Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Parkeerontheffing voetgangersgebied (verzinkbare palen)

    Om met uw (vracht)auto toegang te verkrijgen tot voetgangersgebied moet u een ontheffing aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Parkeerontheffing voergangsgebied'. Op basis van kentekenherkenning krijgen ontheffinghouders toegang tot het voetgangersgebied. Met een ontheffing kan u alleen korte tijd stilstaan voor het laden en het lossen. Over de mogelijkheden voor langer parkeren in de binnenstad vindt u meer informatie op de pagina parkeertarieven. Parkeerontheffing voetgangersgebied   Waar zijn de voetgangersgebieden? De gebieden in Terneuzen die als voetgangersgebied zijn aangemerkt, kunt u zien op het overzicht voetgangersgebieden. Deze gebieden zijn gesloten voor het verkeer door middel van verzinkbare palen of alleen op bepaalde tijden vrij toegankelijk voor laden en lossen: In Terneuzen zijn De Arsenaalstraat, Vlooswijkstraat, Noordstraat en Markt een voetgangersgebied. De Nieuwstraat in Terneuzen is alleen vrij toegankelijk op maandag t/m vrijdag van 7:00 uur tot 17:30 uur. Voor de overige uren wordt voor de Nieuwstraat geen parkeerontheffing uitgegeven. In Axel is de inrit alleen vrij toegankelijk op maandag t/m donderdag van 7:00 uur tot 21:00 uur, op vrijdag van 7:00 uur tot 21:30 uur en in het weekend van 16:00 uur tot 21:00 uur. De uitrit is altijd gesloten. Let op: de palen gaan op de genoemde eindtijden automatisch omhoog. U kunt na deze tijd niet vrij uitrijden. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat het noodzakelijk is dat u in het voetgangersgebied moet zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u daar een bedrijf heeft of bewoner of leverancier binnen het gebied bent. Kosten In 2024 kost een parkeerontheffing voor het voetgangersgebied € 23,70. Wijzigingen Heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Nadat wij de betaling hebben ontvangen is uw ontheffing binnen twee werkdagen actief. Storing melden Bent u in het bezit van een ontheffing maar is er een storing? Tijdens kantooruren kunt u bellen met de gemeente via 14 0115. Buiten kantooruren kunt u de storing bij de politie melden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Aanvragen dienstverlenersvergunning

    Ondernemingen, ANBI instellingen, medici en overheden die regelmatig diensten verrichten binnen een vergunningszone in Terneuzen komen in aanmerking voor deze parkeervergunning. Is uw onderneming niet gevestigd in het vergunningengebied maar voert u wel diensten of werk uit in dit gebied en wilt u daar parkeren? Dan kunt u dus een dienstverlenersparkeervergunning aanvragen. Bij deze vergunning is er ook de mogelijkheid van een uurtarief. U kunt uw keuze bij de aanvraag aangeven. Als het tijd is om de vergunning te verlengen, ontvangt u hiervan automatisch bericht. Dienstverlenersparkeervergunning aanvragen     Dienstverlenersvergunning Flexibel Bent u een dienstverlener en werken uw medewerkers in wisselende diensten? Of heeft u veel verschillende voertuigen en wilt u makkelijk en snel de kentekens wisselen? Dan vraagt u de Dienstverlenersvergunning Flexibel aan. U maakt online een account aan. Hier kunt u uw tegoed opwaarderen door te kiezen voor een van de vastgestelde bedragen. U betaalt vervolgens met iDeal. Starten parkeeractie Start een nieuwe parkeeractie en kies de gewenste startdatum en -tijd. De einddatum en -tijd is vooraf vastgesteld op dezelfde dag, 23:59 uur.  Het dagtarief voor de parkeeractie wordt afgeschreven van uw tegoed. Waar mag ik parkeren met mijn dienstverlenersvergunning? U mag zowel op betaalde parkeerplaatsen als op vergunninghoudersparkeerplaatsen parkeren. Er zijn verschillende soorten dienstverlenersparkeervergunningen. Welke is voor mij van toepassing? Een onderneming die regelmatig diensten verricht dient te zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We verzoeken u dit aan te tonen met een digitale inlog (eHerkenning) of een uittreksel KvK dat niet ouder dan zes maanden is. Op basis van het uittreksel KvK ontvangt uw onderneming een alternatieve digitale inlog. Een ANBI dient te zijn ingeschreven in het ANBI-register, wat u kunt aantonen met een uittreksel vanuit het register wat niet ouder is dan zes maanden. Een medicus dient ingeschreven te zijn bij de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen of het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). We vragen u dit aan te tonen met een geldig inschrijvingsbewijs van het betreffende register, dat niet ouder is dan zes maanden.  Overheden en overheidsinstellingen dienen ten behoeve van de aanvraag van een dienstverlenersparkeervergunning voor overheden een werkgeversverklaring toe te voegen.  Als ambulante handelaar verzoeken wij u uw vergunning voor uitvoering van ambulante handel binnen het gereguleerde gebied toe te voegen.  Hoeveel dienstverlenersvergunningen kan ik aanvragen? Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per onderneming is geen limiet gesteld. Let op: het aantal vergunningen kan niet hoger zijn dan het aantal geregistreerde medewerkers (controle via KvK). Een ANBI instelling krijgt niet meer dan één dienstverlenersparkeervergunning per instelling. Een medicus krijgt per ingeschreven persoon in het BIG register maximaal één dienstverlenersparkeervergunning. Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per overheid is geen limiet gesteld. Een ambulante handelaar krijgt maximaal twee dienstverlenersparkeervergunningen per handelaar. Kosten In 2025 kost een dienstverleners parkeervergunning: Per jaar: € 428,00 Per week: € 24,30 Per dag: € 5,90 in 2025 kost een dienstverleners pakeervergunning ten behoeve van medische diensten, overheidsdiensten en ANBI: Per jaar € 214,00 Per week: € 12,10 Per dag: €  2,90 Op zondag kunt u gratis parkeren op betaalde parkeerplaatsen. U krijgt geen geld terug wanneer u uw vergunning eerder stopzet. De gemeente verleent namelijk geen terugbetaling op parkeervergunningen. Meer informatie Meer informatie over parkeervergunningen voor bedrijven kunt u nalezen in artikel 3.91 e.v. van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen en in de Beleidsregels parkeervergunningen 2024. Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Parkeerontheffing bewoners blauwe zone

