Zoekresultaat 1 - 10 van 163 resultaten

  • Ravijnjaar 2026

    Dit zorgt ervoor dat wij als organisatie vanaf 2026 geen sluitende begroting meer kunnen opstellen zonder omvangrijke maatregelen te nemen. 2026 wordt daarom ook wel het ‘ravijnjaar’ genoemd. Wij hopen dat het rijk met structurele oplossingen hiervoor komt en via de Vereniging Nederlandse Gemeenten roepen wij het rijk hiertoe op. Sturingsmogelijkheden In de tussentijd moeten wij ons zo goed mogelijk op het ravijnjaar voorbereiden. Onze financiële uitgangspositie is goed, maar de opgave is groot. Het college heeft de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om voorbereidingen te treffen en sturingsmogelijkheden in kaart te brengen om het ravijn te dichten. Bij sturingsmogelijkheden kan het gaan om het verlagen van uitgaven of het verhogen van inkomsten. Zowel in voorzieningen als in onze eigen organisatie. In de eerste helft van 2024 heeft de ambtelijke organisatie een inventarisatie (pdf, 870 kB) uitgevoerd van de sturingsmogelijkheden op al onze activiteiten. Op basis hiervan heeft het college enkele scenario’s (pdf, 448 kB) opgesteld. De sturingsmogelijkheden zijn in een rapport (pdf, 1,1 MB) opgenomen. Objectief Deze inventarisatie is objectief uitgevoerd. Dat wil zeggen, los van enige politieke richting of voorkeuren. Dit betekent dat sturingsmogelijkheden feitelijk worden weergegeven en dat alle sturingsmogelijkheden die zijn gevonden ook in dit rapport zijn opgenomen. Ook wanneer dit als zeer onwenselijk gezien kan worden, botst met bestaand beleid of andere negatieve gevolgen kan hebben. We besteden bij sturingsmogelijkheden aandacht aan (maatschappelijke) gevolgen en risico’s omdat het van belang is dit mee te wegen bij politieke besluitvorming. Ook dit is een feitelijke weergave. We doen hierbij geen uitspraak of de mogelijke maatregelen wenselijk of verstandig zijn. Het rapport bevat dus geen adviezen. Het rapport heeft als doel om de politieke besluitvorming over mogelijke maatregelen te faciliteren. Besluitvorming Het college heeft een voorstel met een pakket maatregelen (pdf, 247 kB) aan de raad voorgelegd dat leidt tot een sluitende begroting. De verwachting is dat de raad hierover begin 2025 zal besluiten. Op 18 november 2024 brachten wij hierover een persbericht uit. 

  • Leefbaarheid IJsselveld-Oost

    Dit gaan we binnenkort doen IJsselveld-Oost is een fijne wijk om te wonen. Maar sommige dingen kunnen nog beter, zoals afval, veiligheid en wonen. Wat kunnen we daar samen aan doen? Daarover hebben we met wijkbewoners gepraat. We weten nu wat we het komend half jaar gaan doen. Elke derde dinsdag van de maand een spreekuur in Studio 10 Heeft u een goed idee voor de wijk, wilt u iets organiseren of maakt u zich zorgen? Kom dan naar het wijkspreekuur in Studio 10 (Televisiebaan 143, 3402 VD Ijsselstein). Daar kunt u het bespreken met de gemeente, Cazas, Pulse of de wijkagent. Elke derde dinsdag van de maand van 19:00-20:00 uur is er een spreekuur. U kunt gewoon binnenlopen, maar u mag ook een afspraak maken. Dat kan telefonisch via 14 030 of via e-mail op info@ijsselstein.nl. Geef dan aan dat het om het Wijkspreekuur IJsselveld-Oost gaat. Overlast van afval aanpakken Mensen zetten afval naast de containers of gooien het gewoon op straat. Daar hebben veel buurtbewoners veel last van. De gemeente ruimt het afval nu vaker op. Maar dat is niet genoeg. Daarom gaan we samen met bewoners een campagne bedenken om dat vervelende afvalgedrag tegen te gaan. Nog meer te doen in Studio 10 Studio 10 is dé ontmoetingsplek in de buurt. Taallessen, gamen, een voorleesclub: er is veel te doen. We willen van Studio 10 nóg meer de huiskamer van de buurt maken. Met activiteiten begeleid door Pulse en van bewoners, voor bewoners. Ook gaan we de buitenkant opknappen en beter laten zien wat er te doen is in Studio 10. Ruimtevaartbaan veiliger in het verkeer Auto’s rijden te vaak te hard op de Ruimtevaartbaan. En veel mensen vinden de inrit naar de Lanceerplaats onveilig. Dat gaan we aanpakken. En tegelijk maken we de omgeving groener. De plannen bespreken we met de mensen in de directe buurt. Meer activiteiten voor jongeren Samen met jongeren tussen 12 en 18 jaar gaan we meer activiteiten bedenken. We zijn met jongeren uit de buurt in gesprek over activiteiten we op kunnen zetten om nog meer jongeren te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in de buurt mee kan doen. Meer bewegen in de wijk We maken een extra buitenplek om alleen of in een groepje te sporten. Dat doen we naast het Cruyff Court. Daar komt een Urban Sports voorziening waar iedereen zich kan uitleven. Dit blijven we doen Dit gaan we ook nog doen

