Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Milieuklachten (geluid, stof en geur)

    Heeft u een klacht over geur-, geluid- of stofoverlast veroorzaakt door een bedrijf of vereniging (horeca, evenement, ...)? Wilt u melding maken van lucht-, water- of bodemverontreiniging in uw omgeving? Wilt u een misstand melden, zoals het dumpen of verbranden van afval, illegale ontgrondingen of bodemsanering of illegale kap van bomen? Neem dan contact op met het Milieumeldpunt van de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland).   Milieuklacht over een bedrijf melden NIET voor het milieumeldpunt Klachten over de volgende zaken kunt u aan de gemeente doorgeven met een MOR-melding: Overlast van hondenpoep; Gedumpte vuilniszakken binnen de bebouwde kom; Zwerfvuil binnen de bebouwde kom; Plaagdieren of ongedierte; (achterstallig) groenonderhoud; Verkeersoverlast; Het (niet) legen van afvalcontainer of openbare prullenbak; Geluidsoverlast van knalapparaten; Stankoverlast door een kachel of haard van de buren (niet door een bedrijf); Stankoverlast door het vuilverbranding; Overlast van een bouwplaats   Klachten over industrie (risicovolle bedrijven) (zoals fakkelen) Klachten veroorzaakt door risicovolle bedrijven, te weten Air Liquide, Cargill, Dow Benelux, ICL IP, Feralco Nederland (RIE4), Indaver IWS, Maschem, Oil Tanking Terneuzen, Rosier Nederland, Terneuzen Powder Technologie, Vlaeynatie en Yara Sluiskil, kunt u rechtstreeks melden bij DCMR Milieudienst Rijnmond via telefoonnummer 0888-333 555 of via het meldpunt van de DCMR. Voor vragen over toezicht bij deze bedrijven kunt u terecht op de website van DCMR Milieudienst Rijnmond. Klachten over de nieuwe sluis in Terneuzen Klachten veroorzaakt door de bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen kunt u daarnaast ook melden op het meldpunt van de nieuwe sluis. Op de website van de nieuwe sluis kunt u tevens zien welke werkzaamheden er op dit moment bezig zijn en welke werkzaamheden er de komende tijd gepland staan. Wat te doen bij burenoverlast? Bij burenoverlast, zoals geluidsoverlast, overlegt u eerst met de buren zelf. Levert een gesprek met uw buren niets op, dan schakelt u buurtbemiddeling in. Indien nodig roept u de hulp van derden in. Dit kan de politie zijn via 0900-8844 of indien van toepassing de woonstichting. Misdaad anoniem melden Wilt u anoniem een melding maken van misdaad, dan kan dat via het landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten.  

