Zoekresultaat 1 - 10 van 122 resultaten

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 177,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

  • Gedwongen hulp bij ernstige psychische problemen

    Als iemand door psychische problemen een gevaar is voor zichzelf of anderen en niet meewerkt aan een behandeling, dan kan diegene gedwongen worden tot een behandeling. Bijvoorbeeld medicatie, therapie of een opname in een ggz-instelling.

    Iedereen kan melden bij de gemeente dat iemand gedwongen hulp nodig heeft. U hoeft dus geen familie of een zorgverlener te zijn.

    Bij een gewone procedure beslist de rechter of gedwongen hulp nodig is. Is er direct gevaar en duurt de procedure te lang? Dan kan de burgemeester een crisismaatregel nemen. Zo kan iemand snel behandeld worden. Hiervoor heeft de burgemeester een verklaring nodig van een psychiater.

  • Rioolaansluiting aanvragen

    De meeste gebouwen in de gemeente zijn aangesloten op het riool.

    De gemeente:

    • onderhoudt het riool en legt het aan.
    • zorgt voor de aansluiting van gebouwen op het riool.

    De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

    Indien u en uw partner hebben besloten te gaan scheiden dan kunt u zich ook laten bijstaan door een mediator om de scheiding in samenspraak te regelen.

    De familiemediator zal u begeleiden bij het regelen van de gevolgen van de scheiding, zowel de emotionele als de praktische gevolgen: zoals de financiën, het (toekomstige) wonen en de kinderen. De mediator zal in overleg met beide partners, zodra de gevolgen zijn geregeld en hiervoor duidelijke afspraken zijn gemaakt, een convenant opstellen en, ingeval van minderjarige kinderen, een ouderschapsplan opstellen. Zodra deze stukken zijn getekend, zal de mediator deze stukken naar zijn/haar advocaat zenden, die de stukken middels een verzoekschrift zal indienen bij de rechtbank, waarna de rechtbank een beschikking zal geven waarin de scheiding/ontbinding wordt uitgesproken.

  • Inzameling bedrijfsafval

    Bedrijven en instellingen moeten hun afvalverwerking zelf regelen. U dient uw bedrijfsafval te laten ophalen door een particulier inzamelbedrijf. Scholen en andere non-profit organisaties kunnen meedoen met de reguliere huisvuilinzameling. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Informeer hiervoor bij Monique Loeters: (0571) 27 99 11.

  • Landmeetkundige gegevens inzien

    Landmeetkundige gegevens zijn topografische gegevens. Bijvoorbeeld:

    • de oppervlakte van een stuk grond
    • waar water is
    • waar de grenzen liggen van stukken grond (erfgrens)

    Deze gegevens heeft u nodig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning. Of om te bepalen waar uw erfgrens ligt.

  • PMD-inzameling (Plastic-, Metaal- en Drankverpakkingsafval)

    PMD 

    U kunt het PMD aanbieden in de container met de oranje deksel.

    Bij appartementen wordt PMD ingezameld in doorzichtige plastic zakken. De zakken zijn te koop op het gemeentehuis en bij de volgende adressen: Kringloopwinkel (Twello), Klein Hekkelder BV (Klein Amsterdam), Coop Versluis (Voorst), Coop De Lelie (Terwolde), Plus Versluis (Klarenbeek). Kosten ± € 1,00 per setje van 12 stuks.

    Zelf wegbrengen kan ook. Zie deze link voor containers.

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt.

    Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren.

    Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet, of niet meer? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over 1 of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. De gemeente kan een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten.

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft.

    Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.