Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Boom kappen

    Om een boom te kappen is altijd toestemming van de eigenaar nodig. Als een boom op de erfgrens staat geldt het burenrecht. De kap moet dan altijd in overleg met de buren gebeuren. Ook als het kappen vergunningvrij is. Al staat de boom op eigen terrein dan is het toch verstandig om met de buren te overleggen. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan. Er moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor: bomen die op de lijst beschermde bomen staan, bomen in eigendom van de gemeente, bomen op een beschermd­e dijk of in archeolog­isch waardevol gebied (zie bestemmin­gsplan). Kijk op de pagina Omgevingsvergunning aanvragen voor meer informatie.   Bomen rooien in het openbaar groen Helaas moeten we ook komende herfst/winterperiode weer een aantal bomen rooien. De oorzaken hiervoor zijn heel verschillend. Veruit de meest voorkomende reden is de afnemende gezondheid van een boom. Kastanjes die te zeer aangetast zijn door de bloedingsziekte, essen die afsterven door de essentaksterfte of andere boomsoorten die last hebben van zwammen of ouderdom, maar helaas ook bomen die de extreme weersomstandigheden niet goed doorstaan hebben en bomen die al dood zijn ruimen we op. Lijst  Voor elke boom die we kappen, laten we er ook ten minste één terug groeien. Kan dat niet op dezelfde plaats? Dan zoeken we een ander plekje om een nieuwe boom te planten. Liefst in dezelfde straat of wijk. Is dat niet mogelijk dan zoeken we ergens anders een plekje. Bekijk hier de lijst waar we bomen kappen en herplanten. We verwachten dat we de bomen in november/december rooien. Meer bomen Dit jaar kappen we 162 bomen. Daar willen we 171 nieuwe bomen voor herplanten of uit laten groeien. Bomen uit laten groeien in plaats van herplanten doen we bijvoorbeeld in bosplantsoenen waar we bomen moeten kappen. Het is vaak moeilijk in een bestaand bosje een nieuwe boom aan te laten slaan. Daarnaast zorgt de kringloop in een bos zelf voor nieuwe bomen. Vaak staan er al voldoende opvolgers om de te kappen boom heen die door de kap een betere kans krijgen om zich te ontwikkelen tot volwaardige boom. Bos en houtopstanden rooien Voor het omhakken of rooien van bossen moet u (naast een eventuele vergunningsaanvraag) altijd een melding doen. Als bos wordt gezien een groep bomen of struiken, buiten de bebouwde kom, die: een oppervlakte heeft van minimaal 1000 m2 of bestaat uit een of meer rijen van minimaal 21 bomen, gerekend over het totaal aantal rijen Dit moet u altijd vooraf melden middels een kapmelding bij de provincie Zeeland. De provincie kan u een kapverbod opleggen. Mag er wel worden gekapt, dan moet u meestal ook nieuwe bomen aanplanten. Als de regie van de werkzaamheden op nationaal niveau verloopt, zoals werkzaamheden aan hoofdwegen, landelijke spoorwegen, hoofdvaarwegen en het energie- en gastransportnetwerk, dan moet u een kapmelding maken via Mijn omgevingsloket. Meer informatie over bomen en struiken kappen vindt u op de webpagina van Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Inburgeren en Nederlands leren

