Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Huwelijk en geregistreerd partnerschap

    Gaat u binnenkort trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Alvast gefeliciteerd! U regelt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap stap voor stap bij de gemeente. Bel eerst de gemeente om uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden. Hoe werkt het? Neem telefonisch contact op om te informeren naar de mogelijkheden via (010) 248 4000. Indien mogelijk kunt u de datum voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap direct vastleggen. Neem minimaal één maand voor de gewenste datum contact op. Let op! Wijziging of annulering van de reservering kan uitsluitend via ons contactformulier op de website. Hiervoor worden extra kosten (€ 100,-) in rekening gebracht. Om deze reden reserveren wij niet onder voorbehoud.  Dit geldt ook voor de kosteloze voltrekkingen of als u trouwt op een buitenlocatie.   U ontvangt per post of digitaal formulieren die u nodig heeft om uw melding in orde te maken.. De formulieren kunt u op afspraak, via de post of aan de receptie van het Stadskantoor inleveren.  Als u kosteloos trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, kunt u uitsluitend op afspraak de formulieren inleveren. Aan de balie wordt een trouwdatum voor u gereserveerd.  Na de melding moet u binnen een jaar trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De melding moet uiterlijk 2 weken voor het huwelijk of partnerschap geregistreerd zijn. Hebben wij de melding niet of niet tijdig ontvangen, moeten wij de reservering helaas annuleren.  U ontvangt van ons een bevestiging wanneer wij de formulieren ontvangen hebben en de melding in orde is.  Trouwboekje of partnerschapsboekje Het aanvragen van een trouwboekje (onder trouwboekje wordt ook partnerschapsboekje bedoeld) is niet verplicht.  Een trouwboekje is geen officieel document. Dat wil zeggen dat het geen juridische status heeft. Het is een aandenken aan een mooie dag. Het trouwboekje wordt alleen verstrekt als het is aangevraagd en betaald. Ook na de voltrekking van uw huwelijk of partnerschapsregistratie kan het boekje nog worden aangevraagd. U kunt digitaal een trouwboekje aanvragen en direct betalen. U kunt daarbij kiezen uit drie soorten: crème: eenvoudig, € 28,85 donkerblauw: luxe/lederen kaft, € 36,65 bordeaux: luxe/lederen kaft, € 36,65 Bekijk de trouwboekjes Het trouwboekje wordt bij de voltrekking van uw huwelijk of partnerschapsregistratie aan u overhandigd door de trouwambtenaar. Bent u al gehuwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan wordt het boekje naar u opgestuurd. Trouwboekje / partnerschapboekje bestellen Meenemen naar afspraak Identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen. Ingevulde formulieren die u van ons heeft ontvangen. Omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Zet dan uw geregistreerd partnerschap om in een huwelijk. Bel de gemeente voor een afspraak via (010) 248 4000. Bij de omzetting moet u allebei aanwezig zijn. Hoe werkt het Maak een afspraak voor een administratieve omzetting in het stadskantoor of een administratieve omzetting op een andere locatie. U moet allebei aanwezig zijn bij de omzetting. Neem allebei een geldig identiteitsbewijs mee. U en uw partner ondertekenen de akte van omzetting. Daarna is de omzetting direct geregeld. Kosten Melding doen voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap is gratis Kosten trouwen of registratie partnerschap in de trouwzaal van het stadhuis maandag t/m donderdag 10.00 - 17.00 uur: € 423,40 vrijdag 10.00 - 17.00 uur: € 456,- zaterdag 10.00 - 17.00 uur: € 651,95 Kosten trouwen of registratie partnerschap op een andere locatie maandag t/m donderdag 10.00 - 17.00 uur: € 423,40 vrijdag 10.00 - 17.00 uur: € 456,- zaterdag 10.00 - 17.00 uur: € 651,95 zondagen en erkende feestdagen: € 1.200,- vanaf 18.00 uur extra kosten: € 197,30 aanvraag verzoeklocatie (geldt niet voor de reeds aangewezen