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem is een digitaal vergunningensysteem.  U kunt een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen via de knop 'Parkeerontheffing blauwe zone'. Uw vergunning is direct na betaling actief. Parkeerontheffing blauwe zone aanvragen   Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u: in de gemeentelijke basisadministratie op het adres zijn ingeschreven; in het bezit van het voertuig zijn (het kenteken moet op naam van de aanvrager staan). Wij controleren dit bij de RDW. We verlenen maximaal twee ontheffingen per adres. Indien u gebruik kunt maken van een eigen parkeerplaats (garage, inrit) wordt één ontheffing verleend. Kosten In 2024 kost een ontheffing voor de blauwe zone € 35,40 per jaar. Waar zijn de blauwe zones? In het centrumgebied van Axel geldt de blauwe zone. In Terneuzen is het gebied rondom de Axelsestraat en de parkeerplaats bij het winkelcentrum aan de Kennedylaan een blauwe zone. Om te weten welke straten in Terneuzen als blauwe zone zijn aangemerkt, kunt u het overzicht blauwe zone raadplegen. Gehandicapten Gehandicapten hebben geen parkeerontheffing nodig. U mag uw voertuig in de blauwe zone met uw gehandicaptenparkeerkaart overal parkeren waar dat niet hinderlijk is voor het overige (voet)verkeer. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft dan de volgende bewijsstukken nodig: in geval van een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst in geval van een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto (Tijdelijk) andere auto Heeft u al een parkeervegunning, maar heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Uw wijziging is direct actief. U kunt u dit gratis regelen (maximaal tien keer per jaar). Meer informatie Meer informatie over de blauwe zone kunt u nalezen in artikel 3.2.3 van de Parkeernota gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Bekijke de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem is een digitaal vergunningensysteem.  U kunt een parkeervergunning Oude Veerhaven aanvragen via de knop 'Parkeervergunning aanvragen'. Parkeervergunning aanvragen     Wie kan er een parkeervergunning Oude Veerhaven aanvragen? De parkeervergunning staat op kenteken en wordt alleen verstrekt aan leden van bepaalde watersportverenigingen. Uw gegevens worden gecontroleerd met de ledenlijsten. De vergunning is alleen geldig op het parkeerterrein Oude Veerhaven en voor een kenteken op eigen naam of leaseauto. De vergunning is geldig tot einde van het betreffende jaar, maar vervalt direct bij uitschrijving als lid van de watersportvereniging, overschrijving van kenteken of misbruik. Voorwaarden Voorwaarden: Vraagt u als particulier een vergunning aan? Dan moet het kenteken op uw naam staan. Dit controleren bij de RDW. Bij het beëindigen van uw lidmaatschap van de betreffende watersportvereniging, overschrijving van kenteken of misbruik wordt de vergunning ingetrokken. Er vindt geen restitutie (geld terug) plaats. Kosten In 2024 kost een vergunning € 35,00 per jaar. Kenteken wijzigen Wilt u het kenteken wijzigen? Dat kunt u hier doen. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een lease- of bedrijfswagen? Dan vragen we u om de volgende bewijsstukken: in geval van een leaseauto: een scan of foto van uw leaseovereenkomst, of in geval van een bedrijfsauto: een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Besparen op energiekosten

