Zoekresultaat 1 - 10 van 15 resultaten

  • Privacyrechten van burgers

    De gemeente Brunssum gaat veilig en zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan het voorkomen dat u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens of dat u het ergens niet mee eens bent. Hieronder wordt beschreven welke rechten u hebt. U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien. Uw rechten  U heeft een aantal rechten als de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt of wil gaan gebruiken: Recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door de gemeente. Recht op informatie: Waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat ermee gebeuren? Recht op correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw gegevens als dat nodig is. Recht van verzet tegen verwerking van uw persoonsgegevens. Recht op het indienen van een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens. U begint altijd met het inzien van uw persoonsgegevens. Indienen verzoek U wilt inzien welke persoonsgegevens de gemeente van u verwerkt? Dien dan een verzoek in. Binnen 4 weken krijgt u een reactie en uitnodiging om de gegevens te komen bekijken. U dient zich hierbij te kunnen legitimeren. Digitaal Verzoek inzage persoonsgegevens (inloggen met DigiD) Post Dien uw verzoek schriftelijk in bij de gemeente Brunssum. Persoonsgegevens aanvullen, verbeteren of verwijderen? Wilt u na het inzien van de gegevens deze laten aanvullen, verbeteren of verwijderen? U kunt dan de gemeente verzoeken indienen waarbij u aangeeft welke wijziging u wenst. Ook op dit verzoek zal de gemeente in ieder geval binnen 4 weken reageren.

  • Vakantieservice: met een veilig gevoel op vakantie

    Uw woning loopt tijdens de vakantie extra risico op inbraak. De gemeente Brunssum biedt een vakantieservice. De vakantieservice houdt in dat de gemeentelijke toezichthouders extra toezicht houden op woningen waarvan bekend is dat de bewoners met vakantie zijn. Tijdens uw afwezigheid controleren toezichthouders of alles in orde is. Zij voelen bijvoorbeeld of alle deuren en ramen goed zijn afgesloten. Komt u eerder terug van vakantie, geef dat dan meteen door aan de gemeente. Anders staat u straks misschien voor een verrassing. Aanvragen Digitaal Aanvragen vakantieservice Kosten De vakantieservice is geheel gratis. Tips De vakantieservice loopt het hele jaar door. Dus meld het ook eventjes als u met wintersport gaat Voordat u op vakantie gaat: Sluit ramen en deuren goed af Controleer of het hang- en sluitwerk in orde is Laat van binnen geen sleutels in het slot zitten Binnendeuren en kasten niet afsluiten (dit voorkomt extra schade) Laat geen geld, sieraden of waardepapieren in uw huis achter Zet ladders, afvalcontainers en andere makkelijke opstapjes weg Sluit uw auto, fiets en/of brommer af (ook in de berging) Schakel elektrische apparaten af; sluit gas en water af Zet een merkteken op kostbare voorwerpen (bijv. postcode + huisnummer). Houd de merktekens bij op een registratiekaart. Vraag familie, buren of kennissen om elke dag de brievenbus leeg te halen en de rolluiken op en af te laten. Denk ook aan de verzorging van uw huisdier.

  • Openbare laadpalen en laadpassen voor elektrische auto's

    Leverancier (Nuon) Vattenfall heeft in onze gemeente laadpunten voor elektrische auto's geplaatst. Is er geen openbaar laadpunt in de buurt of heeft u nog geen laadpas? Dan kunt u dit aanvragen. Wat moet ik doen? De aanvraagformulieren voor een openbaar laadpunt kunt u op de website van Vattenfall vinden. Ook staat daar meer informatie over de laadpas. Hoe werkt het? Spelregels voor het aanvragen van een nieuw laadpunt: U woont of werkt in de gemeente Brunssum. U bezit een volledig elektrische auto of een Plug-in hybride met een maximum snelheid van tenminste 60 km/h en Europese typegoedkeuring. U heeft niet de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. Er is geen openbaar oplaadpunt binnen 300 meter loopafstand.  

