Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Onroerende zaakbelasting

    Als eigenaar van een onroerende zaak betaalt u onroerende zaakbelasting (OZB). Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, winkels, kantoorpanden en garageboxen. Bij onder andere bedrijfspanden betaalt ook de gebruiker van het pand onroerende zaakbelasting. Dit is bij woningen niet het geval.  Wij bepalen de hoogte van de OZB op 1 januari. Dit doen wij op basis van de WOZ-waarde van uw pand. Als u halverwege een jaar een nieuwe woning koopt, betaalt u de OZB voor dat hele jaar voor de oude woning. Voor de nieuwe woning betaalt u in dat jaar nog geen OZB. De notaris verrekent deze bedragen. De onroerende zaakbelasting is een percentage van de WOZ-waarde. Het percentage voor belastingjaar 2024 is: de gebruikersbelasting: 0,2442% van de WOZ-waarde. de eigenarenbelasting: voor onroerende zaken die in hoofdzaak tot woning dienen: 0,1211% van de WOZ-waarde. voor onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen: 0,3321% van de WOZ-waarde. U krijgt van ons een belastingaanslag. Hierop staat het bedrag vermeld dat u moet betalen.

  • Automatische incasso

    Met een automatische incasso geeft u ons toestemming om het totaalbedrag van uw belastingaanslag van uw rekening af te schrijven. Dit doen wij in maandelijkse termijnen. Op welke manier leest u hieronder. Een bedrag tot en met € 50,00 schrijven wij in 2 termijnen van uw rekening af. Een bedrag van € 50,01 tot en met € 100,00 schrijven wij in 4 termijnen van uw rekening af. Een bedrag vanaf € 100,01 schrijven wij in 10 termijnen van uw rekening af. Als u heeft gekozen voor betaling via automatische incasso dan staat dit op het aanslagbiljet vermeld.  Heeft u ons een machtiging tot automatische incasso gegeven tijdens het lopende jaar en is het totale bedrag hoger dan € 100,00? Dan is het aantal termijnen afhankelijk van het aantal maanden waarin dat jaar nog een bedrag van uw rekening kan worden afgeschreven. Als u geen gebruik maakt van de automatische incasso moet u het totaalbedrag binnen 2 maanden na dagtekening van het aanslagbiljet in één keer betalen. Machtigen Wilt u de gemeentelijke belastingen met een automatische incasso betalen? U kunt ons machtigen met het online formulier dat hieronder staat. Automatische incasso aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de aanvraag niet online doen? Download dan de machtigingskaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze naar de gemeente. U kunt ook een machtigingskaart ophalen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Wijzigen rekeningnummer U kunt de wijziging van het rekeningnummer (IBAN) van uw automatische incasso online doorgeven. Rekeningnummer automatische incasso wijzigen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de wijziging niet online doorgeven? U kunt de wijziging ook schriftelijk of per e-mail aan ons doorgeven. Bekijk onze contactgegevens. Stopzetten U kunt het stopzetten van uw automatische incasso online doorgeven. Stopzetten automatische incasso Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het stopzetten niet online doorgeven? Download dan de rode kaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze ingevuld naar ons. Het is ook mogelijk om de kaart af te halen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Terugstorten U kunt een specifieke overboeking laten terugstorten op uw rekening. U hoeft hierbij geen reden op te geven. U moet hiervoor contact opnemen met uw bank.

  • Problemen met het riool

    Als u last heeft van een rioolverstopping of een slecht functionerende afvoer, dan moet u zelf eerst het controleputje (huisaansluitputje) op of bij de erfgrens opgraven. Informatie over de ligging van het controleputje kunt u telefonisch bij ons opvragen. Zit de verstopping op uw erf (er staat dan geen of weinig water in het putje), dan moet u dit zelf oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Zit de verstopping buiten uw erf (het putje staat dan vol water), dan kunt u de verstopping bij ons melden. Rioolverstopping melden of bel naar 0578 - 69 94 94. De verstopping wordt dan zo snel mogelijk verholpen. Storing rioolgemaal Woont u in het buitengebied en is uw perceel aangesloten op drukriolering? Kijk dan of de lamp van het rioolgemaal brandt. Doe dit voordat u het controleputje gaat opgraven. Als de lamp brandt, is er een storing in het gemaal.  Remondis verzorgt het onderhoud van de rioolgemalen. Bij een storing van een rioolgemaal kunt u direct met Remondis bellen: 0578 - 69 94 09. Tijdens kantoortijden wordt de telefoon opgenomen. Buiten kantoortijden kunt u uw telefoonnummer intoetsen en wordt u binnen een half uur teruggebeld.

  • Handhavingsverzoek indienen

    Vermoedt u dat iemand iets bouwt, gebruikt zonder vergunning of dat de regels van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) worden overtreden? Dan kunt u bij de gemeente hiervoor een melding indienen of u kunt de gemeente vragen om te handhaven. U kunt alleen een verzoek tot handhaving indienen als u belanghebbende bent. Als is vastgesteld dat u belanghebbende bent wordt uw verzoek in behandeling genomen en bekeken in hoeverre sprake is van een overtreding.   Na het indienen van een handhavingsverzoek krijgt u een besluit over het vervolg van de handhavingsprocedure. U wordt hierdoor wel bekend bij de (mogelijke) overtreder. Het is niet mogelijk anoniem een handhavingsverzoek in te dienen.  Melding doen U kunt ook door een melding laten weten dat u last heeft van een ‘overtreding' van de regels. Op een melding ontvangt u geen besluit van ons. U kunt uw melding anoniem doen.  Melding situatie strijdig met wet- en/of regelgeving doen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Handhavingsverzoek indienen Wilt u geen melding doen? Doe dan een handhavingsverzoek. Handhavingsverzoek indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het handhavingsverzoek niet online indienen? Dan kunt u het handhavingsverzoek per post indienen. Gebruik hiervoor het pdf-formulier handhavingsverzoek indienen (pdf, 126Kb).

