Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten
- Aangifte doen van overlijden
Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.
De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.
Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)
Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?
Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):
• Rijksbelastingen
• Waterschap Veluwe
• Ziektekostenverzekeraars
• Rijkskadaster en Openbare Registers
• USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
• Pensioenfondsen
• UWV
• SVB (sociale verzekeringsbank)
• Gemeentelijke belastingen
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen
De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.
U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.
U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:
- geboorteakte
- overlijdensakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- akte van partnerschapsregistratie
- akte van beëindiging partnerschap
Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.
Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Grof huishoudelijk afval en grof tuinafval
Grof huishoudelijk afval en grof tuinafval is afval dat niet in een vuilniszak of afvalcontainer past. U kunt denken aan een bank, tafel of stoel, of gesnoeide takken.
Grof huishoudelijk afval zelf wegbrengen
U kunt het zelf wegbrengen naar de recyclepleinen van Circulus-Berkel. Voor de openingstijden, prijsstellingen en locaties van de recyclepleinen van Circulus, klik op deze link. Ook staan hier lijsten met wat gratis is en wat betaald. U heeft geen milieupas nodig.
Grof huishoudelijk afval op laten halen
- Eens in de vier weken op vrijdag rijdt Circulus een ronde in de gemeente Voorst.
- U kunt op drie manieren aanmelden:
-
- Digitaal (met iDeal betalen): Klik hier om het ophalen van grof huis- of tuinafval aan te melden.
- Aanmelden bij de balie in het gemeentehuis: u vult hiervoor een formulier in en betaalt aan de balie.
- Telefonisch aanmelden via de receptie 0571-27 99 11. U krijgt een factuur achteraf. Dit kost extra.
Voorwaarden
- Alleen vooraf aangemeld afval wordt meegenomen
- Zet het pas op de dag van inzameling aan de weg, doe dit voor 7.30 uur
- Bied het grofvuil indien mogelijk gebundeld aan, max. 1.50 m lang en 25 kg per bundel. Voor bedden/bedframes, deuren en banken geldt een uitzondering. Ze zijn (vaak) langer dan 1.50 m. U kunt deze gewoon aanbieden.
Wat hoort niet bij grofvuil en wordt dus niet meegenomen?
• Autobanden
• Asbest, bouw- en sloopafval
• Dozen, zakken en tassen, ongeacht de inhoud
• E-goed: alles met een batterij of een stekker
• Geïmpregneerd en/of zwaar vervuild hout zoals bielzen, schuttingdelen en schaarhekken
• Grof tuinafval
• Spullen van steen en beton (bv. tuinmeubilair van steen of beton)
• Witgoed (bv. koelkasten of wasmachines)- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-04
- Een kind erkennen en naam kiezen
U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.
Vanaf 1 januari 2024 mag het eerste kind van u en uw partner een dubbele achternaam krijgen. Is uw eerste kind geboren na 31 december 2015? Dan kunt u alsnog voor de dubbele achternaam kiezen. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam.
Als u een kind erkent, krijgt u ook automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. U hoeft niet meer het ouderlijk gezag aan te vragen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Aangifte doen van overlijden
Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.
De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.
Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)
Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?
Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):
• Rijksbelastingen
• Waterschap Veluwe
• Ziektekostenverzekeraars
• Rijkskadaster en Openbare Registers
• USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
• Pensioenfondsen
• UWV
• SVB (sociale verzekeringsbank)
• Gemeentelijke belastingen
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Bouwplannen en bouwtekeningen bekijken
U kunt bouwplannen en bouwtekeningen opvragen en bekijken. Bijvoorbeeld omdat u bezwaar wilt maken tegen een omgevingsvergunning in uw buurt. U kunt de plannen en tekeningen van zowel bestaande als nieuwe bouwwerken bekijken. Hiervoor heeft de gemeente een register.
In het register staat onder andere:
- informatie over aangevraagde en verleende omgevingsvergunningen
- bouwtekeningen (de tekeningen die horen bij aanvragen voor omgevingsvergunningen)
- de plaats en kadastergegevens van het bouwwerk
- informatie over de bouwwerkzaamheden
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-04
- Paspoort of identiteitskaart aanvragen
U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Dat moet u doen als u naar het buitenland wilt reizen of als u naar de dokter of het ziekenhuis gaat. Iedereen vanaf 14 jaar oud moet ook een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie daarom vraagt.
Reizen
Met een paspoort of identiteitskaart kunt u naar andere landen reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.
Vanaf welke leeftijd?
Iedereen vanaf 14 jaar moet een paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Als kinderen onder de 14 naar het buitenland reizen, hebben ze ook een paspoort of identiteitskaart nodig.
Als u naar het ziekenhuis of de dokter gaat, moet u ook een eigen paspoort of identiteitsbewijs hebben. Dat geldt ook voor kinderen. De leeftijd van het kind maakt niet uit.
Inloggen
Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Geldigheid
Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.
Het verschil tussen beide documenten is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.
Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Geboorteaangifte doen
U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- Tweede of zakenpaspoort aanvragen
Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.
Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.
Een tweede paspoort kan nodig zijn als:
- u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
- uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-11-08
- 1