  • Duurzame energie opwekken

    Allereerst gebruiken we hiervoor zonnepanelen op daken. Als u meer wilt weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak, kunt u kijken op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Met zonnepanelen op daken kunnen we een groot deel van onze elektriciteit opwekken. Daarnaast werkt de Rijksoverheid hard aan windturbines op zee. Maar, alleen zonnepanelen op daken en windturbines op zee zijn niet voldoende om de nationale doelen te halen. Alleen hiermee zorgen we er niet voor dat IJsselstein in 2050 energieneutraal is. Daarvoor zijn ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. Hierover zijn in het nationaal klimaatakkoord afspraken gemaakt. Om de benodigde zonnevelden en windtubines op land te plaatsen, is Nederland verdeeld in 30 regio’s. In deze regio’s werken gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerder samen aan de opwek van duurzame energie. Elke regio kijkt waar en onder welke voorwaarden duurzame energie kan worden opgewekt. IJsselstein is onderdeel van de regio Utrecht (U16). Als regio Utrecht (U16) willen we in 2030 1,8 miljard kilowattuur (1,8 TWh) duurzame elektriciteit opwekken. Alle gemeenten in de regio dragen hier een steentje aan bij, dus ook IJsselstein. IJsselstein wil hier 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) aan bijdragen. Dit is gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 20.000 huishoudens. En dat is 30% van het IJsselsteinse elektriciteitsverbruik in 2050. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 hebben we uitgebreid gesproken met inwoners over zonnevelden en windturbines. Met de informatie uit deze gesprekken heeft de gemeenteraad een aantal zoekgebieden aangewezen, waaronder: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 gaan we op verzoek van de raad de twee hierboven genoemde zoekgebieden verder uitwerken. Het doel is om uit te zoeken hoe we meewerken aan de opwek van 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) duurzame energie. We weten nog niet of we dit met zonnevelden, windturbines of allebei doen. Een belangrijke vraag hierbij is: welke voorwaarden zijn er voor de aanleg van zonnevelden of windturbines? Over deze onderwerpen wil de gemeente graag de mening van inwoners weten. Hoe meedenken Inwoners kunnen op 3 manieren meedenken over de keuzes rond zonnevelden en windturbines: We nodigen het inwonerpanel uit om een vragenlijst in te vullen. Er is een adviesgroep gevormd, die doorpraat over de keuzes die we moeten maken. De adviesgroep bestaat uit een kleine vertegenwoordiging van bewoners en (belangen)organisaties. Ook organiseren we 3 inloopbijeenkomsten in 2024. Hier zijn alle inwoners uit IJsselstein welkom. Bij de bijeenkomsten over windenergie zijn ook de inwoners van Nieuwegein, Lopikerkapel en Vianen welkom. Het zoekgebied voor windenergie ligt namelijk op de grens van de gemeente. Deelname aan de vragenlijst en adviesgroep is op uitnodiging. De inloopbijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk. Inloopbijeenkomsten Aankomend: Oktober/november 2024: 3e inwonerbijeenkomst. In deze bijeenkomst bespreken we de mogelijkheden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Meer informatie volgt later. Geweest: 13 maart en 16 april 2024: de eerste twee avonden stonden in het teken van zowel wind- als zonne-energie. Tijdens deze avond gingen we in gesprek over de keuzes die we in IJsselstein moeten maken. Daarbij bespraken we de voorwaarden waaronder zonnevelden en windturbines een plek kunnen krijgen. Het verslag van deze twee avonden vindt u hier. verslagen inloopbijeenkomsten duurzame energie IJsselstein (pdf, 636 kB). Daarnaast zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld in een vraag en antwoord document. Deze vindt u hier: vraag en antwoord over het opwekken van duurzame energie (pdf, 82 kB). Wat gebeurt er met uw mening? Na de bijeenkomst is het aan de gemeente IJsselstein om de voors en tegens op een rijtje te zetten. Dit doen we met de resultaten uit participatie, maar ook door het uitvoeren van (technische) analyses. De resultaten gebruiken we om de 2 zoekgebieden verder uit te werken. Rond de zomer van 2024 leggen we de raad een Uitgangspuntennotitie windenergie voor. Hierin leggen we vast of we de komst van een windturbine langs de A2 mogelijk willen maken en onder welke voorwaarden. Dit besluit is dan ook van invloed op de keuze voor waar de zonnevelden komen. Begin 2025 leggen we een Uitnodigingskader voor zonnevelden aan de gemeenteraad voor. Hierin maken we afspraken over de voorwaarden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Voordat de raad een besluit neemt, zetten zij de voors en tegens op een rij. Via de agenda van de gemeenteraad kunt u volgen wanneer zij deze stukken bespreken. Tijdens de commissievergadering is er ook de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken. Wat gebeurt er na de besluitvorming In de Uitgangspuntennotitie windenergie en het Uitnodigingskader zonnevelden staan afspraken over de voorwaarden van de komst van zonnevelden en windturbines. Daarna kunnen initiatiefnemers met projectvoorstellen komen. Als er echt initiatieven op tafel komen, krijgt u opnieuw de ruimte om hierover mee te denken. Daarnaast kijken we naar hoe de omgeving voordeel heeft van de winsten van de opwek van de energie.

