Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u het huwelijk registreren in Nederland. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

    Voorwaarden:

    • De huwelijksakte is gelegaliseerd of is voorzien van een apostillestempel. 
    • Legalisatie of apostille is niet nodig als het land bevoegd is internationale aktes af te geven.
    • Als er geen internationale aktes afgegeven worden in het land en de huwelijksakte is niet opgemaakt in het Nederlands, Engels, Duits of Frans moet u het document in Nederland laten vertalen door een beëdigd vertaler.
    • Als u of uw partner (of beide) niet de Nederlandse nationaliteit hebben en geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, kan een verklaring geen schijnhuwelijk nodig zijn. Deze kunt u vinden onder het kopje formulieren.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Vuur stoken in de openlucht

    U mag geen vuur stoken in de openlucht. Dit is om mensen, wilde dieren en planten te beschermen.

    Er zijn een aantal uitzonderingen. Veroorzaakt u geen overlast? En vormt het vuur geen gevaar voor de omgeving? Dan zijn dit de uitzonderingen:

    • Het verbranden van kerstbomen
    • Het houden van kampvuren door de plaatselijke scouting
    • Het houden van oefeningen door de brandweer
    • Verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke
    • Sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien gene afvalstoffen worden verbrand
    • Vuur voor koken, bakken en braden

  • Een evenement organiseren

    Omschrijving een groot evenement organiseren

    In alle gevallen is nodig:

    • Plattegrond/situatieschets
    • Veiligheidsplan
    • Mobiliteitsplan

    Afhankelijk van het soort evenement bevat de aanvraag ook de volgende onderdelen:

    • Draaiboek en programma
    • Tentenboek, constructietekeningen- en gegevens
    • Zorgplan 

    Omschrijving een klein evenement organiseren

    Organiseert u een evenement voor minder dan 250 bezoekers? Dan heeft u geen vergunning nodig als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Wel moet u het evenement online melden. Hiervoor heeft u DigiD of E-herkenning nodig.

     

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.

    De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

  • Briefadres aanvragen

    Het is wettelijk verplicht dat u wordt ingeschreven op het adres waar u woont of verblijft. Bij het ontbreken van een woonadres kunt u kiezen voor een briefadres. In bepaalde uitzonderingsgevallen kunt u op een briefadres worden ingeschreven, onder anderen bij verblijf in bepaalde instellingen voor gezondheidszorg, kinderbescherming of penitentiaire instellingen of bij het ontbreken van een woonadres. Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en kan dus geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres dient voor uw inschrijving op zijn adres schriftelijk toestemming te geven. Na het inleveren van de benodigde formulieren wordt er een besluit genomen of u voor een briefadres in aanmerking komt. Daarvan krijgt u schriftelijk bericht. LET OP: het kan maximaal 8 weken duren tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens. U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

     

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

    Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Als u invalide bent, kunt u bij de gemeente een aanvraag indienen om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan te laten leggen. U komt in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats als u bestuurder bent en in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder.

    Een gehandicaptenparkeerplaats kan worden gerealiseerd in zowel een betaald parkeergebied (centrum), als buiten de zone van betaald parkeren.  U mag niet beschikken over een eigen parkeergelegenheid, zoals een oprit, carport of garage.

     

  • Rijbewijs aanvragen

    Vraagt u uw rijbewijs aan op het gemeentehuis? Na vijf werkdagen kunt u het ophalen.
    Wanneer u uw nieuwe rijbewijs snel nodig hebt, kun u kiezen voor de spoedprocedure. Dit betekent dat u het rijbewijs de volgende werkdag al kunt ophalen, als het vóór 14.00 uur hebt aangevraagd. Aan deze spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.
    Zowel bij het aanvragen als bij het ophalen van uw nieuwe rijbewijs moet u zich identificeren. Dat moet met het oude rijbewijs of wanneer deze vermist of verlopen is, met een ander identiteitsbewijs.

    Klik op de link voor meer informatie omtrent de medische keuring en de gezondheidsverklaring. Verderop in dit product leest u ook meer informatie over de gezondheidsverklaring en de periodieke keuring voor rijbewijs C, D, CE, en DE.

    U moet een afspraak maken om een rijbewijs aan te komen vragen.

    Periodieke keuring voor rijbewijs C, D, CE en DE

    Bij elke aanvraag van een rijbewijs van de categorieën C, D, CE en/of DE  moet een door het CBR afgegeven gezondheidsverklaring worden overlegd. Dit wordt door het CBR in het systeem gezet.

    Een gezondheidsverklaring wordt aangevraagd door het insturen van een formulier 'gezondheidsverklaring' naar het CBR. Dit formulier is te koop bij het CBR en op het gemeentehuis. Voor de rijbewijzen C, D, CE en DE moet dit een gezondheidsverklaring zijn met ingevuld Geneeskundig Verslag.
    Op de gezondheidsverklaring groot rijbewijs staat vermeld dat het Geneeskundig verslag moet worden ingevuld door een arts van een arbodienst.

    Voor aanvragers van 75 jaar en ouder blijft de gezondheidsverklaring 75+ gewoon bestaan. Aangezien daar vrijwel geen beroepschauffeurs bij zitten mogen zij deze gezondheidsverklaring ook gebruiken als zij tevens de categorieën C, D, CE en/of DE aanvragen.

    NIEUW! Vanaf 1 juli 2023: U kunt uw rijbewijs gebruiken om online in te loggen. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die code kunt u de inlogfunctie van uw rijbewijs activeren. Zo maakt u het rijbewijs geschikt om in te loggen bij bijvoorbeeld overheidswebsites. Dit is niet verplicht. 

  • Rioolaansluiting aanvragen

    Voor het maken of vergroten van een rioolaansluiting moet u een aanvraagformulier indienen bij de gemeente. Deze rioolaansluitingen worden aangesloten op het gemeentelijk hoofdriool. De aansluiting van uw woning tot de erfgrens moet u als perceeleigenaar zelf maken. De rioolaansluiting van uw erfgrens tot aan het gemeentelijk hoofdriool wordt door de gemeente aangelegd.

    Het is NIET toegestaan om zelf een rioolaansluiting te maken. Werkzaamheden in openbaar gebied worden uitsluitend door of namens de gemeente uitgevoerd.

    De gemeente Oosterhout hanteert de stelregel van één aansluiting per pand/perceel. Bij een gescheiden rioolstelsel worden er twee aansluitingen gemaakt, één voor het vuilwater en één voor het regenwater. Ook voor tijdelijke voorzieningen zoals keten of toiletwagens moet u een rioolaansluiting aanvragen.