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van ons? Dan kunt u bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen.  Het kan gaan om een besluit dat u heeft ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat voor u rechtstreeks nadelige gevolgen heeft. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit bekend in een brief aan betrokkene(n), en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huiskrant De Schaapskooi.  Wat zijn de voorwaarden? Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaarschrift bevat uw naam, adres en handtekening (wanneer u online een bezwaar indient is dit uw DigiD). In uw bezwaarschrift staat met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij uw bezwaarschrift als niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet wordt behandeld. Wat zijn de kosten? Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen? U kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen.  Bezwaarschrift online indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Maakt u liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Let er wel op dat uw bezwaarschrift aan de voorwaarden voldoet. Bezwaarschriften, nadere motivering of andere stukken kunt u niet per e-mail indienen. Beslissing op uw bezwaar Na de bezwaartermijn van zes weken hebben wij twaalf weken de tijd om een beslissing te nemen op uw bezwaar. Deze termijn kan eventueel verlengd worden met zes weken. Als dit het geval is, dan stellen wij u daarvan schriftelijk op de hoogte. Wat is de procedure? De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften op grond van belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ), functiewaardering voor het ambtelijk personeel en (her)plaatsing in het kader van een reorganisatie. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. Als u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u meestal een uitnodiging om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. U mag dat zelf doen of u laten vertegenwoordigen door iemand anders. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over uw bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op uw bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan slechts gemotiveerd afwijken. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt tegen een besluit, betekent dit niet dat de werking van het besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Het kan zijn dat uw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Als u zo'n verzoek indient, moet u tegelijkertijd het bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Beroep instellen Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.

  • Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

    Als inwoner of bedrijf kunt u bij de gemeente  Een huisnummer aanvragen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten wijzigen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten intrekken. Voor nieuwbouw of niet vergunningsvrije aan-/verbouw hoeft u geen verzoek in te dienen. Hiervoor moet u namelijk een omgevingsvergunning met de activiteit "bouwen" aanvragen. Uw omgevingsvergunningsaanvraag wordt in dat geval door de gemeente automatisch gebruikt voor de beoordeling van het toekennen van een huisnummer.

  • Asverstrooiing

    Na een crematie krijgen nabestaanden de as van de overledene niet meteen mee. De asbus met daarin de as moet minimaal 1 maand bewaard blijven. De urn blijft op het crematorium. Daarna mag u zelf beslissen wat u met de as wilt doen. U kunt bijvoorbeeld de as verstrooien, mee naar huis nemen of laten bijzetten in een urnenmuur. Wilt u de as verstrooien? U mag geen overlast veroorzaken. Daarnaast is het verboden de as te verstrooien op: de verharde weg gemeentelijke begraafplaatsen crematoriumterreinen Het is soms mogelijk een ontheffing op dit verbod te krijgen.

  • Beroepschrift indienen

    Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is.  Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.

  • Spandoek, aankondigingsbord, paneel op welkomstportaal plaatsen

    Wilt u tijdelijk een spandoek ophangen of een aankondigingsbord plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. U moet uw aanvraag minimaal 6 weken van te voren indienen. Wat zijn de voorwaarden? Het spandoek, bord of paneel levert geen gevaar op maakt het beheer en onderhoud van de weg niet onmogelijk veroorzaakt geen overlast heeft geen kwetsende afbeeldingen en teksten De betreffende locatie is beschikbaar. Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Spandoek, aankondigingsbord, paneel op een welkomstportaal plaatsen (pdf, 107 Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Wat zijn de kosten? Het aanvragen van deze vergunning kost niets. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het soort spandoek, bord of paneel dat u wilt gebruiken. Waar het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wanneer het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Denkt u dat u schade heeft aan uw eigendom(men) en/of heeft u een ongeval gehad door onze schuld van de gemeente? Dan kunt u ons aansprakelijk stellen. In dat geval kunt u ons vragen om een vergoeding van de door u geleden schade. Als u verzekerd bent, meldt u de schade bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met ons. Als u niet verzekerd bent, dient u de schadeclaim bij ons in. Dat kan online met het formulier hieronder. Indienen schadeclaim / aansprakelijkstelling Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u uw aansprakelijkstelling niet online indienen? Dan kunt u uw aansprakelijkstelling ook met een brief bij ons indienen. Welke gegevens moet u aanleveren? Naam, adres, postcode, woonplaats; Telefoonnummer en e-mailadres; IBAN (rekeningnummer); Reden van de aansprakelijkstelling; Datum en locatie van het voorval; Omschrijving van de schade en vermoedelijk schadebedrag; Bewijsstukken (bijvoorbeeld een foto van de locatie, een offerte voor het herstel van de schade). Wij beoordelen zelf uw melding. Als wij vinden dat er inderdaad sprake is van schade door ons handelen, dan krijgt u uw kosten vergoed (alles of een deel).