locaties, zie overzicht trouwlocaties): € 250,- De genoemde kosten zijn de gemeentelijke leges die u voor het trouwen aan de gemeente moet betalen als u ergens anders trouwt dan in de trouwzaal op het stadhuis. Dit bedrag staat los van de kosten voor de locatie. Hiervoor ontvangt u van de locatie een factuur. Overige kosten wijziging of annulering van uw reservering of niet komen opdagen: € 100,- schoonmaakkosten veroorzaakt door strooien: € 100,- schoonmaakkosten veroorzaakt door meegebrachte (huis)dieren: €100,- uitbreiding standaard huwelijk/geregistreerd partnerschap aansluitend aan het laatste tijdstip: € 404,55 eenmalige benoeming van een buitengewone ambtenaar burgerlijke stand (babs) uit een andere gemeente: € 188,05 extra. trouwboekje of partnerschapsboekje: € 29,75; luxe uitvoering € 37,80. getuige van de gemeente: € 30,70 per persoon. getuige van de gemeente bij gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap: € 16,80 per persoon. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aanvragen subsidie voor monument / beeldbepalend pand

    Bent u eigenaar van een monument of beeldbepalend pand? En wilt u het uiterlijk van het pand veranderen door werkzaamheden, bijvoorbeeld bij een verbouwing of groot onderhoud? Voor de bouw- of onderhoudskosten, kunt u subsidie aanvragen. Ook voor het goed zichtbaar en toegankelijk maken van uw monument kunt u subsidie aanvragen. Maak een afspraak voor: Aanvraag subsidie voor monumenten (pdf, 141kB) Aanvraag subsidie voor beeldbepalend pand (pdf, 141 kB) Aanvraag subsidie voor activiteiten erfgoed (pdf, 139 kB) Voorwaarden Gemeentelijk monument De onderhoudswerkzaamheden moeten in het belang van de monumentale waarden, toekomst en/of exploitatie van het object zijn. De Commissie Welstand en Monumenten moet de aanvraag positief beoordelen. De Subsidieverordening Monumenten 2000 is te vinden via vlaardingen.nl Beeldbepalend pand Voor beeldbepalende panden verleent het college subsidie wanneer het pand bijdraagt aan de ambities uit onze Erfgoednota om erfgoed te behouden, maar ook zichtbaar en toegankelijk te maken. Hierbij wordt de Algemene Subsidieverordening 2011 aangehouden, deze is te vinden via decentrale.regelgeving.overheid.nl Hoe werkt het? Subsidie voor verbouw en onderhoud gemeentelijk monument of beeldbepalend pand Print het aanvraagformulier 'subsidie monumenten’ (pdf, 141kB) of het aanvraagformulier aanvraagformulier 'subsidie beeldbepalend pand' (pdf, 141kB) uit en vul het in. Maak een foto van het formulier of scan het in en stuur het formulier via vlaardingen.nl/contactformulier. Binnen 3 tot 5 werkdagen krijgt u een reactie op uw aanvraag. Subsidie voor activiteiten om erfgoed goed zichtbaar (promotie) en toegankelijk te maken Print het aanvraagformulier aanvraagformulier 'subsidie activiteiten erfgoed'  (pdf, 139kB) uit en vul het in. Maak een foto van het formulier of scan het in en stuur het formulier via vlaardingen.nl/contactformulier. Binnen 3 tot 5 werkdagen krijgt u een reactie op uw aanvraag. Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Gemeentelijke belastingen

    Elk jaar ontvangt u eind februari een aanslagbiljet voor gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeenteraad bepaalt de tarieven elk jaar opnieuw. U ontvangt het aanslagbiljet niet van de gemeente, maar van de Regionale Belasting Groep (RBG). U krijgt een gecombineerde aanslag, waarop zowel de gemeentelijke als de waterschapsbelasting staan. Hoe werkt het? Eind februari ontvangt u van de RBG een aanslagbiljet, via de post of via de Berichtenbox van MijnOverheid. U kunt het bedrag in 1 keer betalen of in termijnen. U kunt via derbg.nl zelf digitaal zaken regelen, zoals: instellen automatische incasso betalen via Ideal bezwaar indienen bekijken taxatieverslag / WOZ-waarde bekijken Voor vragen over het lopende belastingjaar kunt u terecht bij de RBG. Zij geven u informatie over afvalstoffenheffing, rioolrechten, OZB, precariobelasting, reinigingsrecht