Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Alcoholvergunning

    Wilt u als eigenaar van een onderneming alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig.  Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement zwak-alcoholische dranken verkopen en/of schenken? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) nodig. Deze kunt u onderaan deze pagina aanvragen. Alcoholvergunning aanvragen U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf.  Ingevuld BIBOB formulier (PDF).  Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 150,00. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven  Tijdelijke ontheffing aanvragen (tapontheffing) Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag.  Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen  Kosten Een tapontheffing kost € 50,00.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Bent u Nederlander en ingeschreven in de gemeente Sluis? Dan kunt u een paspoort of een identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Meenemen Alle reisdocumenten, zowel paspoort als identiteitskaart, die in uw bezit zijn. Ook verlopen reisdocumenten dient u mee te nemen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Meer informatie leest u op www.rijksoverheid.nl. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Wat u moet weten Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Wel heeft u voor sommige landen een visum nodig. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl voor meer informatie. Kosten en geldigheid Een paspoort tot 18 jaar kost € 63,40 en is 5 jaar geldig. Een paspoort vanaf 18 jaar kost € 83,85 en is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart tot 18 jaar kost € 40,90 en is 5 jaar geldig. Een identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 75,80 en is 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag betaalt u € 57,05 extra. Paspoort of identiteitskaart voor kinderen Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Is uw kind 14 jaar of ouder? Dan is een eigen paspoort of identiteitskaart verplicht. Hiermee kan uw kind bewijzen wie hij of zij is. Bij de aanvraag van een reisdocument dient het kind aanwezig te zijn. Beide ouders moeten meestal toestemming geven voor de aanvraag: Toestemmingsformulier paspoort of identiteitskaart Snelle aanvraag Heeft u uw paspoort of identiteitsbewijs snel nodig? Kom dan tijdens de vrije inloop op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 13.00 uur of op woensdag van 08.30 tot 19.30 uur naar de balie voor een snelle aanvraag. U hoeft geen afspraak te maken. U kunt uw paspoort of identiteitskaart dan na 3 werkdagen al ophalen. Voor een snelle aanvraag betaalt u extra. Noodpaspoort Heeft u het paspoort nog sneller nodig? Misschien kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk op Defensie.nl voor meer informatie. Tweede of zakenpaspoort Reist u voor uw werk veel naar landen die met elkaar in strijd zijn? Of heeft u tijdelijk geen paspoort in verband met een visumaanvraag? Dan kunt u een tweede paspoort aanvragen. Ook personen die om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een tweede paspoort nodig hebben, kunnen er één aanvragen. In alle gevallen moet u bewijsstukken overleggen. Heeft u meer ruimte in uw paspoort nodig voor douanestempels en visa? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Dit paspoort is dikker dan een gewoon paspoort. Zie het kopje 'Regelen' bovenaan deze pagina voor de tijden waarop u een tweede paspoort of zakenpaspoort kunt aanvragen. Kwijt of gestolen Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

  • Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders in het buitenland

    Bent u Nederlander en woont u in het buitenland? Dan kunt u in de gemeente Sluis een nieuw paspoort en/of identiteitskaart aanvragen. U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag. De wachttijd voor een afspraak bedraagt ongeveer 4 weken. Let op: de aanvraagprocedure voor niet-ingezetenen wijkt af van de standaard aanvraag reisdocumenten. Volg de aanwijzingen in onderstaand stappenplan nauwkeurig op en dien uw aanvraag pas in als uw dossier compleet is. Stappenplan Maak uw persoonlijke checklist Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag. Scan documenten Scan vooraf alle vereiste documenten uit de checklist. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart moet u inscannen. Deze documenten moet u bij het invullen van het digitale aanvraagformulier uploaden. Dien uw aanvraag en vereiste documenten online in Voor elke persoon die een paspoort en of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden. Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier (PDF) toe. Het ingevulde toestemmingsformulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars ontvangen wij ook graag een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart. Op deze kopie dient u nogmaals uw handtekening en datum te plaatsen.  Aanvraagformulier reisdocument (online) Belangrijk om te weten Voor elke persoon die een paspoort en/of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden. U krijgt binnen drie tot vijf werkdagen nadat u het formulier digitaal heeft verstuurd per e-mail bericht. Indien alle gevraagde documenten zijn goedgekeurd, kunt u via de link in de e-mail een afspraak maken op een gewenste dag en tijdstip. U dient bij de aanvraag op het gemeentehuis persoonlijk aanwezig te zijn, dit geldt ook voor kinderen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Voor vragen over uw aanvraag, kunt u contact opnemen via rnb@gemeentesluis.nl.  U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag. U kunt over de status van uw aanvraag geen telefonisch contact opnemen. Levertijd Nadat u bij de balie bent geweest, kunt u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart na drie werkdagen afhalen. Het document laten thuisbezorgen of opsturen is niet mogelijk. Zowel de aanvraag als het afhalen dient u persoonlijk te doen, ook kinderen. Het paspoort dient binnen drie maanden na aanvraag opgehaald te zijn. Het kan gebeuren dat uw paspoort door omstandigheden niet tijdig wordt geleverd. De gemeente Sluis is dan niet aansprakelijk voor de eventuele schade die u hierdoor ondervindt. Kosten en geldigheid Paspoort tot 18 jaar kost  € 105,95 en is 5 jaar geldig. Paspoort vanaf 18 jaar kost € 126,40 en is 10 jaar geldig. Identiteitskaart tot 18 jaar kost € 87,00 en is 5 jaar geldig. Identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 121,95 en is 10 jaar geldig Thuisbezorgen in Vlaanderen kost € 30,00  Iedere extra bezorging op hetzelfde adres kost € 16,40 U kunt zowel met pinpas, creditcard of contant betalen. Nog vragen? Heeft u vragen of problemen met het doen van de aanvraag, stuur dan een e-mail naar rnb@gemeentesluis.nl. Uw e-mail wordt zo spoedig mogelijk beantwoord.

  • Evenementenvergunning aanvragen

    Aanmelden evenementen 2025 (inventarisatie) Laat u ons voor 1 november 2024 weten of u in 2025 een evenement organiseert? Dat kunt u online doen via onderstaand formulier. Organiseert u meerdere evenementen? Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. Vooraankondiging evenement 2025 U krijgt in december van ons bericht waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten. Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen.  Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing. Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid. Neem gerust contact op als u vragen heeft. Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV via tel. (0117) 457 000 of mail naar apv@gemeentesluis.nl. Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen.  Evenementenvergunning online aanvragen Voor een klein evenement zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen.  Online melding klein evenement Wat u moet weten Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar. Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is. U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen. Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan. Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement. Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen. Kosten De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert. Overleg Heeft u vragen? Overleg vooraf met ons. Overige vergunningen Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor: Het tijdelijk schenken van alcohol. Kansspelen. Gratis promotie voor uw evenement   De gemeente Sluis bruist jaarlijks van de evenementen en uitstapjes die worden georganiseerd. Maar hoe weten onze inwoners en gasten waar en wanneer uw evenement plaatsvindt? De evenementenkalender van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen biedt uitkomst. Meld uw evenement gratis aan. En wie weet neemt het team van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen contact met u op voor een interview om uw evenement nog wat extra aandacht te geven via hun social media kanalen.  Oplaten van ballonnen In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Vindt u dat u niet correct bent behandeld door de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. U kunt bijvoorbeeld klagen over de trage afhandeling van uw brief, gebrekkige informatievoorziening of het niet nakomen van gemaakte afspraken. Klacht indienen U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen: Mondeling tijdens een afspraak met de klachtencoördinator van de gemeente. Bel 14 0117. Via het invullen van het klachtenformulier (PDF), het ingevulde klachtenformulier kunt u sturen aan: College van Burgemeester en Wethouders Postbus 27 4500 AA Oostburg Kosten Geen. Meer weten? Bekijk onze klachtenbrochure (PDF) of lees onze klachtenregeling (PDF). Klachtencommissie Voor schriftelijke klachten heeft de gemeente een klachtencommissie. Deze bestaat uit 3 onafhankelijke leden, ondersteund door een ambtelijk secretaris. De commissie vertelt u hoe het verloop gaat en adviseert over de afhandeling. Ontevreden over de uitkomst? We streven ernaar uw klacht zo goed mogelijk te behandelen. Als u toch niet tevreden bent over de klachtbehandeling, dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. Het is verstandig eerst te bellen. U kunt daarvoor elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur terecht via het gratis nummer: 0800 - 33 55 555. De Nationale ombudsman is een externe instantie die de feiten onpartijdig onderzoekt en hierover een oordeel geeft. U kunt uw klacht pas bij de Nationale ombudsman indienen nadat de klacht eerst bij de gemeente is behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Nationale ombudsman.  

