Zoekresultaat 1 - 4 van 4 resultaten

  • Ravijnjaar 2026

    Dit zorgt ervoor dat wij als organisatie vanaf 2026 geen sluitende begroting meer kunnen opstellen zonder omvangrijke maatregelen te nemen. 2026 wordt daarom ook wel het ‘ravijnjaar’ genoemd. Wij hopen dat het rijk met structurele oplossingen hiervoor komt en via de Vereniging Nederlandse Gemeenten roepen wij het rijk hiertoe op. Sturingsmogelijkheden In de tussentijd moeten wij ons zo goed mogelijk op het ravijnjaar voorbereiden. Onze financiële uitgangspositie is goed, maar de opgave is groot. Het college heeft de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om voorbereidingen te treffen en sturingsmogelijkheden in kaart te brengen om het ravijn te dichten. Bij sturingsmogelijkheden kan het gaan om het verlagen van uitgaven of het verhogen van inkomsten. Zowel in voorzieningen als in onze eigen organisatie. In de eerste helft van 2024 heeft de ambtelijke organisatie een inventarisatie (pdf, 870 kB) uitgevoerd van de sturingsmogelijkheden op al onze activiteiten. Op basis hiervan heeft het college enkele scenario’s (pdf, 448 kB) opgesteld. De sturingsmogelijkheden zijn in een rapport (pdf, 1,1 MB) opgenomen. Objectief Deze inventarisatie is objectief uitgevoerd. Dat wil zeggen, los van enige politieke richting of voorkeuren. Dit betekent dat sturingsmogelijkheden feitelijk worden weergegeven en dat alle sturingsmogelijkheden die zijn gevonden ook in dit rapport zijn opgenomen. Ook wanneer dit als zeer onwenselijk gezien kan worden, botst met bestaand beleid of andere negatieve gevolgen kan hebben. We besteden bij sturingsmogelijkheden aandacht aan (maatschappelijke) gevolgen en risico’s omdat het van belang is dit mee te wegen bij politieke besluitvorming. Ook dit is een feitelijke weergave. We doen hierbij geen uitspraak of de mogelijke maatregelen wenselijk of verstandig zijn. Het rapport bevat dus geen adviezen. Het rapport heeft als doel om de politieke besluitvorming over mogelijke maatregelen te faciliteren. Besluitvorming Het college heeft een voorstel met een pakket maatregelen (pdf, 247 kB) aan de raad voorgelegd dat leidt tot een sluitende begroting. De verwachting is dat de raad hierover begin 2025 zal besluiten. Op 18 november 2024 brachten wij hierover een persbericht uit. 

  • Pers

    Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon: 14 030 E-mail: communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 2024.12.02. Overtreding Milieuwet bij onverwachte controle restaurants 2024.12.02. IJsselstein is 150 fruitbomen rijker – succesvolle actie 2024.11.18. IJsselstein vangt financiële klap op 2024.11.11  Controle elektrische tweewielers Overtoom 2024.11.08. Tijdelijke bouwbrug verdwijnt 2024.11.05. Woningsluiting verlengd 2024.11.04. Wethouder draagt sleutel over aan projectontwikkelaar: bouw van 25 woningen van start 2024.10.31. Burgemeester Patrick van Domburg verlaat IJsselstein 2024.10.22  Burgemeester sluit woning Braziliëhof 2024.10.02. Geen tijdelijke woningen aan Noord IJsseldijk 2024.09.30. Koninklijke onderscheiding voor de heer Henk ter Horst 2024.09.03. Nieuwe subsidieregeling isolatie koopwoningen vastgesteld 2024.08.23. IJsselstein bruist van cultuur: Ontdek CultiTijd in september 2024.07.22. Nieuwegeiner ontvangt last onder dwangsom voor drugshandel 2024.07.15. Nieuwe woningen voor starters en senioren aan Hazenveld 2024.07.12. Gezamenlijke visie geeft focus aan de economische groei 2024.06.19. Gemeente, woningcorporatie en zorgaanbieders werken samen aan wonen en zorg 2024.06.18. Burgemeester sluit woning vanwege mogelijke dreiging 2024.06.13. Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 2024.06.12. Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 2024.06.11. Berichten over uw Buurt 2024.05.24. Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 2024.04.29. Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 2024.04.26. Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 2024.04.26. Lintjes in IJsselstein 2024.04.10. Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 2024.03.22. Gebiedsontzegging na mishandeling 2024.02.23. Denk mee over zon en wind in IJsselstein 2024.02.08. Bodycams Voor Boa's 2024.01.24. Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 2023.12.20. Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 2023.12.18. Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 2023.12.18. Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 2023.12.11. Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein

  • Collegebesluiten

    Deze vergaderingen zijn niet openbaar. Het grootste deel van de collegebesluiten zijn wel openbaar en die worden op deze website gepubliceerd. Oudere besluitenlijsten kunt u terugvinden in het archief van de website. 2024 Besluitenlijst 26 november 2024 Besluitenlijst 19 november 2024 Besluitenlijst 12 november 2024 Besluitenlijst 5 november 2024 Besluitenlijst 29 oktober 2024 Besluitenlijst 22 oktober 2024 Besluitenlijst 15 oktober 2024 Besluitenlijst 8 oktober 2024 Besluitenlijst 1 oktober 2024 Besluitenlijst 24 september 2024 Besluitenlijst 17 september 2024 Besluitenlijst 10 september 2024 Besluitenlijst 3 september 2024 Besluitenlijst 27 augustus 2024 Besluitenlijst 20 augustus 2024 13 augustus, geen collegevergadering 6 augustus, geen collegevergadering 30 juli, geen collegevergadering 23 juli, geen collegevergadering 16 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 9 juli 2024 Besluitenlijst 2 juli 2024 Besluitenlijst 24 juni 2024 Besluitenlijst 18 juni 2024 Besluitenlijst 11 juni 2024 Besluitenlijst 4 juni 2024 Besluitenlijst 28 mei 2024 Besluitenlijst 21 mei 2024 Besluitenlijst 14 mei 2024 (pdf, 126 kB) Besluitenlijst 7 mei 2024 (pdf, 159 kB) 30 april 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 23 april 2024 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 16 april 2024 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 9 apri 2024 (pdf, 143 kB) Besluitenlijst 2 april 2024 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 26 maart 2024 (pdf, 113 kB) Besluitenlijst 19 maart 2024 (pdf, 88 kB) Besluitenlijst 12 maart 2024 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 5 maart 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 27 februari (pdf, 156 kB) 20 februari 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 13 februari 2024 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 6 februari 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 30 januari 2024 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 23 januari 2024 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 16 januari 2024 (pdf, 65 kB) Besluitenlijst 9 januari 2024 (pdf, 87 kB) 2 januari 2024, geen collegevergadering 2023 26 december 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 19 december 2023 (pdf, 125 kB) Besluitenlijst 12 december 2023 (pdf, 133 kB) Besluitenlijst 5 december 2023 (pdf, 134 kB) Besluitenlijst 28 november 2023 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 21 november 2023 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 14 november 2023 (pdf, 116 kB) Besluitenlijst 7 november 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 31 oktober 2023 (pdf, 136 kB) Besluitenlijst 24 oktober 2023 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 17 oktober 2023 (pdf, 98 kB) Besluitenlijst 10 oktober 2023 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 3 oktober 2023 (pdf, 56 kB) Besluitenlijst 26 september 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 21 september 2023 (pdf, 25 kB) Besluitenlijst 19 september 2023 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 12 september 2023 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 5 september 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2023 (pdf, 106 kB) Besluitenlijst 22 augustus 2023 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 15 augustus 2023 (pdf, 92 kB) 8 augustus, geen collegevergadering 1 augustus, geen collegevergadering 25 juli, geen collegevergadering 18 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 11 juli 2023 (pdf, 49 kB) Besluitenlijst 4 juli 2023 (pdf, 96 kB) Besluitenlijst 27 juni 2023 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 20 juni 