  • Koninklijke onderscheiding (lintje) aanvragen

    Als u iemand wil voordragen, dient u een aanvraag in bij de burgemeester. IJsselstein is trots op haar inwoners die bereid zijn een stapje extra te doen, mensen die bovenmatige inspanningen leveren ten behoeve van de samenleving. Om deze trots te tonen kunnen we inwoners voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. Elk jaar worden een werkdag voor 27 april, Koningsdag, in heel Nederland Koninklijke onderscheidingen uitgereikt: de ‘lintjesregen’ of ‘Algemene Gelegenheid’. Hoe werkt het Neem telefonisch contact op met het kabinet van de burgemeester via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl. U hoort in grote lijnen of de verdiensten inderdaad bijzonder genoeg zijn voor een onderscheiding. U krijgt meer informatie over de procedure en benodigde gegevens. Een aanvraag voor de Lintjesregen 2026 (Algemene Gelegenheid) moet uiterlijk 1 juli 2025 bij ons binnen zijn. Meerdere personen toetsen de aanvraag en de procedure neemt een lange tijd in beslag. Een aanvraag bij Bijzondere Gelegenheid* (tussentijdse uitreiking) moet zes maanden voor de beoogde datum van uitreiking zijn ingediend. De gemeente toetst alle verzamelde gegevens strikt vertrouwelijk. De burgemeester brengt advies uit over het voorstel. Is dit advies positief? U krijgt een suggestie voor de soort en hoogte van de onderscheiding. Vervolgens oordeelt de Commissaris van de Koning. Die stuurt het voorstel naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Dit onafhankelijke college geeft een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Beslist de minister positief? De Koninklijke onderscheiding wordt bij Koninklijk besluit verleend. De burgemeester informeert de aanvrager over de uitkomst van het voorstel. * Een Koninklijke onderscheiding uitreiken bij Bijzondere Gelegenheid kan als er een rechtstreeks verband bestaat tussen de verdiensten waarvoor iemand wordt voorgedragen en de speciale datum van uitreiking. Of als er sprake is van beëindiging van activiteiten. Voorbeelden zijn een jubileum bij een vereniging of organisatie of het beëindigen van een belangrijke bestuursfunctie. Meer weten Voor de behandeling van het voorstel brengen we geen kosten in rekening. Informatie over iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding op lintjes.nl Informatie over Koninklijke onderscheidingen Voor vragen neem contact op met de gemeente via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl.

  • College

    Wethouders worden benoemd door de raad. Er zijn op dit moment 4 wethouders. De leden van het college hebben onderling de taken verdeeld. Die verschillende taken noemen we portefeuilles. De burgemeester is voorzitter van het college. De secretaris is de adviseur en ondersteuner van het college en de burgemeester. Een wethouder kan de burgemeester vervangen bij ziekte of afwezigheid. Een wethouder die dat doet noemen we loco-burgemeester. Het college wijst die aan.