  • Schuldhulpverlening

    Schulden, het kan iedereen overkomen. Betalingsachterstanden leiden tot stress en piekeren. Door actie te ondernemen is er vaak meer mogelijk dan u denkt. De afdeling schuldhulpverlening helpt inwoners van de Gemeente Terneuzen wanneer er schulden zijn. Hoe hoog de schulden zijn maakt niet uit. Wij kijken bij iedereen naar een passende oplossing. Heeft u een vraag of wilt u weten hoe u een overzicht maakt van uw inkomsten en uitgaven? Neem contact met ons op. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek.   Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (met DigiD) Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (zonder DigiD) Aanmelden voor bewindvoerders   Schuldhulpverlening aanvragen Voordat schuldhulpverlening wordt aangevraagd vindt er altijd een informatief gesprek plaats. Tijdens dit gesprek zal er samen met u gekeken worden welke hulp ingezet moet worden om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Daarnaast wordt er gekeken of u voldoet aan alle voorwaarden. Een van de voorwaarden is het hebben van een inkomen. Dit kan werk of een uitkering zijn. Verder bent u bereid om gemaakte afspraken na te komen. Bovenal bent u gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Heeft u een verslaving of ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Als u schuldhulpverlening aanvraagt, moet u bepaalde inlichtingen verstrekken. De gemeente zal u bijvoorbeeld vragen om een overzicht van uw inkomen en uw schulden. U zult ook ongevraagd inlichtingen moeten verstrekken als ze van belang zijn voor uw recht op schuldhulpverlening. Wanneer het inleveren van deze documenten problemen geeft en u wilt hiervoor hulp van een vrijwilliger laat het ons dan weten. Binnen vier weken na de ontvangst van uw aanvraag nodigen wij u uit voor een gesprek. Tijdens dit gesprek zoeken wij naar de voor u best passende hulp. Voorwaarden schuldhulpverlening U bent een inwoner van de Gemeente Terneuzen; U heeft inkomen uit werk, pensioen of een uitkering, minimaal op bijstandsniveau; U kunt en wilt de afspraken nakomen om uw schulden af te lossen. U geeft de gemeente alle overzichten en gegevens die nodig zijn om u te kunnen helpen. U bent gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Bent u verslaafd of heeft u ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Crisis Is er een dreiging voor huisuitzetting? Of wordt uw energie of water binnenkort afgesloten door betalingsachterstanden? Doe dan een aanvraag voor schuldhulpverlening en vermeldt dat er sprake is van een crisissituatie. Wij nemen binnen drie dagen contact met u op. Zit u al in een traject voor schuldhulpverlening? Neem dan contact op met uw consulent. Formulier voor bewindvoerders Bent u bewindvoerder er wilt u een aanvraag doen voor uw cliënt? Dat kan via Digid als uw cliënt hierbij aanwezig is. In dat geval gebruikt u ons digitale formulier voor bewindvoerders. Als u de aanvraag niet samen met uw cliënt kunt indienen dan gebruikt u het aanvraagformulier in pdf. U stuurt dit formulier per post naar ons toe, geeft het af aan de balie, of stuurt het per e-mail naar schuldhulpverlening@terneuzen.nl. Bent u geen bewindvoerder? Meld u dan bij ons aan voor een gesprek via de button 'Aanmelden voor gesprek'. Inkomensbeheer Wanneer u een aanvraag schuldhulpverlening doet kan als voorwaarde inkomensbeheer opgelegd worden. Dit betekent dat de gemeente tijdelijk voor u uw financiën beheert. Uw inkomen wordt gestort op een rekening van de gemeente en hiervan worden uw vaste lasten betaald. U ontvangt op uw eigen rekening dan een budget voor levensonderhoud. Aan het einde van het schuldentraject wordt u begeleid tot financiële zelfstandigheid. Overzicht van uw geldzaken Kunt u moeilijk overzicht krijgen in uw financiën? Wilt u handige online tips en tricks? Of wilt u hulp bij het maken van een geldplan? Breng dan eens een bezoek aan de website Startpunt Geldzaken. Hier kunt u een overzicht maken van uw maandelijkse inkomen en vaste lasten en hoeveel u kunt te sparen. Het is anoniem. Meest gestelde vragen Waarom krijg ik een brief van de gemeente waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb? Wettelijk zijn alle verhuurders, zorgverzekeraars en energiebedrijven verplicht achterstanden te melden bij de gemeente. Als gemeente moeten we wettelijk iets met deze melding te doen en daarom bieden wij u hulp. Ik heb alleen een postadres. Is dit een probleem? Dit kan een probleem zijn wanneer u niet echt op een adres in de Gemeente Terneuzen woont. Moet ik betalen voor schuldhulpverlening? Nee. De gemeente Terneuzen betaalt deze kosten. Ik weet niet precies hoeveel schuld ik heb. Is dat een probleem? Nee dat is geen probleem. Wanneer de gemeente uw schulden gaat regelen zal zij alle schuldeisers vragen om de hoogte van