  • Gebruik welkomstborden bij invalswegen

    Bij de invalswegen van de gemeente staan welkomstborden waarop sport, cultuur, recreatie en evenementen in Brunssum gepromoot kunnen worden. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken dient u 10 dagen voor het plaatsen van de borden een melding in bij de gemeente. Het bord moet u zelf maken, plaatsen en na maximaal 2 weken ook weer weghalen. De welkomstborden staan op de volgende locaties: Trichterweg Emmaweg (Gamma) Akerstraat (Brunssheim) Schinvelderstraat RImburgerweg SW20 (richting Sittard) Loogstraat Per locatie kunnen tegelijkertijd 3 borden worden geplaatst. Melding indienen Digitaal De melding dient u digitaal in via het formulier Melden gebruik welkomstborden bij invalswegen. Voorwaarden Er moet uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan het tijdstip waarop de borden moeten worden geplaatst een melding zijn gedaan bij de gemeente. De borden mogen alleen worden geplaatst voor de aankondiging van activiteiten van Brunssumse non-profit organisaties die de gemeente Brunssum betreffen op het gebied van sport, cultuur, recreatie en evenementen. De borden mogen gedurende een periode van maximaal 2 weken worden geplaatst. Het formaat van de borden bedraagt 180 x 45 cm en 8 mm dik of 180 x 30 cm en 8 mm dik. Kosten Het gebruik maken van de welkomstborden is gratis.

  • Bezwaar maken

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Brunssum. U kunt dan meestal bezwaar maken. Of bezwaar mogelijk is, staat in het besluit. Wilt u bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen. Dit moet u doen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Maakt u later bezwaar, dan neemt de gemeente uw bezwaar mogelijk niet in behandeling. Het bezwaarschrift kunt u digitaal indienen. U moet hiervoor in het bezit zijn van een DigiD. Dien bezwaar in Stuurt u het bezwaarschrift liever per post? Stuur dit dan naar de Gemeente Brunssum. Postbus 250. 6440 AG Brunssum. Wat moet in uw bezwaar staan? uw naam en adres; de datum waarop u de brief stuurt; met welk besluit u het niet eens bent; waarom u het daarmee niet eens bent; uw handtekening; of u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van uw (juridische) kosten, als u bezwaar gegrond wordt verklaard. Kosten Het indienen van een bezwaarschrift kost niets. Schakelt u een belangenbehartiger in (bijvoorbeeld een advocaat), dan zijn deze kosten in beginsel voor uw eigen rekening. De gemeente vergoedt (een gedeelte van) deze kosten alleen, als u gelijk krijgt. U moet uw verzoek om een vergoeding wel hebben gedaan voordat een beslissing is genomen op uw bezwaarschrift. Bezwaarschriftencommissie De gemeente legt ieder bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften. Vaak nodigt deze commissie u, de gemeente en andere belanghebbenden uit voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaarschrift mondeling toelichten. Na de hoorzitting adviseert de bezwaarschriftencommissie de gemeente over uw bezwaarschrift. Hierna neemt de gemeente een besluit op uw bezwaarschrift. Beslistermijn Binnen twaalf weken moet de gemeente een beslissing nemen op uw bezwaarschrift. De gemeente mag de beslistermijn met zes weken verlengen. Spoedeisend belang Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Wilt u meer informatie? Lees dan de folder ''Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'' op: rijksoverheid.nl.

  • Antireclamesticker

    Vraag de gemeente om een antireclamesticker als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, meer wilt ontvangen. NEE/NEE of NEE/JA sticker nodig? Met een NEE/NEE sticker krijgt u geen reclame en huis-aan-huisbladen meer. Maar u krijgt de gemeentegids en de telefoongids ook niet meer. Met de NEE/JA sticker krijgt u nog wel de huis-aan-huisbladen en de gemeentegids. U krijgt geen telefoongids of reclamefolders meer Aanvragen De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de receptie in het gemeentehuis. Ook kunt u de antireclamesticker aanvragen via www.neeneeneeja.nl, dit kost € 2,95.