    Welke hulp bieden wij aan? De prijs van energie verandert regelmatig en is van veel factoren afhankelijk. De gemeente Terneuzen ondersteunt inwoners graag bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van energie. Op deze pagina leest u meer informatie over energiebesparende maatregelen, de bespaarstudio van de gemeente Terneuzen en hoe u mogelijk kunt besparen op uw energiecontract. Samen met Gezondverzekerd.nl bieden we vanuit de gemeente energiecontracten aan met unieke voordelen. Gezondverzekerd.nl De vergelijkingssite www.gezondverzekerd.nl/energie geeft informatie en persoonlijk advies over uw energiecontract. Is deze nog het meest voordelig? Of is het verstandig om over te stappen? Bij Gezondverzekerd.nl zijn minder energieleveranciers dan bij andere vergelijkingssites. Dit komt omdat Gezondverzekerd.nl streng selecteert, door speciale voorwaarden te stellen. Als u overstapt via www.gezondverzekerd.nl/energie, profiteert u van de volgende voordelen: U hoeft geen borg te betalen; Uw aanvraag wordt altijd geaccepteerd; U krijgt het beste tarief van de aanbieder; Persoonlijke begeleiding (online, telefonisch of op locatie) naar de juiste keuze; Opzeggen is altijd gratis óf verlengen tegen het laagste tarief; Altijd een contract met groene energie. Wanneer is overstappen niet voordelig? Het is niet altijd nodig om over te stappen. Als u bijvoorbeeld een vast energiecontract hebt, is de kans groot dat overstappen niet voordeliger is. Voor een variabel contract kan het wel gunstig zijn. Gezondverzekerd.nl helpt u met het beste advies voor uw situatie. Meer informatie Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie en kijk hoe u het beste kunt besparen op uw energiekosten. Heeft u nog vragen of wilt u een persoonlijk adviesgesprek? Bel dan naar de energiecoaches van gezondverzekerd.nl, telefoonnummer 085 303 5389. Bespaarstudio Wilt u zien welke maatregelen u in huis kunt nemen om energie te besparen? Kom dan naar de bespaarstudio in de publiekshal van het stadhuis. Op deze plek vindt u informatie over duurzaam wonen. De bespaarstudio is open tijdens de openingstijden van het stadhuis. De toegang is gratis en aanmelden is niet nodig. Het adres is Stadhuisplein 1.  Energiebank Terneuzen De energiecoaches van Energiebank Terneuzen ondersteunen huishoudens die moeite hebben met het betalen van de energierekening. U kunt zich hier aanmelden voor een afspraak. Er komt dan een vrijwilliger bij u langs. Deze geeft uitleg over de energierekening en helpt u met besparen. Indien van toepassing krijgt u de materialen die voor u nuttig zijn om energie te besparen, zoals tochtstrips voor ramen en deuren, radiatorfolie of zuinige lampen. Een gesprek met een energiecoach en deze materialen zijn altijd gratis en vrijblijvend.   Duurzaam Bouwloket Alle informatie over energiebesparende maatregelen voor uw woning kunt u vinden op ons Duurzaam Bouwloket (energieloket) (www.duurzaambouwloket.nl/Terneuzen). Je kan hier een vraag stellen op de site of bellen naar het callcenter 072-743 39 56 (dit callcenter wordt door ons ingehuurd). U kunt energie besparen door uw buitenmuren te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of gebruik te maken van wind- of bodemenergie. Op de site vindt u ook mogelijkheden voor een lening of subsidie om deze duurzame verbeteringen uit te voeren.

