Zoekresultaat 1 - 10 van 141 resultaten

  • Slopen van pand of woning

    Wanneer u een bouwwerk geheel of gedeeltelijk wilt slopen, doet u een sloopmelding bij de gemeente. Let op:  Binnenshuis slopen, bijvoorbeeld het verwijderen van een muurtje of verlaagt plafond, valt hier ook onder. Voorwaarden U hoeft in de volgende gevallen geen sloopmelding te doen: Het sloopafval bedraagt minder dan 10m3 Is geen sprake van asbest U geeft de sloopmelding door: Online via www.omgevingsloket.nl De gemeente reageert binnen 4 weken op uw sloopmelding. De gemeente kan aanvullende voorwaarden stellen. U meldt 2 dagen  voordat u wilt beginnen dit aan de gemeente. Let op, is sprake van een monument of is sprake van een beschermd stads- of dorpsgezicht dan is naast de sloopmelding een omgevingsvergunning onderdeel sloop nodig. Benodigde gegevens Bij de sloopmelding moeten de volgende gegevens worden bijgevoegd: Naam en adres van de eigenaar en het te slopen bouwwerk en eventueel de gemachtigde van de persoon/bedrijf Naam en adres van de sloper indien dit een andere is dan onder vorige punt (dit mag uiterlijk twee werkdagen voor start werkzaamheden aan de gemeente worden bekendgemaakt) Adres, Kadastrale aanduiding en aard van het te slopen bouwwerk of onderdeel daarvan Indien de plaatselijke situatie erom vraagt een sloopveiligheidsplan (bij twijfel informeer bij de gemeente) Een akoestisch onderzoek als de geluidsnormen worden overschreden Een rapport van een trillingenonderzoek indien de werkzaamheden grote trillingsterkte veroorzaakt Een globale inventarisatie van de vrijkomende afvalstoffen en de hoeveelheden Als de steenachtig afval ter plekke wordt gebroken, de hoeveelheid de naam en adres van de eigenaar van het recyclinggranulaat Een asbestinventarisatierapport indien het pand van voor 1 januari 1993 is Een asbestinventarisatierapport is als particulier niet nodig voor het: Niet gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking (Max. 35 m²) Asbesthoudende vloertegels (Max. 35 m²) Geschroefde, hecht gebonden, asbesthoudende (dak)platen (Max. 35 m²) Tip Wanneer u twijfelt over uw situatie, neemt u contact op met Klantcontacten, loket Stad & Ruimte via 140522 of maakt u online een afspraak Meer informatie en contact Meer informatie over het verwijderen van asbest Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Uitleen en verhuur faciliteiten en materialen

    Als burger, bedrijf of instelling kunt u materialen lenen van de gemeente, zoals dranghekken, afvalcontainers of vlaggenmasten. Voorwaarden Materialen die u van de gemeente kunt lenen zijn onder meer: Dranghekken Borden Vlaggen Vlaggenmasten Ook kunt u gebruik maken van faciliteiten bij evenementen zoals: Elektriciteit Water Afvalcontainers (Afvalpakkers,Containers 240L,Containers 660L,Containers 1000L) U mailt naar postbus@meppel.nl wat u nodig heeft wanneer waar Na goedkeuring neemt u contact op met het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522 om een afspraak te maken wanneer u de materialen komt ophalen. U zorgt zelf voor vervoer van de materialen. Eventuele schade brengt de gemeente achteraf in rekening bij de lener/huurder Kosten De kosten zijn afhankelijk van de materialen die u gebruikt Tips Reserveer de materialen tijdig Let op de openingstijden van de gemeentewerf Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522

