Zoekresultaat 1 - 2 van 2 resultaten
- Starterslening
Een Starterslening van de gemeente om je eerste huis te kopen Je hebt een eerste woning op het oog, maar je inkomen is te laag voor de hypotheek. Weg droom? Hoeft niet! Om het kopen van een eerste huis mogelijk te maken, kun je de Starterslening aanvragen. Wat is de Starterslening? Starters op de woningmarkt verdienen een steuntje in de rug. Daarom helpt de gemeente Sluis starters een huis te financieren met de Starterslening. Het is een extra lening bovenop je hypotheek. Je sluit de lening af bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Een onafhankelijke stichting die geen winst maakt, maar wel het financieren van je eerste koophuis mogelijk wil maken. Met de Starterslening kun je op een verantwoorde manier tóch je droomhuis kopen. Je sluit de lening af met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat geeft extra zekerheid. De eerste 3 jaar geen maandlasten Je koopt nu je woning. De eerste 3 jaar betaalt de gemeente de rente. Je mag altijd extra aflossen. Daar rekenen we geen kosten voor. Maar het blijft een lening, waarvoor je na 3 jaar wel rente en aflossing betaalt. Tenminste, als je inkomen dat toelaat. Voorwaarden Starters komen in Sluis in aanmerking voor een Starterslening. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. Je kunt de Starterslening aanvragen als: Je voor het eerst een huis koopt; De hypotheek en de Starterslening voldoen aan de voorwaarden van de NHG; De rentevaste periode van je eerste hypotheek minimaal 10 jaar is. Dit zijn de voorwaarden voor de Starterslening die in heel Nederland gelden. Daarnaast hanteren we in Sluis nog enkele aanvullende voorwaarden. De maximale hoogte van de Starterslening in Sluis is maximaal € 40.000; Maximale aankoopprijs is 75% van de Nationale Hypotheek Garantie grens. Voor 2025 is de NHG-grens € 450.000. Dit betekent dat de maximale aankoopsom inclusief de kosten koper kosten en verbeteringskosten € 337.500 is (2025); De Starterslening kun je voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw aanvragen. Op de website van SVn vind je uitgebreide informatie en voorwaarden van de Starterslening Starterslening. Wat kost de Starterslening? Notariskosten; Afsluitkosten bij SVn, de organisatie die de Starterslening verstrekt en beheert; Borgtochtprovisie NHG; Eventueel kosten voor een taxatierapport of financieel advies. Handige links en downloads Op de website van SVn kun je een handig stappenplan downloaden en vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de Starterslening.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-09
- Melding openbare ruimte (MOR)
De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Ziet u buiten iets wat kapot is, overlast geeft of voor een onveilige situatie zorgt? Geef dit dan eenvoudig aan ons door via het online meldingsformulier. Via dit formulier maakt u snel en makkelijk een melding en kunt u een foto meesturen van de situatie. Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Meer informatie hierover leest u op onze pagina Rioolverstopping. Kapotte lantaarnpaal? Meld deze rechtstreeks via www.liteweb.nl. Wat kunt u melden? U kunt een melding maken over: Dode dieren zoals vogels, egels of huisdieren Modder op de weg (binnen de bebouwde kom) Kapot straatmeubilair zoals bankjes of prullenbakken Openbaar groen zoals snoeien van bomen, dunnen van bosplantsoen, gras maaien en onkruidbestrijding op verhardingen Overlast ongedierte zoals ratten en wespen Rioolverstopping op gemeentegrond Speelvoorzieningen zoals speeltuinen of speelveldjes Wegen, stoepen en fietspaden zoals gat in wegdek of losliggende stoeptegel Zwerfvuil Melding doen (online) Overige meldingen Wilt u iets anders melden of een klacht indienen? Bijvoorbeeld een verloren of gevonden voorwerp, over afval, een dier in nood, drugsoverlast of een kapotte lantaarnpaal? Kijk dan hieronder waar u terecht kunt. Afvalinzameling Heeft u een vraag of klacht over de afvalinzameling? Bel dan met de Zeeuwse Reinigingsdienst via (0115) 478 100. Dier in nood Bent u getuige van een dier in nood door een ongeluk, mishandeling of verwaarlozing? Bel dan 144. Gevonden dood groot wild? Bel de politie via (0900) 8844. Vermiste of gevonden huisdieren? Geef vermiste of gevonden huisdieren op bij Mijn Dier is Zoek en Amivedi. Drugsoverlast Heeft u te maken met drugsoverlast? Dan kunt u gratis en eventueel anoniem bellen met de drugsoverlastlijn op (0800) 022 50 85. U krijgt dan bureau Houdgreep aan de lijn. Houdgreep wil overlast door de handel in en het gebruik van verdovende middelen terugdringen. U kunt de overlast ook online melden via de website van de politie of e-mail naar houdgreep@zeeland.politie.nl. Kapotte lantaarnpaal Net als alle lampen moeten ook de lampen in lantaarnpalen wel eens vervangen worden. We vervangen deze preventief wanneer ze het einde van hun levensduur bereiken. Maar het kan voorkomen dat lampen eerder uitvallen. Meld een kapotte lantaarnpaal rechtstreeks via www.liteweb.nl. Milieuklacht Heeft u een klacht over meldingen van overlast door bedrijven of industrieterreinen? Neem dan contact op met de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD). U kunt bij RUD Zeeland terecht voor meldingen van overlast door bijvoorbeeld geur, geluid, stof, licht of trillingen. U kunt ook een melding doen wanneer u denkt dat het water of de bodem in uw omgeving verontreinigd is. In het buitengebied komt de RUD in actie bij stropen en illegale houtkap. De milieuklachtenlijn van RUD Zeeland is 24/7 bereikbaar via tel. 0118-412323. Digitaal melden kan natuurlijk ook. Dat doet u online via www.milieuklachtencentrale.nl. Storing (stroomstoring, gasstoring of waterstoring) Heeft u last van een stroomstoring of gasstoring? Kijk dan op www.gasenstroomstoring.nl. Kijk voor storingen en werkzaamheden aan de waterleiding op www.waterstoring.nl. Verloren of gevonden voorwerpen Sleutels, bril, tas of een sieraad kwijt? Of heeft u juist een voorwerp gevonden? Geef dit dan door op verlorenofgevonden.nl. Een gevonden voorwerp ophalen Als u een gevonden voorwerp komt ophalen in het gemeentehuis, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Eventueel een bon, foto of garantiebewijs van het voorwerp. Sleutels, paspoort of huisdier gevonden? Heeft u sleutels verloren of gevonden? Dan kunt u ze afgeven bij onze balie. Sleutels moeten niet worden geregistreerd, omdat ze vaak moeilijk te omschrijven zijn en veel op elkaar lijken. Gevonden rij- en reisdocumenten (rijbewijs, identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) mag u als vinder niet thuis bewaren. Lever deze in bij onze balie. Heeft u een vermist of gevonden huisdier? Meld dit dan bij Stichting Amivedi. Wat u moet weten De gemeente bewaart voorwerpen drie maanden. Voorwerpen die meer dan € 450 kosten, blijven een jaar in de kluis van de gemeente. Elke vinder kan na een tijd eigenaar worden van het gevonden voorwerp. Het voorwerp moet wel gemeld zijn op verlorenofgevonden.nl. Gestolen? Denkt u dat uw voorwerp is gestolen, doe dan online aangifte bij de politie of ga naar het politiebureau.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-02-04
- 1