    Inburgeren helpt u bij het leven in Nederland. Bij boodschappen doen, werken en omgaan met andere mensen. Dat gaat makkelijker als u de taal kent en als kennis heeft van de Nederlandse samenleving. Om in te burgeren moet u examen doen. De regels over inburgeren zijn in heel Nederland op dezelfde manier geregeld. Op de website inburgeren.nl staan alle regels uitgelegd. Als u moet inburgeren, krijgt u een brief van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). In die brief staat of u verplicht bent om in te burgeren. In de brief staat ook wanneer u ingeburgerd moet zijn. Zorg ervoor dat u op tijd inburgert. U krijgt 3 jaar de tijd om in te burgeren. Doet u dit niet op tijd? Dan kunt u een boete krijgen. Ook kan het gevolgen hebben voor uw verblijfsvergunning. Kosten De inburgeringscursus en het inburgeringsexamen kosten geld. De inburgeringscursus en het inburgeringsexamen moet u zelf betalen. Bij DUO kunt u geld lenen voor de inburgeringscursus en het inburgeringsexamen. Dat geld betaalt u later met rente terug aan DUO. Voor asielgerechtigden wordt de lening van maximaal 10.000 euro kwijtgescholden bij het behalen van het examen. Bij een verblijfsvergunning regulier bepaalde tijd is er een lening van maximaal 5.000 euro. Daarbij is altijd de verplichting om terug te betalen met rente aan DUO. Nederlands leren Niet iedereen die naar Nederland komt moet verplicht een inburgeringscursus doen. Bijvoorbeeld als u EU-onderdaan bent. U kunt dan wel een cursus Nederlands volgen bij u in de buurt. In de gemeente Terneuzen verwijzen wij u naar de volgende instanties: Piblw Bij deze cursus is het mogelijk om een lening hiervoor aan te vragen via DUO (maximaal 5000,00 met de verplichting om terug te betalen) Scalda Bij Scalda kunt u ook terecht als u al Nederlander bent, maar graag beter wilt leren lezen en schrijven. Gemeente Zelzate De cursussen in Belgie zijn goedkoper, maar u heeft dan geen recht op een lening via DUO. Daarnaast is er geen onderdeel 'Kennis van de Nederlandse samenleving' in deze cursuspakketten. Zoekt u naar een taalcursus en wilt weten of u hiervoor een lening kunt afsluiten bij  DUO? Dan kunt u dit vinden op blikopwerk.nl Meer informatie Inburgeren Nederlander worden DUO Taalzoeker

  • Evenement in 2025

    Samen met de gemeenten Hulst en Sluis inventariseren wij alle evenementen die in 2025 in onze gemeenten zullen plaatsvinden. U kunt uw evenement hiervoor aanmelden vóór 20 oktober 2024. In verband met de inzet van politie kan het organiseren van grote evenementen op dezelfde tijdstippen problemen opleveren. Het is daarom van groot belang dat we op tijd weten welke evenementen waar en wanneer plaatsvinden. Meld uw evenement daarom op tijd aan, want zonder melding kan het evenement niet doorgaan. Evenement aanmelden Wilt u in 2025 een evenement organiseren? Geef het dan aan ons door vóór zondag 20 oktober 2024 via de knop "Melding evenement in 2025". Let op: u heeft hiervoor DigiD of eHerkenning nodig. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mw. A. Sips of mw. W. de Lange van team vergunningen en handhaving, via tel. 14 0115. Of per e-mail: a.sips@terneuzen.nl of w.deLange@terneuzen.nl   Melding evenement 2025 als burger Melding evenement 2025 als organisatie