  • Medische keuring en gezondheidsverklaring rijbewijs

    Wanneer u een rijbewijs heeft in de categorie C, D, CE en DE (groot rijbewijs) moet u zich laten keuren. Ook wanneer u een aandoening heeft die de rijgeschiktheid kan beïnvloeden of wanneer u 75 jaar of ouder bent, moet u zich periodiek laten keuren om uw rijbewijs te houden. Hiervoor heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE) en als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag moet u deze verklaring invullen. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond genoeg bent om te rijden. Zie ook: www.cbr.nl/gezondheidsverklaring Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR (www.cbr.nl) voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle en betalen gaat via iDeal. De CBR webshop (cbr.nl/webshop) voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betalen gaat via iDeal. Een papieren gezondheidsverklaring 75+ is ook via de gemeente te koop. Maak hiervoor een afspraak online (keuze gezondheidsverklaring) of bel met 14 0522. Na het insturen van de Gezondheidsverklaring aan het CBR (digitaal of per post) ontvangt u van het CBR het keursverslag. Voor ouderen en beroepschauffeurs moet dit altijd door een arts worden ingevuld. Vervolgens maakt u een afspraak voor een keuring. Let op: Er zijn misleidende websites waarbij de indruk gewekt wordt dat mensen bij de betreffende websites een ‘pre-check’ kopen die genoeg zou zijn voor een Gezondheidsverklaring. Dat is niet zo. In werkelijkheid moet u daarna alsnog naar de website van het CBR voor de echte gezondheidsverklaring. Hierdoor verdubbelt het bedrag. Regel de Gezondheidsverklaring altijd via de website van het CBR! Kosten De kosten van een gezondheidsverklaring zijn € 44,50. De kosten voor keuringen variëren afhankelijk van het type keuring tussen € 35,00 ent € 85,00 uitgezonderd toeslagen voor extra onderzoek. Tips Digitaal indienen van een gezondheidsverklaring versnelt het proces. Let op: u moet eerst een Gezondheidsverklaring opsturen naar het CBR, daarna afspraak maken met arts Start op tijd. De hele procedure kan soms enkele maanden in beslag nemen. Keuringen U kunt voor de verschillende keuringen een afspraak maken via: www.regelzorg.nl telefoonnummer is: 088 - 23 23 300 www.rijbewijskeuringsarts.nl telefoonnummer is: 036-7200911 Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522

  • Landmeetkundige gegevens

    De gemeente heeft de beschikking over de Grootschalige Basis Kaart (GBK-Meppel) van Meppel. Deze kaart bevat alle topografie die binnen de gemeente aanwezig is. Op deze kaart is onder andere te vinden hoofdgebouwen, bijgebouwen, opstallen, wegen, groen, enz. De kaart wordt binnen de gemeente gebruikt voor het beheer van de gemeentelijke eigendommen, en voor het beheer van de wegen. Daarnaast is deze kaart bij elk project de basis (onderlegger) waar op getekend wordt. Deze kaart is ook de onderlegger voor de kadastrale kaart (gebouwen). Naast de GBK-Meppel zijn nog meer gegevens beschikbaar o.a. luchtfoto’s. Deze gegevens zijn tegen betaling bij de gemeente verkrijgbaar. Kosten Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: Digitale ondergronden van delen van de Gemeente Meppel vanuit de grootschalige basiskaart Meppel per ha. € 36,50. Alle tarieven vindt u in de legesverordening op overheid.nl Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontacten telefoonnummer 140522  

  • Parkeerontheffing voor bewoners

    Als u in een betaald parkeren gebied woont en u geen parkeergelegenheid heeft op eigen terrein, kunt u bij de gemeente een parkeerontheffing aanvragen. De ontheffing is snel en eenvoudig online te regelen.

  • Starterslening

    22 november: geen budget beschikbaar. De gemeente Meppel vindt het belangrijk dat starters een kans hebben op de koopwoningmarkt. Een huis kopen dat onbetaalbaar lijkt zou mogelijk kunnen worden dankzij de Starterslening. De naam zegt het al: de Starterslening is bedoeld voor een eerste koophuis. Met deze lening kan het verschil tussen de prijs van het huis dat men wil kopen (inclusief bijkomende kosten) en het bedrag dat maximaal geleend worden overbrugd. De Starterslening is altijd een aanvulling op een normale hypotheek. Voorwaarden U bewoont op het moment van de aanvraag zelfstandig een huurwoning of wooneenheid, dan wel bent inwonend. U koopt een bestaande koopwoning in de gemeente Meppel Dit kan niet een huurwoning (corporatiewoning) zijn die nu te koop wordt aangeboden De kosten van het verkrijgen in eigendom van de bestaande koopwoning zijn niet hoger dan €350.000,-. U gaat de woning zelf bewonen. De hoogte van de Starterslening bedraagt maximaal 20 % van de verwervingskosten, maximaal van € 30.000,-. Het budget van de gemeente is toereikend om de aanvraag te honoreren. Aanvraag Als u voldoet aan de voorwaarden en gebruik wilt maken van de regeling vraagt u de toewijzigingsbrief aan met het online startformulier (alleen actief bij budget; niet actief dan geen budget) op deze website. U ontvangt van ons de toewijzingsbrief per post als u aan de voorwaarden voldoet.  Deze heeft u nodig voor het aanvragen van de lening De lening vraagt u digitaal aan via www.svn.nl. Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met SVn via 088 - 2539400. Daarna verzorgt SVn de verdere aanvraagprocedure, de financiële toets en het verstrekken van de lening Meer informatie Informatie over de lening, actuele rentepercentage en een rekenhulp vindt u op de website van SVn www.svn.nl Mail naar postbus@meppel.nl of neem contact op met het Klantcontactcentrum via 14 0522 De verordening vindt u terug op www.overheid.nl, onderwerp Volkshuisvesting en woningbouw

