Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 34 resultaten
- Onroerendezaakbelasting (OZB)
De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-03
- Verklaring omtrent gedrag (VOG)
Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Direct regelen Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justis. U krijgt dan een e-mail met een link naar de online VOG-aanvraag. Kan de werkgever de aanvraag niet online aanvragen? Vul dan de VOG-aanvraag in en kom bij ons langs. Meenemen Uw identiteitsbewijs Kosten U betaalt € 41,35. Handige links Meer informatie over de VOG vindt u op Justis.nl
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Precariobelasting
Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op. Geef door: Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Mensen met een beperking kunnen recht hebben op een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU landen. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden. Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Bestuurderskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt zelf auto rijden. Passagierskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt niet zelf auto rijden. Voor het vervoer heeft u altijd de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur vervoerd te worden. Kaart voor zorginstellingen Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen U dient een aanvraagformulier voor de gehandicaptenparkeerkaart in te vullen. Na de aanvraag volgt gelijk de betaling. Een aanvraag is daarom enkel mogelijk op het gemeentehuis zelf. Om de aanvraag compleet te maken is er een recente kleurenpasfoto nodig (er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis maar is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers) en een kopie van uw rijbewijs wanneer u een bestuurderskaart aanvraagt. Bij een eerste aanvraag is een medische keuring altijd nodig. Een instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet. Verlengen gehandicaptenparkeerkaart Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Doe dit dan minimaal twee maanden voordat de kaart verloopt. Bij een verlening kan het zijn dat er niet opnieuw medisch advies opgevraagd hoeft te worden. Dit heeft de arts bij een eerdere medische keuring vastgesteld. Kosten Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart bedraagt € 47,00.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-02
- Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever
Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten. U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het? Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben. De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen. Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen. U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven. Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever. Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon. Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-17
- Alcoholvergunning
Wilt u als eigenaar van een onderneming alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig. Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement zwak-alcoholische dranken verkopen en/of schenken? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) nodig. Deze kunt u onderaan deze pagina aanvragen. Alcoholvergunning aanvragen U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf. Ingevuld BIBOB formulier (PDF). Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 153,45. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven Tijdelijke ontheffing aanvragen (tapontheffing) Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag. Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen Kosten Een tapontheffing kost € 51,15.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Nederlandse nationaliteit aanvragen/Nederlander worden
Wilt u Nederlander worden? En staat u bij de gemeente Sluis ingeschreven? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Tijdens deze afspraak krijgt u meer informatie over de te volgen stappen. Wat u moet weten Als u Nederlander kunt worden door optie, dan beslist de gemeente hierover. Kijk op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) of u recht hebt op optie. Als u Nederlander kunt worden door naturalisatie, gaat uw aanvraag naar de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). De IND beslist dan. Kijk op IND.nl voor meer informatie. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan wordt u uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie. Meenemen Optie: Uw identiteitsbewijs. Naturalisatie: Uw identiteitsbewijs. Uw verblijfsvergunning. Uw geboorteakte. Uw huwelijksakte (alleen als u in het buitenland getrouwd bent). Uw inburgeringsdiploma. Kosten Optieverzoek voor één persoon € 231,00. Voor twee personen € 395,00. Naturalisatieverzoek voor één persoon € 1.091,00. Voor twee personen € 1.393,00.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- WOZ-beschikking/waarde
De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) regelt de waardering van onroerende zaken voor de belastingheffing door het Rijk, gemeenten en waterschappen. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. WOZ beschikking Elke belanghebbende die een aanslag OZB krijgt, ontvangt automatisch een WOZ-beschikking. Als u een WOZ-beschikking ontvangt, betekent dit niet automatisch dat u ook belastingplichtig bent. Andersom geldt ook. Als u geen WOZ-beschikking ontvangt, kunt u toch belastingplichtig zijn. WOZ waarde De WOZ-waarde is het bedrag dat uw pand bij verkoop zou kunnen opbrengen op 1 januari van het lopende jaar.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Sluis woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. U krijgt een kopie opgestuurd. Dat heet een uittreksel. Regelen Kom bij ons langs en neem uw identiteitsbewijs mee. U kan ook online een uittreksel BRP aanvragen. Uittreksel BRP online aanvragen Of print het aanvraagformulier uit en vul het in. Stuur dit samen met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar ons op. Dit kan per e-mail via info@gemeentesluis.nl of per post. Aanvraagformulier uittreksel BRP (PDF) Uittreksel voor iemand anders aanvragen Dit kan als: De persoon die u machtigt ouder is dan 18 jaar. U een brief meegeeft waarin u deze persoon toestemming geeft. U allebei uw handtekening zet op de brief. U een kopie van uw identiteitsbewijs meegeeft. De persoon die u machtigt ook een identiteitsbewijs meeneemt. Kosten U betaalt € 8,00. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-02
- Starterslening
Een Starterslening van de gemeente om je eerste huis te kopen Je hebt een eerste woning op het oog, maar je inkomen is te laag voor de hypotheek. Weg droom? Hoeft niet! Om het kopen van een eerste huis mogelijk te maken, kun je de Starterslening aanvragen. Wat is de Starterslening? Starters op de woningmarkt verdienen een steuntje in de rug. Daarom helpt de gemeente Sluis starters een huis te financieren met de Starterslening. Het is een extra lening bovenop je hypotheek. Je sluit de lening af bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Een onafhankelijke stichting die geen winst maakt, maar wel het financieren van je eerste koophuis mogelijk wil maken. Met de Starterslening kun je op een verantwoorde manier tóch je droomhuis kopen. Je sluit de lening af met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat geeft extra zekerheid. De eerste 3 jaar geen maandlasten Je koopt nu je woning. De eerste 3 jaar betaalt de gemeente de rente. Je mag altijd extra aflossen. Daar rekenen we geen kosten voor. Maar het blijft een lening, waarvoor je na 3 jaar wel rente en aflossing betaalt. Tenminste, als je inkomen dat toelaat. Voorwaarden Starters komen in Sluis in aanmerking voor een Starterslening. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. Je kunt de Starterslening aanvragen als: Je voor het eerst een huis koopt; De hypotheek en de Starterslening voldoen aan de voorwaarden van de NHG; De rentevaste periode van je eerste hypotheek minimaal 10 jaar is. Dit zijn de voorwaarden voor de Starterslening die in heel Nederland gelden. Daarnaast hanteren we in Sluis nog enkele aanvullende voorwaarden. De maximale hoogte van de Starterslening in Sluis is maximaal € 40.000; Maximale aankoopprijs is 75% van de Nationale Hypotheek Garantie grens. Voor 2025 is de NHG-grens € 450.000. Dit betekent dat de maximale aankoopsom inclusief de kosten koper kosten en verbeteringskosten € 337.500 is (2025); De Starterslening kun je voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw aanvragen. Op de website van SVn vind je uitgebreide informatie en voorwaarden van de Starterslening Starterslening. Wat kost de Starterslening? Notariskosten; Afsluitkosten bij SVn, de organisatie die de Starterslening verstrekt en beheert; Borgtochtprovisie NHG; Eventueel kosten voor een taxatierapport of financieel advies. Handige links en downloads Op de website van SVn kun je een handig stappenplan downloaden en vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de Starterslening.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-09