Zoekresultaten 1 - 10 van 184 resultaten

  • Gemeentelijke Gezondheidsdienst

    De GGD probeert ziekten te voorkomen en beperken. Dit doen zij binnen een bepaald gebied. Zij helpen niet bij individuele klachten waarvoor je bij de huisarts kunt gaan. Zij helpen vooral bij ziekten die zich kunnen verspreiden over een groter gebied. Dat doet de GGD bijvoorbeeld door voorlichting en advies te geven.

    De GGD heeft meerdere taken:

    • zorg voor kwetsbare groepen mensen, zoals verslaafden, illegalen of daklozen
    • inentingen (vaccinatieprogramma en voor vakantie)
    • testen op geslachtsziekte of tuberculose
    • bevolkingsonderzoek
    • jeugdgezondheidszorg

    Onze gemeente valt onder de GGD Noord Oost Gelderland

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Als u een beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Dit is een parkeerplaats vlak bij uw huis.

    Heeft u al een gehandicaptenparkeerplaats? Neem contact op met de gemeente als:

    • de lijnen om de parkeerplaats niet meer goed te zien zijn
    • het bord met kenteken niet meer klopt omdat u een andere auto heeft
    • u gaat verhuizen

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.

    U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

  • Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Subsidie voor schoolzwemmen aanvragen

    De gemeente Voorst subsidieert het schoolzwemmen. Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst regelt dit voor inwoners uit onze gemeente.

  • Werkervaring opdoen

    Als u een uitkering heeft en geen werk kunt vinden, kunt u vragen om een participatieplaats. Een participatieplaats is een baan van 16 tot 32 uur per week. U krijgt ook begeleiding op het werk. Zo vergroot u uw kans op een vaste baan.

    De gemeente kijkt na 6 maanden of u uw best doet en of het werk nog bij u past. Heeft u zich goed ingezet? Dan kunt u een premie krijgen. Ook kan de gemeente u na 6 maanden scholing aanbieden. Na 1 jaar wordt gekeken of uw kansen op een gewone baan groter zijn geworden.

    Misschien kunt u vrijwilligerswerk doen en uw uitkering houden. Dit heet sociale activering.

  • Verzorging pleegkind melden

    Bij ernstige opvoedproblemen kijkt de gemeente welke hulp en zorg het beste is voor een kind. Als pleegzorg het beste voor het kind is, vraagt de gemeente aan de pleegzorgorganisatie om een pleegouder te zoeken.

    Wilt u pleegouder worden? De pleegzorgorganisatie kijkt of u geschikt bent. Ook heeft u een Verklaring van Geen Bezwaar van de Raad voor de Kinderbescherming nodig.

    Als u pleegouder mag worden van een kind, sluit u een pleegcontract met de pleegzorgorganisatie. U krijgt dan een vergoeding en ondersteuning van de pleegzorgorganisatie.

    Als u voor langere tijd een pleegkind verzorgt en opvoedt, schrijft u het kind in bij de gemeente.

    Vertrekt of overlijdt uw pleegkind? Geef dit ook door aan de gemeente.

  • Inrit aanleggen

    Als u een inrit wilt creëren/aanpassen bij uw bedrijf of huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u een inrit wilt maken van de weg naar uw garage. Ook als de inrit over water loopt, zoals een sloot, heeft u een omgevingsvergunning nodig. De uitvoering van de aanpassing op gemeentegrond, wordt in eerste instantie voorberekend en uitgevoerd door de gemeente

     

  • Optreden op straat

    Om als straatartiest op straat te mogen optreden heeft u toestemming nodig. Bijvoorbeeld voor een optreden als muzikant, mimespeler of goochelaar. Ook filmers, straatfotografen en gidsen moeten toestemming aanvragen.

    In het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu zijn enkele plaatsen binnen de gemeente aangewezen waar het verboden is om op te treden van 8.30 tot 19.30 uur als straatartiest:

    • het gebied voor, naast en achter de AH, gelegen aan de Dorpsstraat 28 te Twello (inclusief het parkeerterrein, gelegen aan de voorzijde, de achterzijde en de zijkant van de AH en de trottoirs voor, achter en naast de winkel)
    • het plein gelegen aan de voorkant van AH (dit is aan de kant van de Rabobank)
    • het gebied voor en naast de Aldi, gelegen aan de Duistervoordseweg 25 te Twello (inclusief het Parkeerhuis, gelegen boven de Aldi)