Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 18 resultaten
- Vuur stoken of afval verbranden
U mag geen vuur stoken in de open lucht en/of afval verbranden. Barbeque's, vuurkorven, fakkels en sfeerhaarden zijn alleen toegestaan als dit geen gevaar of hinder geeft voor de omgeving. Let daarom goed op de windrichting. Op grond van de Wet milieubeheer geldt er zowel voor particulieren als bedrijven een algemeen verbod om zich van afvalstoffen te ontdoen door deze te verbranden. Er bestaan voldoende andere manieren van verwijdering en verwerking die veel minder overlast veroorzaken en milieuvriendelijker zijn. Organische afvalstoffen kunnen bijv. worden versnipperd, gecomposteerd of worden ingeleverd bij de milieustraat als snoeiafval. Particulieren hebben daarnaast de mogelijkheid om gebruik te maken van de regeling voor grof huishoudelijk afval. Stookontheffing Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan er een stookontheffing worden verleend voor het verbranden van schoon slootmaaisel of snoeihout. Hiervoor kunt u dan een gratis stookontheffing aanvragen. Druk hiervoor op de knop 'Stookontheffing aanvragen'. Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. U heeft hiervoor eHerkenning of DigiD nodig. Stookontheffing aanvragen met eHerkenning Stookontheffing aanvragen met DigiD Wilt u vuur stoken tijdens een openbaar evenement zoals een kerstbomenverbranding of een paasvuur? Kijk dan op vuur stoken bij een evenement. Voorschriften stookontheffing Om gevaar en overlast voor de omgeving te beperken, worden er de volgende voorwaarden aan de ontheffing verbonden: de stooklocatie mag niet binnen de bebouwde kom (zoals die op grond van de wegenverkeerswetgeving is begrensd en aangewezen) liggen het is niet toegestaan om te stoken bij smogfase twee en drie het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken alle omwonenden worden tijdig door u op de hoogte gesteld het is niet toegestaan om te stoken op een wijze, dat gevaar ontstaat voor overslag van het vuur de stookplaats dient ten minste op een afstand van dertig meter te zijn gelegen van een gebouw van derden of een opstapeling van oogstproducten en op een afstand van ten minste honderd meter van een bos of van een natuurgebied de stooklocatie moet ten minste één meter vanaf de (openbare) weg of vanaf de insteek van een sloot zijn gelegen het stoken is niet toegestaan op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd de houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van minimaal 5 meter van de vuurhaard het te verbranden materiaal mag uitsluitend bestaan uit schoon hout of (indien aangegeven) slootmaaisel het gebruik van andere vervliegende of snel ontvlambare stoffen, zoals bijvoorbeeld benzine of petroleum, is in zijn geheel niet toegestaan het terrein en de directe omgeving dient te allen tijde bereikbaar en toegankelijk te blijven voor hulpverleningsdiensten het (kampvuur)terrein en de omgeving dient 24 uur na beëindigen van de verbranding in de oorspronkelijke staat te zijn teruggebracht. De resten dienen te worden afgevoerd naar een erkend verwerker het verbranden van slootmaaisel mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode van 1 september tot 1 maart het verbranden van snoeihout mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode 1 januari tot 1 mei Een ontheffing moet ieder jaar opnieuw worden aangevraagd. Een kopie van de ontheffing wordt gezonden aan Politie Zeeland. Meer informatie Zie ook de webpagina Hout stoken. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18
- Milieuvergunning en -melding
Wanneer u een bedrijf start of uw bedrijf uitbreidt, kan dat invloed hebben op de omgeving. U krijgt dan te maken met milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, afvalstoffen, lucht en bodem. Mogelijk moet u een melding milieubeheer doen of een omgevingsvergunning aanvragen. Dit hangt af van de mate waarin uw bedrijf het milieu belast. Op de website van RUD Zeeland vindt u meer informatie hierover. RUD Zeeland Uw melding/aanvraag wordt behandeld door Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland), het centrale milieuloket van Zeeland. Zij verzorgen deze taken namens de dertien Zeeuwse gemeenten, het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland. Wij adviseren u om altijd eerst contact op te nemen met de RUD Zeeland
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18
- Verloren en gevonden voorwerpen
Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Dan kunt u dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl. Op deze landelijke website kunt u zelf gevonden voorwerpen melden én verloren voorwerpen terugvinden. Uw persoonlijke gegevens komen niet op deze website te staan. Verloren of gevonden voorwerp melden Verloren voorwerpen Bent u iets verloren? U kunt dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl Op deze website vindt u ook een overzicht van de voorwerpen die als gevonden zijn gemeld. Uw verloren voorwerp weer teruggevonden? Heeft u een melding gedaan van een vermissing en is het voorwerp weer in uw bezit? U krijgt een bevestiging via e-mail nadat u uw voorwerp heeft aangemeld. Via een link in die e-mail kunt u het voorwerp weer afmelden. Op deze manier helpt u mee om het overzicht van de verloren en gevonden voorwerpen actueel te houden. Gevonden voorwerpen Aangifte Wie een voorwerp vindt, is verplicht om hiervan zo snel mogelijk aangifte te doen. Dat kan via www.verlorenofgevonden.nl. Het registreren en bewaren van gevonden en verloren voorwerpen is een taak van de gemeente. Vindt u het voorwerp in een woning, gebouw of vervoermiddel? Meld dit dan aan de bewoner, gebruiker of beheerder. Thuis bewaren of afgeven bij de gemeente Bij voorkeur bewaart u het voorwerp dat u heeft gevonden bij u thuis. Zorg ervoor dat het voorwerp in dezelfde staat blijft als waarin u het vond. De gemeente brengt daarna de vinder en eigenaar met elkaar in contact. Geen beschikking over internet of wilt u het voorwerp niet thuis bewaren? Dan kunt u het voorwerp tijdens de openingstijden ook afgeven bij onze publieksbalie, Stadhuisplein 1 in Terneuzen. Maak hiervoor een afspraak. Fietsen en andere grotere voorwerpen Heeft u een fiets of ander groot voorwerp gevonden? Ook deze voorwerpen kunt u melden via www.verlorenofgevonden.nl. Deze voorwerpen bewaren we op De Koegors, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Rijbewijs, paspoort of ID-kaart gevonden of verloren? Een gevonden rijbewijs en/of reisdocument (identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) moet u altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Voor meer informatie: Identiteitsdocument, verlies, diefstal of beschadiging Rijbewijs Bankpas, creditcard, zorgpas of Ov-kaart gevonden of verloren? Heeft u een (persoonlijke) pas gevonden, bijvoorbeeld een bankpas, creditcard, zorgpas of (persoonlijke) Ov-kaart? Lever de pas dan in bij de desbetreffende instantie of stuur deze meteen op naar de bank, instantie of het vervoersbedrijf. Mocht u uw pas verloren zijn, informeer dan bij de desbetreffende instantie wat u in dat geval kunt doen. Huisdier gevonden of kwijt? Dit kunt u melden bij Stichting Amivedi via de website www.amivedi.nl of tel. 088 - 006 46 03 (meldpunt Zeeuws-Vlaanderen). Amivedi is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zorgt voor een kosteloze registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Op de website van Stichting Amivedi vindt u meer informatie. Is uw bezit gestolen? Als u denkt dat uw eigendom is gestolen, doet u aangifte bij de politie. Dit kan via www.politie.nl of op het politiebureau. Op de website www.politie.nl vindt u meer informatie over het (digitaal) aangifte doen. Aangifte bij de politie doet u: In geval van diefstal Bij verlies van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. In dit geval moet u zo spoedig mogelijk aangifte doen. Aansluitend moet u bij de ambassade of consulaat een nieuw (reis)document aanvragen. Kosten De eigenaar moet de gemaakte kosten vergoeden. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het opsporen van de eigenaar of het bewaren van het voorwerp. Ditzelfde geldt ook voor de vinder, als die na de bewaartermijn eigenaar wil worden van het gevonden voorwerp. Er is geen wettelijk recht op vindersloon. De vinder kan vragen om een redelijk vindersloon.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Gezondheidsverklaring
De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren)
Wilt u geld (collecte) of goederen inzamelen voor een goed doel? Dan mag dit alleen als: Het een inzameling in besloten kring is; De inzameling is voor een instelling, organisatie of vereniging van ideele, liefdadige, recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. De collectanten beschikken over een bewijs van lidmaatschap of legitimatiebewijs van de instelling, organisatie of vereniging waarvoor de collecte is; De inzameling is voor een instelling die is opgenomen in het rooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving. De collectanten beschikken over een legitimatiebewijs van de instelling waarvoor de collecte is. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster vast. In dit rooster wijst het CBF aan grote landelijke collecterende fondsen een periode voor hun collecte toe. Voldoet u aan bovengenoemde voorwaarden dan heeft u geen vergunning nodig. In alle andere gevallen is het niet toegestaan. Onder het inzamelen van geld of goed vallen ook: het aanbieden van goederen of diensten waarbij de opbrengst geheel of gedeeltelijk voor een goed doel is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Echtscheiding
Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent. Meenemen naar de advocaat Een afschrift van de huwelijksakte. Van beide partners een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van nationaliteit. Afschriften van de geboorteakten van minderjarige kinderen. U kan ook zonder de gevraagde documente langsgaan bij een advocaat. De advocaat zal in veel gevallen zelf contact opnemen met de gemeente om de documenten op te vragen. Inschrijving echtscheiding bij de gemeente Voor het inschrijven van de echtscheiding bij de gemeente is nodig: Een schriftelijk verzoek tot inschrijving. Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking. Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen van de partijen beroep heeft aangetekend. Dit is niet nodig wanneer beide (ex-)partners samen een schriftelijk verzoek indienen. In de meeste gevallen zal uw advocaat de inschrijving bij de gemeente doorgeven. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen? Geldplan Scheiden
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Straatverlichting
Binnen de gemeente staan ca. 13.000 lichtmasten. De lichtmasten gaan een half uur voor zonsondergang aan en een half uur na zonsopgang uit. Dit regett DNWG met een astronomische klok. We kennen twee soorten lichtmasten: nacht- en avondbranders. Nachtbranders branden de hele nacht. Avondbranders geven 's avonds tot elf uur licht en gaan dan uit. De volgende morgen gaan de lichtmasten weer aan vanaf 06:30 uur totdat het licht wordt. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van de openbare verlichting binnen de bebouwde kom en voor een aantal plaatsen buiten de bebouwde kom. Ziet u een lamp die niet brandt of een kapotte armatuur of een kapotte lichtmast, dan kunt u dat melden bij Liteweb (voorheen ovstoringzeeland). Gebruik hiervoor de knop 'Storing melden'. Storing melden Bij acuut gevaar Is er onmiddellijk gevaar voor de omgeving, bijvoorbeeld door loshangende draden? Tijdens kantooruren kunt u dit direct bij ons melden via telefoonnummer 14 0115 (vanuit het buitenland: 00 31 115 455 000). Buiten kantooruren kunt u spoedeisende storingen via de politie melden, telefoonnummer 088-205 2066 . Afhandeling storing Met de aannemer is overeengekomen dat eenvoudige storingen zoals een defecte lamp binnen vijf werkdagen hersteld moet zijn. Dit betreft ongeveer 90% van alle voorkomende storingen. Voor schades zijn er langere afhandelingstermijnen. Afhankelijk van het type armatuur en mast kan dit ongeveer twee maanden duren. Wanneer de verkeersveiligheid in het geding is kunnen tijdelijke voorzieningen getroffen worden. Netwerkstoringen worden veroorzaakt door een storing van de voeding van de lichtmasten. Meestal branden er dan meerdere lantaarnpalen op een rij niet. Deze storingen worden aan Stedin (DNWG) doorgegeven. De afhandelingstermijn hiervan wisselt en is afhankelijk van de traceerbaarheid. Delta streeft naar een afhandelingstermijn van twee weken. In de video wordt verwezen naar ovstoringzeeland.nl. Wanneer u dit webadres intypt komt u op Liteweb terecht. Natuurlijk kunt u ook de blauwe knop 'storing melden' gebruiken. U komt dan ook op Liteweb terecht waar u de storing kan melden. 31 oktober 2018, YouTube filmpje, 0:59
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-05
- Bijstandsuitkering
