Zoekresultaat 1 - 10 van 31 resultaten

  • Winkelcentrum De Clinckhoeff

    Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding. De verwachting is dat de verbouwing plaatsvindt tussen 2025 en 2027.

  • Kromme IJsselgebied

    Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief De gemeenteraad heeft besloten dat 80% van het Kromme IJsselgebied in de toekomst een buitengebied blijft. Maximaal 20% mag gebruikt worden voor woningbouw. De huizen moeten aan de rand van het gebied komen en beginnen bij de rand van de huidige stad. Dit staat in het gebiedsperspectief Kromme IJsselgebied. Het Kromme IJsselgebied is een landelijk gebied met cultuurhistorische waarde. Daarom staan cultuurhistorie en landschap centraal in het gebiedsperspectief. Lees het hele gebiedsperspectief, met raadsvoorstel en achterliggende documenten (punt 6).  Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Van april tot september 2022 liep er een participatietraject om het gebiedsperspectief te maken. We organiseerden 3 gebiedsateliers en stuurden een digitale enquête uit. Ten slotte konden belanghebbenden hun mening geven over het definitieve document. Het gemeentebestuur heeft deze reacties beantwoord. Wilt u alles teruglezen over dit participatietraject? U vindt een samenvatting van de resultaten van alle gebiedsateliers en de enquête in de bijlagen van het gebiedsperspectief (pagina 55). Verder vroeg de gemeenteraad bij het vaststellen van het gebiedsperspectief om een verdere uitwerking op een paar onderwerpen van het gebiedsperspectief. Daarom starten we een nieuw participatietraject. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitwerken. Dit traject moet leiden tot de randvoorwaarden en het programma voor: Een toekomstbestendig buitengebied Het bouwen van woningen aan de stadsrand Wat gaan we de komende tijd doen? De gemeente werkt samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief. Dit doen we met behulp van een participatietraject. Om dit traject goed te laten verlopen, volgen we 3 belangrijke punten: Duidelijke kaders en doelen voor de participatie Tijdige en duidelijke terugkoppeling Voortbouwen op het eerdere participatietraject We organiseren 3 interactieve bijeenkomsten (gebiedsateliers) om ideeën op te halen voor de aanscherping van het gebiedsperspectief. De bijeenkomsten vinden plaats in het Zendstation. Vóór de eerste bijeenkomst sturen we een digitale enquête naar belanghebbenden om alvast een eerste beeld te krijgen van de ideeën die spelen. De gebiedsateliers hebben de volgende thema’s: 22 oktober | Gebiedsatelier 1: verdieping van de opgaven In deze bijeenkomst bespreken we de verschillende opgaven die voor ons liggen. We willen beter begrijpen hoe mensen nu tegen de thema's natuur en recreatie, wonen, duurzame energieopwekking en landbouw aankijken. Daarnaast onderzoeken we mogelijke oplossingen die horen bij deze opgaven. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 22 oktober en vindt plaats in Het Zendstation. 18 november | Gebiedsatelier 2: relaties, afhankelijkheden en gevolgen Tijdens dit gebiedsatelier gaan we op zoek naar verbanden en mogelijke knelpunten tussen de opgaven en oplossingen. Samen onderzoeken we de gevolgen van bepaalde keuzes. We gaan in groepjes aan de slag om te kijken waar kansen liggen en waar problemen kunnen ontstaan. We gaan in op onder andere de volgende onderzoeksvragen: ‘Waar kunnen we gebruikmaken van kansen?’ en ‘waar en op welke manier botsen opgaven met elkaar?' Dit gebiedsatelier staat gepland voor 18 november en vindt plaats in Het Zendstation. 16 december | Gebiedsatelier 3: ruimtelijk raamwerk In dit gebiedsatelier leggen we het ruimtelijk raamwerk van het gebiedsperspectief voor. Dit raamwerk bevat keuzes waarin de inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden is meegenomen. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 16 december en vindt plaats in Het Zendstation. Wilt u meedenken? Alleen samen komen we tot een goede aanscherping van het gebiedsperspectief. Wilt u deelnemen aan de gebiedsateliers, wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar krommeijsselgebied@ijsselstein.nl.

