Zoekresultaat 1 - 10 van 182 resultaten

  • Aanvraag nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen.  Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade. 

  • Paspoort of ID-kaart laten bezorgen

    U kunt uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. U geeft dit aan bij de aanvraag. De keuze kunt u later niet meer wijzigen. De bezorgkosten betaalt u tijdens de aanvraag. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. 

  • Inkomenstoeslag

    Heeft u 3 jaar of langer een laag inkomen en denkt u dat dit voorlopig zo blijft? Dan kunt u misschien een inkomenstoeslag krijgen. U mag zelf beslissen waar u het geld aan uitgeeft. U heeft hier 1 keer per 12 maanden recht op. Hoogte bedrag De hoogte van het bedrag hangt af van uw situatie. Voor 2024 is dit: € 550 u woont alleen € 642 u woont alleen met kinderen tot 12 jaar € 734 u woont alleen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar € 734 u bent getrouwd of woont samen  € 734 u bent getrouwd of woont samen met kinderen tot 12 jaar  € 825 u bent getrouwd of woont samen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar

  • Melding openbare ruimte

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Vindt u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan kapotte straatverlichting, een verzakte stoep, een kapot speeltoestel, gevonden fiets, zwerfafval, volle prullenbakken, of een dood dier in het water. Melding doen » Riool verstopt of wateroverlast Bepaal eerst of de verstopping op gemeentegrond of op uw eigen terrein zit. Ongedierte zoals ratten, muizen of wespen De gemeente bestrijdt alleen ongedierte op gemeentegrond. Hoog gras of vragen over snoeiwerk, onkruidbestrijding ? Veel onderhoud aan de openbare ruimte wordt in vaste rondes en op vaste data gedaan. Wij wijken hier alleen vanaf bij een gevaarlijke situatie. Gevaarlijke bomen of takken Bomen of takken die op doorgaande wegen voor gevaarlijke situaties zorgen. Spoedgeval of gevaarlijke situatie Bel dan met telefoonnummer14 0172, ook na kantoortijden en in het weekend.

  • Bijzondere bijstand

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. U moet bijvoorbeeld: ineens snel verhuizen een advocaat, tandartsbehandeling of bril betalen. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen.   Vraag bijzondere bijstand voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft? Dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: de onverwacht hoge kosten écht nodig zijn. u genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen.

  • Verklaring onder ede of belofte

    Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.

  • Hulp bij een gesprek

    Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kunt u ook informatie en advies geven over deze onderwerpen. De cliëntondersteuner weet welke mogelijkheden er zijn.  Cliëntondersteuning is gratis. De ondersteuning duurt zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.  Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop bespreken van een besluit als u het er niet mee eens bent Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek met bijvoorbeeld: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Oog voor thuis Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):

  • Uitkeringsfraude melden

    Een bijstandsuitkering is een uitkering voor mensen die niet genoeg geld hebben om van te leven. Soms krijgt iemand een uitkering, maar heeft deze persoon daar eigenlijk geen recht op.  Bijvoorbeeld als:  iemand werkt maar wel een uitkering krijgt.  iemand samenwoont maar alleen geregistreerd staat op een adres. iemand vermogen heeft in binnen- of buitenland, zoals een woning, bankrekeningen en kostbare verzamelingen.

  • Wat doet de gemeenteraad

    De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en bepaalt het beleid van de gemeente op hoofdlijnen. De raadsleden beslissen over de plannen van onze gemeente en hoeveel die plannen mogen kosten. Zo worden er besluiten genomen over:  Woningbouw  Verkeer en vervoer  (Jeugd)zorg Sport, cultuur en recreatie  Onderwijs  Werk en inkomen  Gemeentelijke belastingen  Afval  Hoe vergaderen raadsleden?  De gemeenteraad van Alphen vergadert bijna iedere donderdagavond. Het verschilt per keer hoe ze dit doen. Het kan een raadscommissie zijn, een informatiemarkt of een vergadering van de hele gemeenteraad.   Wat gebeurt er in de raadsvergadering? De gemeenteraad:  neemt besluiten.  bespreekt actuele onderwerpen.  stelt vragen aan het college van burgemeester en wethouders.  Bij sommige onderwerpen vindt nog een debat (overleg) plaats voordat de raad besluit. Besluiten gaat bij meerderheid van stemmen. Het college stemt niet mee. De raadsvergadering verloopt volgens bepaalde regels. Deze staan in het Reglement van Orde.  De vergaderingen van de gemeenteraad zijn bijna altijd openbaar en te volgen via de knop Vergadering live volgen op de website. Alle vergaderstukken, informatie over raadsleden en hun stemgedrag, vragen, moties en toezeggingen zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem.  Wie mogen raadslid worden?  Inwoners van de gemeente kunnen zich kandidaat stellen. Meestal zijn deze kandidaten lid van een landelijke of lokale partij. U moet 18 jaar of ouder zijn. Het aantal plekken in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners. Er zitten minimaal 9 en maximaal 45 raadsleden in de gemeenteraad. In onze gemeenteraad zitten 39 raadsleden.  Veel raadsleden hebben naast het werk als raadslid nog een andere baan. Deze functies staan ook bij de profielen van de raadsleden. Of bij de functies van de raadscommissieleden. Het werk in de gemeenteraad kost veel tijd. De raadsleden krijgen hier een vergoeding voor.  Meer weten over het werk van raadsleden?    Meer informatie over wat de raadsleden doen, vindt u op raadsleden.nl en op rijksoverheid.nl.  Onderstaande video laat zien hoe de gemeente werkt. Er wordt uitleg gegeven over de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de griffie.  