2023 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 12 juni 2023 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 6 juni 2023 (pdf, 85 kB) Besluitenlijst 30 mei 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 23 mei 2023 (pdf, 36 kB) Besluitenlijst 16 mei 2023 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 9 mei 2023 (pdf, 71 kB) 2 mei 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 25 april 2023 (pdf, 53 kB) Besluitenlijst 18 april 2023 (pdf, 90 kB) Besluitenlijst 11 april 2023 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 4 april 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 28 maart 2023 (pdf, 102 kB) Besluitenlijst 21 maart 2023 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 14 maart 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 7 maart 2023 (pdf, 132 kB) 28 februari 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 21 februari 2023 (pdf, 54 kB) Besluitenlijst 14 februari 2023 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 7 februari 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 31 januari 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 24 januari 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 17 januari 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 10 januari 2023 (pdf, 108 kB) 3 januari 2023, geen collegevergadering 2022 27 december 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 20 december 2022 (pdf, 386 kB) Besluitenlijst 14 december 2022 (pdf, 131 kB) Besluitenlijst 6 december 2022 (pdf, 101 kB) Besluitenlijst 29 november 2022 (pdf, 128 kB) Besluitenlijst 22 november 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 15 november 2022 (pdf, 140 kB) Besluitenlijst 8 november 2022 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 1 november 2022 (pdf, 104 kB) 25 oktober 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 18 oktober 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 11 oktober 2022 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 4 oktober 2022 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 27 september 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 20 september 2022 (pdf, 103 kB) Besluitenlijst 13 september 2022 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 6 september 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2022 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 23 augustus 2022 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 16 augustus 2022 (pdf, 119 kB) 9 augustus 2022, geen collegevergadering 2 augustus 2022, geen collegevergadering 26 juli 2022, geen collegevergadering 19 juli 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 12 juli 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 5 juli 2022 (pdf, 74 kB) Besluitenlijst 27 juni 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 21 juni 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 14 juni 2022 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 7 juni 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 31 mei 2022 (pdf, 123 kB) Besluitenlijst 24 mei 2022 (pdf, 99 kB) Besluitenlijst 17 mei 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 10 mei 2022 (pdf, 46 kB) 3 mei 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 26 april 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 19 april 2022 (pdf, 104 kB) Besluitenlijst 12 april 2022 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 5 april 2022 (pdf, 69 kB) Besluitenlijst 29 maart 2022 (pdf, 60 kB) Besluitenlijst 22 maart 2022 (pdf, 57 kB) Besluitenlijst 15 maart 2022 (pdf, 62 kB) Besluitenlijst 8 maart 2022 (pdf, 126 kB) 1 maart 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 22 februari 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 15 februari 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 8 februari 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 1 februari 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 25 januari 2022 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 18 januari 2022 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 11 januari 2022 (pdf, 31 kB) 4 januari 2022, geen collegevergadering