  • Paardenveld-Noord

    Wat? De gemeenteraad heeft op 20 mei 2021 de visie Paardenveld-Noord vastgesteld. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie geeft aan hoe we het plangebied willen ontwikkelen. Het geeft een beeld op hoofdlijnen en is richting gevend. Het plangebied ligt op steenworp afstand van de historische binnenstad. Het grenst direct aan de Hollandse IJssel. Het gebied is goed ontsloten met openbaar vervoer, de fiets en auto. Omsloten tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen ligt het gebied Paardenveld-Noord. Hier gaan we bouwen voor toekomstige generaties in IJsselstein. Een duurzame wijk waar mens, natuur, klimaat en gezondheid centraal staan. Paardenveld-Noord, dé plek waar 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. Een wijk van de toekomst, waar groen, circulair en klimaatadaptieve maatregelen centraal staan. Een autoluwe wijk, zodat kinderen vrij voor de deur kunnen spelen. De levensloopbestendige seniorenwoningen worden zo ingericht, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig 'thuis' kunnen wonen. Kortom, gelijkvloers, nabij welzijns- en gezondheidszorg, domotica toepassingen (slimme sloten, video deurbel en meer) en de belangrijkste voorzieningen op loopafstand. Daarnaast blijft het woonzorgcentrum Ewoud in het gebied bestaan. De parkeervoorziening is beoogd op één centrale plek, op loopafstand van de woningen. We noemen dit een 'Mobiliteitshub'. Zo'n hub kent ook andere functies voor gemeenschappelijk gebruik. Denk hierbij aan pakketservice, sport en ontspanning, horeca, steunpost, hulpdiensten en soortgelijk. Ook de bushalte is op loofafstand. Klik op de foto om de foto te vergroten. Waarom? Wij zien dat er in de komende jaren veranderingen in dit gebied zullen optreden. Denk aan tijdelijke huisvesting in de school De Wenteltrap. Ook zullen er bedrijven vertrekken. Het gebied zal de komende jaren transformeren naar een woon (zorg)gebied. Deze transformatie zal stapsgewijs plaatsvinden. De vraag naar woningen voor jong en oud is groot. We zien veranderingen in mobiliteit op ons afkomen. Duurzaamheid leeft enorm. We werken toe naar een klimaatneutraal IJsselstein in 2050. Het plan Paardenveld-Noord gaat uit van een klimaatadaptieve woonwijk. Woningen worden gebouwd volgens de nieuwste inzichten op het gebied van energie, warmte, water en milieu. Woningen zullen in grote mate voorzien in de eigen energievraag. Dat vraagt om warmtepompen, zonne-energie, warmteterugwinning en warmtewisselaars. Ook de openbare ruimte wordt zo ingericht, dat het bijdraagt aan de biodiversiteit en duurzaamheidsdoelstellingen: regenwateropvang en -berging en het tegengaan van hittestress. Tegelijkertijd is het een unieke locatie voor woningbouw, vanwege haar ligging. Paardenveld-Noord ligt op een steenworp afstand van de binnenstad en de Hollandse IJssel en kent een goede aansluiting op het openbaar vervoer en de (fiets)snelweg. Ouderen- en gezondheidszorg zijn aanwezig. Hoe? De gemeente IJsselstein heeft, samen met stedenbouwkundigbureau Imoss, een oriëntatie gemaakt voor hoe het gebied eruit kan zien na transformatie. Tegelijkertijd is de visie een beoordelingskader waarbinnen ontwikkelingen worden gefaciliteerd door de gemeente. Er zullen 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. 30% van het woningaanbod is bedoeld voor de sociale huursector. Een woongebied met een eigen identiteit voor jong en oud, die we in de komende tien jaar fasegewijs willen ontwikkelen. Paardenveld-Noord is opgedeeld in drie deelgebieden. De gemeente richt zich op de ontwikkeling van het middengebied, dat tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg ligt (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). In de huidige situatie staat hier de praktijkschool Baanbreker, basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een uitvaartcentrum. Ook staan er diverse bedrijfsgebouwen die gebruikt worden door WerkwIJSS en als sportschool en gebouwen voor culturele activiteiten. De eerste visie voor de indeling van de wijk is volgens een campusmodel. De appartementengebouwen worden aan de buitenranden van de wijk gesitueerd. In het midden van de wijk is ruimte voor een gezamenlijk park. Om de authentieke Paardenlaan tot zijn recht te laten komen, is in de visie de bouwhoogte aan de laan beperkt tot