Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Bladkorf aanvragen

    In de herfst kunnen vallende bladeren van gemeentelijke bomen voor ongemak zorgen. Wij plaatsen bladkorven waarin u deze bladeren kan verzamelen. Vallen er in het najaar veel bladeren in uw straat, dan kan u in het najaar een bladkorf aanvragen De bladkorven worden half oktober geplaatst Als het blad van de bomen is gevallen, worden de korven weer weggehaald De gemeente heeft een beperkt aantal bladkorven. Daarom proberen we de korven zoveel mogelijk te verdelen over de wijken. Het is dus mogelijk dat de bladkorven op zijn

  • Klacht indienen bij aanbesteden

    Neemt u als ondernemer deel aan een aanbestedingsprocedure? En vindt u dat de aanbestedingsregels niet goed zijn toegepast? Dan kunt u hierover een klacht indienen. Gemeente Alphen aan den Rijn heeft hiervoor een klachtenprocedure opgesteld.  Elke klacht wordt onafhankelijk, zorgvuldig en deskundig behandeld door een externe klachtencommissie. Zij beoordelen de klacht onafhankelijk, zorgvuldig en deskundig. De klachtencommissie geeft een advies aan de gemeente. De gemeente hoeft dit advies niet verplicht over te nemen. De gemeente beslist zelf of de klacht (deels) terecht of onterecht is. Ook beslist de gemeente of er aanpassingen gemaakt moeten worden in de lopende aanbestedingsprocedure. Klachtenregeling bij aanbesteden (pdf, 105 kb) Klacht indienen >> Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts.

  • Kabels- en leidingenvergunning

    Voor het leggen van kabels en leidingen in de openbare ruimte heeft u een vergunning nodig. Bij nieuwbouw of forse verbouw moet rekening gehouden worden met bekabeling van bijvoorbeeld telecommunicatie, gas, elektriciteit. Deze moeten apart aangevraagd worden bij de desbetreffende leveranciers. Voor de plaatsing van bovengrondse infrastructurele werken is een omgevingsvergunning vereist. Deze vraagt u aan via het Omgevingsloket online. De aanleg van ondergrondse kabels en leiding werken in openbaar gebied vraagt u aan bij de gemeente. Dit vraagt u online aan via MOOR Platform (Meldpunt Opbrekingen Openbare Ruimte).

  • Exploitatievergunning horeca

    U wilt een horecabedrijf starten of overnemen, vraag dan een exploitatievergunning horeca aan. Omdat uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob moet u ook een Bibob-vragenformulier inleveren. Wilt u alcohol verkopen of schenken, vraag dan ook een alcoholvergunning aan. Start u een alcoholvrij bedrijf dan moet u altijd een Verklaring omtrent gedrag aanvragen. Kunnen in het horecabedrijf meer dan 50 personen aanwezig zijn, dan moet u een melding brandveilig gebruik via het omgevingsloket doen. Uw bedrijf moet voldoen aan de milieu eisen. Neem hiervoor contact op via e-mail met de Omgevingsdienst Midden Holland.