uw schulden. Het is wel belangrijk dat u weet bij wie u schulden heeft. Ik heb schulden maar weet niet waar en hoeveel. Kunnen jullie mij helpen om dit uit te vinden. Nee dat kunnen we niet. Er bestaat helaas geen register waar u kunt zien wat voor schulden u heeft en bij wie. Wel kunt u bij uw bank een BKR-registratie vragen. Verder is het afwachten wat voor post u van de schuldeisers ontvangt. Alleen mijn partner heeft schulden en we wonen samen. Moeten we beiden een aanvraag doen? Wanneer u getrouwd bent of een samenlevingscontract heeft dan moet u beiden een aanvraag doen. Is dit niet het geval dan moet alleen de persoon met schulden een aanvraag indienen. Kan ik gelijk een WSNP aanvragen? Nee, dit is niet mogelijk. Eerst moet geprobeerd worden een minnelijke regeling te op te starten. Pas wanneer dit niet lukt wordt een wettelijke regeling (WSNP) aangevraagd. Er wordt beslag gelegd op mijn inkomen of bankrekening. Wat nu? Beslagleggen mag volgens de wet maar de beslaglegger moet zich wel aan regels houden. Zo moet er een uitspraak van de rechter zijn of er moet sprake zijn van een overheidsschuld (zoals een niet betaalde boete of niet betaalde bestuursrechtelijke premie door een schuld bij de zorgverzekeraar). U heeft in dat laatste geval al eens een dwangbevel ontvangen. Er mag maar één keer beslag gelegd worden. De tweede beslaglegger moet aankloppen bij de deurwaarder die als eerst beslag heeft gelegd. Wanneer een schuldenregeling is gestart wordt het beslag gestopt. Stopt de post van deurwaarders wanneer ik me heb aangemeld voor schuldhulpverlening? Nee maar neem zelf contact op met de deurwaarder zodat zij weten dat u bezig bent met een regeling. Pas wanneer er een schuldenregeling is zal de post stoppen. Mijn schuldeiser wijst mijn voorstel tot een regeling af. Wat nu? Los af wat u kunt missen. Beter minder afbetalen zonder toestemming dan iets afspreken wat u niet kunt betalen! Door te betalen laat u zien dat u meewerkt Kan ik bij de gemeente een lening krijgen voor mijn schulden? Nee, in principe niet maar wanneer deze binnen 3 jaar met de voor u geldende aflossingscapaciteit afbetaald kan worden, zal hiernaar gekeken worden. Een voorwaarde hiervoor is inkomensbeheer. Mag ik mijn auto houden? In principe niet tenzij duidelijk gemaakt kan worden dat deze noodzakelijk is voor medisch of werk. Ik heb een koopwoning. Moet deze verkocht worden? Bij een schuldregeling wordt altijd geprobeerd om de koopwoning te houden. Het moet wel haalbaar zijn. In sommige situaties moet de woning tóch worden verkocht. Bijvoorbeeld wanneer de achterstand in uw hypotheek te groot is of wanneer de hypotheeklasten niet in het budget passen. Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik schuldhulpverlening aanvragen? Bent u zelfstandige en heeft u schulden? Er zijn verschillende mogelijkheden voor het aanpakken van uw schuldenprobleem: U kunt (extra) krediet aanvragen bij een bank U kunt een uitkering en/of krediet op grond aanvragen bij uw gemeente. Dit heet het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004). U kunt gebruik maken van schuldhulpverlening. Wat is het verschil tussen het inkomensbeheer van de gemeente en beschermingsbewind door een bewindvoerder? Bij inkomensbeheer van de gemeente blijft u zelf verantwoordelijk voor uw inkomen. Daarnaast ontvangt u rekeningen en andere financiële post zelf. Het is uw verantwoording om deze in te leveren bij de gemeente. Bij beschermingsbewind is de bewindvoerder verantwoordelijk voor de financiën en eventuele belastingaangiften. Ook hebben zij contact met de schuldeisers. Verder ontvangt de bewindvoerder al uw financiële post. Kan ik overstappen naar een andere bewindvoerder of stoppen bij mijn huidige bewindvoerder? Wanneer u een andere beschermingsbewindvoerder wilt dan moet u eerst de klachtenprocedure bij uw bewindvoerder starten. Na deze procedure moet u een verzoek doen bij de rechtbank. De rechter bepaalt dan of u mag overstappen of dat het beschermingsbewind stopt. Kunnen jullie een betalingsregeling bij het CJIB afspreken? Wanneer u zelf een betalingsregeling heeft afgesproken met het CJIB en deze niet nakomt dan is het niet mogelijk een betalingsregeling af te spreken. Heeft u nog geen betalingsregeling afgesproken dan kunnen wij u helpen. We hebben dan een overzicht van uw inkomsten en uitgaven nodig. Ik sta onder beschermingsbewind. Kan ik een aanvraag schuldhulpverlening doen? Dit mag altijd maar omdat uw bewindvoerder al uw documenten heeft is het beter om dit samen te doen. Wat kan ik doen als ik zie dat iemand in mijn omgeving schulden heeft? Iemand kan alleen, of samen met u, een info en adviesgesprek aanvragen. Tijdens dit gesprek zullen we kijken wat de mogelijkheden zijn. Meer informatie Betalingsachterstand of schulden: hulp bij het oplossen  