vier, soms vijf bouwlagen. In het noorden van het plangebied behouden we het een ensemble van historische bebouwing aan de Panoven, een ankerpunt voor het gebied. Langs de Beneluxweg en de Utrechtseweg is rekening gehouden met hogere bebouwing. Langs de Beneluxweg komt water voor voldoende waterberging. Afwijkend van de visie heeft de raad besloten dat de Jan van der Heydenweg tenminste tot 2035 blijft bestaan, de mogelijkheden voor een alternatief worden nader onderzocht. Ook Zorgcentrum Ewoud heeft plannen om woningen aan de Marijke Meuhof te vervangen voor een nieuw zorggedeelte en nieuwe appartementen. Video/animatie Beschrijving: animatie Paardenveld-Noord Wanneer? Eind 2023 kunnen we meer zeggen over de planning. De komende tijd worden er gesprekken gevoerd en wordt de visie nader uitgewerkt. Er zal zeker niet vóór 2026 gebouwd worden. 2022 De afgelopen maanden hebben we een beeld gevormd wat nodig is om het plan een stap verder te brengen. Er is en plan van aanpak opgesteld. Tegelijkertijd wordt aandacht besteedt aan eventuele aanbesteding van (delen van) het gebied als onderdeel van onderzoek naar samenwerking met een ontwikkelaar. Dit is eveneens een onderdeel van het voorstel op het vaststellen van de visie. 20 mei 2021 De gemeenteraad stelt de visie Paardenveld-Noord vast. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie is op hoofdlijnen en richting gevend. Bij de uitwerking zullen zeker veranderingen optreden. De volgende stap is nu via een projectmatige aanpak het uitwerken van de visie naar een ontwikkelingsplan. Hiermee wordt onderzocht hoe een gefaseerde ontwikkeling mogelijk is. Het biedt ook de basis voor een bestemmingsplan/ omgevingsplan, bouwplannen en een inrichtingsplan. Dit geldt vooral over het deel bij de huidige Baden Powellweg. Over het opstellen van het ontwikkelingsplan zal verdere communicatie plaatsvinden met betrokkenheid van de inwoners, eigenaren en belanghebbenden. Voor particuliere ontwikkelingen dient de visie als basis voor een op te stellen kader of 'kavelpaspoort'. 2020 Wij hebben onze inwoners, ondernemers en belanghebbenden gevraagd wat zij vinden van de eerste plannen van Paardenveld-Noord Hiervoor is ter oriëntatie een ontwerpschets gemaakt om de plannen zichtbaar te maken. Aan de hand van deze ontwerpschets is medewerking gevraagd aan een enquête. Ruim 1.100 inwoners hebben hieraan mee gedaan. De uitkomsten laten zien dat de vraag naar woningen groot is. IJsselsteiners, jong en oud, willen graag in Paardenveld-Noord wonen. Met de uitkomsten van de enquête en de reacties van gesprekken met belanghebbenden is de conceptvisie bijgewerkt naar de uiteindelijke visie. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? Duidelijk is dat er in de nabije toekomst veranderingen gaan optreden in het gebied Paardenveld Noord. De gemeenteraad heeft hiertoe op 20 mei 2021 de visie Paardenveld Noord vastgesteld. De visie is een vooruitblik op hetgeen we willen bereiken met het gebied. Die visie fungeert als een inspirerende, dynamische en uitdagende basis dat de ambitieuze toekomst voor het gebied schetst. Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Voor de uitwerking van de visie zal er verder onderzoek moeten plaatsvinden. Daaruit kan naar voren komen dat onderdelen niet zo gerealiseerd kunnen worden als bedacht in de visie. Ook zullen diverse procedures gevolgd moeten worden, die lange tijd in beslag kunnen nemen. Maar het doel blijft wel om de visie zoveel mogelijk te realiseren, mede gelet op al bekende en op afkomende wetgeving op het gebied van o.a. klimaat, energie, gezondheid. Zoals hiervoor aangegeven, moet het plan ook realistisch zijn. Hierbij zijn marktomstandigheden ook van invloed op de haalbaarheid. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? Het Campusmodel is als uitgangspunt genomen, omdat wij denken dat dit het meest aantrekkelijk model is. Bij de uitwerking van de visie zal hier zoveel mogelijk aan worden vastgehouden, maar staan we, indien nodig, nog wel open voor alternatieve invulling. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie vastgesteld met daarin de opgave om 2500 woningen in de komende 10 jaar te realiseren. Aanvullend is de visie Paardenveld Noord, dat uitgaat van een woningbouwlocatie, ook vastgesteld door de gemeenteraad. Op dit moment vindt er onderzoek plaats om een verdere uitwerking te kunnen maken. Wanneer dit gereed is zal er meer zekerheid zijn of de visie, eventueel met aanpassingen, gerealiseerd kan worden. De daadwerkelijke realisatie zal echter nog even op zich laten wachten, ook omdat naar verwachting niet alles gelijktijdig gerealiseerd kan worden. Staat de indeling van de wijk vast? Met de vaststelling van de visie staat de hoofdstructuur vast zoals dat op de visiekaart en de uitgangspunten is weergegeven. Binnen deze kaders wordt nader onderzocht om de verdere invulling te laten plaatsvinden. Komen er ook eengezinswoningen? De visie geeft vooral hoofdlijnen van bebouwing weer. Bij een modelmatige invulling, om te kijken of de visie ook realistisch is, is er ook van uitgegaan dat er eengezinswoningen komen in de vorm van stadswoningen. Gelet op de woningbehoefte wordt echter vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2026 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken gereed zijn en procedures doorlopen zijn. Dat zal naar verwachting enkele jaren in beslag nemen. Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Conform de Woonvisie zal er 30% sociale huur zijn. Als het autoluw wordt, hoe brengen mensen dan hun boodschappen en andere zware spullen naar hun woning? De appartementen en woningen zullen bereikbaar zijn voor zware spullen, zoals voor verhuizingen. Pakketservices (DHL, PostNL, enz.) en boodschappenservices (Picnic, AH, Jumbo, enz.) kunnen hun vracht afleveren in het mobiliteitshub, waar deze zaken opgehaald kunnen worden. Dat is ook gemakkelijk voor mensen die overdag niet thuis zijn. Hiermee wordt voorkomen dat er allerhande verkeersbewegingen door het groene gebied ontstaat, bestellingen opnieuw bezorgd moeten worden, met alle neveneffecten van dien (lucht, geluid, onveiligheid). Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij de totstandkoming van de visie is met de belangrijkste stakeholders (eigenaren, huurder(s) gesproken. Samengevat kan gesteld worden dat deze enthousiast zijn. Ook zijn wij nog in overleg met de schoolbesturen over de toekomst van de scholen. Daarover zal de gemeenteraad ook een besluit moeten nemen. Omdat dit nog een visie is, zal met alle partijen verder gesproken moeten worden en onderzocht moeten worden wat de mogelijkheden zijn om de functies opnieuw in het gebied onder te brengen of om elders een nieuwe locatie te vinden. Daarbij zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Om een aantrekkelijk, groen woongebied te creëren waar de gebruiker belangrijker is dan het verkeer, gaat de visie ervanuit dat de Jan van der Heydenweg een andere route krijgt. Bij de vaststelling van de visie is besloten dat voorlopig de Jan van der Heydenweg in stand gehouden blijft. De visie is vooruitstrevend, maar eerst zal het alternatief goed onderzocht moeten worden. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad zal verder onderzocht worden in relatie tot verkeerscirculatie met de binnenstad. Daarbij komen dan ook het gebruik van de Overtoom, het gebruik van zwaar verkeer door de Benschopperpoort en over de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat aan de orde. Op welke afstand van de woningen aan de Vrouw Baertestraat en Jolandeplantsoen wordt er straks gebouwd? Op dit moment variëren de afstanden van de bebouwing van woon- en zorgcentrum Ewoud en de scholen (met bijgebouwen) tot de bestaande bebouwing tussen de ca. 62 m bij de Vrouw Baertestraat en ca. 65 m bij de Vrouw Beartestraat en Jolande Plantsoen. De visie geeft als beeld resp. ca 75 en 65 m. Wij vestigen er echter de aandacht op dat gaande het proces de afstanden exacter worden. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Wij gaan momenteel uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? Wij willen de kwaliteit van de bebouwing en de inrichting van het buitenterrein bewaken door adviezen van de welstandcommissie leidend te laten zijn en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast zullen wij de nodige kwaliteitsbepalingen opnemen in overeenkomsten en zo mogelijk planologische maatregelen (zoals een bestemmingsplan). Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? Daarover kunnen we nog geen uitspraak doen. We gaan dit nader onderzoeken, mede tegen de achtergrond dat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.