  • Winkelcentrum De Clinckhoeff

    Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding. De verwachting is dat de verbouwing plaatsvindt tussen 2025 en 2027.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem bewijsstukken mee waaruit blijkt dat uw eigen land geen paspoort kan of wil verstrekken (zoals een weigeringsbrief van uw ambassade); Neem uw geldige verblijfsvergunning mee; Als u dat heeft, neemt u uw oude vreemdelingenpaspoort mee; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Kosten Vreemdelingenpaspoort € 65,40. Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw verblijfvergunning. U kunt ermee naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst. Aanvullend voor kinderen tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming (pdf, 113 kB) nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier; (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid en immigratie en naturalisatiedienst (IND) vindt u nog meer informatie over het paspoort.

  • Herinrichting Touwlaan

    Het gaat om het gedeelte van de Touwlaan vanaf de Lagebiezen tot aan Eiteren met daarbij de kruisingen. De rotonde bij de Lagebiezen en Achtersloot en de kruising tussen de Touwlaan en Eiteren doen niet mee. Planning Van 27 mei tot en met 19 juli voeren wij werkzaamheden uit aan de Touwlaan om de verkeerssituatie te verbeteren. De Touwlaan wordt per fase afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er zullen omleidingsroutes worden aangegeven. Aannemersbedrijf Jos Scholman zal de werkzaamheden in drie fasen uitvoeren: Fase 1 (27 mei tot en met 21 juni): Johan Willem Frisolaan tot Eiteren Fase 2 (17 juni tot en met 5 juli): Kasteellaan tot Johan Willem Frisolaan Fase 3 (1 juli tot en met 19 juli): Vondellaan tot Kasteellaan Deze planning is een schatting en kan veranderen door onverwachte omstandigheden. De fasen overlappen, dit is om de verplaatsing van de werkzaamheden mogelijk te maken. Wij hechten waarde aan uw veiligheid Een gedeelte van de Touwlaan wordt afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. Wij vragen u dringend deze afsluiting te respecteren en het werkgebied niet te betreden. Veiligheid staat voorop! Praktische informatie Werken in de openbare ruimte brengt overlast met zich mee. De gemeente en de aannemer proberen dit zo veel mogelijk te beperken. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking. De werktijden van de aannemer zijn van maandag tot en met vrijdag, van 07.00 uur tot 17.00 uur. Na de werkzaamheden geldt het vrachtverbod op de Touwlaan en in de aangrenzende wijk het Kasteelkwartier. In het recent genomen verkeersbesluit is vastgesteld dat vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg, niet meer op de hierboven genoemde locaties mogen komen. De redenen hiervoor zijn de verkeersonveiligheid en de geluids- en trillingshinder die het vrachtverkeer met zich meebrengt. Waarom We richten de Touwlaan opnieuw in omdat: De snelheid van het verkeer te hoog is. Dit zorgt voor trillingsoverlast. De oorzaak van deze te hoge snelheid komt vooral door de huidige straatinrichting. Deze voldoet niet helemaal aan de GOW30 richtlijnen. De weg is te breed en er ontbreken goede snelheidsremmende maatregelen. Ook dragen beschadigingen in het wegdek en de vrachtauto's die in de straat rijden bij aan de trillingsoverlast. Sommige delen van de Touwlaan onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral voor de kruispunten en de voetgangersoversteekplaatsen die hierbij horen. En ook voor de schoolzone, sommige fietspaden en de 30 km/u-zone. Hoe We gaan de Touwlaan opnieuw inrichten volgens de GOW-30 normen. De volgende maatregelen worden genomen: We pakken trillingsoverlast aan door een vrachtverbod in te stellen. We repareren het wegdek. Er komen maatregelen om de snelheid van verkeer te verminderen. Dat doen we door middel van wegversmallingen en drempels. Kruispunten en fietspaden maken we overzichtelijker doordat er meer opstelruimte komt voor de weggebruiker. We maken de voorrangsregels duidelijker door de rode kleur van de fietsstroken door te trekken over de kruispunten. Bij het kruispunt van de Kasteellaan wordt nog een zebrapad aangebracht. Lees het overzicht met alle maatregelen (pdf, 716 kB). Wanneer Juli 2024: Verwachtte afronding van de werkzaamheden Mei 2024: Start van de uitvoering van de werkzaamheden. December 2023: Het definitieve ontwerp is klaar. November 2023: 2e informatie-en inloopavond. Betrokkenen kunnen hun laatste opmerkingen geven over het definitief ontwerp. September 2023: Het voorlopig ontwerp is klaar. Kleine aanpassingen voor het definitief ontwerp zijn nog mogelijk. November 2022: 1e informatie- en inloopavond voor betrokkenen. September 2022: Het schetsontwerp is klaar met daarin de eerste verbeterideeën voor de Touwlaan.