  • Subsidie voor ondernemers(organisaties) 2024

    De gemeente Terneuzen heeft een subsidieregeling voor ondernemers(organisaties). De gemeente stelt subsidie beschikbaar voor nieuwe en/of vernieuwende activiteiten. En voor initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten. Het beschikbare budget hiervoor is € 10.000. Dit verdelen we over de aanvragers.  Het volledige budget voor 2024 is toegekend, aanvragen voor 2024 is dan ook niet meer mogelijk. De verwachting is dat er in 2025 opnieuw budget beschikbaar komt. Doel van de subsidieregeling Met deze subsidieregeling voor ondernemers willen we ervoor zorgen dat de economische positie van de bedrijven verbetert. Dit geldt voor bedrijven in alle kernen. We verstaan hieronder ook het helpen en versterken van ondernemers in de gemeente. Daarnaast willen we met de subsidieregeling het leef-, woon- en verblijfsklimaat in de gemeente Terneuzen versterken. Voorwaarden en criteria Aan de toekenning van de subsidie voor ondernemersorganisaties zijn een aantal voorwaarden verbonden. Daarnaast beoordelen we de aanvragen aan de hand van bepaalde criteria. Dit zijn de gestelde voorwaarden en beoordelingscriteria: Voorwaarden Aanvragers van een subsidie zijn ondernemersverenigingen. Er mag geen winstoogmerk zijn. Aanvragers van een subsidie moeten statutair gevestigd of actief zijn in de gemeente Terneuzen. Alleen aanvragen voor nieuwe of vernieuwende activiteiten komen in aanmerking voor subsidie. Bestaande activiteiten komen niet in aanmerking voor subsidie. Ook initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten, komen in aanmerking voor subsidie. Alleen aanvragen voor eenmalige subsidies zijn mogelijk. Er moet een concreet bedrag te worden aangevraagd. Per ondernemersorganisatie kan jaarlijks maximaal één aanvraag worden ingediend. De activiteiten moeten dit jaar plaats vinden, dus in 2024. Criteria Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen kijkt de gemeente naar de volgende onderdelen: de aard, variëteit en kwaliteit van de activiteit(en). Bij de aanvragen is er speciale aandacht voor vernieuwende activiteiten en/of activiteiten die de bestuurskracht vergroten. de financiële noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. Subsidie wordt enkel gegeven aan activiteiten met een haalbare begroting en aan activiteiten die, ondanks het vinden van mogelijke andere financieringsbronnen, geen sluitende begroting hebben. Verantwoording subsidie Over de subsidie die u beschikbaar wordt gesteld moet u verantwoording af leggen. Uiterlijk vóór 1 oktober 2025 moet u ons een verantwoording over de periode april 2024 - december 2024 toesturen. Die moet bestaan uit: Een activiteitenverslag: een inhoudelijk verslag van de activiteiten die hebben plaatsgevonden. Een financieel verslag: een overzicht van de werkelijke uitgaven en inkomsten. Besluitvorming Het college van burgemeester en wethouder bepaalt welke ondernemersorganisatie(s) subsidie ontvangt/ontvangen. U ontvangt hierover na de besluitvorming zo snel mogelijk een brief van ons. Meer informatie Heeft u nog vragen? E-mail ons.

