Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Kinderopvangtoeslag, aanvragen

    Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. Hoeveel toeslag u krijgt, hangt onder andere af van uw inkomen en leefsituatie en hoeveel kinderen naar de opvang gaan. Aanvraag Kinderopvangtoeslag kunt u online berekenen en aanvragen op www.toeslagen.nl. U kunt het aanvraagformulier ook aanvragen bij de Belastingdienst.

  • Collectieve zorgverzekering

    Heeft u een laag inkomen of weinig tot geen eigen vermogen? Dan kunt u gebruik maken van de collectieve zorgverzekering Gezond Verzekerd van de gemeente Kaag en Braassem en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid. Kijk voor informatie op de website Gezond Verzekerd.nl.  Voorwaarden U kunt de collectieve zorgverzekering Gezond Verzekerd aanvragen, als: uw inkomen niet hoger is dan 130% van de voor u geldende bijstandsnorm (op rijksoverheid.nl) u geen of weinig vermogen heeft (rijksoverheid.nl). Verder geldt: kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd de zorgverzekeraar keurt uw aanvraag goed ongeacht uw gezondheid u kunt overstappen vanaf november, want dan zijn de premies voor het nieuwe jaar bekend. Bijzonderheden De gemeente betaalt mee aan de premie voor de aanvullende verzekering en u krijgt een korting op de basisverzekering. De verzekering vergoedt bepaalde zorgkosten voor 100% (tot een maximaal bedrag). U kunt daarbij denken aan vergoedingen voor brillen, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage Wmo. U kunt kiezen uit verschillende aanvullende verzekeringen: de AV-gemeente Standaard de AV-gemeente Top (gunstig als u hoge zorgkosten heeft, bijvoorbeeld door een chronische ziekte of handicap). Aanvraag U maakt telefonisch een afspraak bij het Serviceplein via 14 0172 (spreek eerst 'Alphen aan den Rijn' in). Alle zaken op gebied van werk en inkomen in de gemeente Kaag en Braassem worden namelijk uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn.

  • Individuele studietoeslag, aanvragen

    De individuele studietoeslag is een inkomensaanvulling voor studenten die door hun medische beperking blijvend niet in staat zijn om naast hun studie bij te verdienen. Voorwaarden U volgt een opleiding waarbij u recht hebt op studiefinanciering (WSF) of tegemoetkoming schoolkosten (WTOS). U hebt geen recht op een uitkering op grond van de Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten). U bent als gevolg van een ziekte of gebrek blijvend niet in staat om naast uw studie inkomsten te verwerven. De individuele studietoeslag bedraagt (netto) per maand: Leeftijd Bedrag 21 en ouder €328,59 20 jaar €262,87 19 jaar €197,15 18 jaar €164,30     Aanvraag Werkzaamheden op het gebied van werk en uitkeringen in de gemeente Kaag en Braassem worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Het aanvraagformulier voor de individuele studietoeslag kunt u aanvragen bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem eerst de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn (Stadhuisplein 1, Alphen aan den Rijn). U kunt ook langskomen bij het Serviceplein. Een afspraak is niet nodig. 

  • Individuele inkomenstoeslag, aanvragen

    Als u al langere tijd een laag inkomen heeft, kunt u een toeslag op uw inkomen aanvragen. U kunt de individuele inkomenstoeslag vrij besteden. De toeslag kan ieder jaar worden aangevraagd. Voorwaarden U bent tussen de 21 jaar en de AOW-leeftijd Uw inkomen was de afgelopen 36 maanden gemiddeld niet meer dan 110% van de voor u geldende bijstandsnorm (rijksoverheid.nl) U hebt geen zicht op inkomensverbetering. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Neem contact op met het Serviceplein van Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.