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Online verlengen van uw rijbewijs Het is ook mogelijk om uw rijbewijs bij ons online te verlengen. Dit is een extra service die we bieden naast het fysiek verlengen van een rijbewijs aan onze balies.  Voor meer informatie over het online verlengen van uw rijbewijs verwijzen wij u graag naar de website van de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW). Op deze website vindt u ook een instructiefilmpje. Op dit moment zijn er in onze gemeente twee fotografen die deze service bieden:  Joyce Caboor Photography in Oostburg; Primera in Breskens. Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen via 14 0117. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.

  • Kansspel organiseren

    Een loterij, prijsvraag of bingo noemen we een klein kansspel. De opbrengst gaat naar een goed doel van algemeen belang, zoals een nieuw clubhuis of instrumenten voor de fanfare. Is het doel van het kansspel reclame maken? Dan noemen we dit een promotioneel kansspel. Wilt u een loterij organiseren? Dan moet u een loterijvergunning aanvragen. Organiseert u een bingo of promotioneel kansspel? Dan is alleen een melding voldoende. Voorwaarden loterij Minstens 50% van de opbrengst gaat naar een goed doel. Maximaal 50% van de opbrengst wordt gebruikt om het prijzenpakket en de kosten te betalen. Voorwaarden bingo Een vereniging die minstens 3 jaar bestaat, organiseert de bingo. De waarde van de prijzen per spelronde is maximaal € 400,-. De waarde van de prijzen per bijeenkomst is maximaal € 1.550,-. Voorwaarden promotioneel kansspel U houdt zich aan de Gedragscode promotionele kansspelen. Wat u moet weten U moet kansspelbelasting betalen voor een loterij, bingo of ander kansspel. Ook als u geen vergunning nodig heeft. Hoe vraagt u een loterijvergunning aan? Prijzenpakket minder dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Prijzenpakket meer dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de Kansspelautoriteit. Neem voor de aanvraag van een vergunning contact met ons op via info@gemeentesluis.nl of bel 14 0117. Doe dit uiterlijk 4 weken van tevoren. Vermeld hierin: De opzet van het kansspel. Dag en tijdstip. Totale waarde van de prijzen. KvK-inschrijfnummer van uw bedrijf of vereniging. Vraagt u de vergunning namens een vereniging aan? Stuur dan uw statuten mee. Een loterijvergunning per brief aanvragen kan ook. Stuur uw brief naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Hoe meldt u een bingo of promotioneel kansspel? Stuur een e-mail naar info@gemeentesluis.nl. Doe dit uiterlijk 14 dagen van tevoren. Een brief sturen kan ook. Stuur deze naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Kosten € 13,55 voor een loterijvergunning. Gratis voor een melding bingo of promotioneel kansspel. Overleg Overleg vooral vooraf met ons via 14 0117.