  • Kromme IJsselgebied

    Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief De gemeenteraad heeft besloten dat 80% van het Kromme IJsselgebied in de toekomst een buitengebied blijft. Maximaal 20% mag gebruikt worden voor woningbouw. De huizen moeten aan de rand van het gebied komen en beginnen bij de rand van de huidige stad. Dit staat in het gebiedsperspectief Kromme IJsselgebied. Het Kromme IJsselgebied is een landelijk gebied met cultuurhistorische waarde. Daarom staan cultuurhistorie en landschap centraal in het gebiedsperspectief. Lees het hele gebiedsperspectief, met raadsvoorstel en achterliggende documenten (punt 6).  Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Van april tot september 2022 liep er een participatietraject om het gebiedsperspectief te maken. We organiseerden 3 gebiedsateliers en stuurden een digitale enquête uit. Ten slotte konden belanghebbenden hun mening geven over het definitieve document. Het gemeentebestuur heeft deze reacties beantwoord. Wilt u alles teruglezen over dit participatietraject? U vindt een samenvatting van de resultaten van alle gebiedsateliers en de enquête in de bijlagen van het gebiedsperspectief (pagina 55). Verder vroeg de gemeenteraad bij het vaststellen van het gebiedsperspectief om een verdere uitwerking op een paar onderwerpen van het gebiedsperspectief. Daarom starten we een nieuw participatietraject. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitwerken. Dit traject moet leiden tot de randvoorwaarden en het programma voor: Een toekomstbestendig buitengebied Het bouwen van woningen aan de stadsrand Wat gaan we de komende tijd doen? De gemeente werkt samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief. Dit doen we met behulp van een participatietraject. Om dit traject goed te laten verlopen, volgen we 3 belangrijke punten: Duidelijke kaders en doelen voor de participatie Tijdige en duidelijke terugkoppeling Voortbouwen op het eerdere participatietraject We organiseren 3 interactieve bijeenkomsten (gebiedsateliers) om ideeën op te halen voor de aanscherping van het gebiedsperspectief. De bijeenkomsten vinden plaats in het Zendstation. Vóór de eerste bijeenkomst sturen we een digitale enquête naar belanghebbenden om alvast een eerste beeld te krijgen van de ideeën die spelen. De gebiedsateliers hebben de volgende thema’s: 22 oktober | Gebiedsatelier 1: verdieping van de opgaven In deze bijeenkomst bespreken we de verschillende opgaven die voor ons liggen. We willen beter begrijpen hoe mensen nu tegen de thema's natuur en recreatie, wonen, duurzame energieopwekking en landbouw aankijken. Daarnaast onderzoeken we mogelijke oplossingen die horen bij deze opgaven. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 22 oktober en vindt plaats in Het Zendstation. 18 november | Gebiedsatelier 2: relaties, afhankelijkheden en gevolgen Tijdens dit gebiedsatelier gaan we op zoek naar verbanden en mogelijke knelpunten tussen de opgaven en oplossingen. Samen onderzoeken we de gevolgen van bepaalde keuzes. We gaan in groepjes aan de slag om te kijken waar kansen liggen en waar problemen kunnen ontstaan. We gaan in op onder andere de volgende onderzoeksvragen: ‘Waar kunnen we gebruikmaken van kansen?’ en ‘waar en op welke manier botsen opgaven met elkaar?' Dit gebiedsatelier staat gepland voor 18 november en vindt plaats in Het Zendstation. 16 december | Gebiedsatelier 3: ruimtelijk raamwerk In dit gebiedsatelier leggen we het ruimtelijk raamwerk van het gebiedsperspectief voor. Dit raamwerk bevat keuzes waarin de inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden is meegenomen. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 16 december en vindt plaats in Het Zendstation. Wilt u meedenken? Alleen samen komen we tot een goede aanscherping van het gebiedsperspectief. Wilt u deelnemen aan de gebiedsateliers, wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar krommeijsselgebied@ijsselstein.nl.