  • Bijzondere bijstand aanvragen

    Wanneer u onverwacht hoge kosten moet maken en u deze niet kunt betalen van uw uitkering of loon, dan kunt u misschien in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Of u voor bijzondere bijstand in aanmerking komt, hangt af van uw inkomen en uw vermogen.  Voorwaarden U vraagt bijzondere bijstand altijd aan vóórdat u de kosten maakt De kosten worden nergens anders vergoed. Als u kosten hebt die uw verzekering vergoedt, krijgt u geen bijzondere bijstand De kosten moeten bijzonder zijn. Dit betekent dat het gaat om kosten die niet iedereen maakt, zoals een eigen bijdrage voor orthopedische schoenen, tandartskosten of rechtshulp. Door omstandigheden heeft u de kosten wel.  U kijkt in sommige gevallen eerst of u zelf een lening kunt afsluiten. Bijvoorbeeld voor spullen die nodig zijn om uw woning in te richten, zoals een bed, tv of koelkast. Bijzondere bijstand is soms een gift en soms een lening. Bespreek dit tijdens uw afspraak bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Neem contact op met het Serviceplein van Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.

  • Bijstandsuitkering terugbetalen door ex-partner of ouder

    De gemeente kan iemand anders dan degene die bijstand krijgt, verplichten om de bijstandsuitkering terug te betalen. Bijvoorbeeld als u uw onderhoudsplicht niet nakomt. U heeft onderhoudsplicht als u moet meebetalen aan de kosten van levensonderhoud van iemans anders. Dit kan zijn voor uw kind jonger dan 21 jaar, een (ex-)echtgenoot/echtgenote of een (ex-)geregistreerd partner. Komt u uw onderhoudsplicht niet na, en heeft uw kind of (ex-)partner daardoor een bijstandsuitkering? Dan kan de gemeente beslissen dat u uw bijstandsuitkering moet terugbetalen. Voorwaarden In de volgende gevallen kan de gemeente kan u verplichten bijstand terug te betalen: u heeft kinderen jonger dan 21 jaar en u betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van hun levensonderhoud u leeft gescheiden van uw echtgenoot/echtgenote/geregistreerd partner en u betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van diens levensonderhoud u bent officieel gescheiden en u betaalt te weinig of geen alimentatie u heeft een schenking gekregen van iemand die bijstand krijgt u heeft een erfenis gekregen van iemand die onterecht of teveel bijstand kreeg u heeft een erfenis gekregen van iemand die bijstand als lening kreeg. Aanvraag Zorg dat u zich aan uw financiële verplichtingen houdt. Krijgt u bericht van de gemeente dat u bijstand moet terugbetalen? Dan moet u dit betalen. U kunt geen bezwaar maken. Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Moet u bijstand terugbetalen en heeft u daar een vraag over? Neem dan contact op met het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein is in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Als u vragen heeft neemt u contact op met het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Meenemen U moet de gemeente Alphen aan den Rijn alle informatie geven die nodig is om te bepalen hoeveel u moet betalen. U krijgt hierover een brief of u wordt telefonisch uitgenodigd op het Serviceplein langs te komen. Deze informatie kan zijn: een echtscheidingsbeschikking een alimentatiebeschikking een bewijs van schenking een bewijs van erfenis bewijsstukken van inkomen, vermogen of schulden van uw ex.

