Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 62 resultaten
- Omgevingswet
We helpen u zo goed mogelijk op weg met onderstaande informatie. Als u iets niet kunt vinden of iets onduidelijk vindt, neemt u dan contact met ons op. Wat betekent de Omgevingswet voor u? U heeft vanaf 1 januari 2024 met de Omgevingswet te maken als u iets wilt veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen, een boom te kappen, een sloot te dempen of als u als ondernemer een loods wilt plaatsen naast uw bedrijfspand. U bent dan initiatiefnemer en moet uitzoeken of u een vergunning nodig heeft of een melding moet doen. Dat kan online in het nieuwe Omgevingsloket. U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen neerzetten of als een bedrijf in de buurt het kantoor wil vergroten. Het is goed om te weten dat we initiatiefnemers vragen om omwonenden bij hun plan te betrekken, voordat zij een vergunning aanvragen. Tot 1 januari 2024 Heeft u een vergunning gekregen of ingediend vóór de invoering van de Omgevingswet? Als de gemeente, het waterschap of de provincie u al een vergunning heeft verleend, blijft deze gewoon geldig. U hoeft niets te doen. Moet de gemeente, het waterschap of de provincie de aanvraag nog behandelen? Dan gebeurt dat in principe volgens de huidige wetgeving. Wilt u overleggen over uw situatie en wanneer u het beste uw aanvraag kunt indienen? Neem dan contact op met het team Ruimte & Projecten via info@ijsselstein.nl of telefonisch via 14 030. Wat verandert er na 1 januari 2024? De belangrijkste veranderingen ten opzichte van nu zijn: In het nieuwe Omgevingsloket staan vanaf 1 januari alle regels van het Rijk, de provincie en de gemeente bij elkaar. In het Omgevingsloket kunt u online zien of u een vergunning nodig heeft. U kunt er ook een vergunning aanvragen, een melding doen of aanvullende informatie doorgeven. De bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 opgenomen in een omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek gerealiseerd mag worden. Er staan ook andere regels in, bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. Voor veel vergunningen geldt vanaf 1 januari dat de gemeente in 8 weken een besluit moet nemen over de aanvraag. Soms wordt deze periode verlengd met 6 weken. Wanneer uw vergunningsaanvraag ingewikkeld is, kan een uitgebreide procedure nodig zijn. In dat geval moet de gemeente binnen 26 weken een besluit nemen. Met de komst van de Omgevingswet verwacht de overheid van de initiatiefnemer dat hij of zij met omwonenden en anderen die iets van het initiatief gaan merken in gesprek gaat. De wet noemt dit participatie. Naast de Omgevingswet gaat per 1 januari ook de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen in. Dat kan voor initiatiefnemers die gaan bouwen of verbouwen betekenen dat zij een onafhankelijke kwaliteitsborger (een controleur) moeten inschakelen om de bouwkwaliteit te toetsen. Tot 1 januari 2024 is dat een taak van de gemeente. Participatie Heeft u een plan of een initiatief? Dan heeft u niet alleen met de gemeente of andere overheden te maken. Het is ook belangrijk dat u praat met buren en andere mensen die iets van uw plan gaan merken. We noemen dat participatie. Het is de bedoeling dat u uw buren en anderen vertelt over uw plan en vraagt of zij hier zorgen, wensen of ideeën over hebben. En dat u vervolgens kijkt of en hoe u hier rekening mee kunt houden in uw plan. Bij uw vergunningsaanvraag kunt u hiervan een kort verslag aanleveren. Door de ideeën en belangen van andere mensen en organisaties mee te nemen in uw plan, wordt het vaak een beter plan. Het zorgt bijvoorbeeld voor meer woon- en werkplezier in de buurt of de wijk of levert minder hinder op voor omwonenden. Bovendien kan de overheid met een duidelijk beeld van alle belangen goede besluiten nemen. Het is altijd goed om de omgeving te betrekken bij uw plan. In bepaalde gevallen stelt de gemeente dit verplicht en wordt uw vergunningsaanvraag hier ook op beoordeeld. De Handreiking omgevingsdialoog (pdf, 