bedrijven, WOZ-waarde. Ook kunt u bij de RBG online uw aanslag gemeentelijke belastingen inzien, bezwaar indienen of uw taxatieverslag inzien Berichtenbox De RBG is aangesloten op de Berichtenbox van MijnOverheid. De Berichtenbox is een persoonlijke brievenbus voor digitale post van de overheid. U kunt zich aanmelden voor de Berichtenbox op mijnoverheid.nl. U ontvangt de aanslag gemeentelijke belastingen dan digitaal, via de Berichtenbox van MijnOverheid. Voor al uw vragen over de gemeentelijke belastingen vanaf het belastingjaar 2014 kunt u bij de Regionale Belasting Groep terecht. Voor vragen over eerdere belastingjaren, kunt u contact opnemen met de gemeente. Lokalelastencalculator Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) heeft een woonlastenmonitor ontwikkeld op basis van de enquête die de gemeenten ieder jaar invullen. Daarmee is het eenvoudiger om woonlasten te vergelijken met andere gemeenten. Bereken uw gemeentelijke lasten met de COELO lokale-lastencalculator op coelo.nl. De rekentool vergelijkt de uitkomst met de lasten in het voorgaande jaar en met de lasten in een andere gemeente naar keuze. Soorten belasting De RBG (Regionale Belasting Groep) heft en int voor de gemeente Vlaardingen de volgende soorten belastingen: onroerende-zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, reinigingsrechten, toeristenbelasting, precariobelasting, lijkbezorgingsrechten leges, havengelden. Wat gebeurt er met uw belastinggeld? We gebruiken de opbrengst afvalstoffenheffing om het afval op te laten halen en te verwerken. De opbrengst van rioolrechten wordt gebruikt voor onderhoud van het rioolstelsel. Onroerende-zaakbelasting voor het gebruik van een woning is afgeschaft. Gebruikersbelasting voor niet-woningen wordt nog wel geheven. Bezwaar Als u het niet eens bent met uw gemeentelijke belasting(en) of WOZ-waarde, kunt u bezwaar maken bij de RBG (Regionale Belasting Groep). Dit doet u niet via de gemeente Vlaardingen. U kunt online bezwaar maken of een brief sturen. Uitleg kunt u vinden op de website van de RBG derbg.nl/bezwaar. Heeft u vragen? Bel dan met de RBG. Zij helpen u verder. Heeft u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook bellen met de RBG  via 088 291 1000.

  • Uittreksel of afschrift burgerlijke stand

    Heeft u een bewijs nodig van uw geboorte of die van uw kind, (beëindiging van) huwelijk/geregistreerd partnerschap of overlijden van partner, ouder of kind? Vraag dan een uittreksel uit de burgerlijke stand aan. Doe dit bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Een afschrift van een echtscheiding of een ontbinding van de partnerschapsregistratie vraagt u aan bij de gemeente waar het huwelijk of de partnerschapsregistratie was. Let op: er zijn commerciële tussenpersonen actief die aanbieden een uittreksel, urgentieverklaring of ander product voor u aan te vragen bij de gemeente. Deze tussenpersonen vragen meer geld EN het duurt langer voordat uw gevraagde product bij u binnen is. Daarnaast machtigt u hiermee iemand om voor u een persoonlijk product aan te vragen. Hiermee krijgen deze bedrijven de beschikking over privacygevoelige informatie. Wilt u toch iemand machtigen omdat u zelf niet in staat bent om de aanvraag te doen? Geef gegevens zoals een kopie van uw paspoort nooit zomaar af. Gebruik bij het maken van een kopie altijd de KopieID app van de Rijksoverheid.  Hiermee kunt u uw gegevens deels afschermen en blijft uw privacy gewaarborgd. Direct regelen  aanvraag afschrift burgerlijke stand  Wij verzenden uw afschrift/uittreksel binnen 5 werkdagen. Digitaal verstrekken is niet mogelijk. Afspraak maken voor aanvraag afschrift burgerlijke stand Akten waarvan u een afschrift of uittreksel krijgt Het afschrift is een fotokopie van de akte met een stempel en een handtekening erop. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens uit de akte. Van deze akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen: Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Akte van registratie of beëindiging partnerschap Echtscheidingsakte Hoe werkt het Digitaal Gebruik uw DigiD om in te loggen en vul het aanvraagformulier in. U rekent direct af. Wij verzenden uw afschrift/uittreksel binnen 5 werkdagen. Digitaal verstrekken is niet mogelijk.  Op afspraak maak een afspraak het uittreksel vraagt u persoonlijk aan. Vraagt u het via een gemachtigde aan? Vul dan het machtigingsformulier (pdf 70 kB) in. u of uw gemachtigde krijgt het afschrift of het uittreksel direct mee tijdens de afspraak. gaat het om een afschrift of een uittreksel van een oudere akte die al gearchiveerd  is? Dan kan het langer duren voordat het afschrift of het uittreksel klaar is. Schriftelijk stuur een brief aan de gemeente Vlaardingen, t.a.v. Burgerzaken, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. vermeld in uw brief waar u het afschrift of uittreksel voor nodig heeft. onderteken de brief. stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee. u krijgt het afschrift of het uittreksel met de factuur binnen 5 werkdagen opgestuurd. Afschrift of uittreksel voor internationaal gebruik Heeft u een afschrift of een uittreksel nodig voor het buitenland? U kunt een internationaal uittreksel in meerdere talen aanvragen. Bij aanvragen vanuit het buitenland verstuurt de gemeente het uittreksel nadat u de rekening betaald heeft. Meenemen naar afspraak een geldig identiteitsbewijs. Een gemachtigde die het afschrift of uittreksel voor u aanvraagt: uw geldige identiteitsbewijs of een kopie ervan. een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde. een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 70 kB). een brief waarin staat waarom u het afschrift of het uittreksel aanvraagt. Verder geeft u de gemachtigde in de brief toestemming het afschrift of het uittreksel namens u op te halen. De brief moet door u en de gemachtigde ondertekend zijn. Kosten en geldigheid afschrift/uittreksel burgerlijke stand € 17,10 verklaring huwelijksbevoegdheid bij huwelijk in het buitenland € 29,80 voor het versturen van documenten betaalt u portokosten. Alle bewijzen zijn 6 maanden geldig.  Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Optie, aanvraag Nederlandse nationaliteit

    Woont u in Nederland en heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie of optie. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Voorwaarden Niet iedereen kan optie aanvragen. Optie is bedoeld voor een bijzondere groep, zie de voorwaarden op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) . U moet ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij moeten de volgende gegevens zijn opgenomen: een geboorteakte en een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap (als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft). Zie voor meer informatie onze pagina Inschrijving van een buitenlandse akte Hoe werkt het Maak telefonisch een afspraak met de gemeente via (010) 248 4000. U komt langs op het stadskantoor voor het indienen van de aanvraag. U betaalt de kosten bij uw afspraak. Kinderen vanaf 12 jaar moeten aanwezig zijn bij de aanvraag. Jongere kinderen mogen meekomen, maar het hoeft niet. De gemeente beslist binnen 13 weken of u de Nederlandse nationaliteit krijgt. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente om naar de naturalisatieceremonie te komen. Tijdens deze verplichte bijeenkomst krijgt u het bewijs van Nederlanderschap. Meenemen naar afspraak Een geldig paspoort of ander reisdocument.  Een geldige verblijfsvergunning of een ander bewijs van rechtmatig verblijf. Hebt u de nationaliteit van een EU/EER-land of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te hebben.  Kosten Enkelvoudige optie-aanvraag € 231,- Gemeenschappelijke optie-aanvraag  € 395,- Minderjarig kind dat ook optie aanvraagt € 26,- Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Meer informatie is ook beschikbaar bij de IND via 088 043 04 30  of via ind.nl.