Heeft u geen inkomen (meer) of heeft u niet genoeg geld om van te leven? Dan kunt u bijstand aanvragen. Een bijstandsuikering vult uw eigen inkomsten aan tot de bijstandsnorm die voor u geldt. Bijstand is bedoeld voor noodzakelijke dagelijkse dingen zoals huur, eten en kleding. Als u een bijstandsuitkering wilt aanvragen moet u een afspraak voor een brede intake maken. Op deze afspraak neemt u in ieder geval uw geldige paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning mee. Heeft u een partner? Dan moet hij/zij ook meekomen op de afspraak. Afspraak maken brede intake Wanneer heb ik recht op een bijstandsuitkering? Een bijstandsuitkering kunt u aanvragen als u niet genoeg geld heeft om van te leven en als u voldoet aan de voorwaarden. Hoe verloopt het aanvragen van bijstand? U maakt eerst een afspraak voor een brede intake via de knop 'afspraak maken brede intake'. Op deze afspraak bespreken we met u uw situatie. In het filmpje 'snelbalie aanvraag bijstand' leggen wij uit hoe de aanvraag verloopt. 20 januari 2022, YouTube filmpje, 2:40 Hoe hoog is de bijstandsuitkering? De hoogte van een bijstandsuitkering (bijstandsnorm) bepaalt de overheid centraal. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van uw leeftijd en situatie. Uitbetaling vakantiegeld We betalen het vakantiegeld ieder jaar aan het einde van de maand juni. Bijzondere bijstand Soms brengen bijzondere omstandigheden extra kosten met zich mee. Moet u als gezin rondkomen van een laag inkomen? Of moet u langere tijd rondkomen van een inkomen op bijstandsniveau? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden toeslagen aanvragen. Lees meer op de pagina Bijzondere bijstand.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-07
- Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk
Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Dan kunt u uw geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Dit doet u bij de gemeente. Het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is in elke gemeente mogelijk. De omzetting vindt plaats door middel van een akte van omzetting. Een huwelijk kan niet worden omgezet in een geregistreerd partnerschap. Maak telefonisch een afspraak voordat u langskomt, via telefoonnummer 14 0115. Meenemen Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning)
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2021-07-28
- Puinbreker
Het gebruik van een (mobiele) puinbreker moet u ten minste vijftien werkdagen voor aanvang bij ons melden. Dit kan digitaal, u ondertekent het formulier dan met eHerkenning voor bedrijven of met DigiD voor particulieren. Puinbreker gebruik melden Melden aanvang werkzaamheden Als u van plan bent om de puin te breken via een mobiele breker moet u: Minimaal vijftien werkdagen voor aanvang dit schriftelijk melden bij de Gemeente Terneuzen, team Vergunningen en Handhaving. U doet dit door dit formulier met de gevraagde bijlagen te mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Minimaal twee werkdagen voor aanvang van de breekwerkzaamheden de gemeente Terneuzen op de hoogte te stellen door een e-mail te sturen naar: omgevingsvergunning@terneuzen.nl Voorwaarden Belangrijke voorschrfiten uit het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval: Het puin dient vrij te zijn van schadelijke stoffen. Het is verboden puin te breken afkomstig van elders. Puinbreken mag uitsluitend gebeuren in de directe nabijheid vanwaar het afval vrijkomt en ten hoogste voor een periode van drie maanden. Vorming van stof wordt voorkomen en daarvoor dient er een doelmatige sproei-installatie aanwezig te zijn. Bouw- en sloopafval worden opgeslagen op een vlakke harde bodem. Binnen vijf werkdagen na beëindiging van breekwerkzaamheden zijn alle sporen van het mobiel puinbreken en bijhorende opslagfaciliteiten verwijderd. Op de locatie (of nabij de puinbreker) dient een logboek aanwezig te zijn. Puinbreken mag alleen maar plaatsvinden tussen 07.00 en 19.00 uur en niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Geluid : Op de gevel van woning of ander geluidsgevoelige ruimte mag ten hoogste een geluidbelasting LA,rt veroorzaakt worden van: 75 dB(A) indien maar maximaal vijf werkdagen breekwerkzaamheden 70 dB(A) indien maar maximaal vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 65 dB(A) indien meer dan vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 60 dB(A) indien het een gevel betreft van een school, verpleeg- of ziekenhuis. Wat moet er in het logboek staan? Gegevens omtrent de bronsterkte LWA van de puinbreker; Inspectie- en onderhoudsschema puinbreker Kalibratie weegeenheid puinbreker Afschrift van deze melding/tekening Andere certificaten en keuringen Registratie puinbreker (5 jaar bewaren) Per werkdag moet je de volgende hoeveelheden registreren: Hoeveelheid sloop- en bouwafval die wordt bewerkt. Hoeveelheid puingranulaat die wordt afgevoerd. Hoeveelheid/aard van de ontstane afvalstoffen en de wijze waarop ze nuttig worden toegepast. Meer informatie Beschikt u niet over eHerkenning of DigiD, dan kunt u het 'Meldingsformulier mobiel breken bouw- en sloopafval' downloaden. U kunt dit formulier downloaden en mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18