  • Toeslagenaffaire Belastingdienst

    Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Woont u in de gemeente Terneuzen, bent u een van de getroffen ouders en heeft u problemen met andere dingen dan alleen uw toeslagen? Misschien kunnen wij u dan helpen. Bijvoorbeeld met werk, gezondheid of uw gezin. Ook als u in het verleden al eens hulp hebt gezocht, kijken wij graag opnieuw met u mee naar wat er mogelijk is. Aanmelden voor hulp   Verandert de compensatie van de Belastingdienst als ik hulp krijg van jullie? Krijgt u hulp van ons? Dan blijft de compensatie die u krijgt van de Belastingdienst hetzelfde. Als u liever geen hulp wilt van ons, dan is dat ook goed. Ook dan verandert er niets aan de kant van de Belastingdienst. Wat voor soort hulp kan de gemeente mij bieden? Hieronder vindt u voorbeelden van hoe we u kunnen helpen. Hulp bij schulden Omgaan met geld Een sociale lening, noodkrediet, of een bijzondere uitkering Werken met een budget Gezondheid Regelen van een ziektekostenverzekering Contact met de instanties die zorg aan u verlenen Inzet van bijzondere bijstand Werk of dagbesteding Het aanbieden van een leer-werktraject Re-integratie Gezin Opvoedondersteuning, bijvoorbeeld via het kindpakket (Leergeld) Hulp op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, huiselijk geweld of jeugdhulp Relatiegesprekken Wonen Zorgen voor noodopvang of een briefadres Hulp wanneer u een woning niet kunt betalen Hulp bij het onderhandelen met de bank voor een hypotheek Kan ik meer informatie krijgen? Als u meer informatie wilt, dan kunt u contact met ons opnemen via maatwerk@terneuzen.nl.                                   

  • Melding over openbare ruimte (MOR)

    De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of ziet u een gevaarlijke situatie, meld dit dan aan ons. Uw  melding draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van deze openbare plekken. Uw melding kan gaan over verschillende onderwerpen zoals losliggende straatstenen waarover mensen kunnen struikelen, laaghangende takken, wateroverlast door overstroming van putten, volle prullenbakken of zwerfafval, ratten en muizen, illegale bewoning, overlast van vuurwerk. parkeeroverlast, vandalisme of overlast door mestopslag of een knalapparaat op een akker. U kunt voor al deze zaken een melding openbare ruimte (MOR-melding) maken. Maak uw keuze uit de knoppen 'Melding doen'.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Gevaarlijke situatie of spoedeisende zaak? Ziet u, buiten kantoortijden, ernstige hinder of gevaar? Bel dan de meldkamer. Telefoon 088-2052066. Meld misdaad anoniem Wilt u misdaad anoniem melden, dan kan dit via een landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten. Melding over een kapotte lantaarnpaal Een storing aan een lantaarnpaal, meldt u rechtstreeks bij liteweb Melding over uw afvalcontainer Alles wat te maken heeft met uw afvalcontainer, regelt u eenvoudig en snel op de pagina Containers. Melding over drugsoverlast Meldingen over drugsoverlast (drugsafval, vermoeden drugsproductie etc.) doet u rechtstreeks bij het Meldpunt Drugsoverlast. Melding overlast door bedrijven (stank, geluid en andere overlast) Meldingen overlast door bedrijven doet u rechtstreeks bij de milieuklachtencentrale. Een MOR-melding doen is simpel en het is zo gedaan. Bekijk het filmpje om te zien hoe u eenvoudig een melding maakt. 28 mei 2019, YouTube filmpje, 1:27