  • Bezwaarschrift tegen bestuurlijke besluiten

    De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn alle een ’bestuursorgaan’. Een bestuursorgaan is verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming. Wie het niet eens is met een beslissing van het bestuursorgaan kan een bezwaarschrift indienen. Het betreffende bestuursorgaan bekijkt de zaak dan opnieuw en neemt een besluit op het bezwaarschrift. Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder DigiD of eHerkenning Wilt u bezwaar maken tegen uw WOZ-waarde of gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing en rioolheffing) dan kunt u dat doen op de website van de Regionale Belasting Groep:  voor particulieren: Bezwaar - Regionale Belasting Groep Particulier  voor ondernemers: Bezwaar - Regionale Belasting Groep zakelijk  Wilt u bezwaar maken tegen een parkeerbon (naheffingsaanslag), dan kunt u dat op de website van P1 doen: P1 - Digitaal Parkeerloket of richt uw bezwaarschrift aan: P1 On Street B.V. Postbus 97812 2509 GE Den Haag Wat is het? Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u binnen 6 weken na de datum van het besluit bezwaar maken. Hoe werkt het? In het besluit van de gemeente staat of u bezwaar kunt maken. Ook staat in dat besluit naar welk adres u uw bezwaarschrift moet sturen. Let op: uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken bij de gemeente binnen zijn. Deze periode begint op het moment zoals opgenomen in het besluit. Wat moet ik doen? U kunt voordat u bezwaar maakt het Juridisch Loket (zie juridischloket.nl of bel gratis 0800-8020), uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat om advies vragen. U maakt bezwaar door: een bezwaarschrift per post te sturen naar de gemeente af te geven bij de balie gebruik te maken van het webformulier indienen bezwaarschrift. Let op: u kunt uw bezwaar niet via e-mail indienen.  Zet in uw bezwaarschrift de volgende informatie: uw naam en adres de datum van uw bezwaar om welk besluit het gaat waarom u het niet eens bent met het besluit uw handtekening  bij voorkeur uw telefoonnummer en e-mailadres, zodat de gemeente contact met u kan opnemen. Hoe lang duurt het? De gemeente heeft een bezwaarschriftencommissie, daarom mag zij binnen uiterlijk 12 weken, gerekend vanaf de datum waarop de bezwaartermijn is verstreken, op uw bezwaar beslissen. De gemeente kan deze termijn verlengen. U krijgt hiervan altijd bericht.  Beroep indienen Als de gemeente uw bezwaar heeft afgewezen, kunt u in het besluit zien of u beroep kunt indienen bij de rechter. U moet uw beroep binnen 6 weken indienen. Heeft u nog vragen? U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Afvalwaterzuivering De Groote Lucht

    De gemeenteraad heeft op 12 oktober 2023 ingestemd met nieuwbouw van de AWZI op de Vergulde Hand West ter vervanging van de huidige De Groote Lucht. Op 18 december 2023 werden de koop- en samenwerkingsovereenkomsten ondertekend door wethouder Koen Kegel en Hoogheemraad Robert Tieman. De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad zorgen geuit over de plannen. Na uitvoerig onderzoek en intensief overleg is het college van B&W met Delfland tot een overeenkomst gekomen die niet alleen de zorgen van de gemeenteraad en inwoners wegneemt, maar ook een verbetering oplevert voor de stad en ook voor de regio.  Afspraken Het college heeft stevig onderhandeld met het Hoogheemraadschap over de voorwaarden voor nieuwbouw om recht te doen aan de zorgen van de gemeenteraad en inwoners. De gesprekken tussen de gemeente en het Hoogheemraadschap hebben de volgende afspraken opgeleverd:  Geur- en geluidsoverlast wordt verminderd door middel van de nieuwste technieken. Zo worden onder meer alle bassins volledig afgedekt. Concreet betekent dit een sterke verbetering ten opzichte van de huidige situatie voor bedrijven en bewoners.  