  • Mr. Abbink Spainkstraat

    Wat? De oude LTS aan de Meester Abbink Spainkstraat 36-38 wordt niet meer gebruikt als school. De gemeente heeft projectontwikkelaar Claver Real Estate de opdracht gegeven om het gebouw om te bouwen tot huur- en koopwoningen. Belangrijke punten voor dit plan zijn: Het gaat om herinrichting. Waardevolle onderdelen zoals de gevelversiering op de zijkant van het gebouw en bij de ingang blijven bewaard. Er komen 25 studio's, appartementen en grondgebonden woningen (woningen op straatniveau). De bestaande herkenbare gangen, trappenhallen en klaslokalen blijven bewaard. Veilig wonen voor iedereen (levensloopgeschikt). Op de begane grond komt een ruimte waar u samen gebruik van kunt maken, met uitzicht over de groene voortuin. Hier kunnen bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten. Ook komen er een jeu de boules baan en verschillende zit- en speelelementen. Zo wordt de buitenruimte een ontmoetingsplek voor de buurt en bewoners. Afbeeldingen: sfeerimpressie herontwikkeling voormalige LTS school Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze 'Woonvisie'. Dit is een document waarin het beleid op het gebied van de hele woningmarkt of een deel daarvan is uitgewerkt. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Wanneer? De verwachte planning op dit moment is: Najaar 2025: verwachte sleuteloverdracht nieuwe bewoners Noverber 2024: sleuteloverdracht aan projectontwikkelaar en start verbouwing Voorjaar 2024: aanvraag omgevingsvergunning

  • Randdijk

    Wat? In het zuidelijke deel van de Randdijk (de plek van de boerderij en het erf) zijn er plannen voor de bouw van een appartementencomplex met 145 appartementen. De belangrijkste punten in dit plan zijn: De woningen komen in het zuidelijke deel van de Randdijk. Het uitzicht vanaf de balkons van de Cape Kennedy flat verandert bijna niet. Het ontwerp is in dezelfde stijl als de Cape Kennedy flat en heeft 4 verdiepingen met hoektorens van 7 en 9 verdiepingen. De toegang tot het gebouw is via de bestaande toegangsweg (Randdijk-Ruimtevaartbaan). Parkeren kan onder het gebouw. Voor het noordelijke deel van de Randdijk komt een groenverbeterplan. Hier willen we de landschappelijke kwaliteiten van het gebied houden. De natuur blijft bestaan: er komen half verharde wandelpaden en speelruimtes, en het groen dat er al is wordt verbeterd. Deze onderwerpen worden behandeld in een apart participatietraject. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral door jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad houden. Maar ook winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en schreven samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten. De belangrijkste punten binnen dit plan zijn opgesomd onder het kopje 'Wat?'. De raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast op 3 februari 2022. De ontwikkelaar stelde een ontwerpbestemmingsplan op met informatie uit de Nota van Uitgangspunten. Het college heeft dit ontwerpbestemmingsplan vastgesteld. Het plan kon u inzien van 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024. Tijdens deze periode kon u het plan bekijken en een reactie (zienswijze) geven. Bekijk de vastgestelde versie van het plan via www.ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-VA01). Of kijk op officielebekendmakingen.nl. Wanneer? 3 oktober 2024: Vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad 21 december tot en met 31 januari 2024: het ontwerpbestemmingsplan was te bekijken via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). 6 september 2023: buurtbewoners en andere geïnteresseerden konden tijdens een inloopbijeenkomst van de ontwikkelaar meedenken over het bouwontwerp. 3 februari 2022: de raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast. Participatie Projectonteikkelaar Vabo Ontwikkeling B.V. nodigde buurtbewoners en andere geïnteresseerden uit om mee te denken over het appartementencomplex. Apart participatietraject voor groen Naast de bouwplannen gaan we het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor komt een apart participatietraject waarbinnen u kunt meedenken.