  • Toekomstige woningbouwprojecten tot en met 2034

    Ín de komende 10 jaar staan er ongeveer 86 woningbouwprojecten gepland in de gemeente Alphen aan den Rijn. In de periode tussen 2024 en 2034 komen er bijna 10.000 nieuwe woningen bij, waarvan er ruim 6.000 gepland staan in de periode tot 2028. Of alle woningen ook echt gebouwd worden, hangt af van bijvoorbeeld: Het stikstofprobleem  De prijzen van materialen  De tekorten aan personeel Bezwaarprocedures Een flink deel van de nieuwe woningen is bestemd voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Denk hierbij aan sociale en middeldure huurwoningen of goedkopere en betaalbare koopwoningen. Het gaat om ongeveer tweederde van deze woningen. Projectoverzicht  Onderstaande projecten geven een indruk van alle woningbouwprojecten die in de komende 10 jaar gepland staan in de gemeente Alphen aan den Rijn. Deze projecten zijn goed voor bijna 8.800 nieuwe woningen. Hieronder een overzicht per dorp. Aarlanderveen Overzicht (toekomstige) bouwprojecten Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Noordeinde 50 13     13       Damveste 12     12       Alphen aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Aarhof 310       104 104 102 Bospark GHL 120       120     Bristollocatie 23 23           De Centrale (Asfaltcentrale, 's Molenaarspad) 225         75 150 Dr. Sacharovlaan 2 190   190         Edelhof (Scala/Arena/Diamant) 192       192     Euromarkt 664       164 144 356 Gnephoek 3009           3009 Herstructurering Rode Dorp (fase 3) 58   58         Klompenmaker 43     43       Kop West 330     110 220     Magnolia 135     67 68     Nieuwe Sloot 340       340     Noorderkeerkring 174     174       Rijnhaven Oost: Baronie-Haven (fase 3) 118 118           Rijnhaven Oost: Harmonie (fase 2a) 239     239       Rijnhaven Oost: Havenfront 668       69 239 360 Rijnhaven Oost: Kickstart 48   48         Stationsomgeving: Blok 22/23 257     257       Steekterweg 208-210 (SteekterOever) 25   25         Swaenswijkplaats 7   7         The Winston (Burgemeester Bruins Slotsingel) 71     71       Benthuizen Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Bentwijck 212 56 80 58 18     Pastorie Alb Schweitzerlaan 14     14       Heerewegh 34 3         3   Dorpsstraat 99 (Ringvaart) 37     37       Bentwoudlaan 7       7     School met de Bijbel 20     20       Arnoldus van Osschool 29     29       Korf II 16       19     Boskoop Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Zijdekerk (Wonen bij September) 24   24         Waterrijk West 60   12 48       Koopse Glorie (Azalealaan) 65 20 20 25       Torenpad West 100   30 30 40     Mendelweg 23     23       Wonen op de Tuin 145     18 108 19   Hazerswoude-Dorp Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Voorweg 14 57         57   Voetbalveld (Oostvaarderskwartier) 65         65   Margaretha van Oostenrijklaan 12       12     Hazerswoude-Rijndijk Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Rijndijk 108: naast Scheepjeskerk 25   9 16       Westvaartpark 361 95 139 48 27 52   Koudekerk aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 De Pastorie 24     24       Tussen de kerken 70       70     Zwammerdam Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Vinkebuurt 48-50 14     14       Spoorlaan 123     31 92     Vinkebuurt 116-118 3 3           Gehele gemeente Alphen aan den Rijn Totaal aantal projecten Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 48 8780 315 642 1433 1777 636 3977