Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten
- Rijbewijs
U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Nederlander worden
Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita
Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Afvalbrengstation
Heeft u afval dat niet in de container past of thuishoort? Breng het dan weg. Dit kan bij het afvalbrengstation op het industrieterrein Holland Marsh nr. 12 in Nieuwe Pekela. U kunt verschillende soorten afval aanbieden. Gooi het niet bij elkaar, maar breng het gescheiden weg. Voor meer informatie over het afvalbrengstation kunt u ook naar omrin.nl/pekela. Afvalpas U heeft een afvalpas nodig als u (grof) afval wegbrengt naar het afvalbrengstation. Zonder afvalpas is dit niet meer mogelijk. U ontvangt één afvalpas. Deze is geregistreerd op uw eigen adres en hoort daarom bij uw woning. Gaat u verhuizen? Laat de afvalpas dan achter. U kunt 2 keer per jaar gratis (grof) afval naar het afvalbrengstation brengen met de afvalpas. Wilt u vaker (grof) afval komen storten? Dan betaalt u hiervoor. Houd rekening met het volgende voor de afvalpas: De afvalpas is onbeperkt geldig. De afvalpas mag niet gebruikt worden voor bedrijfsafval. Bent u de afvalpas kwijt of is deze stuk? Vraag dan een nieuwe aan via de Omrin Afvalapp. Deze app kunt u gratis downloaden in de Play Store of App Store. Uw huidige pas wordt dan geblokkeerd. Een nieuwe afvalpas kost 20 euro. Voor inwoners die gebruikmaken van een ondergrondse container Alleen met de nieuwe afvalpas is het mogelijk om de ondergrondse container te openen. Ook is het mogelijk om met de nieuwe afvalpas afval naar het afvalbrengstation te brengen. De oude afvalpas werkt niet meer. Vragen over de afvalpas? Neem contact op met klantenservice SYP van Omrin. Mail naar syp@omrin.nl of bel 0900 2100215. Zij staan voor u klaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 - 17.00 uur.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-14
- Trouwen en partnerschap melden
Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Uittreksel basisregistratie personen
Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Straatartiest toestemming
Als u op straat wilt optreden als artiest mag dit in de gemeente Pekela zonder vergunning. U moet wel een melding doen bij de gemeente. Een straatartiest kan een bijvoorbeeld mime-speler, goochelaar, theaterartiest, muzikant, fotograaf, tekenaar of filmer zijn.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-13
- Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een organisatie kan u om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Bijvoorbeeld een werkgever, omdat u in de kinderopvang, in het onderwijs of als taxichauffeur gaat werken. Of omdat u een visum nodig heeft. In deze verklaring staat dat u niets strafbaars heeft gedaan dat te maken heeft met de reden waarvoor u de VOG nodig heeft. Ook organisaties kunnen een VOG aanvragen. Bijvoorbeeld om een contract af te sluiten.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Taxatieverslag WOZ
U betaalt aan de gemeente onroerendezaakbelasting (ozb). De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van deze belasting. De gemeente stelt deze WOZ-waarde vast. Hiervoor gebruiken we de waarde van uw pand op 1 januari van het jaar ervoor. Dus voor 2025 gebruiken we de waarde van het pand op 1 januari 2024. Wilt u weten hoe de gemeente dit bedrag heeft berekend? Dan kunt u het Taxatieverslag WOZ aanvragen. Hierin staat bijvoorbeeld: het pand waar het om gaat verkoopcijfers van panden die op uw pand lijken de WOZ-waarde van uw pand gegevens uit het kadaster Bent u huurder? Ook huurders kunnen het taxatieverslag bekijken. De belastingaanslag waar de WOZ-waarde op staat, moet dan wel op uw naam staan.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-07
- Gratis trouwen en partnerschap
Gratis trouwen of gratis een partnerschap aangaan kan alleen op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur.
- Bron: Pekela (Gemeente)
- 2025-01-06
- 1