  • Informatie over inburgeren

    Inburgering is voor immigranten, omdat zij mee moeten kunnen doen in Nederland. Dit geldt voor iedereen die voor langere tijd of voor altijd naar Nederland komt.  Bent u immigrant? Dan vinden we het belangrijk dat u inburgert. Dit doet u met het inburgeringstraject bij de gemeente. U leert bijvoorbeeld de Nederlandse taal. En u leert over de Nederlandse samenleving. Bijvoorbeeld over de gewoontes in Nederland.  In onderstaande video leggen wij alle stappen van het inburgeringstraject aan u uit.  Inburgeren in de gemeente Alphen aan den Rijn  Inburgeren is geregeld in de Wet inburgering 2021. Moet u inburgeren? Dan krijgt u een brief van DUO. In de brief staat dat u moet inburgeren. U krijgt de brief pas als: u een verblijfsvergunning heeft. (In dit officiële document staat hoelang u mag blijven in Nederland.) u uzelf heeft ingeschreven bij de gemeente.  u een Burgerservicenummer (BSN) hebt ontvangen Hoe ziet het inburgeringstraject in de gemeente Alphen aan den Rijn eruit?  Na de brief nodigen wij u uit voor een gesprek op het gemeentehuis. U maakt kennis met uw contactpersoon bij de gemeente. Dit noemen we de regievoerder. De regievoerder gaat u helpen tijdens het inburgeringstraject.  U bespreekt met de regievoerder uw persoonlijke situatie. Daarna moet u 2 toetsen maken:  een leerbaarheidstoets  een taaltoets bij de taalschool Echt Nederlands De toetsen zijn bedoeld om te bepalen wat u startniveau is. Het gesprek en de toets noemen we de brede intake. Deze brede intake duurt maximaal 10 weken. Na de brede intake maakt de regievoerder samen met u een persoonlijk plan. Dat heet het persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP). In dit plan staat hoe u gaat inburgeren en welk taalonderwijs u gaat volgen. U gaat 1 van de 3 leerroutes volgen.  Leerroutes Gaat u starten met inburgeren? Dan zijn er 3 leerroutes. U volgt 1 van de leerroutes: Onderwijsroute  B1-route Zelfredzaamheidsroute Onderwijsroute De onderwijsroute bereidt u voor op een opleiding die u wilt gaan volgen. Dit kan een MBO, HBO of WO-opleiding zijn. Hieronder ziet u bij welke scholen u de onderwijsroute volgt: MBO: Echt Nederlands HBO: Haagse Hogeschool of Hogeschool Leiden WO: Universiteit van Leiden Samen met de regievoerder bepaalt u welk onderwijsroute u gaat volgen. U doet taalexamens bij DUO. U bent binnen 3 jaar klaar met de onderwijsroute. Na 3 jaar doet u een examen. Dit examen laat zien of u klaar bent om te starten met de opleiding.  B1-route  De B1-route bereidt u voor op betaald werk of vrijwilligerswerk in Nederland. Rijnvicus begeleidt u hierbij. Zij helpen u ook bij het vinden van werk of vrijwilligerswerk. U volgt taallessen bij de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de B1-route doet u een examen. Dit examen doet u bij DUO.  Zelfredzaamheidsroute De Zelfredzaamheidsroute (Z-route) is praktijkgericht. U gaat 800 uur werken of stage lopen. U krijgt hierbij begeleiding van Rijnvicus. Ook krijgt u 800 uur taalles bij de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de Z-route heeft u een gesprek bij de gemeente. Maatschappelijke begeleiding Bent u asielstatushouder? En woont u in de gemeente Alphen aan den Rijn? Dan krijgt u ook een jaar maatschappelijke begeleiding via Kwadraad.  Participatieverklaringstraject (PVT) Tijdens de leerroutes doet u ook het participatieverklaringstraject (PVT). In Alphen aan den Rijn doet u dat bij Kwadraad. U maakt dan kennis met de Nederlandse regels en de normen en waarden. U leert wat we in Nederland belangrijk vinden en hoe we met elkaar om willen gaan. Kwadraad nodigt u uit voor 2 workshops. Na het volgen van de workshops ondertekent u een document hiervoor. Dit document heet de participatieverklaring.  Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) Volgt u de B1-route of de Z-route? Dan doet u ook de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). De MAP gaat over werken en werk zoeken in Nederland. U krijgt hiervoor begeleiding van Rijnvicus en de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de MAP heeft u een gesprek bij Rijnvicus. U moet klaar zijn voor het einde van uw inburgeringstermijn.  Wanneer start ik met inburgeren? Is uw PIP afgesproken? Dan krijgt u nog een brief van DUO. In deze brief staat vanaf welke datum u moet inburgeren. Dit is de officiële start van het inburgeringstraject. U heeft 3 jaar de tijd om in te burgeren.  Moet ik betalen voor het inburgeren?  Bent u asielstatushouder? Dan betaalt de gemeente het inburgeringstraject. Een asielstatushouder is iemand die gevlucht is naar Nederland en een (tijdelijke) verblijfsvergunning heeft gekregen. U volgt de taalles bij de taalschool Echt Nederlands.  Bent u een gezinsmigrant of overige migrant? Dan moet u het inburgeringstraject zelf betalen en mag u zelf een taalschool kiezen.  Wanneer ben ik ingeburgerd?  Tijdens het inburgeringstraject houdt de regievoerder in de gaten hoe het gaat. Als u het inburgeringstraject niet volgt of niet voldoende meewerkt kunt u een boete krijgen.  U bent officieel ingeburgerd als u binnen 3 jaar bent geslaagd voor:  de leerroute  het participatieverklaringstraject  de MAP  Wij wensen u veel succes met het inburgeringstraject!  Vragen? Wilt u meer weten over inburgeren? Neem dan contact op met de gemeente via serviceplein@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172 (optie 1).