Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Er zijn verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Een gehandicaptenparkeerkaart vraagt u aan bij de gemeente. Een medische keuring is onderdeel van de aanvraag.

  • Inleveren buitenlandse brondocumenten

    De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Deze akten en documenten noemen wij brondocumenten. Ze zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen enzovoort).

  • WOZ-waarde

    Bent u eigenaar van een huis, bedrijfsgebouw of een stuk grond? Dan betaalt u jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB). Hoe hoog dat bedrag is, is afhankelijk van de waarde van uw eigendom. Dit noemen we de WOZ-waarde (waardering onroerende zaken). De gemeente stelt deze waarde jaarlijks vast. Sinds 2022 wordt bij het berekenen van de waarde niet meer de inhoud (m3) van de woning gebruikt, maar de gebruiksoppervlakte (m2). Ook andere kenmerken van de woning hebben invloed op de waarde, zoals de ligging, de hoeveelheid grond en de onderhoudstoestand. De waarde van een woning wordt afgeleid uit verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt. Vragen over de WOZ-waarde? Heeft u vragen over uw WOZ-waarde, raadpleeg dan de veelgestelde vragen op deze pagina, of bekijk onderstaande video's voor meer informatie. U wilt bezwaar maken? Neem dan contact met ons op of maak een afspraak. Video met uitleg over WOZ gemeente Steenwijkerland Video over hoe bezwaar te maken tegen WOZ-waarde

  • Vluchtelingenpaspoort

    Let op: op woensdag 6 november 2024 kunt u geen paspoort of identiteitskaart aanvragen. Excuses voor het ongemak. Bent u erkend als vluchteling en wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Een vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Let op: op woensdag 6 november 2024 kunt u geen paspoort of identiteitskaart aanvragen. Excuses voor het ongemak. Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Afvalstoffenheffing

    De gemeente regelt de inzameling en verwerking van uw afval. U betaalt hiervoor afvalstoffenheffing, ook als u weinig of geen afval aanbiedt. Van de afvalstoffenheffing betaalt de gemeente ook de inzameling van glaswerk en oud papier.

  • Vaarbelasting

    De gemeente maakt jaarlijks kosten om de veiligheid, de leefbaarheid, de toegankelijkheid en de toeristische aantrekkelijkheid van de Dorpsgracht in Giethoorn op orde te houden. Van de bezoeker van de Dorpsgracht wordt een bijdrage in deze kosten gevraagd. Dit doen we door vaarbelasting (vermakelijkhedenretributie) op te leggen aan degenen die boten verhuren of rondvaarten aanbieden in de Dorpsgracht. De gemeente gaat ervan uit dat deze vaarbelasting doorbelast wordt aan de klanten. 

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Een uittreksel uit de BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente woont. Een uittreksel kan nodig zijn als u uw auto wilt overschrijven, als u uw tv-, internet- en/of vaste telefoonabonnement wilt opzeggen, voor een huurcontract, bij een faillissement of bij een echtscheiding.

  • Inburgeren in uw gemeente

    Moet u inburgeren onder de Wet inburgering 2021? Dan nodigt de gemeente u uit voor een gesprek. U moet ook een toets maken, om te bepalen wat de best passende route voor u is. Dit noemen wij de Leerbaarheidstoets. De gemeente maakt een afspraak met u voor de toets. Het gesprek en de toets noemen we de brede intake.   Na de brede intake maakt de gemeente samen met u een persoonlijk plan. Dat heet het persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP). In dit plan staat wat u moet doen om in te burgeren. Er staat ook in of u examen moet doen. En wat voor examen.

  • Melden bouwwerkzaamheden

    Als u een omgevingsvergunning voor het bouwen heeft ontvangen, kan het zijn dat u bepaalde momenten tijdens de bouw moet melden. Dit staat bij de voorwaarden van uw vergunning.