Zoekresultaten 1 - 10 van 16 resultaten

  • Parkeerontheffing voetgangersgebied (verzinkbare palen)

    Om met uw (vracht)auto toegang te verkrijgen tot voetgangersgebied moet u een ontheffing aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Parkeerontheffing voergangsgebied'. Op basis van kentekenherkenning krijgen ontheffinghouders toegang tot het voetgangersgebied. Met een ontheffing kan u alleen korte tijd stilstaan voor het laden en het lossen. Over de mogelijkheden voor langer parkeren in de binnenstad vindt u meer informatie op de pagina parkeertarieven. Parkeerontheffing voetgangersgebied   Waar zijn de voetgangersgebieden? De gebieden in Terneuzen die als voetgangersgebied zijn aangemerkt, kunt u zien op het overzicht voetgangersgebieden. Deze gebieden zijn gesloten voor het verkeer door middel van verzinkbare palen of alleen op bepaalde tijden vrij toegankelijk voor laden en lossen: In Terneuzen zijn De Arsenaalstraat, Vlooswijkstraat, Noordstraat en Markt een voetgangersgebied. De Nieuwstraat in Terneuzen is alleen vrij toegankelijk op maandag t/m vrijdag van 7:00 uur tot 17:30 uur. Voor de overige uren wordt voor de Nieuwstraat geen parkeerontheffing uitgegeven. In Axel is de inrit alleen vrij toegankelijk op maandag t/m donderdag van 7:00 uur tot 21:00 uur, op vrijdag van 7:00 uur tot 21:30 uur en in het weekend van 16:00 uur tot 21:00 uur. De uitrit is altijd gesloten. Let op: de palen gaan op de genoemde eindtijden automatisch omhoog. U kunt na deze tijd niet vrij uitrijden. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat het noodzakelijk is dat u in het voetgangersgebied moet zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u daar een bedrijf heeft of bewoner of leverancier binnen het gebied bent. Kosten In 2024 kost een parkeerontheffing voor het voetgangersgebied € 23,70. Wijzigingen Heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Nadat wij de betaling hebben ontvangen is uw ontheffing binnen twee werkdagen actief. Storing melden Bent u in het bezit van een ontheffing maar is er een storing? Tijdens kantooruren kunt u bellen met de gemeente via 14 0115. Buiten kantooruren kunt u de storing bij de politie melden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren voor bijvoorbeeld meer dan 150 personen? Of voor meerdere dagen? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Een evenement heeft een openbaar karakter. Het is dus geen besloten gelegenheid, zoals een trouwfeest of verjaardag. Let op: verkoopt en/of verspreidt u kaarten voor een besloten gelegenheid, bijvoorbeeld onder sponsoren of deelnemers? Of maakt u reclame? Dan is er ook sprake van een evenement. Voor een groot evenement moet u de vergunning minimaal twaalf weken van te voren aanvragen. Voor een middelgroot evenement moet u de vergunning minimaal acht weken van te voren aanvragen. Aan beide vergunningen zijn kosten verbonden. Maak uw keuze uit de knoppen. Als burger heeft u hiervoor  DigiD nodig, als organisatie eHerkenning.   Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie   Wanneer is een evenement vergunningvrij? Voor een klein evenement, bijvoorbeeld een Sinterklaasintocht, buurtbarbecue, wandel- of fietstocht, braderie of optocht heeft u geen vergunning of melding nodig als: het maximaal 1 dag duurt er na 23:00 uur geen muziek meer ten gehore wordt gebracht het evenement uiterlijk om middernacht eindigt het een lokale uitstraling heeft en er dus niet op gericht is om bezoekers van buiten de wijk of kern aan te trekken tijdens het evenement geen doorgaande wegen worden afgesloten het evenement niet plaatsvindt in een (tijdelijk) bouwwerk zoals een tent of een schuur / loods het evenement niet wordt gehouden in of nabij een milieu- of natuurbeschermingsgebied het evenement geen circusvoorstelling is Vergunning aanvragen voor een middelgroot evenement Voor een middelgroot evenement, bijvoorbeeld een dorpsfeest, muziekoptreden of een grotere braderie heeft u een vergunning nodig. Hiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van een vergunningvrij evenement en: er muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00u er nadere verkeersmaatregelen nodig zijn er enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en – voorschriften Voor de aanvraag van een middelgroot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Vergunning aanvragen voor een groot evenement Voor een groot evenment moet u denken aan bijvoorbeeld de Havendagen in Terneuzen. Een groot evenement is een evenement waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van de Politie, Brandweer of GHOR is vereist. Voor de aanvraag van een groot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Andere activiteiten waarvoor u een melding of aanvraag moet doen Alcohol schenken tijdens een evenement of besloten gelegenheid Gebruik van een gebouw met meer dan 50 personen Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit Inschrijven kermis Klein kansspel (bingo of rad van fortuin) Loterij Materiaal voor een evenement huren Snuffelmarkt Standplaats voor kraam of verkoopwagen Vuur stoken bij een evenement Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel.14 0115. Wilt u dat wij uw evenement vermelden op onze website, klik dan op publiciteit voor uw evenement. Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren) Verkoop op openbare weg of aan huis (venten) Vuurwerk afsteken Verkeersregelaars

