Zoekresultaat 1 - 6 van 6 resultaten

  • Jeugdburgemeester

    De gemeente Elburg benoemd elk jaar een nieuwe jeugdburgemeester. De jeugdburgemeester gaat vaak samen met de 'echte' burgemeester op pad, maar soms ook alleen. Lijkt het jou leuk om een jaar lang jeugdburgemeester te zijn? Meld je dan nu aan! De jeugdburgemeester wordt benoemd op 27 april tijdens koningsdag. De huidige jeugdburgemeester draagt dan zijn/haar taken over aan de nieuwe jeugdburgemeester.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. Meldingen over bijvoorbeeld afval (container niet geleegd, zwerfvuil en dergelijke), kapotte straatverlichting of overlast van een bedrijf kunt u doen via Melding openbare ruimte Hoe kunt u uw klacht indienen? U kunt uw klacht tegen een medewerker of bestuurder van de gemeente.online indienen. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. Indienen klacht over de gemeente

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Snel weten of u een vergunning nodig hebt of melding moet doen? Doe dan eerst de vergunningcheck via het Omgevingsloket. Doe de vergunningscheck Blijkt uit de vergunningcheck dat u een vergunning nodig heeft? Dan heeft u de volgende mogelijkheden: Plan indienen aan de intaketafel U heeft een vergunning nodig en uw plan past niet binnen het omgevingsplan. U wilt toch weten of uw plan wenselijk is? Leg dan uw plan voor op de intaketafel. We kijken dan met verschillende medewerkers of het initiatief gewenst is. Vaak is na de behandeling op de Intaketafel al duidelijk of uw initiatief een ‘ja’, ‘mits’ of een ‘nee’ krijgt. Zo weet u meteen of de gemeente uw plan wenselijk vindt. U betaalt niets voor de Intaketafel. U wilt bijvoorbeeld in een winkelpand woonappartementen maken of u heeft samen met uw buren een plan voor een speeltuin. Dit soort (bouw)plannen noemen we in de Omgevingswet initiatieven. Initiatief indienen Binnen 4 weken ontvangt u van ons een reactie. De uitkomst van de intaketafel is geen besluit waartegen u in bezwaar of beroep kunt gaan. Ook geeft de uitkomst van de intaketafel geen rechten en plichten in het vervolgtraject. Het gaat om een eerste beoordeling van uw initiatief en niet om een aanvraag van bijvoorbeeld een omgevingsvergunning. Tijdens de kerstvakantie is de intaketafel gesloten van 23 december tot 6 januari. Wilt u verder met uw initiatief? Dan stellen we een voorovereenkomst op met daarin een berekening van de kosten. Wel zo duidelijk! Dit is het omgevingstafelproces, hierover wordt u geïnformeerd. Heeft u een algemene informatievraag over uw idee of plan? Vul dan het formulier Informatievraag in. Een omgevingsvergunning aanvragen Komt uit de vergunningcheck dat u een vergunning nodig heeft? Dan kunt u deze aanvragen via het Omgevingsloket. Aanvragen Omgevingsvergunning Wilt u eerst weten of uw plan past binnen de omgevingsplanregels? Deze kunt u lezen op het Omgevingsloket. De behandeltermijn van het aanvragen van een omgevingsvergunning is maximaal 8 weken. Voor ingewikkelde aanvragen is de behandeltermijn maximaal 6 maanden. Beide behandeltermijnen kunnen wij één keer verlengen met 6 weken. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u schriftelijk bericht over de termijn. Kosten De behandeling van uw idee aan de intaketafel is gratis. Hierna kunnen er wel kosten optreden (omgevingstafelproces) zoals de aanvraag van een omgevingsvergunning. De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van de activiteiten waarvoor u een vergunning aanvraagt. In de tarieventabel bij de legesverordening 2024 kunt u de kosten voor uw aanvraag vinden.