  • Puinbreker

    Het gebruik van een (mobiele) puinbreker moet u ten minste vijftien werkdagen voor aanvang bij ons melden. Dit kan digitaal, u gebruikt de button 'Puinbreker gebruik melden'.   Puinbreker gebruik melden   Melden aanvang werkzaamheden Als u van plan bent om de puin te breken via een mobiele breker kunt u dit ook schriftelijk melden: Minimaal vijftien werkdagen voor aanvang dit schriftelijk melden bij de Gemeente Terneuzen, team Vergunningen en Handhaving. U doet dit door dit formulier met de gevraagde bijlagen te mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Minimaal twee werkdagen voor aanvang van de breekwerkzaamheden de gemeente Terneuzen op de hoogte te stellen door een e-mail te sturen naar: omgevingsvergunning@terneuzen.nl Voorwaarden Belangrijke voorschrfiten uit het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval: Het puin dient vrij te zijn van schadelijke stoffen. Het is verboden puin te breken afkomstig van elders. Puinbreken mag uitsluitend gebeuren in de directe nabijheid vanwaar het afval vrijkomt en ten hoogste voor een periode van drie maanden. Vorming van stof wordt voorkomen en daarvoor dient er een doelmatige sproei-installatie aanwezig te zijn. Bouw- en sloopafval worden opgeslagen op een vlakke harde bodem. Binnen vijf werkdagen na beëindiging van breekwerkzaamheden zijn alle sporen van het mobiel puinbreken en bijhorende opslagfaciliteiten verwijderd. Op de locatie (of nabij de puinbreker) dient een logboek aanwezig te zijn. Puinbreken mag alleen maar plaatsvinden tussen 07.00 en 19.00 uur en niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Geluid : Op de gevel van woning of ander geluidsgevoelige ruimte mag ten hoogste een geluidbelasting LA,rt veroorzaakt worden van: 75 dB(A) indien maar maximaal vijf werkdagen breekwerkzaamheden 70 dB(A) indien maar maximaal vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 65 dB(A) indien meer dan vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 60 dB(A) indien het een gevel betreft van een school, verpleeg- of ziekenhuis. Wat moet er in het logboek staan? Gegevens omtrent de bronsterkte LWA van de puinbreker; Inspectie- en onderhoudsschema puinbreker Kalibratie weegeenheid puinbreker Afschrift van deze melding/tekening Andere certificaten en keuringen Registratie puinbreker (5 jaar bewaren) Per werkdag moet je de volgende hoeveelheden registreren: Hoeveelheid sloop- en bouwafval die wordt bewerkt. Hoeveelheid puingranulaat die wordt afgevoerd. Hoeveelheid/aard van de ontstane afvalstoffen en de wijze waarop ze nuttig worden toegepast. Meer informatie Beschikt u niet over eHerkenning of DigiD, dan kunt u het 'Meldingsformulier mobiel breken bouw- en sloopafval' downloaden. U kunt dit formulier downloaden en mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Geboorteaangifte