  • Grafuitgifte

    Wanneer u aanspraak wilt maken op een graf op een gemeentelijke begraafplaats, vraagt u dat aan bij de gemeente. Voorwaarden De gemeente beheert de algemene begraafplaatsen: Meppel, Edison (Zomerdijk) Nijeveen, Schuurmansweg Bij overlijden van een persoon koopt u een “eigen” grafrecht U kunt meerdere aansluitende graven reserveren Uw grafrecht geldt voor minimaal 20 jaar, deze termijn kan per 10 jaar worden uitgebreid tot maximaal 100 jaar of eeuwig. Het recht op een “algemeen” graf geldt 10 jaar U kunt de huurperiode steeds met 10 jaar verlengen Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum,  telefoonnummer 14 0522. Bekijk de tarieven op www.overheid.nl. of download de tarievenbijlage (PDF) Het gravenarchief is te raadplegen op de website van Oud Meppel

  • Collectieve zorgverzekering gemeente Meppel (gemeentepolis)

    Hebt u een laag inkomen maar wilt u toch goed verzekerd zijn? Dan kunt u ervoor kiezen om de collectieve zorgverzekering van de gemeente Meppel aan te vragen. Dit is een verzekering bij Zilveren Kruis. U krijgt van de gemeente korting op de premie.

  • Verloren en gestolen fietsen

    Fiets kwijt? Het kan zijn dat deze gevonden wordt of is verwijderd. Deze fietsen worden door de gemeente opgeslagen. Fietsen die onbeheerd staan: Verzegelt de gemeente Wanneer het zegel na 3 dagen niet is verbroken, haalt de gemeente de fiets op Wanneer het om een gestolen fiets gaat, bezorgt de gemeente de fiets bij de rechtmatige eigenaar Fietseigenaren die hun fiets kwijt zijn kunnen deze terughalen op de werf, Eekhorstweg 16: op dezelfde dag dat ze verwijderd zijn tussen 14.00 en 17.00 uur. anders alleen op zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur in de oneven weken. Meenemen fietssleutel geldig identiteitsbewijs Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het terugkrijgen van uw fiets. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522.  

  • Uittreksel kadaster

    Het Kadaster registreert informatie over onroerend goed in de vorm van kaarten en uittreksels van administratieve gegevens. De gemeente heeft een kopiearchief van de gegevens over eigendommen voor het eigen grondgebied. U kunt bij alleen bij het Kadaster een uittreksel uit het kadaster opvragen. Kadastrale informatie Het Kadaster registreert: Wie eigenaar is van onroerend goed Wanneer onroerend goed is gekocht en tegen welke prijs Kaartmateriaal met de ligging en grootte van kadastrale percelen Voorwaarden Een kadastrale situatietekening vraagt u aan bij de gemeente of via www.kadaster.nl Een verzoek tot veldwerk (tekening met maten van oorspronkelijke meting of het uitzetten van bestaande kadastrale grenzen) is mogelijk bij het Kadaster Hypotheekgegevens zijn ook opvraagbaar via www.kadaster.nl Kosten Informeert u bij het Kadaster naar de tarieven voor landmeetkundige werkzaamheden, telefoonnummer 088 183 2200