  • Contact en openingstijden

    Bellen 14 030 (maandag tot en met vrijdag, 08.30 – 17.00 uur). Vanuit het buitenland: 0031 30 686 1611 Voor spoedgevallen buiten werktijd bel: 14 030 Denk aan een gat in het wegdek of omgewaaide bomen. In ieder geval zaken die niet tot de volgende werkdag of na het weekend kunnen wachten. Mailen Mail ons via het algemene contactformulier. Contactformulier Postadres Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Openingstijden Publieksbalie Op afspraak Bijvoorbeeld voor het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels of een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Maandag: 08.30 – 12.30 uur Dinsdag: 08.30 – 12.30 uur Woensdag: 08.30 – 12.30 uur, 13.30 – 17.00 uur en 18.00 – 20.00 uur Donderdag: 08.30 – 12.30 uur Vrijdag: 08.30 – 12.30 uur, 13.30 – 17.00 uur en 18.00 – 20.00 uur Informatiebalie Geen afspraak nodig Melding doen of haal uw reisdocument op. Maandag tot en met vrijdag: 08.30 – 17.00 uur Bereikbaarheid Tram of bus De volgende bus- en tramlijnen stoppen bij halte Binnenstad, op 5 minuten loopafstand van het stadhuis. Sneltram 21 (Utrecht (Science Park of Centraal Station) via Nieuwegein – IJsselstein Bus 31 (IJsselstein – Bilthoven) Bus 106 (Nieuwegein – Gouda) Bus 195 (Benschop – Utrecht CS) Bus 295 (Rotterdam Capelse Brug – Utrecht CS) Buurtbus 504 (IJsselstein – Montfoort) Buurtbus 505 (IJsselstein – Woerden) Eigen vervoer Volg de borden richting parkeergarage Overtoom. Deze parkeergarage bevindt zich onder het stadhuis en heeft 2 ingangen. De Westzijde ligt aan de Benschopperweg. De Oostzijde ligt aan de Hogebiezen. Parkeren is de eerste 2 uur gratis. Toegankelijkheid Het publieksgedeelte op de begane grond is tijdens openingstijden toegankelijk voor bezoekers en klanten. De rest van het stadhuis is niet toegankelijk voor publiek, alleen op afspraak én onder begeleiding. Informatiepunt Digitale Overheid Contact met de overheid verloopt steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de Bibliotheek Lek & IJssel. Zij denken graag met u mee en geven informatie, zodat u verder kunt. Ze kunnen u ook in contact brengen met de juiste organisatie, passend bij uw vraag en behoefte. Lees meer over Informatiepunt Digitale Overheid. Iets melden of een klacht indienen? Neem voor meldingen over afval, plaagdierenbestrijding en straatreiniging contact op met de RMN. Contactgegevens RMN info@rmn.nl 0900 – 603 92 22 Kijk voor actuele openingstijden op rmn.nl. Zijn er problemen met wegen, bomen, beplanting of bijvoorbeeld aan het straatmeubilair, doe een melding openbare ruimte. Camerabeveiliging Het stadhuis is beveiligd met videocamera's. Zo zorgen we voor uw en onze veiligheid, gezondheid en eigendommen. We houden ons hierbij aan de privacywetgeving. Huisregels Niet toegestaan Het dragen van wapens of gevaarlijke voorwerpen. Roken en drugsgebruik. (Geluids)overlast en grensoverschrijdend gedrag. Huisdieren, met uitzondering van hulphonden. Eten en drinken. Alleen tijdens officiële gelegenheden. Overige regels Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen. Voor het maken van beeld- en geluidsopnames moet u om toestemming vragen van alle betrokkenen. Strafbare feiten melden wij aan de politie. Veroorzaakte schade wordt verhaald op diegene die de schade heeft veroorzaakt.

