Zoekresultaat 1 - 6 van 6 resultaten

  • Zoekt u personeel?

    In Smallingerland werken we gezamenlijk aan een stevige en flexibele arbeidsmarkt, voor nu en in de toekomst. De gemeente zet zich hier samen met ondernemers en onderwijs voor in. Op zoek naar werknemers? Onze accountmanagers Gerard Hoekstra en Anna Kruit bemiddelen tussen werkgevers en werkzoekenden in een uitkeringssituatie. Hiervoor werken zij nauw samen met bedrijven, scholen, UWV, andere gemeenten en het regionaal werkbedrijf FryslânWerkt! Zij kunnen meedenken en informeren over de verschillende mogelijkheden. U kunt contact opnemen met: g.hoekstra@smallingerland.nl/ 06-83485911 of a.kruit@smallingerland.nl/06-50070992  

  • Leidinggevenden toevoegen of verwijderen

    Stelt u nieuwe leidinggevenden aan die niet op uw horecavergunning staan? Of wilt u leidinggevenden verwijderen? Meld dit bij de gemeente. De nieuwe leidinggevenden vullen een verklaring in. U krijgt een ontvangstbevestiging. Wijziging leidinggevenden drank en horeca doorgeven Benodigdheden volledig ingevulde en ondertekende verklaring van de nieuwe leidinggevenden (pdf) kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van de nieuwe leidinggevenden kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van de nieuwe leidinggevenden kopie van een ondertekend arbeidscontract met de nieuwe leidinggevenden (als van toepassing). Dit moet u weten Leidinggevenden zijn 21 jaar of ouder Leidinggevenden zijn de afgelopen 5 jaar niet veroordeeld voor een strafbaar feit Leidinggevenden staan niet onder curatele en zijn ook niet uit het ouderlijk gezag of de voogdij ontzet Leidinggevenden voldoen aan zedelijkheidseisen en hebben een Verklaring Sociale Hygiëne (www.svh.nl) Tijdens de openingstijden van horeca-instellingen is de aanwezigheid van een leidinggevende verplicht Als u een ontvangstbevestiging van de melding heeft ontvangen mag de persoon optreden als leidinggevende in uw horecabedrijf. Zorg dat een afschrift van de melding en de ontvangstbevestiging van de melding aanwezig zijn in uw horecabedrijf. De gemeente toetst de nieuwe leidinggevende op alle wettelijke eisen. Voldoet de aangemelde leidinggevende niet aan die eisen dan mag deze vanaf het moment dat u hierover bent geïnformeerd, niet meer optreden als leidinggevende in uw horecabedrijf.

  • Aanmelden voor groslijsten

    De gemeente werkt met groslijsten voor civieltechnische werken (aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen) en voor cultuurtechnische werken (aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen). Aannemers op een groslijst komen in aanmerking voor onderhandse aanbestedingen. Meld uw bedrijf aan voor groslijsten als u aan alle eisen voldoet. Aanmelden Kijk voor meer informatie over groslijsten in het Uitnodigingsbeleid Gemeente Smallingerland (pdf). Wat zijn de eisen? Vestigingsplaats De vestigingsplaats (hoofd- of nevenvestiging) is voor: Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen de € 10.000,- en € 150.000,-: in de gemeente Smallingerland, of maximaal 5 km buiten de gemeentegrens Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 10.000,- en € 50.000,-:  in de gemeente Smallingerland, of in één van de aangrenzende gemeenten Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen € 150.000,- en € 1.500.000,-: in één van de drie noordelijke provincies (Friesland, Groningen of Drenthe) Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 50.000,- en € 150.000,-: in één van de drie noordelijke provincies Referentieprojecten Voor elke groslijst vragen we een referentieproject dat is uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar met een tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever. De waarde van het project hangt af van de groslijst. •    Minimaal € 20.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 10.000,- en € 150.000,- (enkelvoudig onderhands) •    Minimaal € 200.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 150.000,- en € 1.500.000,- (meervoudig onderhands) •    Minimaal € 10.000, - voor cultuurtechnisch werk tussen € 10.000,- en € 50.000,- (enkelvoudig onderhands) •    Minimaal € 80.000,- voor cultuurtechnisch werk tussen € 50.000,- en € 150.000,-  (meervoudig onderhands)  