  • Rekenkamer

    Wat doet de rekenkamer? In de Gemeentewet staat dat elke gemeente een rekenkamer moet hebben. De rekenkamer doet onderzoeken die antwoord moeten geven op de volgende vragen: Doet de gemeente wat zij zich had voorgenomen? Bereikt ze daarmee wat ze wil bereiken? Doet de gemeente de dingen die nuttig en nodig zijn met het oog op de lokale en landelijke ontwikkelingen? Krijgt de gemeente waar voor het geld dat ze uitgeeft? Houdt de gemeente zich in haar werk aan de regels? De rekenkamer zoekt in haar werk naar verbinding met inwoners, gemeenteraad en maatschappelijke organisaties. Hoe werkt de rekenkamer? In de Verordening op de rekenkamer staat hoe de rekenkamer haar werk doet en welke wettelijke regels daarbij gelden. De gemeenteraad heeft deze verordening in 2023 vastgesteld. De Verordening vormt de basis van het onderzoeksprotocol (pdf, 3.7 MB) van de rekenkamer. Dit beschrijft hoe de rekenkamer te werk gaat bij de uitvoering van onderzoek. De begeleidingscommissie Het contact tussen de gemeenteraad en de rekenkamer verloopt via de begeleidingscommissie. Daar zitten drie raadsleden in. Rekenkamer en begeleidingscommissie overleggen een paar keer per jaar en houden elkaar goed op de hoogte van elkaars werk en wensen. Hoe effectief is de rekenkamer? De rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend (zinnig) en doelmatig (zuinig) is geweest en of de gemeente rechtmatig (zorgvuldig) handelt. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om of het beleid binnen de begroting is uitgevoerd, of er verantwoording over is afgelegd en of de raad er goed over is geïnformeerd. De rekenkamer doet ook aanbevelingen voor verbetering. Meestal neemt de raad de aanbevelingen over. De raad vraagt dan aan het college om deze verbeteringen door te voeren. De rekenkamer wil ook weten wat het effect is van haar eigen werk. Daarom onderzoekt de rekenkamer regelmatig de ‘doorwerking’ van haar eigen onderzoeken. Denk mee met de rekenkamer Elk jaar onderzoekt de rekenkamer twee onderwerpen. Wat de rekenkamer onderzoekt, bepaalt zij helemaal zelf. Natuurlijk luistert de rekenkamer naar wat de raad wil. En ook u als inwoner kunt onderwerpen aandragen. Heeft u een wens of een idee? Laat het dan weten aan de secretaris van de rekenkamer via secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Geef in uw bericht duidelijk aan wat u graag onderzocht zou willen hebben en waarom u denkt dat de rekenkamer dit zou moeten doen. De rekenkamer zal u dan laten weten of uw idee wordt overgenomen. Contact met de rekenkamer Heeft u vragen aan of ideeën voor de rekenkamer, stuur dan een mail aan de secretaris: secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Privacybeleid De rekenkamer hanteert het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid van de gemeente. De privacy-toezichthouder van de gemeente, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) is ook de FG van de rekenkamer. Leden en ondersteuning rekenkamer Matthijs van den Berg (voorzitter) Matthijs (1978) is momenteel directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie. Daarvoor werkte hij in uiteenlopende onderzoeks-, beleids- en managementfuncties bij het RIVM in Bilthoven. Hij woont in Soest. In zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfuncties:  Voorzitter Raad van Toezicht InnoBeweeglab Lid rekenkamer gemeente Huizen Tijmen Siermann Tijmen (1985) is van huis uit sociaal geograaf en studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt als beleidsonderzoeker voor verschillende gemeentelijke onderzoeksafdelingen en voor andere rekenkamers. Hij is door deze rol goed bekend met vraagstukken op het gebied van fysiek domein, sociaal domein en de relatie tussen burger en bestuur, bijvoorbeeld door onderzoek naar burger- en overheidsparticipatie en gemeentelijke dienstverlening. Tijmen woont in Amersfoort en in zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfunctie: Lid rekenkamercommissie SED-gemeente (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) Roxana Chandali Roxana werkt sinds 2021 als zelfstandig