  • Paardenveld-Noord

    Wat? De gemeenteraad heeft op 20 mei 2021 de visie Paardenveld-Noord vastgesteld. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie geeft aan hoe we het plangebied willen ontwikkelen. Het geeft een beeld op hoofdlijnen en is richting gevend. Het plangebied ligt op steenworp afstand van de historische binnenstad. Het grenst direct aan de Hollandse IJssel. Het gebied is goed ontsloten met openbaar vervoer, de fiets en auto. Omsloten tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen ligt het gebied Paardenveld-Noord. Hier gaan we bouwen voor toekomstige generaties in IJsselstein. Een duurzame wijk waar mens, natuur, klimaat en gezondheid centraal staan. Paardenveld-Noord, dé plek waar 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. Een wijk van de toekomst, waar groen, circulair en klimaatadaptieve maatregelen centraal staan. Een autoluwe wijk, zodat kinderen vrij voor de deur kunnen spelen. De levensloopbestendige seniorenwoningen worden zo ingericht, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig 'thuis' kunnen wonen. Kortom, gelijkvloers, nabij welzijns- en gezondheidszorg, domotica toepassingen (slimme sloten, video deurbel en meer) en de belangrijkste voorzieningen op loopafstand. Daarnaast blijft het woonzorgcentrum Ewoud in het gebied bestaan. De parkeervoorziening is beoogd op één centrale plek, op loopafstand van de woningen. We noemen dit een 'Mobiliteitshub'. Zo'n hub kent ook andere functies voor gemeenschappelijk gebruik. Denk hierbij aan pakketservice, sport en ontspanning, horeca, steunpost, hulpdiensten en soortgelijk. Ook de bushalte is op loofafstand. Klik op de foto om de foto te vergroten. Waarom? Wij zien dat er in de komende jaren veranderingen in dit gebied zullen optreden. Denk aan tijdelijke huisvesting in de school De Wenteltrap. Ook zullen er bedrijven vertrekken. Het gebied zal de komende jaren transformeren naar een woon (zorg)gebied. Deze transformatie zal stapsgewijs plaatsvinden. De vraag naar woningen voor jong en oud is groot. We zien veranderingen in mobiliteit op ons afkomen. Duurzaamheid leeft enorm. We werken toe naar een klimaatneutraal IJsselstein in 2050. Het plan Paardenveld-Noord gaat uit van een klimaatadaptieve woonwijk. Woningen worden gebouwd volgens de nieuwste inzichten op het gebied van energie, warmte, water en milieu. Woningen zullen in grote mate voorzien in de eigen energievraag. Dat vraagt om warmtepompen, zonne-energie, warmteterugwinning en warmtewisselaars. Ook de openbare ruimte wordt zo ingericht, dat het bijdraagt aan de biodiversiteit en duurzaamheidsdoelstellingen: regenwateropvang en -berging en het tegengaan van hittestress. Tegelijkertijd is het een unieke locatie voor woningbouw, vanwege haar ligging. Paardenveld-Noord ligt op een steenworp afstand van de binnenstad en de Hollandse IJssel en kent een goede aansluiting op het openbaar vervoer en de (fiets)snelweg. Ouderen- en gezondheidszorg zijn aanwezig. Hoe? De gemeente IJsselstein heeft, samen met stedenbouwkundigbureau Imoss, een oriëntatie gemaakt voor hoe het gebied eruit kan zien na transformatie. Tegelijkertijd is de visie een beoordelingskader waarbinnen ontwikkelingen worden gefaciliteerd door de gemeente. Er zullen 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. 30% van het woningaanbod is bedoeld voor de sociale huursector. Een woongebied met een eigen identiteit voor jong en oud, die we in de komende tien jaar fasegewijs willen ontwikkelen. Paardenveld-Noord is opgedeeld in drie deelgebieden. De gemeente richt zich op de ontwikkeling van het middengebied, dat tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg ligt (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). In de huidige situatie staat hier de praktijkschool Baanbreker, basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een uitvaartcentrum. Ook staan er diverse bedrijfsgebouwen die gebruikt worden door WerkwIJSS en als sportschool en gebouwen voor culturele activiteiten. De eerste visie voor de indeling van de wijk is volgens een campusmodel. De appartementengebouwen worden aan de buitenranden van de wijk gesitueerd. In het midden van de wijk is ruimte voor een gezamenlijk park. Om de authentieke Paardenlaan tot zijn recht te laten komen, is in de visie de bouwhoogte aan de laan beperkt tot