Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 24 resultaten
- Evenementenvergunning
U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de grootte van het evenement en de activiteiten die er zijn. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Subsidie Erfgoedfonds
De subsidie voor cultureel erfgoed in Alphen aan den Rijn is er niet in 2025. Inwoners, bedrijven en organisaties konden eerder subsidie aanvragen om kennis te maken met het cultureel erfgoed van Alphen. Dit ging om projecten die inwoners hielpen om meer te leren over en betrokken te raken bij erfgoed. Dat zijn bijvoorbeeld historische gebouwen, tradities en verhalen. Of de subsidie in de toekomst terugkomt, is nog niet zeker. Leg verantwoording af voor een in het verleden verleende subsidie » Dit zijn de voorwaarden die geldig waren: Personen en instellingen kunnen een aanvraag doen Er is geen sprake van overwegend commercieel of individueel belang Het erfgoed is verbonden aan de gemeente Het project draagt bij aan de ervaring van cultureel erfgoed en vindt plaats binnen de gemeentegrenzen Het project is voor het publiek en is vrij toegankelijk Het project is nog niet begonnen en mag niet op een andere manier door de gemeente worden gefinancierd Na subsidieverlening moet het project binnen 3 maanden beginnen U voert het project maximaal binnen 12 maanden helemaal uit Na afloop van uw project is het nodig dat u uitlegt hoe u het geld heeft gebruikt Het project is eenmalig U kunt de subsidie niet voor alle kosten gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn btw, rente, boetes en de accountant Publiceert u iets over het project? Vermeld dan dat gemeente Alphen aan den Rijn heeft bijgedragen vanuit het Erfgoedfonds. Voeg ook het logo van de gemeente toe, als dat kan
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-13
- Afvalpas voor inwoners
Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden. Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-16
- Horecatijdenontheffing
Horecabedrijven mogen alle dagen van de week open zijn. Bezoekers mogen tussen 06.00 's ochtends tot 01.30 uur 's nachts toegelaten worden. Wilt u afwijken van deze uren voor een bijzonder evenement dan vraagt u een horecatijdenontheffing aan.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Exploitatievergunning seksbedrijf
U wilt een seksinrichting of een escortbedrijf starten of overnemen. Dan heeft u een exploitatievergunning seksbedrijf nodig. U moet deze vergunning ook aanvragen als de ondernemingsvorm of de beheerder wijzigt. Bedrijven die gelden als seksinrichting zijn onder andere: prostitutiebedrijf erotisch massagesalon seksbioscoop seksautomatenhal sekstheater en parenclub De exploitatievergunning seksbedrijf wordt voor 3 jaar verleend.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Evenement melden
Organiseert u een kleinschalig evenement, zoals een straat- of buurtfeestje, een straatspeeldag of buurtbarbecue? Daar heeft u meestal geen evenementenvergunning voor nodig. Meld uw evenement wel minstens 3 weken van tevoren. Kunt u niet aan onderstaande voorwaarden voldoen? Vraag dan een evenementenvergunning bij ons aan.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Bedrijfsafval
Bedrijven en instellingen in Alphen aan den Rijn zorgen zelf dat hun afval wordt afgevoerd. Hiervoor kan een contract afgesloten worden met een inzamelbedrijf. De gemeente sluit geen contracten meer af voor het plaatsen van containers voor bedrijfsafval. Voor het weggooien van restafval kunnen bedrijven bij de gemeente een bedrijfsafvalpas aanvragen. U gooit dan zelf uw restafval weg in de verzamelcontainer in de wijk. Bedrijfsafvalpas aanvragen » Is uw bedrijf gevestigd in het centrum (kern Alphen aan den Rijn) en kunt u in uw straat geen gebruik maken van de ondergrondse restafvalcontainer? Bel dan met de gemeente via 14 0172 en informeer naar de mogelijkheden.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Parkeerplaats personenauto huren
U kunt op de expeditieplaats aan de Van Boetzelaerstraat en de Aarkade een parkeerplaats voor personenauto's huren. De parkeerplaats is afgezet met een neerklapbare parkeerbeugel.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-20
- Ontheffing brede en zware voertuigen
U wilt met uitzonderlijk vervoer of exceptioneel transport of een landbouwvoertuig op de openbare weg in de gemeente rijden. Van exceptioneel transport is sprake als het voertuig groter, of zwaarder is dan de wettelijke bepalingen. U heeft hiervoor een ontheffing nodig. Deze vraagt u aan bij de RDW. Wilt u in de gemeente met een breed en of zwaar voertuig rijden op wegen waar een breedte- of aslastbeperking geldt, vraag dan uw ontheffing aan bij de gemeente.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-02
- Ontheffing voor alcohol schenken
Heeft u geen bestaande horecagelegenheid, maar wilt u tijdens een evenement zwak-alcoholische drank (zoals bier en wijn) verkopen of schenken? Vraag dan een ontheffing voor alcohol schenken aan. U kunt voor maximaal 12 aaneengesloten dagen een ontheffing krijgen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09