  • Oplaadpunten elektrisch rijden

    Publieke oplaadpunten Op de website van MRA-e  kunt u een overzicht van alle openbare oplaadpunten vinden. Oplaadpunt eigen terrein Kunt u uw elektrische auto op uw eigen terrein parkeren, dan moet u zelf voor een laadpaal zorgen. Dit geldt ook voor bedrijven met eigen parkeergelegenheid. Vindt u dat er te weinig openbare oplaadpunten zijn? U kunt onder bepaalde voorwaarden een extra oplaadpunt aanvragen. Openbaar oplaadpunt aanvragen Aanvragen worden beoordeeld volgens het beleid. De meeste laadpalen worden op openbare parkeerplaatsen geplaatst. Hoe werkt het? Dien uw aanvraag in via de website van MRA-e. MRA-e neemt uw aanvraag in behandeling. Samen met de gemeente wordt bepaald welke plekken geschikt zijn voor oplaadpunten. Als de plaats voor de laadplek is bepaald, dan neemt de gemeente daarna een besluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor elektrisch laden (een verkeersbesluit). Proces Aanvragen worden binnen 14 werkdagen in behandeling genomen. Het duurt ongeveer 44 weken voordat de laadpaal wordt geplaatst. Het kan langer duren als er bijvoorbeeld afwijzende reacties komen tegen de geplande locatie. Of als er bodemonderzoek nodig is. Kosten Het aanvragen van een openbaar oplaadpunt is gratis. Veelgestelde vragen Ik ben slecht ter been, kan ik een laadpaal dichterbij huis krijgen? Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal staat. Heeft u een elektrische auto en een eigen gehandicaptenparkeerplaats? Dan kunt u een laadplaats op deze plek aanvragen. De laadpaal is altijd bezet, omdat mensen een opgeladen auto laten staan. Kan de gemeente een extra paal neerzetten? Wij plaatsen alleen extra laadpalen als uit onze informatie blijkt dat er meer oplaadcapaciteit nodig is. In onze wijk is er een hoge parkeerdruk (te weinig parkeerplekken). Er staat nu een laadpaal met 2 aansluitpunten die 2 parkeerplaatsen inneemt, maar er is maar 1 elektrische auto in onze wijk. Waarom neemt de laadpaal niet gewoon 1 parkeerplek in? Elk openbaar oplaadpunt heeft 2 aansluitpunten en staat vrijwel altijd bij 2 parkeerplekken of -vakken. De dichtstbijzijnde laadpaal is x meter van mijn huis. Kan er dichterbij niet 1 komen? Ik heb verschillende buren die ook nadenken over het kopen van een elektrische auto. Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal staat. Wij plaatsen extra laadpalen als uit onze informatie blijkt dat er meer oplaadcapaciteit nodig is. Ik heb een parkeerbon gehad toen ik op een laadplek stond, omdat alle andere parkeerplekken bezet waren. Kunnen jullie die boete terugdraaien? Nee. U mag alleen bij een laadpaal staan als u echt aan het opladen bent. Anders loopt u het risico dat u een bon krijgt. Mag ik een laadkabel vanuit mijn eigen woning over de stoep naar mijn auto leggen? Nee, dit mag niet vanwege veiligheid, omdat mensen kunnen struikelen. Wil de gemeente een kabelgoottegel plaatsen vanaf mijn woning over de stoep naar mijn auto? Wij leggen geen kabelgoottegels aan en dit is ook niet toegestaan voor inwoners. Wij leggen openbare laadpalen aan die toegankelijk zijn voor iedereen. Een kabelgoottegel is maar te gebruiken voor 1 persoon. Heb ik als inwoner invloed op de plek waar een oplaadpaal geplaatst wordt? Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal komt. MRA-e doet dit in opdracht van de gemeente. Wij gaan graag met u in gesprek, maar het wijzigen van een plek komt niet vaak voor. Ook omdat elke andere plek zorgt voor nieuwe bezwaren. Wordt een oplaadpaal verwijderd als een aanvrager verhuist? Een openbare laadpaal is eigendom van de gemeente en blijft staan als de aanvraag verhuist.