    Is uw zoon of dochter geboren? Dan moet u uw kind binnen drie dagen na de geboorte aangeven bij de gemeente waar het is geboren. De geboortedag telt niet mee in het berekenen van de drie dagen. Het aangeven van een geboorte is gratis. U kunt op 2 manieren aangifte doen: online of aan de balie. Online aangifte doen De persoon die aangifte doet, is de vader of moeder van het kind. Of de duomoeder. Eén van de ouders heeft de Nederlandse nationaliteit.  De ouder die aangifte doet, heeft DigiD. De ouder die aangifte doet, heeft het geboortebewijs van het ziekenhuis of van de verloskundige. Dit geboortebewijs moet u uploaden tijdens de online aangifte. Belangrijk voordat u start met de aangifte Kies de voornaam/voornamen van uw kind. Let op dat u de volledige voornamen van uw kindje(s) vermeldt. U heeft de voornamen van uw kindje(s) juist gespeld. Na het doen van geboorteaangifte is de keuze voor de voornamen definitief. Het is zonder tussenkomst van de rechter niet mogelijk om de voornamen te wijzigen. Bent u niet getrouwd en heeft u van tevoren een erkenningsakte bij de gemeente op laten maken? Dan moet u de erkenningsakte uploaden tijdens de online aangifte. Heeft u geen erkenningsakte? Dan kunt u de aangifte niet online doen. Maak dan een afspraak om langs te komen aan de balie. Wilt u voor uw kind een andere achternaam dan de automatische achternaam? Bijvoorbeeld een dubbele achternaam? En hebt u dit voor de geboorte geregeld bij de gemeente? Dan moet u de akte van naamskeuze uploaden tijdens de online aangifte. Heeft u de naamskeuze tegelijk geregeld met een erkenning? Dan is het uploaden van de erkenningsakte voldoende. Heeft u geen naamskeuze bij de gemeente geregeld, maar wilt u daar wel gebruik van maken? Dan kan de aangifte niet online. Maak dan een afspraak om samen naar de balie te komen voor aangifte van geboorte en naamskeuze. Lees meer over de voorwaarden van naamskeuze om te zien of naamskeuze in uw geval mogelijk is. Online geboorteaangifte doen   Aangifte doen aan de balie Wilt u aangifte doen aan de balie, maak dan eerst een afspraak.   De persoon die aangifte doet, is de vader, moeder of duomoeder van het kind. Ook iemand die bij de bevalling is geweest en het kind geboren zag worden, mag aangifte doen. De persoon die aangifte doet, is 18 jaar of ouder. De persoon die aangifte doet, heeft een geldig identiteitsbewijs. Dit mag een paspoort, Nederlandse identiteitskaart, Nederlands rijbewijs, verblijfsvergunning of een vreemdelingendocument zijn. De persoon die aangifte doet, heeft het geboortebewijs van het ziekenhuis of van de verloskundige. Afspraak maken voor geboorteaangifte aan balie   Afspraak maken voor geboorteaangifte dubbele geslachtsnaam Achternaam kind: Dubbele geslachtsnaam Als ouders mag u kiezen welke geslachtsnaam uw eerste kind krijgt: die van u, van uw partner of een combinatie van de geslachtsnamen van beide ouders. Meer informatie hierover vindt u op onze webpagina 'Geslachtsnaam (achternaam) kiezen voor uw kind'. Meenemen bij de afspraak aan de balie Geldig legitimatiebewijs van de aangever en de moeder (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument); Geboortebewijs, afgegeven door een verloskundige of het ziekenhuis; Afschrift van de erkenningsakte als het kind al voor de geboorte is erkend; Indien getrouwd of geregistreerd partner: trouwboekje of partnerschapsboekje. U mag uw kind daarin laten vermelden, maar dit is niet verplicht. Als u bij de geboorteaangifte een dubbele geslachtsnaam of de geslachtsnaam van de andere partner wilt, dan moet de moeder ook aanwezig zijn bij de aangifte of moet u vooraf de naamskeuze hebben vastgelegd. Lees meer informatie op onze webpagina 'Geslachtsnaam (achternaam) kiezen voor uw kind'. Binnen hoeveel tijd moet ik geboorteaangifte doen? Geboorte maandag - aangifte uiterlijk donderdag Geboorte dinsdag - aangifte uiterlijk vrijdag Geboorte woensdag - aangifte uiterlijk maandag Geboorte donderdag - aangifte uiterlijk maandag Geboorte vrijdag - aangifte uiterlijk dinsdag Geboorte zaterdag - aangifte uiterlijk dinsdag Geboorte zondag - aangifte uiterlijk woensdag Eindigt de aangiftetermijn van drie dagen op een feestdag? Dan kunt u de aangifte op de eerstvolgende werkdag doen. Te laat geboorteaangifte doen Doet u te laat aangifte van geboorte, dan meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit aan het Openbaar Ministerie (OM). Geboortebewijs Het geboortebewijs wordt afgegeven door een arts of verloskundige die bij de geboorte aanwezig was. Was geen van beiden aanwezig dan dient de ter plekke zijnde hulpverlener een verklaring op te maken dat het kind is geboren uit de betreffende moeder. Kind geboren in het buitenland Als uw kind in het buitenland is geboren en u woont in Nederland, dan moet u zo snel mogelijk uw kind inschrijven bij de gemeente waar u woont. Pas vanaf het moment dat uw kind is ingeschreven, kan u een beroep doen op kinderbijslag. Voor het regelen van de inschrijving kunt u een afspraak maken. Uw kind hoeft niet aanwezig te zijn op de afspraak. In de afspraaklijst kiest u voor het product 'Vestiging vanuit het buitenland'. Geboorteakte inschrijven in Den Haag Aangifte van geboorte in Nederland kan alleen worden gedaan als uw kind in Nederland geboren is. Wanneer uw kind in het buitenland wordt geboren, moet u aangifte van geboorte doen bij de lokale autoriteiten. U kunt de buitenlandse geboorteakte van uw Nederlandse kind vervolgens in Nederland laten inschrijven bij de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken. Deze inschrijving is niet verplicht, maar als u de akte wel laat inschrijven, kunt u altijd afschriften of uittreksels opvragen. Een voordeel is dat inschrijving u later veel tijd en geld kan besparen. De inschrijving is gratis (met uitzondering van bijvoorbeeld portokosten en afschriften/uittreksels). De originele documenten worden na inschrijving retour gezonden. Aangifte bij ambassade In sommige landen is het mogelijk aangifte van geboorte van een Nederlands kind te doen bij de Nederlandse ambassade. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat. Meer informatie Kind krijgen: wat moet ik regelen? Geboorteaangifte Voornaam kind kiezen