  • Alcoholwetvergunning commerciële bedrijven

    Cafés, restaurants en slijterijen hebben een drank- en horecavergunning nodig om alcohol te verkopen. Horecabedrijven hebben daarnaast ook een exploitatievergunning nodig voor het exploiteren van een horecabedrijf. Voor een terras vraagt u een terrasvergunning aan. U vraagt alle nodige vergunningen tegelijk aan. Bel voor een afspraak: 0512 581234 Voorwaarden Voor een alcoholwetvergunning moet uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Een horecabedrijf heeft tenminste één ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2 hebben. Een slijterij heeft tenminste één ruimte van minimaal 15 m2. Ook moet de slijterij gescheiden zijn van andere functies van het pand, zoals een winkel. Uw bedrijfspand voldoet aan het Bouwbesluit 2012. Voorwaarden aan leidinggevenden De Alcoholwet stelt ook eisen aan u en de leidinggevenden in uw bedrijf: Iedereen is 21 jaar of ouder Iedereen voldoet aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Niemand staat onder curatele. Iedereen staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Kosten voor horecavergunningen Vergunning Kosten Horecavergunning voor commeriële horeca € 200 Exploitatievergunning € 161 Terrasvergunning € 54 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen Wilt u een vergunning aanvragen? Bel de gemeente en maak een afspraak. Ons telefoonnummer is 0512 581234. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Alcoholwet en de Wet Bibob. Slijterijen moeten ook voldoen aan de Alcoholregeling. Vergunningsaanvragen van horecabedrijven moeten ook voldoen aan de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland. U krijgt binnen 8 weken na uw aanvraag bericht.

  • Melding bijeenkomst

    Paracommerciële instellingen mogen maximaal 25 keer per jaar alcohol schenken bij bijeenkomsten van persoonlijke aard of derden. Bijvoorbeeld dorpshuizen en multifunctionele centra in de gemeente, maar buiten Drachten. Meld dit van tevoren bij de gemeente. Melden bijeenkomst

  • Alcoholwetvergunning paracommerciële bedrijven

    Paracommerciële bedrijven zijn stichtingen en verenigingen die ook een horecafunctie hebben, alleen is dat niet de hoofddoelstelling van de organisatie. Wilt u alcohol schenken in uw kantine of dorpshuis? Dan heeft u een alcoholwetvergunning en een exploitatievergunning nodig. Voor een terras vraagt u ook een terrasvergunning aan. U vraagt alle nodige vergunningen tegelijk aan. Dat kan digitaal. Vergunning aanvragen Voorwaarden Voor een alcoholwetvergunning voor paracommerciële bedrijven moet uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Uw bedrijfspand voldoet aan de eisen in het Bouwbesluit 2012. Uw bedrijf heeft tenminste 1 ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2. Uw bedrijf heeft een alcoholbestuursreglement. Daarin staat hoe u zorgt dat uw bedrijf verantwoordelijk omgaat met het schenken van alcohol. Ook beschrijft u de voorlichtingsinstructie over sociale hygiëne die u aan uw barvrijwilligers geeft. Daarnaast staat in het reglement hoe u controleert dat uw vrijwilligers zich aan de regels houden. Het reglement is altijd beschikbaar op de locatie. U houdt een lijst bij van barvrijwilligers die de voorlichtingsinstructie hebben gekregen. Deze lijst ligt op de locatie. Voorwaarden vrijwilligers De Alcoholwet stelt ook eisen aan u en de leidinggevenden in uw bedrijf: Iedereen is 21 jaar of ouder. Iedereen voldoet aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Niemand staat onder curatele. Iedereen staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Kosten voor vergunningen voor paracommerciële bedrijven Vergunning Kosten Alcoholwetvergunning paracommerciële horeca € 200 Exploitatievergunning € 161 Terrasvergunning € 54 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen U vraagt uw vergunningen in 1 keer digitaal aan. Hiervoor gebruikt u DigiD. Nodige documenten Voor uw aanvraag heeft u nodig: Een kopie van het alcoholbestuursreglement. Die is ondertekend door het hele bestuur. Ondertekende verklaringen leidinggevende van alle leidinggevenden die u opgeeft. Een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van alle leidinggevenden. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden. Een plattegrond van een eventueel terras. Vergunning aanvragen U krijgt een ontvangstbevestiging van uw aanvraag. Als er onderdelen ontbreken, krijgt u daar bericht van. U kunt uw aanvraag dan aanvullen. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Alcoholwet en de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland. U krijgt binnen 8 weken bericht. Voorgenomen besluit Als de burgemeester van plan is de vergunning te verlenen, maakt hij dit bekend. Wij publiceren dit op onze website en in de Actief. Tegen dit voorgenomen besluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken bezwaar maken. Dan kunnen zij doen door een zienswijze in te dienen. Definitief besluit Als er geen bezwaar wordt gemaakt, neemt de burgemeester binnen 4 weken een definitieve beslissing. Zijn er wel bezwaren, dan worden deze eerst in behandeling genomen. De burgemeester neemt dan binnen 6 weken na de einddatum voor bezwaarschriften een besluit.