goed heeft behandeld? Bijvoorbeeld omdat u geen antwoord krijgt op een brief, of omdat uw een medewerker of bestuurder onbeleefd vond? Of bent u over iets anders niet tevreden? Dien dan een klacht in via ons klachtenformulier, een e-mail of via de telefoon.