  • Wegslepen voertuigen op de openbare weg

    Bij de gemeente en de politie komen regelmatig klachten binnen over aanhangwagens, caravans en kampeerwagens die langdurig op de openbare weg staan geparkeerd. Op grond van de Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen mogen deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. Staan voertuigen langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg? Dan brengt de toezichthouder een sticker aan op het voertuig. Daarop staat voor welke datum de eigenaar het voertuig van de openbare weg moet verwijderen. Ook vermeldt de sticker het overtreden voorschrift. Onderneemt de eigenaar geen actie? Dan verwijderen wij het voertuig van de openbare weg en voeren het af naar de gemeentelijke vestiging ‘De Koegors’, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Daar bewaren we het voertuig ten hoogste dertien weken. De gemeente publiceert deze verwijdering en de opslag van het voertuig in de gemeentelijke rubriek van het Zeeuws Vlaams Advertentieblad. Daarin vragen we de eigenaar contact op te nemen. Als de eigenaar zich meldt kan deze het voertuig terug krijgen, na betaling van de kosten van verwijdering en opslag. Meldt de eigenaar zich niet? Dan verkopen of vernietigen wij het voertuig.

  • Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren)

    Wilt u geld (collecte) of goederen inzamelen voor een goed doel? Dan mag dit alleen als: Het een inzameling in besloten kring is; De inzameling is voor een instelling, organisatie of vereniging van ideele, liefdadige, recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. De collectanten beschikken over een bewijs van lidmaatschap of legitimatiebewijs van de instelling, organisatie of vereniging waarvoor de collecte is; De inzameling is voor een instelling die is opgenomen in het rooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving. De collectanten beschikken over een legitimatiebewijs van de instelling waarvoor de collecte is. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster vast. In dit rooster wijst het CBF aan grote landelijke collecterende fondsen een periode voor hun collecte toe. Voldoet u aan bovengenoemde voorwaarden dan heeft u geen vergunning nodig. In alle andere gevallen is het niet toegestaan. Onder het inzamelen van geld of goed vallen ook: het aanbieden van goederen of diensten waarbij de opbrengst geheel of gedeeltelijk voor een goed doel is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Briefadres

    U kunt een briefadres aanvragen als u geen (vast) woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Ook als u in een tehuis of inrichting verblijft en u kunt of wilt zich hier niet inschrijven, kunt u een briefadres aanvragen. De aanvraag voor het briefadres doet u in de gemeente waar de verlener van het briefadres woont.   Afspraak maken briefadres   Briefadres aanvragen Het aanvragen van een briefadres doet u aan de balie van de gemeente. Gebruik hiervoor de knop 'Afspraak maken briefadres'. Let op: het adres dat u opgeeft is van een woonhuis. Het mag geen bedrijf of postbusnummer zijn. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument), een schriftelijke opgave van de reden waarom u een briefadres nodig heeft, bijvoorbeeld een werkgeversverklaring of bewijs van de kamer van koophandel, een schriftelijke toestemming van de briefadresgever met een kopie van zijn identiteitsbewijs. Voorwaarden Om een briefadres te krijgen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: u heeft geen woonadres (de gemeente onderzoekt dit), het briefadres bevindt zich in Nederland, u heeft een duidelijke reden voor de aanvraag. Gaat de gemeente akkoord, dan krijgt u voortaan alle post van overheidsinstanties op dit briefadres. De briefadresgever van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. U moet uw briefadres wel zelf doorgeven aan alle andere instanties. Verzorgingstehuis / verpleegafdeling Wij krijgen vaak de vraag om personen in een verzorgingstehuis in te schrijven op het adres van de mantelzorger. Dit is helaas niet mogelijk. Enkel personen die zijn opgenomen op een verpleegafdeling komen in aanmerking voor een briefadres. Zij kunnen een briefadres nemen bij een mantelzorger. Gevolgen briefadres voor huidige bewoners Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Als u als briefadresgever twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor uw uitkering of huurtoeslag, dan kunt u het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat u toestemming verleent.

  • Parkeervergunning per dag of week

    Als uw bedrijf tijdelijk in het vergunningengebied moet parkeren of werken (bijvoorbeeld aannemers die met een bepaald bouwproject bezig zijn), dan kunt u bij ons een tijdelijke vergunning aanvragen. Een tijdelijke vergunning kan voor de periode van één dag, meer dagen of een week.   Parkeervergunning per dag of week aanvragen   Kosten In 2024 kost een tijdelijke parkeervergunning: 1-dagsvergunning € 5,80 weekvergunning € 23,80 U moet per kenteken en per zone (zone 1, 3 of 4) een vergunning aanvragen. Na betaling (of op de in de aanvraag aangegeven kalenderdatum(s), is de vergunning direct actief. Meer informatie Heeft u nog vragen? Kijk bij de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of of bel met 0115 - 455 490.

