Zoekresultaten 1 - 10 van 15 resultaten

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging

  • Ontheffing alcoholwet aanvragen

    Als u in een gebouw of openbare ruimte zwak-alcoholische drank wilt schenken tijdens een bijzonder moment, dan heeft u een ontheffing nodig. Met een vergunning of ontheffing mag u zwak- alcoholische drank schenken. De bijzondere gelegenheid komt niet regelmatig voor en is vrij voor publiek toegankelijk. Voor het serveren van sterke drank wordt nooit een vergunning of ontheffing gegeven

  • Gebouw of woning slopen

    U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen. U moet hiervoor meestal een melding doen. Dit is verplicht om de veiligheid en gezondheid van mensen te beschermen. Daarnaast wil de gemeente ongewenste sloop tegengaan. Soms moet u een omgevingsvergunning aanvragen voor het slopen. U leest hierover meer bij Omgevingsvergunning.  

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt. Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres. U kunt het adres van een kennis, bedrijf of instelling gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. U kunt ons dan aansprakelijk stellen. Wij beoordelen of wij inderdaad aansprakelijk zijn voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.

  • Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Hebt u trouwplannen of wilt u een partnerschap laten registreren? Van harte gefeliciteerd met dit mooie voornemen! Waarschijnlijk bent u op dit moment druk bezig met alle voorbereidingen. Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap legt u uw relatie voor de wet vast. Ook de rechten in uw relatie, bijvoorbeeld voor pensioen en erfenis. Een huwelijk of geregistreerd partnerschap betekent ook dat u en uw echtgeno(o)t(e)/partner de plicht hebben om voor elkaar te zorgen. Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe huwelijksvermogensregels. De algehele gemeenschap van goederen is vervangen door een beperkte gemeenschap van goederen. Op deze pagina bij “bijzonderheden” kunt u via een aantal links de informatie raadplegen van de Rijksoverheid en de notaris. Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap Om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doen. Dit doet u ten minste 2 weken en maximaal 1 jaar voor de geplande huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum in de gemeente waar u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt laten registreren. Na ontvangst van de melding, controleert en stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand vast of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Zelf gekozen trouwambtenaar: Wilt u een trouwambtenaar die niet in de gemeente Hulst is benoemd? Dan moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerde partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Dit verzoek is niet mogelijk bij een eenvoudig of kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap. Kiest u voor een zelf gekozen trouwambtenaar, dan betaalt u daar extra kosten voor. Zelf gekozen locatie: Heeft u zelf een andere locatie in gedachten? Dan moet deze locatie aan een aantal voorwaarden voldoen en worden aangewezen als “trouwlocatie”. Hiervoor moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Neem hiervoor contact op met ons. Een huwelijk/geregistreerd partnerschap op een zelf gekozen locatie kost meer en het tijdstip is in overleg. Getuigen: Voor het sluiten van een huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten er minimaal 2 getuigen en maximaal 4 aanwezig zijn. Heeft u zelf geen getuigen? Dan kan een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, getuige zijn bij het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Hiervoor betaalt u kosten. Trouw-geregistreerd partnerschapsboekje: Hierin komt een uittreksel van het huwelijk of de partnerschapsregistratie te staan. Hebt u samen kinderen ? Dan worden deze ook in het boekje vermeld. Kiest u voor een boekje ? Dan betaalt u hiervoor kosten. 

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    De omgevingsvergunning geeft toestemming op het gebied van wonen, ruimte, milieu en natuur. U kunt een omgevingsvergunning nodig hebben voor verschillende activiteiten. Onder andere voor: bouwen slopen bomen kappen een inrit of uitrit aanleggen een monument herstellen, verbouwen of slopen reclame aanbrengen brandveilig gebruik gebouwen Er zijn 2 procedures bij het verlenen van een omgevingsvergunning. De gewone procedure geldt voor een gewone omgevingsvergunning. Heeft uw vergunningaanvraag een groot risico voor de omgeving? Of voert de gemeente een natuurtoets uit? Dan geldt de uitgebreide procedure. Let op, indien u een aanvraag indient, zullen hiervoor kosten in rekening worden gebracht. Ook als de aanvraag om verschillende redenen niet leidt tot een vergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanvraag die vergunningvrij blijkt te zijn, buiten behandeling wordt gesteld of wordt geweigerd. Doe daarom altijd eerst de vergunningcheck. Weet u niet zeker of uw aanvraag vergunbaar is? Overweeg dan om eerst een schetsplan of principeverzoek in te dienen.  

  • Festiviteit horeca organiseren

    U wilt in uw horecagelegenheid een festiviteit organiseren waar bijvoorbeeld een zanger, bandje of DJ muziek komt maken. Dit kan, maar u dient de gemeente hiervan in kennis te stellen. Dit is nodig omdat de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Activiteitenbesluit milieubeheer, overschreden worden.  U mag maximaal 6 dagen per jaar deze geluidsnormen overschrijden. Voorwaarde is dat deze festiviteit binnen moet plaatsvinden.   De in kennis stelling doet u minstens 14 dagen voor  aanvang van de festiviteit.   

  • Paspoort aanvragen

    Een paspoort is een reisdocument waarmee u naar andere landen in de wereld kunt reizen. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Daarnaast is het paspoort een identificatiemiddel in Nederland. De identificatieplicht geldt voor personen vanaf veertien jaar. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Ook kinderen onder de veertien jaar moeten daar een identiteitsbewijs laten zien. Er is ook een (goedkopere) Nederlandse identiteitskaart. Hiermee kunt u alleen binnen een deel van Europa reizen. Wilt u weten welk reisdocument het beste bij u past? Lees dan ook de informatie over de Nederlandse identiteitskaart. Ook kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Voor iedereen onder de achttien jaar is het paspoort vijf jaar geldig. Als u achttien jaar of ouder bent, is uw paspoort tien jaar geldig. Na uw aanvraag duurt het vijf werkdagen voordat u uw paspoort op kunt halen. Heeft u het paspoort eerder nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. U heeft drie maanden de tijd om uw paspoort op te halen.