  • Toekomstbestendig Wonen Lening

    Woont u in een eigen koopwoning? Dan kunt u tegen een aantrekkelijke rente geld lenen om uw woning duurzaam en toekomstbestendig te maken. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw woning isoleren, uw badkamer op de begane grond plaatsen of asbest uit uw woning verwijderen. U kunt de lening digitaal aanvragen. U moet hiervoor inloggen met DigiD. Aanvraag Toekomstbestendig wonen lening Met de lening is het mogelijk investeringen te doen voor: Energiemaatregelen, zoals plaatsen van zonnepanelen, isoleren van de woning etc. Ingrepen om uw woning levensloopbestendig te maken, zoals aanbrengen traplift, realisatie van een slaapkamer en badkamer op de begane grond etc. Asbestsanering Funderingsherstel Bekijk de inspiratielijst met maatregelen die in aanmerking komen voor de Toekomstbestendig Wonen Lening. Voor alle leningen geldt dat er minimaal één energiemaatregel toegepast moet worden. Deze en alle andere spelregels vindt u terug in de Verordening Toekomstbestendig Wonen Elburg.  Welke leenvormen zijn er?  Hieronder staan de verschillende leenvormen genoemd. De vermelde rentepercentages en bedragen hebben peildatum 2020. Wij raden u aan om vooraf met een financieel adviseur over uw financiële mogelijkheden te praten.  Consumptieve lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor ‘nul op de meter’ woningen, het aardgasvrij maken van woningen of asbestsanering in combinatie met zonnepanelen of andere vormen van verduurzaming.  Rente 1,6%.  Geen afsluitkosten.  Looptijd bij een leenbedrag t/m € 15.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 15001,- is 15 jaar.  Maximale leeftijd aanvragen is 75 jaar.  Annuïtaire lening.  Hypothecaire lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd bij een leenbedrag tot en met € 25.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 25.001,- is 20 jaar.  Rente 1,6% bij 10 jaar.  Rente 1,8 % bij 20 jaar.  Afsluitkosten € 850,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Geen leeftijdsbeperking.  Annuïtaire lening.  Verzilverlening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd 75 jaar, maximaal 40 jaar rentedragend.  Rente 1,7%.  Afsluitkosten € 500,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Minimale leeftijd 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd (58+), geen maximum leeftijd.  Geen maandlasten, besteedbaar inkomen blijft gelijk.  Tot 80% van de WOZ-waarde, inclusief andere hypothecaire leningen.  Maatwerklening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor funderingsherstel, asbestsanering en energiemaatregelen.  Looptijd maximaal 30 jaar.  Rente 1,7 %.  Geen leeftijdsbeperking.  Eerste 3 jaar geen maandlasten, vervolgens maandlasten naar draagkracht. Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te beoordelen of er meer betaald kan worden.  Restschuldgarantie provincie / gemeente.  Alleen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen.  Afsluitkosten € 950,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Hoe vraagt u de lening aan?  Dien het aanvraagformulier met de benodigde bijlagen, zoals offertes of kostenramingen in bij de gemeente.  De gemeente beoordeelt binnen 8 weken of u en/of uw investeringsmaatregelen voldoen aan de voorwaarden die de gemeente heeft vastgesteld.  Wanneer de aanvraag wordt toegewezen, ontvangt u een toewijzingsbrief waarmee u de lening kunt aanvragen bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn).  SVn voert een krediettoets uit. Bij een positieve beoordeling ontvangt u een offerte van SVn. U ondertekent de offerte en stuurt deze retour aan SVn. De lening gaat direct in. In geval van een negatieve beoordeling ontvangt u een afwijzing van SVn.  Let op: u mag pas beginnen met het uitvoeren van de maatregelen nadat u de offerte van SVn heeft ondertekend en retour heeft gestuurd. Facturen declareren  De lening wordt verstrekt vanuit een bouwdepot. Dat betekent dat facturen door middel van declaraties worden uitbetaald. U ‘krijgt’ het geleende bedrag dus niet in een keer op uw rekening gestort. De facturen dient u in bij SVn. Advies over duurzaamheidsmaatregelen Voor advies over het treffen van duurzaamheidsmaatregelen kunt u terecht bij het Duurzaamheidsloket Noord-Veluwe. Met hulp van de energiecoaches en energieadviseurs van het loket krijgt u een goed beeld van de mogelijkheden om uw woning optimaal te verduurzamen.

  • Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Als u een voorwerp heeft gevonden, kunt u dit melden bij de gemeente. Gevonden of verloren voorwerp melden Het is ook mogelijk om een gevonden of verloren voorwerp persoonlijk te melden op het gemeentehuis in Elburg. Let op: Voor fietsen die hinderlijk in de weg staan of zijn achtergelaten in de openbare ruimte gelden andere regels. Deze vallen NIET onder gevonden of verloren voorwerpen. Deze kunnen worden aangemeld bij de gemeente via 0525 688 688 of gemeente@elburg.nl.

  • Collectieve zorgverzekering

    Heeft u een minimuminkomen en weinig spaargeld? Maak dan gebruik van de collectieve zorgverzekering van de gemeente. Om te zien of u in aanmerking komt voor de collectieve zorgverzekering kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor de collectieve zorgverzekering in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Komt u in aanmerking voor de collectieve zorgverzekering dan kunt u deze aanvragen via Gezondverzekerd.nl. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Gezondverzekerd.nl Iedereen moet een zorgverzekering afsluiten. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Als u kosten heeft die de verzekering niet vergoedt, is een aanvullende verzekering een oplossing. U bent dan bijvoorbeeld verzekerd voor de tandarts, psychologische hulp, een nieuwe bril of een beugel. Voor meer informatie kunt terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt U kunt deelnemen aan de collectieve zorgverzekering als u voldoet aan alle onderstaande punten: Als u geen betalingsachterstand bij uw huidige zorgverzekeraar heeft; Als u een laag vermogen heeft. Eigen woning en auto tellen hierbij niet mee; Als u een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm heeft. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Dit kunt u doen op www.gezondverzekerd.nl. Uw voordeel De gemeente betaalt mee aan uw aanvullende zorgverzekering (€ 27,50 per maand). U krijgt ruime vergoedingen voor onder andere brillen/lenzen, fysiotherapie en tandartskosten. Zilveren Kruis accepteert iedereen, zonder medische keuring. De premie voor basisverzekering, optimaal aanvullend 3 en tandverzekering 2 sterren is € 180,20 per maand (inclusief alle kortingen). Indien u een volledige gebitsprothese heeft, is tandverzekering niet nodig. In dat geval bedraagt de premie € 164,45 per maand. Voor 1 januari kunt u overstappen naar de collectieve zorgverzekering van Zilveren Kruis. Bent u al collectief verzekerd, dan hoeft u niets te doen. U ontvangt van Zilveren Kruis de juiste polis.