Zoekresultaat 1 - 2 van 2 resultaten

  • Bezwaarschrift tegen bestuurlijke besluiten

    Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder DigiD of eHerkenning De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn alle een ’bestuursorgaan’. Een bestuursorgaan is verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming. Wie het niet eens is met een beslissing van het bestuursorgaan kan een bezwaarschrift indienen. Het betreffende bestuursorgaan bekijkt de zaak dan opnieuw en neemt een besluit op het bezwaarschrift. Wat is het? Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u binnen 6 weken na de datum van het besluit bezwaar maken. Hoe werkt het? In het besluit van de gemeente staat of u bezwaar kunt maken. Ook staat in dat besluit naar welk adres u uw bezwaarschrift moet sturen. Let op: uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken bij de gemeente binnen zijn. Deze periode begint op het moment zoals opgenomen in het besluit. Wat moet ik doen? U kunt voordat u bezwaar maakt het Juridisch Loket (zie juridischloket.nl of bel gratis 0800-8020), uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat om advies vragen. U maakt bezwaar door: een bezwaarschrift per post te sturen naar de gemeente af te geven bij de balie gebruik te maken van het webformulier indienen bezwaarschrift. Let op: u kunt uw bezwaar niet via e-mail indienen.  Zet in uw bezwaarschrift de volgende informatie: uw naam en adres de datum van uw bezwaar om welk besluit het gaat waarom u het niet eens bent met het besluit uw handtekening  bij voorkeur uw telefoonnummer en e-mailadres, zodat de gemeente contact met u kan opnemen. Hoe lang duurt het? De gemeente heeft een bezwaarschriftencommissie, daarom mag zij binnen uiterlijk 12 weken, gerekend vanaf de datum waarop de bezwaartermijn is verstreken, op uw bezwaar beslissen. De gemeente kan deze termijn verlengen. U krijgt hiervan altijd bericht.  Beroep indienen Als de gemeente uw bezwaar heeft afgewezen, kunt u in het besluit zien of u beroep kunt indienen bij de rechter. U moet uw beroep binnen 6 weken indienen. Heeft u nog vragen? U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Begraven, cremeren en grafrecht

    Begraven kan in een algemeen graf of een particulier (familie)graf. Cremeren kan niet in Vlaardingen. Er is wel een urnentuin, een urnenmuur en een uitstrooiplaats voor as. Direct regelen Aanvraag asbestemming Verlengen grafrechten Overboeken grafrechten Bij overlijden van de rechthebbende van een (urnen)graf of nis, moeten de rechten binnen 1 jaar zijn overgeschreven naar een ander (natuurlijk) persoon. Gebeurt dit niet, dan vervalt het grafrecht aan de gemeente. Bij het overboeken van grafrechten op eigen verzoek (tussentijds, bij leven) hebben we de handtekening van de oude en nieuwe rechthebbende nodig. Het machtigingsformulier (pdf, 561 kB) kunt u uitprinten, ondertekenen, scannen of een goede foto van maken en uploaden bij uw digitale aanvraag. Begraven of cremeren   Vlaardingen heeft twee begraafplaatsen: Emaus en Holy. Vlaardingen heeft geen crematorium. Wel kunt u een urn of asbus laten bijzetten op een van onze begraafplaatsen of de as uitstrooien op begraafplaats Holy. Begraafplaats Holy heeft ook een islamitische gedeelte op de begraafplaats.  Begraven in Vlaardingen kan: in een particulier (familie)graf: voor 20 jaar voor 2 of 3 personen (3-persoonsgraven alleen op begraafplaats Holy). De rechten kunnen altijd worden verlengd. in een algemeen graf (alleen op begraafplaats Holy). De overledene ligt hier minimaal 10 jaar begraven. U kunt een algemeen graf niet verlengen. Wel kunnen bij ruiming van een heel vak op het algemene gedeelte de stoffelijke resten worden herbegraven in een nieuw algemeen graf voor minimaal 10 jaar of in een particulier (familie) graf voor 20 jaar. Een asbus, urn of de as van een overledene kunt u: begraven in of neerzetten op een particulier urnengraf in de urnentuin. U kunt hier stukjes grond (80 x 80 cm) huren voor een periode van 10 jaar. Deze periode kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. neerzetten in een algemene nis of particuliere (familie)nis in de urnenmuur (alleen op begraafplaats Holy). Een algemene nis of een particuliere (familie)nis huurt u voor 10 jaar. Een particuliere (familie) nis kunt u met 5 of 10 jaar verlengen. begraven in of neerzetten op een particulier (familie)graf. uitstrooien op het strooiveld (alleen op begraafplaats Holy). Wilt u een grafsteen, een gedenkplaat of planten neerzetten bij een (urnen)graf? Dat kan, vraag wel naar de regels. U kunt hiervoor terecht bij de medewerkers van de begraafplaats via (010) 474 2189. Informatie voor uitvaartondernemers Voor uitvaartondernemers hebben we de folder Informatie voor uitvaartondernemers (pdf, 497 kB).  Tijd reserveren voor auladienst/begrafenis Digitaal begraaftijd reserveren Heeft u als uitvaartondernemer geen login, dan kunt u deze op werkdagen aanvragen via (010) 248 4000. U kunt ook een aanvraag sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier.  Heeft u geen login, dan kunt u op werkdagen een tijd laten reserveren door een medewerker van de begraafplaats via telefoonnummer (010) 474 2189. Als u een tijd wilt reserveren in de avond of in het weekend, dan kunt u het beste contact opnemen met een lokale uitvaartondernemer om u hierbij te helpen. Aanvraag begrafenis Als u een tijd hebt gereserveerd voor een begrafenis of auladienst, verzoeken we u binnen 24 uur onderstaand formulier in te vullen met alle gegevens van de overledene en de aanvrager. Aanvraagformulier begrafenis Als u het burgerservicenummer (BSN) niet wilt vragen of de familie/rechthebbende het nummer niet aan u wil verstrekken, dan kunt u dit nummer achterwege laten. We willen dan wel graag alle andere gegevens ontvangen, zoals een volledige naam en geboortedatum van de overledene én aanvrager.  Grafrechten Als een dierbare wordt begraven in een particulier (familie)graf, heeft u de grond in bruikleen en betaalt u hier grafrechten voor. Als uw dierbare begraven wordt in een algemeen graf, hoeft u niet te betalen voor de grond. Hoe werkt het Een particulier (familie)graf kunt u aanvragen via de beheerder van de begraafplaats. U kunt dit ook door uw begrafenisondernemer laten doen. Als het grafrecht binnen 2 jaar verloopt, dan kunt u een verlenging aanvragen. Er kan verlengd worden voor 5, 10, 15 of 20 jaar. Een urnengraf of urnennis kan voor 5 of 10 jaar worden verlengd. U krijgt ruim van tevoren bericht voordat uw grafrechten verlopen. De grafrechten van een particulier (familie)graf kunt u op een andere naam laten zetten met het formulier ‘aanvraag overboeking grafrecht’. Het verwerken van het verlengen of overboeken van grafrechten duurt maximaal 6 weken. U krijgt een akte van de wijziging. Overlijdt de eigenaar van het grafrecht? Schrijf het grafrecht dan binnen 1 jaar over op iemand anders. Als u dit niet doet, kan het recht op het particuliere graf vervallen. Kosten Bekijk het tarievenoverzicht begraafplaatsen (pdf, 169 kB) Met vragen of overleg over de mogelijkheden kunt u de medewerkers van de begraafplaats bellen via (010) 474 2189 of vraag de brochure begraafplaatsen aan.