  • Bewonersvergunning aanvragen of wijzigen

    U kunt hier uw bewonersvergunning aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Bewonersvergunning aanvragen'. Als u de vergunning moet verlengen, ontvangt u hierover automatisch bericht. Bewonersvergunning aanvragen   Wie kan er een bewonersvergunning aanvragen? Woont u in het vergunninggebied van Terneuzen? En staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen? Dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een bewoners- en/of bezoekersvergunning. De voorwaarden hiervoor zijn vastgesteld door de gemeenteraad in september 2023.   Wanneer krijg ik geen parkeervergunning? Bij nieuwbouw opgeleverd na 28 september 2023 en/of functiewijziging van een pand, moeten bewoners op eigen terrein parkeren. Om extra parkeerdruk in de omgeving te voorkomen, hebben (nieuwe) bewoners van nieuwbouw, functiewijziging, verkamering en splitsing van wooneenheden geen recht op een bewoners-  en bezoekersvergunning. Wel heeft u recht op een abonnement per adres in de parkeergarages. U betaalt in 2024 dan het bewonerstarief van € 175,00 per jaar. In 2025 betaalt u dan het bewonerstarief van € 179,00 per jaar. Straatvergunning omwisselen voor parkeergarage? Woont u in het vergunningszonegebied en heeft u een of twee parkeervergunning(en) om op straat te parkeren? Dan kunt u deze omwisselen voor een of twee parkeervergunning(en) in de parkeergarages. U betaalt in 2024 dan het bewonerstarief van € 175,00 per jaar per vergunning. In 2025 betaalt u dan het bewonerstarief van € 179,00 per jaar. Woont u in een nieuwbouwwoning die is opgeleverd na 28 september 2023? Dan heeft u recht op een abonnement per adres voor de parkeergarages. U betaalt in 2024 dan het bewonerstarief van € 175,00 per jaar. In 2025 betaalt u dan het bewonerstarief van € 179,00 per jaar. Kosten In 2024 kost een bewonersvergunning € 35,00 per jaar. In 2025 kost een bewonersvergunning € 36,20 per jaar. In 2024 kost een abonnement voor de ondergrondse parkeergarages Oostkolk, Theaterplein en Schuttershof € 590,00 per jaar. Als inwoner van het vergunningszonegebied kunt u mogelijk in aanmerking komen voor het bewonerstarief van € 175,00 per jaar. Neem hiervoor contact met ons op via e-mail of bel met 0115 - 455 490. In 2025 kost een abonnement voor de ondergrondse parkeergarages Oostkolk, Theaterplein en Schuttershof € 604,00 per jaar. Als inwoner van het vergunningszonegebied kunt u mogelijk in aanmerking komen voor het bewonerstarief van € 179in 2024 ,00 per jaar. Neem hiervoor contact met ons op via e-mail of bel met 0115 - 455 490. (Tijdelijk) Andere auto Heeft u al een parkeervergunning maar heeft u (tijdelijk) een andere auto? Dan moet u ons hiervan op de hoogte stellen. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft voor de aanvraag de volgende bewijsstukken nodig: Voor een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst Voor een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto  Vergunninggebied Alleen in het centrum van Terneuzen is een vergunningszonegebied ingesteld. Er zijn parkeerplaatsen aangewezen waar u tegen betaling kan parkeren. Ook zijn er plaatsen aangewezen waar u alleen met een parkeervergunning mag parkeren. Zone 1 en 2 samengevoegd tot zone 1. Zone 2 is hiermee vervallen. Er is een lijst met straatnamen per vergunningzone. Vragen Meer informatie over parkeervergunning voor particulieren kunt u nalezen in artikel 3.91 e.v. van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Kijk bij de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dant kunt u een e-mail sturen of bellen naar 0115 - 455 490.