vier, soms vijf bouwlagen. In het noorden van het plangebied behouden we het een ensemble van historische bebouwing aan de Panoven, een ankerpunt voor het gebied. Langs de Beneluxweg en de Utrechtseweg is rekening gehouden met hogere bebouwing. Langs de Beneluxweg komt water voor voldoende waterberging. Afwijkend van de visie heeft de raad besloten dat de Jan van der Heydenweg tenminste tot 2035 blijft bestaan, de mogelijkheden voor een alternatief worden nader onderzocht. Ook Zorgcentrum Ewoud heeft plannen om woningen aan de Marijke Meuhof te vervangen voor een nieuw zorggedeelte en nieuwe appartementen. Video/animatie Beschrijving: animatie Paardenveld-Noord Wanneer? Eind 2023 kunnen we meer zeggen over de planning. De komende tijd worden er gesprekken gevoerd en wordt de visie nader uitgewerkt. Er zal zeker niet vóór 2026 gebouwd worden. 2022 De afgelopen maanden hebben we een beeld gevormd wat nodig is om het plan een stap verder te brengen. Er is en plan van aanpak opgesteld. Tegelijkertijd wordt aandacht besteedt aan eventuele aanbesteding van (delen van) het gebied als onderdeel van onderzoek naar samenwerking met een ontwikkelaar. Dit is eveneens een onderdeel van het voorstel op het vaststellen van de visie. 20 mei 2021 De gemeenteraad stelt de visie Paardenveld-Noord vast. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie is op hoofdlijnen en richting gevend. Bij de uitwerking zullen zeker veranderingen optreden. De volgende stap is nu via een projectmatige aanpak het uitwerken van de visie naar een ontwikkelingsplan. Hiermee wordt onderzocht hoe een gefaseerde ontwikkeling mogelijk is. Het biedt ook de basis voor een bestemmingsplan/ omgevingsplan, bouwplannen en een inrichtingsplan. Dit geldt vooral over het deel bij de huidige Baden Powellweg. Over het opstellen van het ontwikkelingsplan zal verdere communicatie plaatsvinden met betrokkenheid van de inwoners, eigenaren en belanghebbenden. Voor particuliere ontwikkelingen dient de visie als basis voor een op te stellen kader of 'kavelpaspoort'. 2020 Wij hebben onze inwoners, ondernemers en belanghebbenden gevraagd wat zij vinden van de eerste plannen van Paardenveld-Noord Hiervoor is ter oriëntatie een ontwerpschets gemaakt om de plannen zichtbaar te maken. Aan de hand van deze ontwerpschets is medewerking gevraagd aan een enquête. Ruim 1.100 inwoners hebben hieraan mee gedaan. De uitkomsten laten zien dat de vraag naar woningen groot is. IJsselsteiners, jong en oud, willen graag in Paardenveld-Noord wonen. Met de uitkomsten van de enquête en de reacties van gesprekken met belanghebbenden is de conceptvisie bijgewerkt naar de uiteindelijke visie. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? Duidelijk is dat er in de nabije toekomst veranderingen gaan optreden in het gebied Paardenveld Noord. De gemeenteraad heeft hiertoe op 20 mei 2021 de visie Paardenveld Noord vastgesteld. De visie is een vooruitblik op hetgeen we willen bereiken met het gebied. Die visie fungeert als een inspirerende, dynamische en uitdagende basis dat de ambitieuze toekomst voor het gebied schetst. Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Voor de uitwerking van de visie zal er verder onderzoek moeten plaatsvinden. Daaruit kan naar voren komen dat onderdelen niet zo gerealiseerd kunnen worden als bedacht in de visie. Ook zullen diverse procedures gevolgd moeten worden, die lange tijd in beslag kunnen nemen. Maar het doel blijft wel om de visie zoveel mogelijk te realiseren, mede gelet op al bekende en op afkomende wetgeving op het gebied van o.a. klimaat, energie, gezondheid. Zoals hiervoor aangegeven, moet het plan ook realistisch zijn. Hierbij zijn marktomstandigheden ook van invloed op de haalbaarheid. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? Het Campusmodel is als uitgangspunt genomen, omdat wij denken dat dit het meest aantrekkelijk model is. Bij de uitwerking van de visie zal hier zoveel mogelijk aan worden vastgehouden, maar staan we, indien nodig, nog wel open voor alternatieve invulling. