Zoekresultaat 1 - 10 van 21 resultaten

  • De trouwceremonie kiezen

    Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Gratis ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 10 minuten Er is geen ruimte voor toespraken U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee Korte ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen) De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 15 minuten U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee Uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. U kunt niet op een zondag of een feestdag te trouwen De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 45 minuten Het oude raadhuis In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen of op zaterdag. Op werkdagen kunt u trouwen op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur. Op zaterdag kunt u trouwen op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen Raadhuis Boskoop In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. Er mogen maximaal 65 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen

  • Bijdrage voor peuteropvang

    Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag? Dan kunt u misschien wel een bijdrage in de kosten voor peuteropvang krijgen. Deze bijdrage geldt bijvoorbeeld voor: gezinnen waarbij één van de ouders werkt en de andere niet. gezinnen waarbij beide ouders niet werken. ouders die niet inburgeren. 

  • Hulp voor slachtoffers toeslagenaffaire

    Van veel ouders is tussen 2005 en 2019 de kinderopvangtoeslag stopgezet. Zij moesten van de Belastingdienst onterecht veel kinderopvangtoeslag terugbetalen. Is u dit ook overkomen? Dan kan het zijn dat u recht hebt op de herstelregeling van de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft  het 'Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag' opgezet om de fouten te herstellen. Op de website van de belastingdienst staat wat u kunt doen en kunt u zich aanmelden als gedupeerde. Hulp van de gemeente De gemeente helpt u graag met praktische hulp en advies. Hierover leest u meer op de pagina Aanmelden voor hulp slachtoffers toeslagenaffaire. Voor hulp bij schulden kunt u terecht bij onze Helpdesk Geldzaken. Private schulden indienen Geldt er voor u een pauzeknop (moratorium)? En stopt deze op 12 februari 2022? Dan krijgt u een brief van de Belastingdienst. Hierin staat dat u: uw openstaande private schulden en achterstallige betalingen kunt indienen bij het online loket private schulden van SBN vanaf 5 januari 2022 Het gaat om schulden bij organisaties die geen overheid zijn. Denk bijvoorbeeld aan schulden die u hebt bij een bedrijf (bijvoorbeeld een webwinkel). Of een niet betaalde tandartsrekening, of een huurachterstand bij een verhuurder. Heeft u hulp nodig om uw private schulden in te dienen? Neem dan contact op met uw contactpersoon van de gemeente of via de Helpdesk Geldzaken.

  • Tweede paspoort

    Een tweede paspoort vraagt u aan als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn of als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig.  U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen.  Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.

  • Verhuizing vanuit het buitenland

    Komt u vanuit het buitenland (weer) in Alphen aan den Rijn wonen en gaat hier meer dan 4 maanden verblijven? Dan maakt u telefonisch een afspraak om u in te schrijven. Dit doet u binnen 5 dagen na aankomst.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen Alphen aan den Rijn, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U geeft uw verhuizing 4 weken vooraf of uiterlijk 5 dagen na de verhuizing door.  Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuist u vanuit het buitenland naar Alphen aan den Rijn, zie Vestiging vanuit het buitenland. 

  • Aanvragen tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM)

    U doet een aanvraag voor Tijdelijke Verkeersmaatregelen (TVM) als u werkzaamheden wilt uitvoeren op gemeentelijke wegen. Het aanvragen van een verkeersmaatregel doet u minimaal 2 weken van tevoren. Zijn er parkeerverboden of volledige afsluitingen? Dan doet u minimaal 6 weken van tevoren een aanvraag.

  • Afvalcontainer aanvragen

    Is uw afvalcontainer vermist, kapot of staat er geen container op uw (nieuwe) adres, dan kunt u een nieuwe aanvragen. U kunt van iedere container gratis 1 extra container aanvragen. Voor restafval kunt u geen extra container aanvragen.  De gemeente verstrekt per huishouden: 1 container voor groente-, fruit- en tuinafval (140 liter) 1 container voor papier en karton (140 liter). In Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Hazerswoude-Rijndijk, Koudekerk aan den Rijn en Zwammerdam zamelen diverse verenigingen huis-aan-huis het oud papier in. Inwoners kunnen hier (nog) geen papiercontainer aanvragen.  1 container voor plastic-, metaal- en drinkpakken (240 liter) alléén in gebieden waar (nog) geen ondergrondse restafvalcontainers zijn geplaatst: 1 container voor restafval (240 liter). Heeft u een (nieuwbouw)huis waar nog geen container aanwezig is? Vraag de container(s) aan zodra u bij de gemeente ingeschreven staat als eigenaar of huurder van de woning.

  • Zakenpaspoort

    Een zakenpaspoort bevat dubbel aantal pagina’s voor meer stempels. U vraagt dit paspoort persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen.  Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.

  • Geboorte aangeven

    Is uw kind in de gemeente Alphen aan den Rijn geboren? Geef de geboorte binnen 3 dagen aan in het gemeentehuis. Valt de 3e dag op een feestdag, dan doet u de aangifte de eerstvolgende werkdag. Is er binnen 3 dagen geen afspraakmogelijkheid, belt u dan met 14 0172. Uw kind is geboren op: U doet uiterlijk aangifte op: maandag donderdag dinsdag vrijdag woensdag of donderdag maandag vrijdag of zaterdag dinsdag zondag woensdag