  • Alcoholwetvergunning

    U heeft een alcoholwetvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of gemeenschapshuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de Alcoholwet. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende, kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Bij de voortzetting van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een nieuwe alcoholwetvergunning wilt aanvragen, dient u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door een contactformulier in te dienen. Voor het aanvragen van een nieuwe vergunning heeft u de volgende documenten nodig. Bij een wijziging van een vergunning zijn niet altijd alle documenten nodig. Neem hiervoor contact op. Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholwetvergunning; Een Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemers; Een kopie van het legitimatiebewijs (geldig paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van alle leidinggevenden en van de ondernemers; De arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden; Een recente, gedetailleerde tekening van de inrichting van het bedrijf. Het ingevulde Bibobformulier Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholwetvergunning: Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf/de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf/de slijterij voldoet aan de eisen die staan in het Besluit eisen inrichtingen Alcoholwet. Voor horeca-inrichtingen van paracommerciële instellingen, zoals verenigingen en stichtingen, geldt een aantal aanvullende regels. Deze komen op het volgende neer: Door het bestuur van een vereniging of stichting moet een bestuursreglement worden opgesteld. Daarin moeten ook huisregels staan voor het gebruik van alcohol. Als voorbeeld kunt u gebruik maken van het modelbestuursreglement van de sportorganisatie NOC*NSF. Minimaal twee leidinggevenden (leden van de vereniging of stichting) moeten beschikken over een verklaring Sociale Hygiene. Barvrijwilligers moeten een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik hebben gevolgd. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen.  Meer informatie De volledige en actuele tekst van de Alcoholwet kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. De sluitingstijden natte horeca kunt u vinden in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Terneuzen. Heeft  u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Oprit, inrit of uitweg maken

    Voor het maken of aanpassen van een oprit, inrit of uitweg heeft u altijd een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze online aanvragen via het Omgevingsloket. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsvergunning aanvragen   Voorwaarden Loopt de gewenste inrit over water of sloot? Vraag dan eerst toestemming aan het waterschap. Komt de gewenste inrit uit op een provinciale weg, rijksweg of waterschapsweg? Vraag dan eerst toestemming aan de betreffende instantie.  U heeft een vergunning nodig voor: het maken van een inrit vanaf de weg; de weg veranderen, bijvoorbeeld de stoep verlagen; een bestaande inrit veranderen. De voorwaarden voor het kunnen verkrijgen van de vergunning kunt u vinden in artikel 3.58 van de verordening Fysieke leefomgeving Terneuzen; Omgevingsvergunning voor het maken, of veranderen van een uitweg. Kosten In 2024 bedragen de legeskosten voor deze vergunning € 257,-. De gemeente voert alle benodigde aanpassingen van het openbaar gebied voor u uit voor inritten op gemeentelijke grond. Zoals het verlagen van een stoep, verplaatsen van een lantaarnpaal of kappen van een boom. U mag dit niet zelf doen. Wilt u een kostenopgave voor uw situatie? Neem dan contact met ons op via contactformulier. Voeg hiervoor een duidelijke situatieschets en foto's toe. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Parkeervergunning weekmarkt

    Een parkeervergunning weekmarkt kunt u aanvragen voor een kwartaal of een jaar. U kunt uw keuze bij de aanvraag aangeven. U ontvangt vervolgens automatisch bericht als u de vergunning moet verlengen. Parkeervergunning weekmarkt aanvragen   Voorwaarden Een handelaar die een vaste standplaats inneemt op de woensdagmarkt in Terneuzen komt in aanmerking voor een parkeervergunning weekmarkt. U mag uitsluitend op woensdagen parkeren op de Markt of op de Rosegracht (afhankelijk van uw standplaats). De parkeervergunning weekmarkt is uitsluitend geldig op marktdagen en er wordt slechts één vergunning per standplaatshouder verleend. Kenteken wijzigen Wilt u het kenteken wijzigen? Dit kunt u hier online regelen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Verkoop op openbare weg of aan huis (venten)

    Venten is het verkopen van goederen of het aanbieden van diensten op de openbare weg of aan huis. Voor het venten heeft u geen vergunning nodig, maar dient u zich te houden aan de volgende voorwaarden: U mag de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu niet in gevaar brengen. U mag niet venten op maandag tot en met zaterdag tussen 21.00 uur en 09.00 uur en op zondag vóór 13.00 uur of na 21 uur. U dient zich te houden aan de wet- en regelgeving met de daarbij behorende vergunningen, meldingen en ontheffingen. Let op: voor verkopen en overeenkomsten buiten een verkoopruimte (bijvoorbeeld op straat, aan huis of in huis) gelden aanvullende voorwaarden. Kijk hiervoor op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.