  • Aankoop of huur van groenstroken

    Als gemeente Terneuzen vinden we het belangrijk dat er veel groen is. Dat maakt onze buurten mooi en fijn om in te wonen. Ook helpt groen bij het duurzamer maken van onze omgeving. Door vaker voor groen te kiezen in plaats van stenen hebben we minder last van wateroverlast. Bepaalde gronden verhuren of verkopen we. Snippergroen zijn kleine stukjes grond van de gemeente. Soms blijven deze stukjes over bij het opnieuw inrichten van een buurt. Regelmatig hebben ze een nuttige functie voor de omgeving, maar soms ook niet. In dat geval kan het zijn dat u deze grond kunt kopen of huren om bijvoorbeeld uw tuin groter te maken. Verhuur of verkoop van de groenstroken (snippergroen) is geen vanzelfsprekendheid. Volgens het privaatrecht kan de gemeente zelf beslissen of ze bepaalde grond wil verhuren of verkopen. Het kan dus gebeuren dat we ervoor kiezen om niet te verhuren of verkopen. Als dat gebeurt, kunt u geen bezwaar maken volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hoe regel ik mijn aanvraag? U kunt een aanvraag om snippergroen van de gemeente te kopen of te huren, doen met behulp van het online aanvraagformulier. Huur aanvragen Koop aanvragen Wij voeren vervolgens binnen acht weken een toets uit. U hoort dan of het perceel in aanmerking komt voor huur of koop. De totale procedure kan enige tijd in beslag nemen, soms wel enkele maanden. Dit is mede afhankelijk van het verzoek. Hoe werkt de aanvraag van snippergroen? Wilt u een stuk openbaar groen aankopen of huren, dat deel uitmaakt van een strook achter meerdere woningen? Dan adviseren wij u samen met de betrokken bewoners een verzoek in te dienen. Bent u eigenaar van het aangrenzende perceel? Als u eigenaar bent, kunt u zelf een verzoek indienen. Bent u huurder van een woning? Dan moet de verhuurder bereid zijn de grond aan te kopen en het aan u in verhuur te geven Bij de online aanvraag, moet u als bijlage een kadastrale kaart/tekening meesturen, waarop u aangeeft wat u wilt kopen of huren. Afwegingskader Wij toetsen uw vraag om grond te kunnen kopen of te huren. Wij bekijken onder andere of: De grond direct grenst aan uw tuin. Er kabels of leidingen onder de grond liggen. Als dat zo is, dan verkopenof verhuren wij niet. Er een overzichtelijk en logisch (groen)beeld blijft. En of er geen beeldbepalende bomen op het stuk grond staan. Verkoop mag niet leiden tot teveel verharding. Dit om wateroverlast en hittestress te voorkomen. Hoe de grond wordt gebruikt, de (sociale) veiligheid, de belevingswaarde en eventuele toekomstplannen. Het is niet vanzelfsprekend dat we de grond verkopen of verhuren. Wat kost de aankoop of verhuur van snippergroen? De kosten voor de verhuur en aankoop van groen- en reststroken staan in het overzicht grondprijzen. De prijs kan jaarlijks worden geïndexeerd. Bij aankoop zijn er daarnaast nog extra kosten, zoals notariskosten, kadastraal recht en de verschuldigde belastingen. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de strook grond. En zijn voor rekening van de koper. Het is gemeentelijk beleid dat we bij aankoop van meer dan 100 m2 gemeentegrond een verkennend bodemonderzoek uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn mede bepalend of we de grond daadwerkelijk verkopen. De kosten voor het bodemonderzoek worden alleen na aankoop van de grond door de gemeente vergoed. Bestemming grond verandert niet Bij het aankopen van de grond, wijzigt de bestemming niet. Dit betekent dat de grond de huidige bestemming (groen) houdt. Dit betekent dat u niet mag bouwen op de aangekochte grond. Daarnaast kunnen we voorwaarden stellen aan bijvoorbeeld de erfafscheiding. Deze voorwaarden worden opgenomen in de koopovereenkomst. Opzeggen overeenkomst Het opzeggen van een huur/bruikleenovereenkomst doet u altijd schriftelijk.  U kunt een mail sturen naar jboz@terneuzen.nl ​​​​​​Of stuur uw brief aan: Gemeente Terneuzen, t.a.v. afdeling Omgeving & Economie Postbus 35 4530 AA Terneuzen.  Meer informatie Bekijk hier de veel gestelde vragen over gemeentegroen/snippergroen.