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Wmo- of jeugdmelding doen Signaal beschermd wonen Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp? Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief. Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u telefonisch (0115 - 56 30 15) contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan de Wmo- of jeugdmelding. Welke hulp valt onder de Wmo? De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals: Hulpmiddelen (zoals een rolstoel) Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel) Hulp in het huishouden Begeleiding Dagbesteding Beschermd wonen Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt. aan-z kan u eventueel ondersteunen bij uw aanvraag. Eigen bijdrage - abonnementstarief De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 20,60 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.  Zorg in natura of persoonsgebonden budget? Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag. Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget. Hulp in het huishouden Op de website van aan-z vindt u meer informatie over hulp in het huishouden. Beschermd wonen Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener. Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen. Voorwaarden Beschermd Wonen (Wmo) Om in aanmerking te komen voor Beschermd Wonen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U heeft psychische en/of psychosociale problemen, waardoor het moeilijk is om zelfstandig in de samenleving te functioneren. Er is een behoefte om te wonen in een instelling, waar toezicht en begeleiding aanwezig zijn. Of: Er is een behoefte om te wonen in een accommodatie of in een groep appartementen die volledig worden beheerd door de aanbieder van Beschermd Wonen (bijvoorbeeld een zorgorganisatie). Dit moet een therapeutische omgeving zijn, waar zorg, begeleiding en toezicht 24 uur per dag aanwezig of oproepbaar zijn. Of: Er is een behoefte aan intensieve begeleiding thuis. Dit is ambulante ondersteuning voor mensen met psychiatrische kwetsbaarheid, waarbij toezicht en ondersteuning altijd bereikbaar zijn. De opties zijn bedoeld om: Zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving te bevorderen. Het psychisch en sociaal functioneren te verbeteren. Een psychiatrische aandoening te stabiliseren. Verwaarlozing of overlast in de samenleving te voorkomen. Gevaar voor uzelf of anderen te voorkomen. Als u niet voldoet aan de voorwaarden van Beschermd Wonen maar toch denkt ondersteuning vanuit de Wmo nodig te hebben kunt u hierover informatie vragen bij het Wmo-loket van aan-z. Of u kunt een Wmo-melding doen via de button 'Wmo- of Jeugdmelding doen'. Onafhankelijke cliëntondersteuning Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner. De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Cliënt­ondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties. aan-z kan u meer vertellen over cliënt­ondersteuning. En eventueel in contact brengen met een cliënt­ondersteuner. Persoonlijk plan Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. U kunt een persoonlijk plan maken als u een wmo melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor. Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan. Privacy Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens. Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle wet- en regelgeving over privacy. Klachten en bezwaren Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt. Bent u het niet eens met de beschikking die u van de gemeente hebt gekregen? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Tijdelijke hulpmiddelen Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval. Tarieven Wmo 2024 Hoogte tarieven zorg in natura en persoonsgebonden budget Product ZIN 1-1-2024 PGB 1-1-2024 Eenheid 1. Huishoudelijke hulp € 34,20 € 19,81 Uur 2. Specialistische huishoudelijke begeleiding € 45,00 € 33,75 Uur 3. Individuele begeleiding € 63,00 € 47,25 Uur 4. Individuele begeleiding Sociaal Netwerk   € 23,20 Uur 5. Specialistische individuele begeleiding € 104,40 € 78,30 Uur 6. Reguliere dagbesteding € 46,33 € 34,75 Dagdeel 7. Gespecialiseerde dagbesteding € 70,49 € 52,87 Dagdeel 8. Kortdurend verblijf € 213,50 € 160,13 Dag 9. Rolstoelvervoer, in combinatie met 5. en 6. € 26,86 € 20,15 Dag 10. Overig vervoer, in combinatie met 5. en 6. € 10,07 € 7,55 Dag 11. Beschermd wonen Vastgesteld door centrum- gemeente Vlissingen Maximaal 100% van het tarief zorg in natura     Tarieven niet-professionele hulpverlening Wmo Begeleiding 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 19,25 € 19,74 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 23,80 € 24,40   Hulp bij het huishouden 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 16,50 € 16,98 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 20,40 € 20,99   Meer informatie Ik heb zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn ouder heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn partner heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Wat moet ik regelen bij dementie?

  • Melding over openbare ruimte (MOR)

    De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of ziet u een gevaarlijke situatie, meld dit dan aan ons. Uw  melding draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van deze openbare plekken. Uw melding kan gaan over verschillende onderwerpen zoals losliggende straatstenen waarover mensen kunnen struikelen, laaghangende takken, wateroverlast door overstroming van putten, volle prullenbakken of zwerfafval, ratten en muizen, illegale bewoning, overlast van vuurwerk. parkeeroverlast, vandalisme of overlast door mestopslag of een knalapparaat op een akker. U kunt voor al deze zaken een melding openbare ruimte (MOR-melding) maken. Maak uw keuze uit de knoppen 'Melding doen'.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Gevaarlijke situatie of spoedeisende zaak? Ziet u, buiten kantoortijden, ernstige hinder of gevaar? Bel dan de meldkamer. Telefoon 088-2052066. Meld misdaad anoniem Wilt u misdaad anoniem melden, dan kan dit via een landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten. Melding over een kapotte lantaarnpaal Een storing aan een lantaarnpaal, meldt u rechtstreeks bij liteweb Melding over uw afvalcontainer Alles wat te maken heeft met uw afvalcontainer, regelt u eenvoudig en snel op de pagina Containers. Melding over drugsoverlast Voor meldingen over drugsoverlast (drugsafval, vermoeden drugsproductie etc.) kunt u de politie inschakelen. Melding overlast door bedrijven (stank, geluid en andere overlast) Meldingen overlast door bedrijven doet u rechtstreeks bij de milieuklachtencentrale. Een MOR-melding doen is simpel en het is zo gedaan. Bekijk het filmpje om te zien hoe u eenvoudig een melding maakt. 28 mei 2019, YouTube filmpje, 1:27

  • Alcoholwetvergunning

    U heeft een alcoholwetvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of gemeenschapshuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de Alcoholwet. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende, kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Bij de voortzetting van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een nieuwe alcoholwetvergunning wilt aanvragen, dient u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door een contactformulier in te dienen. Voor het aanvragen van een nieuwe vergunning heeft u de volgende documenten nodig. Bij een wijziging van een vergunning zijn niet altijd alle documenten nodig. Neem hiervoor contact op. Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholwetvergunning; Een Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemers; Een kopie van het legitimatiebewijs (geldig paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van alle leidinggevenden en van de ondernemers; De arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden; Een recente, gedetailleerde tekening van de inrichting van het bedrijf. Het ingevulde Bibobformulier Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholwetvergunning: Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf/de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf/de slijterij voldoet aan de eisen die staan in het Besluit eisen inrichtingen Alcoholwet. Voor horeca-inrichtingen van paracommerciële instellingen, zoals verenigingen en stichtingen, geldt een aantal aanvullende regels. Deze komen op het volgende neer: Door het bestuur van een vereniging of stichting moet een bestuursreglement worden opgesteld. Daarin moeten ook huisregels staan voor het gebruik van alcohol. Als voorbeeld kunt u gebruik maken van het modelbestuursreglement van de sportorganisatie NOC*NSF. Minimaal twee leidinggevenden (leden van de vereniging of stichting) moeten beschikken over een verklaring Sociale Hygiene. Barvrijwilligers moeten een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik hebben gevolgd. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen.  Meer informatie De volledige en actuele tekst van de Alcoholwet kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. De sluitingstijden natte horeca kunt u vinden in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Terneuzen. Heeft  u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Vuurwerk afsteken

    Vuurwerk mag u alleen afsteken tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02.00 uur ’s nachts. En alleen op plaatsen waar dit geen gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. In, rond en in de nabijheid van de volgende objecten is vuurwerk afsteken niet toegestaan, hier geldt een vuurwerkverbod: zorgcentrum De Vurssche in Axel zorgcentrum Ter Walle in Biervliet zorgcentrum Vremdieke in Hoek zorgcentrum De Lange Akkers in Koewacht Dierenweide Sas van Gent zorgcentrum De Redoute in Sas van Gent Omgeving Elisabethlaan in Sluiskil het ziekenhuis Terneuzen hospice in Terneuzen de kinderboerderij en dierenasiel in Terneuzen zorgcentrum Ter Schorre in Terneuzen winkelcentrum Zuidpolder inTerneuzen zorgcentrum De Blide in Terneuzen zorgcentrum Bachten Dieke in Terneuzen woonzorgcentrum Maxima in Terneuzen Verzorgingshuis het Hoevehuis in Terneuzen Dierenweide Westdorpe zorgcentrum 't Verlaet te Westdorpe zorgcentrum De Molenhof in Zaamslag Burgemeester en wethouders van Terneuzen hebben deze objecten en hun directe omgeving aangewezen als vuurwerkvrije zone. U kunt hier het besluit met de tekeningen inzien. Sinds 2024 is de locatie hospice in Terneuzen toegevoegd aan de lijst. Het besluit met de tekeningen kunt u hier inzien. Professionele vuurwerkbedrijven met een toepassingsvergunning van de provincie Zeeland mogen met een geaccepteerde ontbrandingsmelding wel vuurwerk afsteken buiten de bovengenoemde tijden. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland tel. 0115-745100. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Stadsservice, tel 14 0115.