193 kB) van de gemeente IJsselstein helpt u om de omgeving bij uw plan te betrekken. Bij het Informatiepunt Leefomgeving vindt u een handige participatiegids met tips, trucs en tools, zoals handreikingen en werkvormen. Tot 1 januari 2024 Heeft u een vergunning gekregen of ingediend vóór de invoering van de Omgevingswet? Als de gemeente, het waterschap of de provincie u al een vergunning heeft verleend, blijft deze gewoon geldig. U hoeft niets te doen. Moet de gemeente, het waterschap of de provincie de aanvraag nog behandelen? Dan gebeurt dat volgens de huidige wetgeving. U moet dan wel zorgen dat u alle stukken op tijd inlevert. Wilt u overleggen over uw situatie en wanneer u het beste uw aanvraag kunt indienen? Neemt u dan contact op met het Team Ruimte en Projecten via telefoonnummer 14 030. Onduidelijk? Dit is best veel informatie. We hebben ons best gedaan om het eenvoudig op te schrijven. Toch staan er misschien nog een paar lastige woorden in. We kunnen het u ook aan de telefoon uitleggen. Bel dan met het Team Ruimte en Projecten van de gemeente via 14 030. We helpen graag!
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- College
Wethouders worden benoemd door de raad. Er zijn op dit moment 4 wethouders. De leden van het college hebben onderling de taken verdeeld. Die verschillende taken noemen we portefeuilles. De burgemeester is voorzitter van het college. De secretaris is de adviseur en ondersteuner van het college en de burgemeester. Een wethouder kan de burgemeester vervangen bij ziekte of afwezigheid. Een wethouder die dat doet noemen we loco-burgemeester. Het college wijst die aan.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-19
- Idee tegen eenzaamheid
Uw idee/initiatief Heeft uw vereniging, organisatie of stichting een idee of initiatief dat helpt bij het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid onder volwassenen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van workshops, sportactiviteiten of open eettafels. Misschien kan de gemeente helpen met een financiële bijdrage. Aanvragen Let op dat u uw aanvraag minimaal 8 weken (langer als er voor uw aanvraag vergunningen nodig zijn) voordat de activiteit plaatsvindt moet indienen. Eenzaamheidsbudget aanvragen Hoe werkt het? Dien de aanvraag minimaal 8 weken voor de activiteit in. De gemeente toetst of u aan de spelregels voldoet en of er budget beschikbaar is. Voor evenementen of objecten zoals open eettafels in de openbare ruimte is vaak een vergunning nodig. Let op dat uw aanvraag hierdoor langer in behandeling kan zijn dan 8 weken. Wij sturen u een brief over het besluit over uw aanvraag. Bij goedkeuring ontvangt u binnen 2 weken de financiële bijdrage op de opgegeven rekening. Er kunnen evaluatiecriteria vastgesteld worden waaraan voldaan moet worden bij de verantwoording van de besteding van de financiële bijdrage. De verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Spelregels Belangrijk om te weten voordat u een aanvraag doet. Het idee/initiatief moet: een bijdrage leveren aan het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid. een nieuw nog niet eerder voorkomend initiatief zijn. specifiek toelichten hoe de doelgroep bereikt wordt. gericht zijn op personen met de leeftijd van 18 jaar of ouder. niet in strijd zijn met ander vastgesteld beleid (bijvoorbeeld het bestemmingsplan). een aantoonbare eigen bijdrage in geld en/of menskracht omvatten, die in verhouding staat tot de budgetaanvraag. geen commercieel doel hebben. worden uitgevoerd in het jaar van de budgettoekenning. voldoen aan de vergunnings- en meldingsplicht als die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. de gemeente informeren over de uitvoering van het initiatief. worden uitgevoerd door een stichting, vereniging of organisatie. In andere gevallen wordt de aanvraag per situatie bekeken. Hoe lang duurt het? De behandeling van uw aanvraag duurt gemiddeld 8 weken. Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten over Samen IJsselstein? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier. Successen Dag in Feesttent op 't Podium Stichting Het Kan Anders IJsselstein heeft met hulp van de gemeente op 25 augustus een feestelijk evenement voor ouderen georganiseerd. In een grote feesttent op het Podium zijn 300 ouderen in het zonnetje gezet. Met een aankomst via een rode loper werd in de volledig versierde feesttent een gratis programma aangeboden dat de hele dag duurde. Met optredens van IJsselsteinse artiesten en een bingo waarbij leuke prijzen gewonnen konden worden. Beginnerscursus Bridgen Bridge Club IJsselstein (BCIJ) organiseert een beginnerscursus bridgen. Met behulp van een bridgedocent krijgen deelnemers het bridgen van A tot Z uitgelegd. Bridgen wordt geroemd als een gezellig spel dat ook nog goed is voor de hersenen. De bridgecursus helpt dan ook om nieuwe sociale contacten te maken. Na afloop kunnen deelnemers zich bij één van de drie bridgeclubs in IJsselstein aansluiten. Dans-spel-storytelling Workshops Dansdocente Leah Jacob organiseert 10 gratis dans-spel-storytelling workshops. In een sfeer van vertrouwen krijgt iedereen de ruimte om op een eigen manier mee te doen. Een plek van ontmoeting en verbinding met andere mensen waar je ook jezelf mag zijn. Met de creatieve expressie van dans, spel en het vertellen van verhalen wordt verbinding tussen de deelnemers tot stand gebracht.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-19
- Bedrijvenpark De Kroon
Wat? Bedrijvenpark De Kroon is dé perfecte plek voor bedrijven, centraal gelegen in Nederland. Tussen de A2 en de N210 bij IJsselstein is dit ‘een juweel van een locatie’. Vanwege de plek is er veel aandacht voor het groene karakter van het bedrijvenpark. Een prachtige plek met veel mogelijkheden dus. Op het bedrijventerrein is ongeveer 9 hectare ruimte beschikbaar voor lokale en regionale bedrijven. Waarom? In IJsselstein zijn er weinig mogelijkheden om bestaande bedrijventerreinen uit te breiden. We hebben als doel om ruimte te bieden voor economische groei, innovatie en verduurzaming van bedrijventerreinen. Om dit mogelijk te maken ontwikkelen we bedrijvenpark De Kroon. Hoe? Voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein hebben de gemeente en Van Wijk Ontwikkeling in 2021 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Onlangs had dit gebied nog een agrarische functie. Daarom is het bestemmingsplan kortgeleden aangepast. Het aangepaste bestemmingsplan is vastgesteld op 11 mei 2023. Lees meer over de vaststelling van het bestemmingsplan. De ontwikkeling van Bedrijvenpark De Kroon past ook binnen het provinciaal beleid. Wanneer? Op 17 juli 2023 is het bestemmingsplan voor bedrijvenpark De Kroon vastgesteld. In de tweede helft van 2024 start de verkoop van de bedrijfskavels. De verkoop van de bedrijfskavels loopt enige vertraging op.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-18
- Speelplekken
Speelruimtebeleidsplan: vooral investeren in de grotere speelplekken In 2020 is het Speelruimtebeleidsplan vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan 4 scenario's (mogelijkheden) voor de inrichting van de speelruimte. Deze scenario's zijn met een vragenlijst voorgelegd aan de inwoners van IJsselstein. Op basis hiervan koos de raad voor scenario 4: overal een goede buurtplek. Hiermee willen we bereiken dat er in elke buurt ten minste 1 goede speelplek is met een gevarieerd aanbod. Zo kunnen alle kinderen een goede speelplek bereiken zonder grote barrières, zoals een drukke weg, tegen te komen. Het gekozen scenario betekent ook dat bij een aantal kleinere speelplekken de speeltoestellen verdwijnen. Deze kleinere speelplekken richten we dan zoveel mogelijk in als bespeelbare openbare ruimte. Denk hierbij aan een grasveldje met een heuveltje, stapstammen of zwerfkeien. Of een pleintje met knikkertegels. Klacht of melding speeltoestellen Is er iets mis met een speeltoestel? Geef het aan ons door.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Wat kunt u doen om grondwaterproblemen te voorkomen?