  • Energietoeslag 2023

    De kosten van veel producten en diensten, vooral die van energie, zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Met een laag inkomen kan het moeilijk zijn om de hoge energierekeningen te betalen. Om u hierbij te helpen, is er ook dit jaar de energietoeslag. De energietoeslag is bedoeld voor een huishouden in onze gemeente dat: Een energiecontract met een energieleverancier heeft; Te maken heeft met een (laag) inkomen tot 130% van het sociaal minimum. De energietoeslag is niet bedoeld voor inwoners die op het moment van aanvraag jonger zijn dan 21 jaar of nog studerend zijn. Onze peildatum is 1 oktober 2023. Heeft u op 1 oktober 2023 een bijstandsuitkering van de gemeente Terneuzen? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt de energietoeslag omstreeks 17 november 2023 op uw rekening. Wat is de energietoeslag? Dit is een (eenmalig) bedrag van € 1300,00 netto per huishouden. De energietoeslag is bedoeld voor de hoge energierekening. Het is niet verplicht om de toeslag hieraan te besteden. Maar het is wel verstandig om dit geld te gebruiken voor de hogere jaarafrekening van de energieleverancier. Vraagt u de energietoeslag voor de eerste keer aan? Aanvragen is momenteel niet meer mogelijk. Het was tot 30 juni 2024 mogelijk om een aanvraag energietoeslag 2023 te doen.   Waar vind ik meer informatie over de energietoeslag? Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. De eenmalige energietoeslag voor inwoners met een laag inkomen is een regeling binnen de bijzondere bijstand. De gemeentelijke beleidsregels zijn terug te lezen op overheid.nl.

  • Volkstuin huren

                    Binnen onze gemeente zijn er een aantal volkstuincomplexen waar u als inwoner een volkstuintje kunt huren. Als gemeente hebben wij de volgende volkstuincomplexen: In de kern Axel aan de Liniedijk In de kern Biervliet aan de Braakmanlaan In de kern Hoek aan de Koudepolderstraat In de kern Sas van Gent aan de Calandstraat In de kern Terneuzen, achter de Kamerlingh Onnesstraat In de kern Zaamslag, achter de Axelsestraat In de kern Zuiddorpe achter de Boekweitstraat Ook zijn er enkele volkstuinverenigingen die volkstuintjes beheren. Bij interesse hiervoor moet u zich bij de vereniging melden en niet bij de gemeente. Het betreft de complexen: In de kern Axel aan de Zuidsingel Verhuur via ‘Tuiniersvereniging Eigen Teelt’, Prins Mauritsstraat 6, 4571 HB te Axel. In de kern Terneuzen bij Driewegen Verhuur via ‘Vereniging Tuinderslust; zie www.volkstuinterneuzen.nl voor meer informatie.   Wat is de procedure? Als u van de gemeente een volkstuintje wilt huren, kunt u dit digitaal aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Volkstuin huren'. Volkstuin huren Wij behandelen uw aanvraag binnen zes weken. Als er een volkstuin beschikbaar is, dan nemen we contact met u op. Heeft u interesse in de beschikbare grond (of tuin), dan maken we een huurovereenkomst op. Voorwaarden U komt alleen in aanmerking voor een volkstuin in uw eigen kern. Vanzelfsprekend verwachten wij dat iedere tuinder zijn stukje grond goed onderhoud om zo  overlast te voorkomen voor aangrenzende tuintjes en percelen. Kosten Aan het huren van een volkstuintje zijn kosten verbonden. Het tarief voor het huren van een volkstuin in 2024 is € 0,34 per m2 per jaar. Eveneens vragen wij een borg van € 50. Deze krijgt u terug op het moment dat u uw overeenkomst opzegt en u de tuin leeg en in oorspronkelijk staat terug overdraagt. Opzeggen Het opzeggen van een volkstuintje doet u altijd schriftelijk.  U kunt een mail sturen naar jboz@terneuzen.nl ​​​​​​Of stuur uw brief aan: Gemeente Terneuzen, t.a.v. afdeling Omgeving & Economie Postbus 35 4530 AA Terneuzen. 