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie vastgesteld met daarin de opgave om 2500 woningen in de komende 10 jaar te realiseren. Aanvullend is de visie Paardenveld Noord, dat uitgaat van een woningbouwlocatie, ook vastgesteld door de gemeenteraad. Op dit moment vindt er onderzoek plaats om een verdere uitwerking te kunnen maken. Wanneer dit gereed is zal er meer zekerheid zijn of de visie, eventueel met aanpassingen, gerealiseerd kan worden. De daadwerkelijke realisatie zal echter nog even op zich laten wachten, ook omdat naar verwachting niet alles gelijktijdig gerealiseerd kan worden. Staat de indeling van de wijk vast? Met de vaststelling van de visie staat de hoofdstructuur vast zoals dat op de visiekaart en de uitgangspunten is weergegeven. Binnen deze kaders wordt nader onderzocht om de verdere invulling te laten plaatsvinden. Komen er ook eengezinswoningen? De visie geeft vooral hoofdlijnen van bebouwing weer. Bij een modelmatige invulling, om te kijken of de visie ook realistisch is, is er ook van uitgegaan dat er eengezinswoningen komen in de vorm van stadswoningen. Gelet op de woningbehoefte wordt echter vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2026 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken gereed zijn en procedures doorlopen zijn. Dat zal naar verwachting enkele jaren in beslag nemen. Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Conform de Woonvisie zal er 30% sociale huur zijn. Als het autoluw wordt, hoe brengen mensen dan hun boodschappen en andere zware spullen naar hun woning? De appartementen en woningen zullen bereikbaar zijn voor zware spullen, zoals voor verhuizingen. Pakketservices (DHL, PostNL, enz.) en boodschappenservices (Picnic, AH, Jumbo, enz.) kunnen hun vracht afleveren in het mobiliteitshub, waar deze zaken opgehaald kunnen worden. Dat is ook gemakkelijk voor mensen die overdag niet thuis zijn. Hiermee wordt voorkomen dat er allerhande verkeersbewegingen door het groene gebied ontstaat, bestellingen opnieuw bezorgd moeten worden, met alle neveneffecten van dien (lucht, geluid, onveiligheid). Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij de totstandkoming van de visie is met de belangrijkste stakeholders (eigenaren, huurder(s) gesproken. Samengevat kan gesteld worden dat deze enthousiast zijn. Ook zijn wij nog in overleg met de schoolbesturen over de toekomst van de scholen. Daarover zal de gemeenteraad ook een besluit moeten nemen. Omdat dit nog een visie is, zal met alle partijen verder gesproken moeten worden en onderzocht moeten worden wat de mogelijkheden zijn om de functies opnieuw in het gebied onder te brengen of om elders een nieuwe locatie te vinden. Daarbij zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Om een aantrekkelijk, groen woongebied te creëren waar de gebruiker belangrijker is dan het verkeer, gaat de visie ervanuit dat de Jan van der Heydenweg een andere route krijgt. Bij de vaststelling van de visie is besloten dat voorlopig de Jan van der Heydenweg in stand gehouden blijft. De visie is vooruitstrevend, maar eerst zal het alternatief goed onderzocht moeten worden. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad zal verder onderzocht worden in relatie tot verkeerscirculatie met de binnenstad. Daarbij komen dan ook het gebruik van de Overtoom, het gebruik van zwaar verkeer door de Benschopperpoort en over de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat aan de orde. Op welke afstand van de woningen aan de Vrouw Baertestraat en Jolandeplantsoen wordt er straks gebouwd? Op dit moment variëren de afstanden van de bebouwing van woon- en zorgcentrum Ewoud en de scholen (met bijgebouwen) tot de bestaande bebouwing tussen de ca. 62 m bij de Vrouw Baertestraat en ca. 65 m bij de Vrouw Beartestraat en Jolande Plantsoen. De visie geeft als beeld resp. ca 75 en 65 m. Wij vestigen er echter de aandacht op dat gaande het proces de afstanden exacter worden. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Wij gaan momenteel uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? Wij willen de kwaliteit van de bebouwing en de inrichting van het buitenterrein bewaken door adviezen van de welstandcommissie leidend te laten zijn en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast zullen wij de nodige kwaliteitsbepalingen opnemen in overeenkomsten en zo mogelijk planologische maatregelen (zoals een bestemmingsplan). Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? Daarover kunnen we nog geen uitspraak doen. We gaan dit nader onderzoeken, mede tegen de achtergrond dat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.