Zoekresultaat 1 - 10 van 347 resultaten

  • Nadeelcompensatie

    Het kan zijn dat u nadeel heeft van een gemeentelijk besluit of activiteit. Bijvoorbeeld als uw woning minder waard wordt door een verleende omgevingsvergunning. Of als er langdurig wegwerkzaamheden zijn, waardoor uw klanten wegblijven bij uw winkel. Soms vergoedt de gemeente een deel van de schade die u oploopt. Dat heet nadeelcompensatie.

  • Zakenpaspoort

    Aanvragen van een paspoort met extra pagina's. Voor mensen die veel reizen.

  • Overlijden aangeven

    Als nabestaande kunt u aangifte van overlijden doen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Ook de uitvaartondernemer kan voor u de aangifte doen. 

  • Automatische incasso aanvragen

    Als u uw gemeentelijke belastingen niet in 1 keer wilt betalen, kunt u een automatische incasso aanvragen. Met een machtiging geeft u de gemeente toestemming om in 12 delen het geld van uw rekening te halen.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan? Meld uw plannen bij de gemeente. U doet dit uiterlijk 2 weken van tevoren.

  • Documenten registreren

    Heeft u een document van een gebeurtenis zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning, adoptie, naams- of geslachtswijziging? En staat deze gebeurtenis nog niet geregistreerd in de Basisregistratie Personen? Dan moet u deze registreren in uw woongemeente.

  • Erkenning (ongeboren) kind, aanvragen

    Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met de moeder van het kind? Dan wordt u automatisch de wettelijke ouder. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt...

  • Buitenlandse akte in een Nederlandse akte omzetten

    Bent u in het buitenland geboren, getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan? Of is er iemand in het buitenland overleden? Dan kunt u uw buitenlandse akte omzetten in een Nederlandse akte. Met een Nederlandse akte kunt u sommige zaken makkelijker regelen. Zoals het aanvragen van een afschrift of (internationaal) uittreksel. Alle Nederlanders (en statushouders) met...

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart vraagt u aan bij de gemeente waar u woont. Het nieuwe document is 5 werkdagen na uw afspraak klaar en kunt u ophalen in het Servicecentrum Leidschendam. Een ID-kaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een ID-kaart 5 jaar geldig. Bij spoed bel 14 070.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)

    Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?

    Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen