Zoekresultaat 1 - 10 van 16 resultaten

  • Paspoort aanvragen

    Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen.

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 48,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 34,10 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 57 Gezondheidsverklaring € 41 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring

  • Rijbewijs verlengen of uitbreiden

    U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen bij ons afhalen. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs € 48,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 34,10 Gezondheidsverklaring € 41 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Gezondheidsverklaring

  • Starterslening aanvragen

    U bent van plan om voor het eerst een eigen woning te kopen in onze gemeente. Krijgt u de betaling niet helemaal rond, vraag dan een starterslening aan. Dit is een extra lening bovenop een gewone hypotheek om de koop van uw 1e huis mogelijk te maken. U leent het verschil tussen de koopprijs van de woning en het bedrag dat u maximaal kunt lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan bij de SVn. De SVn is een onafhankelijke stichting die voor de gemeente de aanvraag, uitbetaling en administratie van de starterslening regelt. Voorbeeld lening U wilt een woning van € 355.000 kopen. U kunt maximaal € 310.000 lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan om het verschil van € 45.000 bij te lenen. Voorwaarden U heeft nog niet eerder een koopwoning gehad U woont minimaal 3 jaar in Eemnes of U heeft minimaal 5 jaar achter elkaar in Eemnes gewoond Het bedrag van de woning die u wilt kopen, is niet hoger dan de huidige NHG-grens (Nationale Hypotheekgarantie) van € 435.000  Aanvragen U kunt maximaal € 50.000 lenen U sluit de starterslening af bij SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten) Om een starterslening bij Svn af te sluiten, heeft u een toewijzingsbrief van de gemeente nodig De toewijzingsbrief van de gemeente kunt u krijgen door een vooraanvraag te doen Vul het formulier Vooraanvraag Starterslening in. U heeft DigiD nodig. Nadat u het formulier Vooraanvraag Starterslening heeft ingevuld toetst de gemeente of u voldoet aan de voorwaarden U ontvangt een brief van de gemeente als uw aanvraag is goedgekeurd Met de brief van de gemeente kunt u bij SVN de starterslening aanvragen Meer informatie over de voorwaarden Meesturen Kopie van geldig legitimatiebewijs Uittreksel BRP van uw adresgegevens. Vraagt u met z’n tweeën een starterslening aan dan moet u allebei een uittreksel BRP en kopie geldig legitimatiebewijs meesturen Woont u zelfstandig: verhuurdersverklaring en een verklaring dat u de huur opzegt Meer informatie Zie svn.nl voor meer informatie over de starterslening en de kosten Uittreksel BRP aanvragen Contact Heeft u vragen over de starterslening, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Bijdrage voor sport of hobby

    Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind.  Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor de sportclub of contributie van de sportclub. Het Volwassenenfonds  betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de sportclub. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl

  • WOZ-waarde en taxatieverslag

    De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via baarn.nl kunt u het taxatieverslag opvragen. Bezwaar maken Via baarn.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde en hoe u bezwaar kunt maken. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.

  • Identiteitskaart aanvragen

    Let op: u kunt tussen 24 en 30 september gewoon een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen. De levertijd van een ID-kaart duurt alleen wat langer dan normaal. Op 30 september wordt er namelijk een nieuw model ID-kaart geintroduceerd. Dat gebeurt om de ID-kaart veilig en betrouwbaar te houden. Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Let op: vraagt u tussen 24 en 30 september met spoed een ID-kaart aan dan is de levertijd langer dan normaal. Op 30 september wordt er namelijk een nieuw model ID-kaart geintroduceerd. Dat gebeurt om de ID-kaart veilig en betrouwbaar te houden. Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 57

  • Subsidie aanvragen

    U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Eemnes en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 694 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 683 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@eemnes.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Eemnes, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.

  • Overlijden doorgeven

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 16,60. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

  • Discriminatie melden

    Discriminatie betekent dat iemand op basis van huidskleur, geslacht of godsdienst anders wordt behandeld, terwijl daar geen reden voor is. In Nederland is discriminatie verboden. Dat staat in artikel 1 van onze grondwet. Melden van discriminatie Als u te maken heeft met discriminatie, racisme of ongelijke behandeling dan kunt u dit melden bij Meldpunt Discriminatie. Dit kan ook als u ziet dat iemand anders daar mee te maken heeft.