Er wordt continu gemonitord of geur- en geluid de afgesproken normen niet overschrijden, met stevige boetes wanneer onverhoopt toch een overschrijding wordt geconstateerd. Er komt budget beschikbaar om een groen/blauwe speeltuin in de Westwijk te realiseren.  Delfland wil zich ook gaan richten op de educatieve kansen over het zuiveren van afvalwater op of rondom de nieuwe locatie van het terrein. De nieuwe installatie krijgt een groene en klimaatadaptieve inpassing in de omgeving. Het Volksbos blijft volledig intact.  De complete locatie van de oude AWZI krijgt een lagere milieucategorie waardoor er per saldo geen toename is van bedrijvigheid in een hogere milieucategorie in onze gemeente. Hierdoor ontstaat ook ruimte voor bestaande Vlaardingse bedrijven die willen verhuizen of uitbreiden.  De afgelopen decennia was vooral het versnipperde grondbezit een belemmering voor de ontwikkeling van de Vergulde Hand West. Met deze overeenkomst krijgt Vlaardingen het heft in eigen handen op het complete terrein, door de gronden van de particuliere grondeigenaar Védégé Projecten B.V. over te kopen in 2023 en in 2026 de volledige grond voor de AWZI aan het Hoogheemraadschap te verkopen. Daarbij ontstaat op termijn extra ruimte voor een bedrijventerrein tussen de George Stephensonsweg en de nieuwe AWZI.  In het ontwerp van de nieuwe zuivering zal ook blijken of en hoeveel warmte er eventueel vrijkomt vanuit het zuiveringsproces. In samenwerking met gemeente Vlaardingen wordt gekeken naar de kansen hierin voor Vlaardingen. De beoogde nieuwe locatie van de AWZI heeft geen gevolgen voor de wijk Mrija. Deze woningen kunnen de komende drie jaar (tot 1 juli 2026) blijven staan, zoals ook is afgesproken met het Rijk.  Vervolg Delfland werkt komend jaar (2024) een aantal opties uit voor de zuiveringstechniek van de nieuwe installatie. Dit vormt de basis van de definitieve keuze over wat de zuivering straks allemaal moet kunnen. Het streven is het benodigde omgevingsplan, dat gewijzigd moet worden voor de komst van de zuivering, in 2025 voor te leggen aan de gemeenteraad. Naar verwachting begint Delfland in 2027 met de bouw van de nieuwe AWZI op de Vergulde Hand West.  

  • Ontheffing rijverbod

    Op sommige plekken geldt een rijverbod. Op andere plekken mag u alleen overdag rijden of als uw lading onder een bepaald gewicht blijft. U kunt schriftelijk een ontheffing voor deze regels aanvragen. U betaalt de kosten via de Regionale Belasting Groep (RBG). Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met EHerkenning (organisaties) Voorwaarden De RVV-ontheffing geldt alleen voor verkeersregels en verkeerstekens die voorkomen in artikel 87 van het RVV 1990. Alle andere verkeersregels en verkeerstekens vallen buiten de ontheffing. U kunt bijvoorbeeld geen ontheffing van de betaalplicht voor parkeren krijgen. U moet de noodzaak voor een ontheffing aantonen. U kunt de ontheffing aanvragen voor een dag, dagdeel of op jaarbasis voor alle locaties binnen de gemeente Vlaardingen. Hoe werkt het? Vraag uw ontheffing minimaal 4 weken van te voren aan. U ontvangt binnen 15 werkdagen een reactie op uw verzoek. Bij een positief besluit stuurt de gemeente u het ontheffingsbesluit en een ontheffingskaart. De rekening van de ontheffingskaart krijgt u van de RBG. Wilt u een ontheffing aanvragen voor de Westhavenplaats of het Veerplein? Kijk in welke periode en op welke tijdstippen hier een rijverbod geldt. Transporten over de Holyweg, de Breeweg en de Woudweg: Het gewicht op de as van uw vrachtwagen mag niet meer dan 4,8 ton zijn. Voor de Breeweg kunt u een ontheffing tot maximaal 6,7 ton krijgen. Voor de Holyweg en de Woudweg tot maximaal 9,6 ton. Heeft u een vrachtwagen met meer dan 2 assen? Dan daalt de maximale aslast die is toegestaan. Daarbij is het voertuiggewicht leidend. Bekijk de tabel voor de waarden. Holyweg aslast / gewicht (ton) Maximale aslast (ton) 9,6 Maximale voertuiggewicht: 2-asser 19,1 Maximale voertuiggewicht: 3-asser 26,0 Maximale voertuiggewicht: 4-asser 32,6 Maximale voertuiggewicht: 5-asser 38,5 Breeweg aslast / gewicht (ton) Maximale aslast (ton) 6,7 Maximale voertuiggewicht: 2-asser 13,3 Maximale voertuiggewicht: 3-asser 18,1 Maximale voertuiggewicht: 4-asser 22,8 Maximale voertuiggewicht: 5-asser 26,9 Kosten € 9,55 per kenteken € 25,- borg voor een toegangspas, sleutel of een elektronisch apparaat waarmee u verkeerspaaltjes omhoog en omlaag kunt doen. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aanvragen aansluitvergunning riolering

    Als u een nieuwe aansluiting op de gemeentelijke riolering wilt laten maken of een bestaande aansluiting wilt wijzigen, heeft u daarvoor een vergunning nodig. Voor elke afzonderlijke aansluiting of wijziging van de aansluiting op de gemeentelijke riolering geldt een vergunningplicht. Deze vergunning kunt u zowel schriftelijk als digitaal aanvragen via het daarvoor bestemde aanvraagformulier aansluitvergunning riolering.  Als u de aansluitvergunning aanvraagt betekent dit ook dat u de gemeente verzoekt om de aansluiting wanneer deze in openbaar gebied ligt (of komt te liggen) ook feitelijk laat aanleggen door de gemeente of onder toezicht van de gemeente. Het is belangrijk om te weten dat alleen medewerkers van de gemeente en bedrijven die door de gemeente zijn erkend (graaf)werkzaamheden mogen uitvoeren in de openbare ruimte of een aansluiting mogen maken op het hoofdriool. Meer informatie over het aanvragen van een vergunning voor een rioolaansluiting kunt u lezen in de artikelen 4 t/m 6 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering en de bijbehorende toelichting. Beëindiging rioolaansluiting  Als u als eigenaar van een aangesloten perceel van plan bent om een rioolaansluit-leiding op de gemeentelijke riolering definitief te beëindigen, dient u dit te melden via het voorgeschreven formulier Meldingsformulier beëindiging rioolaansluiting.  Het is van belang dat u als eigenaar van een aangesloten perceel op de gemeentelijke riolering ook voorkomt dat door welke werkzaamheden dan ook op uw eigendom, zoals bijvoorbeeld graaf- of sloopwerkzaamheden, verzanding optreedt van het gemeentelijke riool of de perceelaansluiting. Door het treffen van maatregelen kunt u ‘onjuist gebruik’ en schade aan het gemeentelijk riool voorkomen. Onder het kopje ‘Verantwoordelijkheid gemeente en particuliere eigenaar’ kunt u hierover meer lezen. Meer informatie over de beëindiging van de rioolaansluiting kunt u vinden in de artikelen 9 en 10 en de bijbehorende toelichting op deze artikelen. Direct regelen Aanvraagformulier rioolaansluiting (pdf, 62 kB) Voorwaarden In de gemeentelijke rioolverordening staan de verantwoordelijkheden en (technische) voorwaarden voor het aansluiten op het gemeentelijk riool. Hoe werkt het? Vraag uw rioolaansluiting aan via het aanvraagformulier 'rioolaansluiting aanvragen'. Stuur het ingevulde formulier via vlaardingen.nl/contactformulier of stuur het per post naar: Gemeente Vlaardingen, t.a.v. team Wijkbeheer, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, duurt het 4 weken voordat de aansluiting wordt gemaakt. Eerst bepaalt de gemeente de lengte van de aan te leggen rioolaansluiting. De lengte wordt bepaald op basis van het aansluitpunt op het gemeentelijk riool. Kosten Kosten voor de aanvraag van een aansluitvergunning: De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aansluitvergunning bedragen € 384,00. Kosten voor de werkzaamheden op openbaar terrein: De kosten voor de feitelijke werkzaamheden in het openbaar gebied, met betrekking tot het aanleggen van een nieuwe aansluiting op de gemeentelijke riolering of het wijzigen van een bestaande aansluiting, worden per aanvraag op maat begroot. Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.