Zoekresultaat 1 - 10 van 29 resultaten
- Aansprakelijk stellen van de gemeente
Heeft u schade opgelopen in de openbare ruimte waar de gemeente verantwoordelijk voor is? Bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkig onderhoud van de openbare weg. Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen en een schadeclaim indienen. Als u de gemeente aansprakelijk wilt stellen, dan is het aan u om aan te tonen dat u schade heeft geleden en om aan te geven waarom u van mening bent dat de gemeente de schade heeft veroorzaakt. U kunt de schade en de schadeoorzaak aantonen door middel van foto's, situatieschetsen, getuigenverklaringen, nota's en rapporten van experts. Als u die heeft, staat u sterker. Indien nodig sturen wij uw aansprakelijkstelling door naar de verzekeraar van de gemeente. Als blijkt dat de gemeente aansprakelijk is dan vergoeden wij uw kosten. Voorwaarden De schade is een direct gevolg van het niet handelen en/of nalaten van de gemeente U levert bewijs van de gebeurtenis waardoor u schade heeft geleden. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: datum, tijdstip en locatie van de gebeurtenis omschrijving van het voorval en relatie tussen schade een oorzaak uw eventuele verwondingen en of materiële schade aan uw eigendommen. Stuur deze bijlage(n) mee indien van toepassing: foto’s van de exacte locatie en situatie waar de gebeurtenis plaatsvond proces-verbaal van politie ondertekende getuigenverklaringen foto’s van de door u opgelopen schade facturen van reparaties/medische behandeling als gevolg van opgelopen schade bewijs van relatie tussen de schade en oorzaak. Gemeente aansprakelijk stellen via digitaalloket.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Liever schriftelijk indienen? Stuur uw verzoek met bijlagen naar Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem, Postbus 1, 2370 AA in Roelofarendsveen. U ontvangt binnen 6 weken een reactie. Dien uw claim ook in bij uw eigen verzekering, indien u hiervoor verzekerd bent. U bent mogelijk verzekerd tegen nieuw- en/of vervangingswaarde.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-07-17
- Gebruik achternaam veranderen
U kunt zelf bepalen welke achternaam overheidsorganisaties voor u gebruiken: uw eigen achternaam of die van uw (ex-)partner, of beide namen. Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam. Aanvragen en meenemen U kunt het gebruik van uw achternaam wijzigen met het digitale formulier: Naamgebruik veranderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Of aan de balie: maak dan online een afspraak. Meenemen Neem uw geldige identiteitsbewijs mee. Keuze U kunt zelf kiezen hoe overheidsinstellingen u voortaan moeten aanschrijven: alleen met uw eigen naam alleen met de naam van uw (ex-)partner met de naam van uw (ex-)partner, gevolgd door uw eigen naam met uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw (ex-)partner De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, enzovoorts. Wilt u dat andere instanties zoals banken en verzekeringsmaatschappijen ook uw naamgebruik wijzigen, dan moet u hen zelf informeren. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam. Op sommige documenten staat ook de naam van uw partner. Dit blijft zo, ook als u heeft aangegeven dat u niet meer uw eigen achternaam gebruikt. Naamswijziging voor- en achternaam Naamswijziging achternaam In bepaalde situaties kunt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen. Kijk op de website Rijksoverheid.nl of dit kan. Naamswijziging voornaam U kunt de rechter vragen om uw voornaam te wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u uw voornaam lelijk vindt of uw voornaam niet meer bij u past. U hebt een advocaat nodig om de aanvraag in te dienen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2023-06-26
- Persoonsgegevens inzien
Op mijnoverheid.nl kunt u online kosteloos direct inzien hoe u bij de Overheid geregistreerd staat in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). U logt in met DigiD. Daar staat ook informatie over hoe een wijziging in die gegevens doorgegeven kan worden. Persoonsgegevens bekend binnen de gemeente Daarnaast heeft u ook het recht om in te zien welke persoonsgegevens over u bekend zijn binnen de gemeente. Hiervoor kunt u een verzoek indienen. U ontvangt dan een overzicht met: categorieën van uw persoonsgegevens wie uw persoonsgegevens heeft ontvangen voor welk doel uw persoonsgegevens zijn gebruikt herkomst van uw persoonsgegevens. Voorwaarden u kunt alleen uw eigen persoonsgegevens opvragen bent u jonger dan 16 jaar of staat u onder curatele, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een verzoek indienen. Bijzonderheden Wilt u de persoonsgegevens niet per beveiligde mail ontvangen? Maak dan een afspraak bij de balie om uw gegevens op te halen. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: reden van uw verzoek beschrijving van de dienst, verwerking en afdeling hoe u de informatie wilt ontvangen. Persoonsgegevens inzageverzoek via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wij handelen uw verzoek binnen 1 maand af. Overig u kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te laten corrigeren of te verwijderen meer informatie over privacy leest u op de website Autoriteit Persoonsgegevens.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-06-19
- Verklaring ontkenning vaderschap door moeder