  • Bijstandsuitkering aanvragen

    Heeft u geen werk of verdient u te weinig om van rond te komen? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Voorwaarden U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien U woont rechtmatig in Nederland U heeft een vast woonverblijf in Kaag en Braassem  U bent 18 jaar of ouder U heeft geen recht op een andere uitkering U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring Bijzonderheden Heeft u huisgenoten (bijvoorbeeld een partner, ouders of kinderen boven de 21) en deelt u de woonkosten? Dan krijgt u minder bijstand. Dit is de kostendelersnorm in de bijstand. Nadat u een bijstandsuitkering heeft aangevraagd, moet u eerst 28 dagen zelf werk zoeken. Dit heet de zoekperiode. Voor jongeren tot 27 jaar geldt de zoekperiode altijd. Bent u 27 jaar of ouder, dan beslist de gemeente of de zoekperiode voor u geldt. De zoekperiode gaat in op de dag dat u een bijstandsuitkering aanvraagt. Bewaar al uw sollicitaties van deze 28 dagen, zoals sollicitatiebrieven en inschrijvingen bij uitzendbureaus. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt, kijkt de gemeente naar uw vermogen. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten hangt af van uw leefsituatie. Kijk voor de vermogensgrens op rijksoverheid.nl . De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Is uw aanvraag nog niet volledig of is meer onderzoek nodig, dan kan het langer dan 8 weken duren. Meenemen Identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave) Bankafschriften van de afgelopen drie maanden Gegevens over vermogen (bezittingen als auto, waardepapieren, hoogte van uw schulden) Hoogte van hypotheek of huur Begin- en (mogelijke) einddatum van uw dienstverband bij uw laatste werkgever Heeft u een partner of echtgenoot waarmee u samenwoont? Dan vraagt u samen een bijstandsuitkering aan. U moet dan van beide personen bovenstaande gegevens meenemen. Aanvraag U kunt zich inschrijven bij het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) via Werk.nl.  u kunt ook contact opnemen met het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Bezwaar maken Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Voorschot Binnen 4 weken nadat u zich heeft gemeld voor een uitkering krijgt u automatisch een voorschot van de gemeente. U blijft daarna per 4 weken het voorschot ontvangen tot er een besluit is genomen op uw aanvraag. Het voorschot is minimaal 90% van de bijstandsuitkering die u kunt krijgen. Als u jonger dan 27 jaar bent en u woont u niet samen met een partner ouder dan 27 jaar, dan krijgt u over de eerste 4 weken geen voorschot. U kunt namelijk pas na 4 weken de bijstandsaanvraag indienen. Het voorschot moet u later terug betalen. Als u de bijstandsuitkering toegewezen krijgt, dan kan de gemeente het voorschot verrekenen met uw uitkering. De gemeente mag weigeren u een voorschot te geven als: Bij de aanvraag al duidelijk is dat u geen recht hebt op een bijstandsuitkering U onvoldoende bewijsstukken aanlevert en u dat te verwijten valt U de bewijsstukken te laat aanlevert en u dat te verwijten valt U onvoldoende meewerkt bij de behandeling van uw aanvraag.  

  • Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) aanvragen

    Bent u zelfstandig ondernemer, ouder dan 54 en wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u niet genoeg verdient om van te kunnen leven? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen vóór u met uw bedrijf stopt. De IOAZ–uitkering vult uw inkomen (samen met dat van uw eventuele partner) aan tot bijstandsniveau. Voorwaarden U vraagt IOAZ-uitkering aan voordat u met uw bedrijf stopt U bent 55 jaar of ouder, maar te jong voor AOW U heeft alleen recht op een IOAZ-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven U heeft tenminste de laatste 10 jaar aaneengesloten gewerkt waarvan tenminste de laatste 3 jaar als zelfstandige U heeft minimaal 1.225 uur (gemiddeld 24 uur per week) per jaar in uw eigen bedrijf gewerkt Als uw partner ook meewerkt in het bedrijf moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt. Uw partner minimaal 525 uur. De winst uit uw bedrijf (samen met uw eventuele andere inkomsten) is de laatste 3 jaar minder geweest dan € 23.938,00 bruto gemiddeld per jaar. Inkomsten uit alimentatie, onderhuur, verhuur en heffingskorting tellen niet mee bij de vaststelling van uw inkomen De inkomsten van uw partner tellen ook mee Voor de toekomst verwacht u een inkomen van minder dan € 25.433,00 bruto per jaar te hebben Nadat de uitkering is toegekend, moet uw bedrijf binnen 1,5 jaar opgeheven zijn Kijk voor meer informatie op Rijkoverheid.nl. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden namelijk voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Maakt telefonisch een afspraak met het Serviceplein via 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Tips Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning nodig of bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen? Dan kunt een Bbz-uitkering aanvragen.