Zoekresultaat 1 - 10 van 125 resultaten

  • Lening toekomstbestendig wonen voor particulieren

    Heeft u plannen om uw huis duurzamer, klaar voor de toekomst, asbestvrij of kwalitatief beter te maken? Dan kunt u een aantrekkelijke lening afsluiten bij de gemeente.

  • Asbest

    Vroeger werd asbest onder andere gebruikt als materiaal in daken van panden, woningen, schuurtjes of andere bijgebouwen. Na 1 juli 1993 is asbest verboden en niet meer toegepast in huizen en materialen. Denkt u dat u asbest heeft in een gebouw? Dan is het goed om te weten welke acties u moet ondernemen.

  • Archeologisch onderzoek

    Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning kunt u te maken krijgen met archeologie. Dat kan van belang zijn bij alle graafwerkzaamheden; als u gaat bouwen maar ook bij het slopen van funderingen of bij natuuraanleg. Door graafwerkzaamheden kunt u archeologische resten vernietigen. Om dat te voorkomen bepaalt het omgevingsplan wanneer archeologisch onderzoek verplicht is voor een omgevingsvergunning. We beschermen zo informatie over ons verleden in de bodem.

  • Begeleiding en advies over (passend) onderwijs

    Met een diploma op zak is een jongere beter voorbereid op de toekomst. Elk kind heeft recht op onderwijs. Kinderen gaan vaak vanaf 4 jaar naar school. Tussen de 5 en 18 jaar zijn jongeren verplicht om onderwijs te volgen, totdat ze een startkwalificatie hebben (Havo, vwo of mbo2 diploma). Voor leerlingen van 5 tot 16 jaar heet dit leerplicht, voor jongeren tussen 16 en 18 jaar kwalificatieplicht. Een leerplichtambtenaar van de gemeente houdt toezicht op de naleving van de leerplichtwet. Kunt u ondersteuning gebruiken bij problemen met schoolinschrijving, schoolgang, passend onderwijs of jeugdzorg? De leerplichtambtenaar helpt u bij het zoeken naar oplossingen in het recht op onderwijs.

  • Bodem

    Werkt u of gaat u werken met bodem of grond? Bijvoorbeeld het bouwen of verbouwen van uw woning of bedrijfspand? Dan moet u rekening houden met regels over bodem en grond. Het kan zijn dat grond vervuild is en dat u daarom maatregelen moet nemen. Ook bij het aanvragen van een omgevingsvergunning kunt u te maken krijgen met regels over bodemgebruik.

  • Naamskeuze

    Ouders van Nederlandse kinderen kunnen voor hun 1e kind kiezen tussen de achternaam van de vader/duomoeder of de moeder. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind ook een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam. De naamskeuze moet u vóór de geboorte of uiterlijk bij de geboorteaangifte aan de gemeente doorgeven.

  • Preventieadvies veilig wonen

    Uw woning en woonomgeving kunnen (bijna) altijd veiliger. En u kunt het inbrekers ongetwijfeld moeilijker maken. Voor advies over een veilige woningomgeving kunt u terecht bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

  • Afschrift akte burgerlijke stand voor advocaat of notaris

    Bent u een advocaat, notaris of een andere bevoegde instantie? U kunt hier een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand aanvragen indien u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis waarvoor u een aanvraag indient heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.

  • Huisnummer

    Op grond van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de Algemene plaatselijke verordening moeten alle verblijfsobjecten een eigen objectnummer (huisnummer) hebben. U mag u niet zelf een huisnummer toekennen aan uw woning of bedrijfsruimte. Dit mag alleen de gemeente doen. U bent na toekenning verplicht een vanaf de openbare weg goed zichtbaar huisnummer(bord) aan te brengen.

  • Geboorteaangifte

    Als u een kind heeft gekregen, doet u aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind geboren is. Geef de geboorte zo snel mogelijk door, maar uiterlijk de derde dag na de geboorte.