Als moeder kunt u ontkennen dat uw overleden echtgenoot de vader van uw kind is. Hiervoor moet u een verklaring afleggen bij de gemeente. Voorwaarden uw echtgenoot is overleden binnen 306 dagen vóór de geboorte van het kind, én u leefde vanaf de 306e dag voor de geboorte gescheiden van uw echtgenoot óf u was vanaf die dag gescheiden van tafel en bed, én het kind is nog geen jaar oud. Ook in andere situaties kunt u soms het vaderschap ontkennen. U moet dan een verzoek indienen bij de rechtbank. Bijzonderheden Was u al hertrouwd toen uw kind geboren werd? Dan wordt uw nieuwe echtgenoot door uw verklaring wettelijk de vader van het kind. Aanvraag U legt de verklaring af bij de gemeente. Maak online een afspraak. Meenemen uw geldige identiteitsbewijs uittreksel geboorteakte kind uittreksel overlijdensakte vader.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2022-09-05
- Levenloos geboren kind registreren
Ouders die dat wensen, kunnen hun levenloos geboren kind laten registreren in de Basisregistratie personen (BRP). Deze wijziging van de Wet BRP komt voort uit een petitie van ouders die het als een groot emotioneel gemis zien en als feitelijk onjuist ervaren dat hun levenloos geboren kind niet in deze basisregistratie voorkomt. Wanneer is de registratie van mijn kindje mogelijk? Dit kan vanaf 3 februari 2019 met terugwerkende kracht. Ook eerder levenloos geboren kinderen kunnen worden opgenomen in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. Dit is niet verplicht. Hoe werkt het? U kunt het verzoek doen als u op het moment van de geboorte in Nederland woonde en stond ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het maakt niet uit wanneer uw kindje is geboren of hoe lang de zwangerschap heeft geduurd (dit geldt ook voor een miskraam). U kunt uw kindje alleen voor uzelf laten registreren in de BRP. Omdat het een heel persoonlijke situatie is, kunt u dit niet namens de andere ouder doen. Naast uzelf kan alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand deze registratie bekijken. Andere overheidsinstanties krijgen geen gegevens over uw levenloos geboren kindje. Hoe kan ik mijn kindje laten registreren? Wilt u uw kindje laten registreren, neem dan telefonisch contact met ons op via 071 3327272. Wat moet ik meenemen als ik aangifte ga doen? Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning) Een verklaring van een arts of verloskundige Kosten Het registreren van een levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen (BRP) is gratis. Meer informatie Kijk voor meer informatie op de website rijksoverheid.nl.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2022-05-16
- Vermissing paspoort of identiteitskaart melden
Als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent geeft u de vermissing door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. Aangifte van vermissing paspoort of identiteitskaart van uw minderjarig kind kunt u niet online doen. Daarvoor moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Voorwaarden U staat ingeschreven in de gemeente Kaag en Braassem. Kosten Geen. U betaalt wel voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. Bijzonderheden Vindt u alsnog uw paspoort of identiteitsbewijs, dan is deze na de melding ongeldig. Bent u 3 of meer reisdocumenten kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar, dan wordt onderzoek gedaan naar de eerdere vermissingen. U kunt dan worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen en 2 jaar niet in aanmerking komen voor een paspoort. U kunt wel een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Melding U kunt de vermissing paspoort of id-kaart melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Let op: u kunt alleen de vermissing van uw eigen paspoort of ID-kaart doorgeven (dus niet die van uw kind of partner). Vermeld bij de melding: welk reisdocument er vermist is (paspoort of identiteitskaart) documentnummer van het vermiste reisdocument (indien bekend) reden van de vermissing datum van vermissing of datum wanneer u het document voor het laatst heeft gebruikt of gezien omschrijving waar u het document voor het laatst gezien heeft omschrijf de omstandigheden van de vermissing Na de melding vraagt u een nieuw paspoort of identiteitsbewijs aan.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-02-06
- Verklaring van in leven zijn of Attestatie de vita
Een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita, is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat een persoon in leven is op het moment van afgifte van het bewijs. U kunt een verklaring van in leven zijn of een attestatie de vita alleen krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verklaring van in leven zijn (Nederlandstalig) Een verklaring van in leven zijn is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Hierop staat dan dat u als levend bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze verklaring is in het Nederlands opgesteld en kunt u daarom alleen gebruiken in Nederland, Nederlandstalige delen van België, Suriname, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Attestatie de vita (internationaal, meertalig) Voor een attestatie de vita krijgt u een uittreksel dat wordt gemaakt door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Dit is een verklaring van in leven zijn dat wordt gebruikt in het buitenland. Het document is in meerdere talen opgesteld en is dus internationaal te gebruiken. Een attestatie de vita moet u persoonlijk aan de balie aanvragen. In de attestatie de vita staat dat u in leven bent verschenen aan de balie. Aanvraag Wilt u een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita aanvragen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Meenemen: geldig legitimatiebewijs als het van toepassing is: brief van pensioenfonds. Kosten Een Verklaring van in leven zijn (Nederlandstalig) kost € 12,15 Een attestatie de vita kost € 16,60 Een Verklaring van in leven zijn voor een pensioenfonds is gratis. U kunt alleen met pin betalen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-02-27