  • Lagebiezen 4 en 6

    Wat? Deze (oude school)locatie is perfect voor woningbouw, omdat het dichtbij het centrum ligt. Ook zijn er voorzieningen zoals dagbesteding, een fysiotherapie en fietsenwinkel in de buurt. Het openbaar vervoer is op loopafstand bereikbaar. De belangrijkste uitgangspunten voor het plan zijn: Een mix van grondgebonden woningen en appartementen. Maximaal 3 bouwlagen. Bestaand groen blijft zo veel mogelijk behouden. Aantal parkeerplaatsen volgens de parkeereisen van de gemeente. In de nieuwsbrief van juli 2024 leest u alles over de laatste ontwikkelingen.  Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en hebben samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten (pdf, 64,8 MB) geschreven. Hierin staan de voorwaarden voor het toekomstige ontwerpplan. Op 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad de Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Wanneer? De volgende stappen zijn het kiezen van een projectontwikkelaar (via een aanbesteding) en het maken van een definitief ontwerpplan. Daarna volgen de officiële procedures, zoals het aanpassen van het bestemmingsplan. Tijdens dit proces is het mogelijk om uw mening te geven. Meer informatie Als u vragen heeft of meer informatie wilt ontvangen, kunt u een e-mail sturen of bellen naar het algemene telefoonnummer 14 030.

  • Actuele werkzaamheden

    Carpoolplaats N210 Tot en met eind januari 2025 werkt de Provincie aan de carpoolplaats aan de N210. Gedurende deze periode is de carpoolplaats volledig afgesloten. Carpoolers kunnen gebruik maken van Carpoolplaats Nieuwegein Zuid A2. De provincie vraagt iedereen om zijn auto op tijd weg te halen. In en uitritten parkeergarage Overtoom Van januari t/m april renoveren we de in- en uitritten van de parkeergarage aan de Overtoomzijde en Benschopperwegzijde. We vernieuwen de toegangshekken en wandverlichting en renoveren de vloeren en wanden. De garage is bereikbaar, er is altijd één zijde open. Planning werkzaamheden: - 6 januari t/m 10 januari: Overtoomzijde dicht. - 13 januari t/m 7 maart: Benschopperwegzijde dicht. - 10 maart t/m 18 april: Overtoomzijde dicht.

  • Woonurgentie aanvragen

    Een urgentieverklaring is bedoeld voor mensen die in een noodsituatie zitten en dringend een andere woning nodig hebben. Wat kan een noodsituatie zijn? Denk aan: relatiebeëindiging in combinatie met de dagelijkse zorg voor minderjarige kinderen, financiële problemen buiten uw schuld om of medische problemen. Website WoningnNet Wanneer kan ik urgentie aanvragen? Voor een urgentieverklaring moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent minimaal 18 jaar oud; U bent minimaal 1 jaar onafgebroken ingezetene van de gemeente IJsselstein; U beschikt over een zelfstandige woonruimte; Een verhuizing binnen 6 maanden is noodzakelijk; U heeft een betaalde inschrijving bij WoningNet en reageert passend op het woningaanbod; Uw belastbaar gezinsinkomen is lager dan € 61.046,- (2024) Hoe lang duurt het Na ontvangst van uw complete aanvraag, krijgt u binnen 8 weken schriftelijk bericht met het besluit over uw aanvraag. Is de aanvraag niet compleet aangeleverd, dan krijgt u het verzoek de aanvullende stukken aan te leveren. De termijn van 8 weken wordt dan opgeschort. Vraagt u op medische gronden een urgentie aan, dan wordt u misschien opgeroepen door een keuringsarts. U krijgt hier schriftelijk bericht van. Meer informatie Het Klantcontactcentrum van WoningNet is bereikbaar op 0900 - 260 00 60 (gebruikelijke belkosten) van maandag tot en met vrijdag, 8:00 tot 17:00 uur. U kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.