Oorzaken problemen thuis De 3 belangrijkste oorzaken van vochtproblemen in huis zijn vaak: te weinig ventilatie, lekke riolen of regenpijpen of een te hoge grondwaterstand. Ventileren kan heel gemakkelijk door eens per dag de ramen even open te zetten. Dit is belangrijk om het vocht in huis, van het koken of wassen, te verdrijven. Ook met het ventileren van de kruipruimte kunt u soms een muffe lucht in huis voorkomen. Door een lekke regenpijp kan vocht door de buitenmuur naar binnen komen. Daarnaast kan ook het riool in uw huis lekken of verstopt zijn. Dit zorgt ook voor vochtoverlast. Schakel een installateur in als u dit soort problemen ervaart. Grondwater in de kruipruimte Grondwater in de kruipruimte hoeft geen probleem te zijn, immers de kruipruimte heeft geen functie. Maar als gevolg van het water in de kruipruimte kunnen er wel problemen in uw woning ontstaan. Als u grondwater in de kruipruimte hebt en daarvan hinder ondervindt (bijvoorbeeld vocht in de muren) adviseren wij u om de situatie bij uw woning door een adviesbureau te laten onderzoeken. Een oplossing kan zijn om gaten en kieren in de begane grondvloer te dichten en het kruipluik vochtdicht te maken. Hiermee voorkomt u dat vochtige lucht vanuit de kruipruimte naar de woonruimte stroomt. Een andere oplossing kan zijn om te diepe kruipruimten op te hogen/vullen met goed doorlatend materiaal. Het effect is dat het grondwater minder goed kan optrekken. Water wegpompen Wij adviseren u om het grondwater uit uw kruipruimte niet weg te pompen. Dat is slechts een tijdelijke oplossing, waardoor schade aan uw woning en omliggende gebouwen kan ontstaan. Door het wegpompen van het grondwater wordt het evenwicht in de ondergrond verstoord en kan de bodem zakken. Als uw huis, of dat van uw buren, op houten palen is gebouwd, is grondwater nodig om te voorkomen dat deze palen gaan rotten. Kijk voor meer informatie en tips op: http://www.riool.info/home
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-25
- Starterslening
Door prijsstijgingen op de woningmarkt kunnen veel starters niet of nauwelijks meer een koopwoning betalen. De starterslening is een verantwoorde manier om starters aan hun eerste koopwoning te helpen. Soms zit er een gat tussen de maximale lening volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het aankoopbedrag. Met een starterslening kunt u dat gat dichten. De gemeente biedt de lening aan als aanvulling op de eerste hypotheek van de koopstarter. Een starterslening beweegt mee met de inkomensontwikkeling van de koper. De eerste drie jaar is de lening renteloos en aflossingsvrij. In de loop van de tijd groeit het inkomen naar verwachting dusdanig dat de koper op enig moment de marktconforme rente en aflossing kan betalen. Hoe werkt het Als u een concrete koopwoning op het oog heeft, dan beschikt uw tussenpersoon (makelaar, hypotheekbemiddelaar, bank) over informatie over de starterslening. U hoort hier ook meer over de voorwaarden die de gemeente hanteert. Is dit niet het geval, dan kunt u informatie aanvragen bij de gemeente en bij de Stimuleringsfonds Volkshuisvestiging (SVn). De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: Stap 1: Vul de aanvraag voordracht starterslening (pdf, 48 kB) in. Geef het aanvraagformulier af op het stadhuis of stuur het op naar de gemeente. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het stadhuis (Overtoom 1 te IJsselstein). Stap 2: Wanneer u het formulier heeft ingeleverd streeft de gemeente ernaar om binnen vijf werkdagen te beslissen of u de starterslening bij het SVn mag aanvragen. Nadat de gemeente een positief besluit heeft genomen, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. De starterslening vraagt u vervolgens aan op de website van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Over de starterslening De starterslening heeft een looptijd van 30 jaar. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente of aflossing. U kunt na de eerste 3 jaar een inkomenstoets laten uitvoeren. De uitkomst daarvan kan zijn dat u voor een nieuwe periode van 3 jaar geen rente of gedeeltelijke rente hoeft te betalen. Deze inkomenstoets wordt herhaald in het 6e, 10e en 15e jaar van de looptijd van de lening. Kortom: u gaat pas aflossen als uw inkomen het toelaat én wanneer u de woning verkoopt. U leent het bedrag van de gemeente via de SVn. Zij verzorgen de afhandeling en de administratie van de lening. U kunt de starterslening aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U (en uw partner) bent nooit eerder eigenaar van een koopwoning geweest; U bent een in de gemeente IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigd persoon: op het moment van de aanvraag bewoont u minimaal een jaar zelfstandig een huurwoning of wooneenheid of u bent minimaal één jaar inwonend in IJsselstein; U bent een uitwonend studerend/schoolgaand kind van in IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigde personen. U wilt binnen één jaar na afronding van de studie of school opnieuw in IJsselstein gaan wonen. Voordat de studie of school startte heeft u minimaal drie jaar achter elkaar in IJsselstein gewoond; U heeft een leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dit leeftijdscriterium geldt niet als u huurder van een sociale huurwoning bent en uw eigen woning koopt; Daarnaast mogen de verwervingskosten van de woning niet hoger zijn dan de geldende NHG-grens. Dit bedrag kan jaarlijks verschillen. Als je energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens hoger. Op de website van de NHG leest u meer hierover. Meer weten Voor meer informatie over de starterslening kunt u de volgende links raadplegen: Verordening VROM starterslening IJsselstein Website Svn Website Nationale Hypotheekgarantie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Wethouder Edwin Tas
Portefeuilles Wonen Woonzorgvisie Duurzaamheid Stadsmarketing Recreatie en toerisme Integratie en vluchtelingenbeleid inclusief statushouders Beheer en onderhoud gebouwen inclusief onderwijsgebouwen Sportbeleid en accommodaties Wijkbewust Werken Markt en standplaatsen (beleid) Erfgoed Binnenstad Projectwethouder voor Paardenveld, Kromme IJsselpark, Podium, Lagebiezen, Mr. A. Spaink en Noord-IJsseldijk Nevenfuncties als wethouder, onbetaald Lid Algemeen Bestuur (AB) Recreatieschap Stichtse Groenlanden Plaatsvervangend lid AB Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN) Plaatsvervangend lid AB Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Plaatsvervangend lid AB Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) Nevenfuncties niet als wethouder Geen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-19
- Stadspenning
Het college en seniorenconvent hebben de mogelijkheid de Stadspenning ook toe te kennen indien er sprake is van een uitermate bijzondere activiteit of prestatie. Aan de Stadspenning is een oorkonde verbonden. Afbeelding: Stadspenning/erepenning, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Wethouder Peter Bekker
Portefeuilles Ruimtelijke ontwikkeling Omgevingswet Mobiliteit en parkeren Openbare ruimte, inclusief klimaatadaptatie Grondbeleid en grondzaken (waaronder snippergroen) Vergunningverlening bouwen, wonen en milieu Afvalinzameling, reiniging en riolering Projectwethouder voor Clinckhoeff, De Kroon, Randdijk/Europakwartier, ROBA, Ruimtevaartbaan en Parallelweg Nevenfuncties als wethouder, onbetaald Lid Dagelijks Bestuur (DB) en Algemeen Bestuur (AB) Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN) Lid DB en AB Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) Lid AB Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Plaatsvervangend lid AB Recreatieschap Stichtse Groenlanden Nevenfuncties niet als wethouder Geen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-19