onderzoeker en adviseur, met name in en voor het openbaar bestuur. Daarvoor heeft zij lang op uiteenlopende beleidsterreinen bij de rijksoverheid gewerkt als (coördinerend) beleidsadviseur en projectleider. Ook heeft zij gemeentelijke werkervaring en onderzoekservaring. Roxana woont en werkt in Gouda. In haar vrije tijd doet ze onder andere vrijwilligerswerk bij het Streekarchief Midden-Holland. Nevenfuncties: Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen ministerie van BZK (2018-heden) Lid van diverse ad-hoc klachtencommissies ongewenste omgangsvormen (2018-heden) Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van het ministerie van OCW (2023-heden) Lid werkgroep herdenking slavernijverleden Gouda (2023-heden) Margreet Windhorst (secretaris-onderzoeker) Margreet (1966) is opgeleid als historicus en archivaris. Zij vervulde beleidsfuncties bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam. Sinds 2008 werkt zij onder de naam Raamwerk advies en tekst als beleidsadviseur en penvoerder, voornamelijk op het gebied van overheidsinformatie, erfgoed en cultuur. Zij verleent enkele dagen per maand ondersteuning aan de leden van de rekenkamer. Lopende onderzoeken Momenteel loopt er nog één onderzoek, naar het toezicht op en de handhaving van de Energiebesparingsplicht voor bedrijven. Dit is een zogenaamd DoeMee-onderzoek van de Vereniging van Rekenkamers. Aan dit onderzoek doen veel lokale rekenkamers mee en ook de Algemene Rekenkamer is deelnemer. Een dergelijk onderzoek gaat niet heel diep in op lokale bevindingen, maar geeft een globale indruk. Oudere rapporten kunt u terugvinden in het archief van de website. Gebruik zoveel mogelijk trefwoorden. Afgeronde onderzoeken Onderzoek Algoritmen in IJsselstein. Op weg naar betere samenwerking tussen mens en machine (oktober 2024) Nota van bevindingen (pdf, 6.9 MB) Bestuurlijke nota (pdf, 5.5 MB) Onderzoek naar de toegankelijkheid van de IJsselsteinse stemlokalen tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2023 (april 2024) Ruim baan voor de kiezer (pdf, 28.6 MB) Bestuurlijke nota (pdf, 699 kB) Quickscan doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (april 2023) Doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (pdf, 1.8 MB) Onderzoek tegengaan zorgfraude (maart 2023) Tegengaan zorgfraude (pdf, 1.08 MB) Grip op gemeenschappelijke regelingen, juli 2022 Definitieve rapportage 'Grip op gemeenschappelijke regelingen' (pdf, 1.5 MB) Onderzoek duurzaamheid eigen organisatie, 21 juni 2022 Raadsvoorstel onderzoek interne duurzaamheid (pdf, 236 kB) Duurzaamheid, volledig rapport (pdf, 3.2 MB) Onderzoek minimabeleid, 7 oktober 2021 Rapport minimabeleid Raadsvoorstel minimabeleid Onderzoek klachtafhandeling, 7 oktober 2021 Rapport klachtafhandeling Raadsvoorstel klachtafhandeling ​Onderzoek doorwerking rekenkameronderzoeken, 16 maart 2021 Rekenkamerbrief onderzoek doorwerking aanbevelingen Onderzoek Kwaliteit Raadsvoorstellen, 10 december 2020 Rapport kwaliteit raadsvoorstellen inclusief bestuurlijke reactie Raadsvoorstel onderzoek kwaliteit raadsvoorstellen Onderzoek Wijkgericht werken, 28 mei 2020 Rapport Wijkgericht werken Bestuurlijke Reactie Wijkgericht werken Raadsvoorstel Wijkgericht werken Onderzoek subsidiebeleid, 12 december 2019 Rapport subsidiebeleid IJsselstein Raadsvoorstel subsidiebeleid Onderzoek RMN, 7 november 2019 Rekenkamerrapport Functioneren en Presteren RMN Bestuurlijke reactie onderzoek RMN Raadsvoorstel onderzoek RMN Jaarverslagen en jaarplannen Jaarplan 2024 (pdf, 145 kB) Jaarverslag 2023 (pdf, 188 kB) Jaarverslag 2022 en jaarplan 2023 (pdf, 157 kB) Jaarverslag 2019 en jaarplan 2020 (pdf, 164 kB) Jaarverslag 2020 en onderzoeksprogramma 2021 (pdf, 1,31 MB) Nieuwsbrieven De rekenkamer brengt minimaal een keer per jaar een nieuwsbrief uit. Zo houdt de rekenkamer de raad op de hoogte van de eigen werkzaamheden. Ook besteden we aandacht aan interessante ontwikkelingen ten aanzien van de lokale rekenkamers in het algemeen. Nieuwsbrief RKIJ, november 2024 (pdf, 1,64 MB) Nieuwsbrief RKIJ, mei 2024 (pdf, 3,41 MB) Nieuwsbrief RKIJ, november 2023 (pdf, 1,86 MB)