- Legalisatie handtekening
Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u deze laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document of garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is. Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking Bezoekers uit het buitenland kunnen in een aantal gevallen pas een visum krijgen als iemand in Nederland zich garantstelt. Dat verschilt per land en hangt af van het inkomen van de bezoeker. De gemeente legaliseert alleen de handtekening van degene die zich garantstelt of de bezoeker onderdak biedt. De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) houdt bij welke buitenlandse bezoekers een visum moeten hebben. Dit kunt u nakijken op www.ind.nl. Daar ziet u ook of een bewijs van garantstelling noodzakelijk is. Voor een garantstelling vult u het Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking op www.ind.nl in. Na het legaliseren van uw handtekening stuurt u het formulier naar uw gast in het buitenland voor de visumaanvraag. Aanvraag Wilt u uw handtekening laten legaliseren, dan moet u een Afspraak maken - kies Legalisatie handtekening. U tekent het document in het bijzijn van de baliemedewerker. De medewerker plaatst de legalisatietekst bij de handtekening. Hierin staat uw naam als ondertekenaar en wordt verklaard dat de handtekening van u is. De legalisatieverklaring wordt ondertekend door een medewerker van de gemeente, die hiervoor het mandaat heeft namens de burgemeester. De legalisatie is klaar terwijl u wacht. Meenemen het document dat gelegaliseerd moet worden geldig legitimatiebewijs. Kosten Het legaliseren van uw handtekening kost € 9,70. U kunt alleen met pin betalen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2023-12-22
- Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden
Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd. Voorwaarden U heeft de trouwdatum- en locatie gereserveerd U geeft de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie door U bent allebei 18 jaar of ouder U bent allebei ongehuwd U bent geen bloedverwant (rijksoverheid.nl) in de eerste, tweede, derde of vierde graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie (rijksoverheid.nl). Staat u onder curatele, dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Neemt u hierover contact op met de gemeente. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: Zaaknummer. Deze heeft u ontvangen na het reserveren van de trouwdatum Datum huwelijk of partnerschap Nationaliteit Huidige burgerlijke staat Indien van toepassing: gegevens eerder(e) huwelijk(en) of partnerschap(pen) Voor- en achternaam aanstaande partner Voor- en achternaam ouders Indien van toepassing: voor- en achternaam, geboortedatum- en plaats kind(eren) Indien van toepassing: of u onder curatele staat Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U vult het formulier beiden apart in.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2022-05-16
- Bibob, integriteitsbeoordeling
De Wet Bibob heet voluit ‘Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur’. De gemeente kan een onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. Dit heet het Bibob onderzoek. Met een Bibob-onderzoek wil de gemeente voorkomen dat zij criminele activiteiten faciliteert met het verlenen van vergunningen of het verstrekken van opdrachten. Op die manier beschermt de gemeente de integriteit van het openbaar bestuur. De gemeente doet bij de Bibob-toets eigen onderzoek maar kan ook nader advies inwinnen bij het Landelijk Bureau Bibob. Het Bibob-onderzoek kan ook op een later moment plaatsvinden. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen, de aanbesteding al heeft gewonnen of de vastgoedtransactie al bent aangegaan. Wijzen de onderzoeksresultaten op het vermoeden van misbruik van de gevraagde gemeentelijke toestemming of medewerking, dan kan de gemeente de vergunning of opdracht weigeren, intrekken of ontbinden. Branches De gemeente kan het Bibob-onderzoek in de volgende braches de Wet Bibob toepassen: aanbestedingen bouwvergunningen horeca seksinrichtingen inclusief escortbedrijven smart-grow en headshops vastgoed Aanvraag Wij vragen u eerst het contactformulier in te vullen onder vermelding van 'Bibob onderzoek'. Wij nemen telefonisch contact met u op en sturen u de benodigde formulieren na uitleg over het invullen.. Vult u de vragenlijst niet goed in, dan heeft dat gevolgen voor uw vergunning. Wetgeving Wet Bibob op Overheid.nl Beleidslijn 2012 voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) in de gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl Beleidsregel Integriteit en Overeenkomsten (BIO) gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-01-12