  • Studietoeslag

    Veel studenten hebben een bijbaan om hun studie te betalen. Voor jongeren met een beperking is het vaak moeilijk om iets bij te verdienen omdat het volgen van een studie al een grote belasting is. Voor studenten met een beperking is er een studietoeslag. De studietoeslag is geen lening die u moet terugbetalen. U mag het geld gewoon houden en gebruiken waarvoor u wilt. Bijvoorbeeld voor kamerhuur of om uw studiebeurs te verlagen. Dan hoeft u minder geld te lenen en hebt u minder schuld. Als u aan de voorwaarden voldoent, kunt u via de knop 'Studietoeslag aanvragen' de aanvraag doen. Studietoeslag aanvragen   Voorwaarden Om studietoeslag te kunnen aanvragen moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U woont in de gemeente Terneuzen. U bent 15 jaar of ouder. U ontvangt studiefinanciering of een tegemoetkoming op basis van de WTOS (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten). Of u heeft een DUO beschikking voor een studentenreisproduct.  U bent door permanente of langdurige medische redenen niet in staat om naast uw studie te werken.  U ontvangt geen Wajong uitkering. Uw eventuele stagevergoeding bedraag maximaal € 215,75 per maand. Let op: Is de stagevergoeding hoger? Dan halen wij het verschil af van de studietoeslag. Hoogte toeslag De hoogte van de studietoeslag kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

  • Ondergrondse afvalcontainers

    Woont u in een flat of bovenwoning waar u uw afval kwijt kunt in een ondergrondse afvalcontainer? Dan heeft u een speciale badge (een soort van sleutelhanger) voor de ondergrondse container nodig. Bewoners van nieuwbouw-bovenwoningen of nieuwbouw-flats krijgen bij de oplevering een badge uitgereikt. De badge hoort bij een adres, niet bij een persoon. Als u verhuist, laat u de badge in de woning achter. Wanneer u de badge verliest of als hij het niet meer doet, kunt u dit bij ons melden. Ook is het mogelijk om een extra badge aan te vragen, bijvoorbeeld voor huishoudens die bestaan uit meerdere personen. Per badge kost dit 50 euro. Op dit moment inventariseren wij de badgenummers. Hiervoor versturen we brieven aan bewoners van flats of bovenwoningen waar een ondergrondse afvalcontainer wordt gebruikt. In de brief vragen we u om uw badgenummer door te geven. Dat kan ook via het formulier. Gebruik hiervoor de knop 'Melding maken over badge'. Melding maken over badge   Waar staan de ondergrondse afvalcontainers? Er staan ondergrondse afvalcontainers in Axel, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe. Axel Boslaan, bij appartementen Zomerlust Joost de Moorstraat, bij gezondheidscentrum Kanaalkade Molenstraat Museum plein / markt Oosterstraat Tuinstraat, bij AH Sas van Gent Canadalaan Europalaan Grootmajoorstraat Kloosterlaan Markt Paardenvest Prinsenkade Rijsenburg Vier ambachten Westkade Camperplaats (2022) Terneuzen Albatros Alberdingk Thijmstraat, bij De Blide Alvarezlaan, bij De Drie Swaenen Appartementencomplex Anna Bijns Arsenaal Begoniahof Bellamyhof Beneluxstraat (sluiswacht) Berliozhof Van Cantfortstraat Diepenbrockstraat Edvard Grieghof De Jongestraat De Kampanje (Bellevue) Nieuwstraat, bij appartementen Oostelijk Bolwerk Orteliusschans Pattistpark, bij Maxima Pattistpark 1 v/d Peijlstraat Residentie Veerhaven Rozenpark Schoolweg Schuttershof Smidswal Steenkamplaan Verlengde van Steenbergenlaan Vlooswijkstraat Willem Kloosstraat, bij appartementen Zuidpolder, op parkeerplaats Westdorpe Ewoutstraat De Witte Leeuw