  • Adviesrecht schuldenbewind

    Vanaf 1 januari 2021 hebben gemeenten daarom het adviesrecht gekregen. Dit betekent dat zij de rechtbank een advies mogen geven bij het uitspreken van schuldenbewind voor hun inwoners. In het advies geeft de gemeente aan of de inwoner het beste kan worden geholpen door de instelling van het bewind, of dat een lichtere vorm van gemeentelijke ondersteuning misschien beter past.  Nadat de rechter het bewind heeft uitgesproken, laat de bewindvoerder de gemeente binnen twee weken weten dat het bewind is uitgesproken. Binnen drie maanden na de uitspraak stuurt de bewindvoerder een kopie van de boedelbeschrijving en het plan van aanpak naar de gemeente. Hierna heeft de gemeente vier weken de tijd om een advies te geven.  Om een goed advies te kunnen geven, is het soms nodig dat de gemeente met de inwoner en de bewindvoerder spreekt. De gemeente nodigt de inwoner en de bewindvoerder dan uit. Het is belangrijk dat de inwoner en de bewindvoerder naar het gesprek komen. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven aan de rechtbank.   De gemeente stuurt het advies naar de rechtbank, de inwoner en de bewindvoerder. De rechter beslist vervolgens of het advies een reden is om het bewind te beëindigen. Ook hiervan maakt de rechtbank een beschikking. De gemeente ontvangt ook een kopie van deze beschikking.  De gemeente Brunssum maakt gebruik van het adviesrecht in het kader van schuldenbewind. Krijgt u een uitnodiging van de gemeente Brunssum om naar een gesprek over uw schuldenbewind te komen? Dan is het belangrijk dat u naar de afspraak komt. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven.  Het adviesrecht is geregeld in Boek 1, artikel 432a van het Burgerlijk Wetboek. Bent u bewindvoerder en wilt u ons in het kader van een uitspraak van de rechtbank documenten sturen? Gebruik dan het onderstaande formulier.  Documenten adviesrecht toesturen  

  • Klacht over gedragingen van ambtenaren of bestuurders

    Als u niet tevreden bent met de wijze waarop een ambtenaar of bestuurder zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen kunt u daarover een klacht indienen. Die klachten kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een ongeïnteresseerde of onheuse bejegening door een ambtenaar of bestuurder; brieven aan de gemeente die niet of veel te laat worden beantwoord, of administratieve fouten die maar niet hersteld worden. Procedure Volgens de procedure zoals die is vastgelegd in de Klachtenverordening wordt eerst een gezamenlijk gesprek gearrangeerd waarbij zowel klager als beklaagde aanwezig zijn. Ook het afdelingshoofd van beklaagde is daarbij aanwezig. Dit gesprek is bedoeld om na te gaan of de klacht langs minnelijke weg opgelost kan worden. Wordt tijdens het gezamenlijke gesprek geen oplossing gevonden voor de klacht, dan wordt de klacht voor advies voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie. De klachtencommissie bestaat uit drie externe personen die geen enkele binding met de gemeente hebben. Deze klachtencommissie hoort klager en beklaagde en brengt advies uit aan het college van Burgemeester en Wethouders. Het college van B&W neemt vervolgens een beslissing naar aanleiding van de ingediende klacht: gegrond of ongegrond. Is de klager het niet eens met de beslissing van het college, dan kan deze de klacht tenslotte voorleggen aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Indienen klacht Nadat de betreffende gedraging zich heeft voorgedaan dient u de klacht zo spoedig mogelijk in. Dit kan uiterlijk een jaar later. Digitaal Indienen klacht over gedragingen van ambtenaren of bestuurders (inloggen met DigiD) Post Vul het klachtenformulier (pdf, 1 mb) in en stuur dit op naar: Gemeente Brunssum Postbus 250 6440 AG  Brunssum Dit kan ook telefonisch via (045) 527 85 55 (alleen tijdens kantooruren).

  • Levenloos geboren kind, registratie in BRP

    Vanaf 3 februari 2019 is het mogelijk om een verzoek in te dienen om uw levenloos geboren kind te laten registreren in de Basisregistratie personen (BRP). Dit doet u in de gemeente waar u woont. Voor de aangifte komt u langs in het stadskantoor. Voor opname van uw levenloos geboren kind in de BRP maakt het niet uit hoe lang de zwangerschap heeft geduurd. Het maakt ook niet uit hoe lang geleden de geboorte was. Wat heb ik nodig om mijn levenloos geboren kind te registreren? U heeft een document van de burgerlijke stand nodig waaruit blijkt dat uw kind levenloos is geboren. Bijvoorbeeld een geboorteakte (levenloos) óf een akte van een levenloos geboren kind. Is er nog geen akte? U doet dan eerst aangifte levenloos geboren kind in de gemeente waar uw kind geboren is. Tijdens de aangifte van levenloos geboren kind kunt u tevens een verzoek doen om het kind te registreren in de BRP. Verzoek registratie BRP alleen voor uzelf Het verzoek voor registratie van uw kind in de BRP kunt u alleen voor uzelf doen en niet voor een eventuele andere ouder. Wil de andere ouder het kind ook registreren? Dan moet deze ouder zelf een verzoek tot registratie doen. Uw kind wordt namelijk alleen op uw persoonslijst in de BRP bijgeschreven. Verzoek indienen U maakt voor het indienen van het verzoek een afspraak. Maak online een afspraak Wat neemt u mee naar de afspraak? uw geldig identiteitsbewijs; indien in uw bezit, geboorteakte (levenloos) óf een akte van een levenloos geboren kind. Registratie in de BRP niet verplicht Registratie gebeurt alleen op uw verzoek en is niet verplicht. Als u zich bedenkt kan de gemeente de registratie later op uw verzoek ook verwijderen. Wanneer is registratie in de BRP niet mogelijk? Woonde u op het moment van de geboorte van het kind niet in Nederland en stond u niet ingeschreven in de BRP? Dan kunt u geen verzoek tot registratie van uw levenloos geboren kind doen. Voor wie zijn de gegevens van mijn levenloos geboren kind zichtbaar? De gegevens over uw kind zijn alleen zichtbaar voor u (bijvoorbeeld via MijnOverheid) en voor de ambtenaar burgerzaken bij de gemeente. Meer informatie Meer informatie kunt u vinden op de website van de rijksoverheid.

  • Ophangen spandoeken

    Op diverse aangewezen locaties in Brunssum is het mogelijk om spandoeken op te hangen voor het promoten van sport, cultuur, recreatie en evenementen. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken vraagt u minimaal 21 dagen voor het plaatsen van het spandoek een vergunning aan bij de gemeente. Het spandoek moet u zelf maken, ophangen en na maximaal 2 weken ook weer weghalen. De aangewezen locaties: Trichterweg (bij Chinees-Indisch restaurant "De Lange Muur") Emmaweg/SW 20 Akerstraat (nabij ingang "Zeekoelen") rotonde Rimburgerweg bij informatiebord aan de Schinvelderstraat Europalaan/Titus Brandsmastraat SW  20 richting Kennedylaan Per locatie kunnen tegelijkertijd 3 spandoeken worden opgehangen. Voorwaarden Er moet uiterlijk 21 dagen voorafgaand aan het tijdstip waarop de spandoeken worden opgehangen een vergunning zijn aangevraagd bij de gemeente. De spandoeken mogen alleen worden opgehangen voor de aankondiging van activiteiten van Brunssumse non-profit organisaties die de gemeente Brunssum betreffen op het gebied van sport, cultuur, recreatie en evenementen. De spandoeken mogen gedurende een periode van maximaal 2 weken worden opgehangen. Voor het ophangen van de spandoeken staan op de aangewezen locaties palen. Deze palen staan 6 meter uit elkaar, dit is dan ook de maximum breedte van het spandoek.  Vergunning aanvragen Digitaal De vergunning vraagt u digitaal aan via: Aanvragen vergunning ophangen spandoeken Kosten De vergunning voor het ophangen van de spandoeken is gratis.